Eerste discussie over E.E.G.-structuurbeleid 3 E.E.G.-RAAD VAN LANDBOUWMINISTERS ET zwaartepunt van de besprekingen van de EEG- ministers van Landbouw, op 25 en 26 oktober j.l. te Luxemburg in Raadszitting bijeen, lag bij de struc- tuurvoorstellen van de Europese Commissie, die tot ver nieuwing van de Europese landbouw moeten leiden. De discussies concentreerden zich daarbij op de vraagstuk ken: Welke categorieën landbouwbedrijven kunnen in het kader van het EEG-structuurbeleid voor rentesubsidie in aanmerking komen. Hoe moet de samenhang worden gezien tussen de bestaandle nationale steunmaatregelen en het EEG- structuurbeleid, als dat een reële gestalte heeft ver kregen. Tijdens deze Raadzitting heeft minister Lardinois een beroep gedaan op zijn Franse ambtgenoot, het verstrek ken van nationale subsidies op de export van consump tie-aardappelen te beëindigen. Minister Cointat zegde toe, aandacht aan deze aangelegenheid te zullen besteden. RENTESUBSIDIES EN NEDERLANDS STANDPUNT ■|"EN aanzien van rentesubsidies, die moeten dienen om landbouwbedrijven een zodanige ontwikkeling te geven, dat deze een met andere bedrijfstakken verge lijkbaar inkomen kunnen behalen, werd het Nederlandse standpunt door minister ir. P. J. Lardinois als volgt ver tolkt: Bedrijven die thans reeds een redlelijke inkomensbasis hebben, verdienen cok de steun die rentesubsidies kun nen verschaffen voor verdere ontwikkeling. Overigens moet naar Nederlands inzicht de verstrekking van rente subsidies aan een bepaalde begrenzing van de bedrijfs investeringen worden gebonden en komen in het alge meen die niet-grondgebonden produkties met name in de sector van de dierlijke veredeling en de glastuinbouw, niet voor rentesubsidies in aanmerking. Te snelle toe name van de produktieomvang zou tot spoedige over voering van de markt leiden. In het algemeen, zo is het Nederlandse standpunt verder, moet de verstrekking van de rentesubsidies niet te statisch wordien bezien omdat de toekomstige bedrijfsontwikkeling moeilijk nauwkeu rig vooruit kan worden bepaald. Voor wat betreft de samenhang tussen een realiteit geworden EEG-structuurbeleid en de bestaande nationale steunmaatregelen, heeft minister Lardinois in een ver klaring krachtig, en onvatbaar voor misverstand, uiteen gezet, alleen bereid te zijn aan de totstandkoming van dit EEG-structuurbeleidi mede te werken, indien dit be leid gepaard gaat met een verregaande mate van afbraak van alle nationale steunmaatregelen. De Franse en de Italiaanse delegaties daarentegen gaven de wens te ken nen, hun nationale steunbeleid ook in de toekomst naast het EEG-structuurbeleid voort te zetten. Deze eerste discussie over het z.g. herziene Plan Mansholt toonde duidelijk aan, dat de standpunten van de onderscheidene delegaties uit de zes lidstaten nog ver uiteen liggen. De Raad besloot dan ook het Comité Speciaal voor de Land bouw op te dragen de EEG-structuurbeleidvoorstellen in hun totaliteit voor verdere behandeling in de Raad voor te bereiden. In de op 22 en 23 november a.s. te houden zitting van de EEG-Raad van Landbouwministers zullen deze zaken opnieuw ter sprake komen. NIEUWE BASISPRIJS GESLACHTE VARKENS |N deze zitting heeft de Raad van Landbouwministers voorts de nog voor het seizoen 1971/'72 resteren de prijzen vastgesteld, die op 1 november 1971 van kracht moeten worden. Voor ons land is hierbij vooral van belang de basisprijs voor geslachte varkens. Deze basisprijs is met 10,— verhoogd tot 289,60/100 kg geslacht gewicht. De verhoging komt overeen met de graanprijsverhoging, die reeds 1 augustus j.l. van kracht is geworden. KORT VERSLAG VAN DE DAGELIJKS BESTUURSVERGADERING DER ZLM (Vervolg van pagina 1) TUINBOUW IN zijn overzicht betreffende de ontwikkelingen in de tuinbouwsector kon de heer Goud' meedelen dat de recente beslissing van het Britse parlement om toe te treden tot de EjEjG. in de toekomst mede voor de Nederlandse tuinbouw van grote betekenis kan zijn. Invoerrechten en verdere restricties zullen echter niet direct tot het verleden behoren, zodat het nog wel geruime tijd kan duren voor er sprake is van een on belemmerde afzet van tuinbouwprodukten op de Engelse markt, maar wanneer het tot dusverre gehan teerde systeem van invoerkwota gedeeltelijk opge geven wordt, kan dit reeds ruimere kansen in de af- zetsfeer scheppen. Op de binnenlandse markt is er zowel van kom kommers, sla en tomaten een sterk verminderd aan bod; de prijzen zijn vast en vertonen bij een nog ver der dalend aanbod een stijgende tendens. De aanvoer van spruiten komt langzaam op gang, de prijzen zijn momenteel laag evenals de prijs van uien; de telers- prijzen zijn zeÖs extreem laag. In de hard fruitsector loopt de oogstperiode ten ein de. Het gunstige weer heeft ertoe bijgedragen dat wat de arbeidsvoorziening betreft er een volledige benut ting van alle beschikbare krachten is geweest. Het ontstellende gebrek aan fust heeft echter anderzijds veel stagnatie bij de pluk teweeggebracht. Hier ligt volgens de heer Goud een levensgroot probleem, waar een oplossing voor gevonden moet worden, omdat het veilingfust (telersfust) in velerlei opzicht op laakbare en ergerlijke wijze door derden misbruikt wordt. Een belangrijke schadepost was voor vele telers ook nog de forse hagelsohade aan de laatste partijen fruit, die plaatselijk nog aan de bomen hingen. Ten aanzien van de prijzen van appels en peren werd geconstateerd dat deze tot op heden beter ge weest zijn in vergelijking met het vorig seizoen. Voor de goede bedrijven is het nu mogelijk om enigszins uit de kosten te komen. Dit wil echter nog lang niet zeggen dat hiermee voor de fruittelers het verlies van de laatste jaren is bijgewerkt. De heer Goud meende dat er nog veel zal moeten veranderen wil de bedrijfstak fruitteelt werkelijk uit de moeilijkheden komen. Er ligt wat dit betreft dan ook nog een belangrijke taak voor de bedrijfsgenoten, de organisaties en de Overheid. Het structuurrapport van het Amerikaanse bureau Littel, dat deze maand zal worden uitgebracht, zal mogelijk hiervoor de no dige aanknopingspunten bevatten voor Overheid en bedrijfsleven. VEEHOUDERIJ FN aanzien van de recente ontwikkelingen in de veehouderijsector werd medegedeeld dat, on danks ruime aanvoeren op de markten de prijzen on geveer op hetzelfde niveau zijn gebleven; dit gold voor alle soorten vee. Een uitzondering vormen de kalfkoeien, die zeer duur zijn en waar soms prijzen van 2000,voor worden betaald. Wat het jongvee betreft kan worden geconstateerd, dat dit vlot wordt opgenomen, want de voederpositie voor de a.s. winter is goed en de resultaten van de mesterij zijn van dien aard, dat velen wat vee op stal willen hebben. De slachtveeprij zen blijven op peil en men verwacht in het algemeen geen prijsval, zoals die het vorig jaar is voorgekomen. In ons -land zijn de prijzen dan ook ongeveer 4,per kilogram levend gewicht boven de gemiddelde E.E.G.-notering; op Italië na zijn ze op dit moment het hoogste van de gehele E.E.G. De prijzen op de varkensmarkt verschillen van week tot week wel wat, doch blijven toch ongeveer rond hetzelfde niveau schommelen. Wel 'liggen de prijzen in Nederland belangrijk beneden de gemiddelde E.E.G.-prijs, ondanks het feit dat onze varkens, wat kwaliteit betreft, bij de partnerlanden hoog wordt aan geslagen. De moeilijkheden bij de export van hammen zijn aan deze situatie niet vreemd. Wat de situatie in de pluimveesector betreft werd meegedeeld dat tenge volge van de betrekkelijk lage eierproduktie de prij zen lonend zijn te noemen. Ook voor de slachtkuiken- sector, waarvan men bijzonder slechte verwachtingen had, zijn de prijzen tot dusverre niet geheel tegenge vallen. In E.E.G.-verband ziet men dat men nu de eerste maatregelen heeft getroffen om het hoofd te bieden aan de melksohaarste. Men heeft n.l. een heffing ge legd van 10 rekeneenheden of 36,20 per 100 kilo op magere melkpoeder, die naar derde landen wordt uit gevoerd. De hoogte van deze heffing toont aan dat de E.E.G.- commissie het ernstig meent, want door deze maat regel zal er vrijwel geen melkpoeder meer naar deze landen worden uitgevoerd. Door het wegvallen van deze poeder op de wereldmarkt wordt verwacht dat deze markt zal aantrekken. Op de binnenlandse markt is deze maatregel nauwelijks merkbaar, want de vraag is groter dan het aanbod. BENOEMINGEN IIET bestuur besloot de heer J. M. van Heijst te Wouw opnieuw te benoemen tot lid van het be stuur van de Gezondheidsdienst voor Dieren in Noord- Brabant. Het bestuur bekrachtigde voorts de benoe ming van mevrouw R. M. de MeesterBolt te Zierik- zee tot lid van de Commissie van Toezicht van de Huishoudschool te Zierikzee, zulks in de vacature van mevr. Kastelein. Voorts kon worden akkoord gegaan met een voorstel van het Provinciaal bestuur van Zee land om de heer K. J. A. Baron Collot d'Escurry te Kloosterzande te benoemen tot voorzitter van de Plaatselijke Commissie voor de Ruilverkaveling Koe wacht, zulks als oovolger van de heer dr. ir. J. P. M. van der Wolf. De heer A. J. G. Doeleman te Nieuwer- kerk zal op de Algemene vergadering van het K.N.L.C. te Scheveningen als stemgerechtigd vertegenwoordi ger van de ZLM optreden. BEGROTING EN CONTRIBUTIEVASTSTELLING 1972 TIET Dagelijks bestuur besloot tot goedkeuring van de begroting voor 1972 en tot aanbieding aan het Hoofdbestuur in ongewijzigde vorm. Ten aanzien van de contributie van het jaar 1972 betekent dit., dat het bestuur behoudens goedkeuring door Hoofdbestuur en Algemene Vergadering, beslo ten 'heeft deze niet te verhogen. Met een verhoging van de contributie voor het jaar 1973 moet echter wel rekening worden gehouden. Auto Omzetbelasting 14% Verbruiksbelasting 15 Totaal f 10.000,- 1.400,- 1500,- f 12.900r A UTOBEZITTERS zijn dikwijls het kind van de rekening. Er is haast geen artikel te vinden dat de schatkist meer belasting oplevert dan de auto. Het begint al bij de fabricage of invoer. Boven de omzetbelasting ad 14 moet n.1. nog een bijzondere verbruiksbelasting van personenauto's worden betaald ad 15 De nota bij invoer ziet er dan als volgt vit: De belasting op de benzine is Tiog hoger. Wij menen dat dit ongeveer 2/3 van de prijs uitmaakt. Verder is er nog de motorrijtuigenbelasting, die ook elk jaar omhoog gaat, per 1 januari 1972 is dat weer het geval. Dan is er voor de inkomstenbelasting nog een be paling met betrekking tot de kosten die als bedrijfs kosten in mindering kunnen worden gebracht. De wet Inkomstenbelasting schrijft n.l. voor dat 15 van de cataloguswaarde niet als bedrijfskosten worden aan gemerkt. Het maakt sedert 1 januari 1971 geen verschil meer of dit een nieuwe of 2e hands auto is. Hetzelfde percentage geldt voor beide categorieën. T/OOR 1 januari 1971 was er wel een verschil, nX r 10 van de cataloguswaarde voor nieuwe auto's en 6 voor tweedehands auto's werd niet als bedrijfskosten aangemerkt. Aanschaf van een ge bruikte auto met een hoge cataloguswaarde kan door deze wetsbepaling nu dan ook zeer nadelig werken. Het doet er n.l. niet toe of veel of weinig voor privé wordt gereden, de wet zegt nu eenmaal ALS er privé gereden wordt, wordt een bedrag van 15 van de cataloguswaarde niet als bedrijfskosten aangemerkt. Voorbeeld: Stel dat een auto met een cataloguswaarde van f12.000,in gebruikte staat wordt gekocht voor 5.000,—. De autokosten-fictie moet worden toegepast. Er wordt n.l. voor privé gereden. Niet als bedrijfs kosten wordt aangemerkt 15 van f 12.000,alzo 1.800,per jaar. Stel dat de totale kosten per jaar bedragen f 3.000, Als privé kosten moet worden genomen 1.800, Bedrijfskosten f 1.200, Zou de nieuwe auto zijn aangeschaft met een cata loguswaarde van 5.000,dan zouden de privé- kosten volgens de fictie bedragen 15 van f 5.000, is 750,De bedrijfslast was dan bij overigens gelijk blijvende kosten f 3.000,750,is f 2250, PïE conclusie kan geen andere zijn dan dat de aanschaf van een gebruikte auto met een hoge cataloguswaarde, die voor bedrijf en privé wordt ge bruikt nadeliger is dan de aanschaf van een nieuwe auto voor de catalogusprijs! Door de 15 fictie kunnen de werkelijke kosten van de bedrijfskilometers vaak niet ten laste van de winst worden gebracht. Aanschaf van een nieuwe (kleinere) auto voor de zelfde prijs zal een betere verdeling over bedrijf en privé tot gevolg hebben. Het neemt niet weg dat de auto is een zeer gewaar deerd gebruiksvoorwerp, wat evenwel duur moet wor den betaald! PAAUWE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 3