DE JUISTE AANKOPPELING
VAN WERKTUIGEN
AAN DE 3-PUNTS HEFINRICHTING
fit
Cf
13
overgenomen uit:
"FORD TREKKERNIEUWS
Het hydraulisch systeem
van de trekker wordt ge
bruikt voor:
het transport van ma
terialen en werktuigen.
het oplichten op de
wendakker van het werk
tuig om een korte draai-
beweging met de trekker
mogelijk te maken.
het verschaffen van
hydraulische kracht voor
buitenwerkende cilinders
en hydr. motoren.
het „dragen" van een
werktuig door de grond
voor gewichtsoverdracht.
Bij gewichtsoverdracht
wordt anders verloren-
gaand gewicht op de trek
ker overgebracht om deze
meer gewicht en dus meer
grip te geven.
Dit gewicht bestaat uit 3
soorten gewicht die op de
achterwielen van de trek
ker overgebracht worden.
1. Eigen gewicht van de
trekker
2. Het gewicht van de
grond die over de werken
de delen van het werktuig
loopt.
3. De dieptezoekende nei
ging van het werktuig.
Een goed afgestelde cul
tivator of ploeg heeft altijd
de neiging dieper te gaan
lopen. Het vereist enige
kracht het werktuig op de
juiste diepte te houden.
De som van deze 3 ge
wichtsfactoren en een
gedeelte van het gewicht
van de voorzijde van de
trekker worden op de ach
terwielen overgebracht,
(fig. 1
Een trekker met werktuig
combinatie is te beschou
wen als een balans en
daardoor dient de mate van
frontbelasting in de praktijk
vastgesteld te worden door
de trekker tijdens het werk
gade te slaan, zodat hij
stabiel loopt en goed te stu
ren valt. De topstang staat
ook in verbinding met het
hydraulisch regelmecha
nisme van de hefinrichting.
De topstang speelt de be
langrijkste rol bij de ge
wichtsoverdracht en is niet
ontworpen voor de diepte
regeling. Diepteregeling is
altijd het eenvoudigste op
te lossen door een diepte-
wiel aan het werktuig. Met
een dieptewiel mist U ech
ter de gewichtsoverdracht
en gewichtsoverdracht is
de meest efficiente ma
nier om meer trekkracht,
meer grip van de banden
te verkrijgen.
Een goede werking van
trekker en werktuig en dus
van diepteregeling en
gewichtsoverdracht is uit
sluitend te verkrijgen bij
een juiste aankoppeling van
het werktuig aan de 3-
puntshefinrichting.
(fig. 2).
Bij een werktuig in werking
dienen de onderste hefar
men evenwijdig aan de
grond te lopen terwijl de
topstang schuin naar bene
den in de richting van de
trekker moet wijzen.
Het denkbeeldige aankop-
pelingspunt dient te liggen
in een vlak begrensd door
de voor- en onderzijde van
de motor. (fig. 3).
WESTFALIA VACUMAT VACUÜMPOMPEN
VOOR MELKLEIDINGSINSTALLATIES
-
5a
eË!
U
5b
26 V <68.26 cm)
32'is" (H24cm)
3=3
Lengte van de hefstangen.
2/3000/57.5 cm
4000/74.5 cm
5000/71 5 cm
te meten zoals op tekening
is aangegeven.
Bij sommige werktuigen
kan van de voorgeschreven
lengten enigszins afgewe
ken worden.
(fig. 4 en 5).
5 a fout
5 b goed
Van bovenaf gezien, moe
ten de onderste hefarmen
in één punt voor de vooras
samen komen.
Dit geeft U:
mogelijkheid tot stuur-
correcties en het maken van
flauwe bochten.
een vaste loop van trek
ker en werktuig zeer be
langrijk voor brede cultiva
tors.
(fig. 6).
Cat. 1 en 2 betekent niet
alleen een verschil in dikte
van koppelingspennen.
Ook de afstand tussen de
kegeleinden aan de on
derste hefarmen is ver
schillend.
(fig 7).
Posities van de topstang
aan de trekkerzijde
x vaste positie, niet te
veranderen.
0 door de bestuurder te
kiezen posities
1 positie voor normale
omstandigheden, deze
dient altijd het eerst geko
zen te worden.
2 positie te kiezen
wanneer 1 positie niet vol
doet.
3 alleen bij 5000. Bij de
5000 kunnen 2 en 3 posi
tie gekozen worden wan
neer 1 niet voldoet.
Van Driel en Van Dorsten te Hoofddorp heeft in
één brochure de door ihen in de handel gebrachte
serie pompen beschreven en afgebeeld. Om de infor
matie compleet te maken is er ook aandacht geschon
ken aan de plaatsing van de elektrische installatie en
de montage van de vacuümregulateur. Een onder-
delenlijst en maatschetsen van de vijf typen pompen
besluiten het geheel. Deze uitgave is voor belangstel
lenden gratis verkrijgbaar.
TAAKTIJDEN VOOR VELDWERKZAAMHEDEN
IN mei 1963 kwam na een langdurige en intensieve
voorbereiding het eerste Taaktijdenboek van het
I.L.R. uit onder de titel „Arbeidsbegroting met behulp
van taaktijden" door G. Postma en Ir. E. van Elderen.
Sindsdien is dit boek een begrip geworden, omdat het
voorzag in een groeiende behoefte aan informatie over
de vereiste hoeveelheid arbeid bij de uitvoering van
de meeste werkzaamheden op het landbouwbedrijf.
De ontwikkeling in de landbouw stond en staat echter
niet stil. Er kwamen andere werkmethoden, de capa
citeiten van trekkers en werktuigen namen toe, de
omvang van de afzonderlijke produktietakken en
daarmee van de bewerkingen groeide, geheel andere
staltypen vonden toepassing. Dit leidde na verloop
van een aantal jaren opnieuw tot het ontstaan van
een kloof tussen de in deze vorm geboden informatie
en de behoefte bij de gebruikende instanties. Deze ten
dens werd nog versterkt, omdat juist sindsdien bij
laatstgenoemde categorie een versnelde ontwikkeling
plaatsvond in het toepassen van nieuwe begrotings
technieken, waarbij dikwijls van elektronische reken
machines werd gebruik gemaakt. Deze andere tech
nieken en de vergrote rekencapaciteit hebben de
vraag naar actuele arbeidsgegevens gestimuleerd.
De huidige publikatie, die zich in deel I beperkt tot
taaktijden voor de veld werkzaamheden in de akker
en weidebouw, is van een geheel andere opzet uit
gegaan.
Om de actualiteit bij voortduring te kunnen hand
haven is gekozen voor een losbladig systeem, waar
door regelmatige aanvullingen en eventuele herzie-
JOHN DEERE - HALVE EEUW TREKKERS UIT MANNHEIM
John Deere fabrieken in Mannheim vieren dezer
dagen een bijzonder jubileum. Het is 50 jaar ge
leden, namelijk in de herfst van 1921, dat met de 12
PK Lanz „Bulldog" de eerste trekker lopend op ruwe
olie de wereld werd gepresenteerd. Sindsdien werd de
naaani Bulldog eenvoudigweg een begrip op het gebied
van landbouwtrekkers.
De ontwikkeling van deze trekker luidde een tech
nische revolutie van de landbouwmechanisatie in, o.a.
tot u'tdrukking gebracht in het aantal van meer dan
300.000 trekkers dat inmiddels in Mannheim is gefabri
ceerd
Sinds 1956 is alleen al in de fabriek te Mannheim
ca. 120 miljoen DM door John Deere geïnvesteerd. De
modernste produktiemiddelen met elektronisch bedien
de montagestraten werden in gebruik genomen. Thans
beschikt deze fabriek als enige trekkerfabrikant in Duits
land over produktiebanden, waarop gelijktijdig, evenals
bij de automobielfabracage, verschillende typen (van 35
81 PK) op dezelfde band achter elkaar kunnen worden
gebouwd.
Op het ogenblik heeft men 3.500 werknemers in dienst.
De capaciteit bedraagt ongeveer 25.000 trekkers per
jaar.
Wat de verdere ontwikkelingen betreft, gelooft men
in Mannheim, in plaats van 50 jaar voor die produktie
van de eerste 300.000 trekkers, voor de volgende 300.000
slechts 10 jaar nodig te hebben.
Men blijft, ook in de toekomst, aan de uitbreiding van
het marktaandeel hoge prioriteit geven. Nu reeds wor
den John Deere trekkers uit Mannheim naar 68 landen
van de wereld geëxporteerd. Aldus meldt ons Louis
Nagel uit Arnhem, die John Deere in Nederland ver
tegenwoordigt.
aingen mogelijk worden. Tevens worden nu taaktijden
gegeven voor zowel standaard- als afwijkende om
standigheden.
Deze onderscheiding heeft ertoe geleid, dat de taak
tijden worden vermeld voor ztandaardomstandig-
heden, n.l. perceelsafmetingen van 200 X 100 m en
500 m afstand tussen het perceel en de bedrijfsgebou
wen. Maar bovendien worden voor dezelfde werk
methoden en werkroutes de rekenelementen gegeven
voor de vaststelling van taaktijden voor andere per
ceelsafmetingen en afstanden tot de bedrijfsgebou
wen. Een voorgedrukt rekenformulier vergemakke
lijkt de Tekenprocedure, die door de gebruikers moet
worden gevolgd.
Tenslotte worden exploitatienormen voor land
bouwwerktuigen gegeven ter wille van verschillende
gebruiksmogelijkheden van de taaktijden. De kosten
vaa afschrijvingen, onderhoud en verzekering zijn
samengevat en uitgedrukt in een vast jaarlijks per
centage van de nieuwwaarde van de werktuigen. De
percentages zijn per werktuig verschillend voor drie
klassen van gebruiksintensiteit.
De gebruiksmogelijkheden van de geboden infor
matie, zijn velerlei, zoals:
het formuleren van de aanspraken, die bij bedrijfs-
begrotingen worden gedaan op de beschikbare
arbeid;
£1 het begroten van de arbeidsbehoefte bij een vast
gesteld produktieplan of voor alternatieve produk-
tieplannen;
0 het uitvoeren van berekeningen voor de werk
organisatie;
het vergelijken van werkmethoden en werksitua
ties vanuit het gezichtspunt van arbeidsbehoefte
•en bewerkingskosten;
het nagaan van de invloed van afwijkende per
ceelsafmetingen en afstanden tot de bedrijfsgebou
wen op de arbeidsbehoefte van de bewerkingen.
Dit nieuwe Taaktijdenboek is actueel en zijn opzet
maakt een blijvende actualiteit mogelijk. Deel 1 vaa
de publikatie „Taaktijden voor de Landbouw" is ver
krijgbaar bij het Instituut voor Landbouwtechniek en
Rationalisatie, Dr. S. L. Mansholtlaan 12 te Wagenin-
gen door storting of overschrijving van 40,op
gironummer 880018 t.n.v. I.L.R. te Wageniagen. Bij af
name van 10 of meer exemplaren bedraagt de prijs
25,per stuk. Deze prijs is inclusief een ringband
en de dit jaar nog te verschijnen aanvullingen.