DE JUISTE AANKOPPELING VAN WERKTUIGEN AAN DE 3-PUNTS HEFINRICHTING fit Cf 13 overgenomen uit: "FORD TREKKERNIEUWS Het hydraulisch systeem van de trekker wordt ge bruikt voor: het transport van ma terialen en werktuigen. het oplichten op de wendakker van het werk tuig om een korte draai- beweging met de trekker mogelijk te maken. het verschaffen van hydraulische kracht voor buitenwerkende cilinders en hydr. motoren. het „dragen" van een werktuig door de grond voor gewichtsoverdracht. Bij gewichtsoverdracht wordt anders verloren- gaand gewicht op de trek ker overgebracht om deze meer gewicht en dus meer grip te geven. Dit gewicht bestaat uit 3 soorten gewicht die op de achterwielen van de trek ker overgebracht worden. 1. Eigen gewicht van de trekker 2. Het gewicht van de grond die over de werken de delen van het werktuig loopt. 3. De dieptezoekende nei ging van het werktuig. Een goed afgestelde cul tivator of ploeg heeft altijd de neiging dieper te gaan lopen. Het vereist enige kracht het werktuig op de juiste diepte te houden. De som van deze 3 ge wichtsfactoren en een gedeelte van het gewicht van de voorzijde van de trekker worden op de ach terwielen overgebracht, (fig. 1 Een trekker met werktuig combinatie is te beschou wen als een balans en daardoor dient de mate van frontbelasting in de praktijk vastgesteld te worden door de trekker tijdens het werk gade te slaan, zodat hij stabiel loopt en goed te stu ren valt. De topstang staat ook in verbinding met het hydraulisch regelmecha nisme van de hefinrichting. De topstang speelt de be langrijkste rol bij de ge wichtsoverdracht en is niet ontworpen voor de diepte regeling. Diepteregeling is altijd het eenvoudigste op te lossen door een diepte- wiel aan het werktuig. Met een dieptewiel mist U ech ter de gewichtsoverdracht en gewichtsoverdracht is de meest efficiente ma nier om meer trekkracht, meer grip van de banden te verkrijgen. Een goede werking van trekker en werktuig en dus van diepteregeling en gewichtsoverdracht is uit sluitend te verkrijgen bij een juiste aankoppeling van het werktuig aan de 3- puntshefinrichting. (fig. 2). Bij een werktuig in werking dienen de onderste hefar men evenwijdig aan de grond te lopen terwijl de topstang schuin naar bene den in de richting van de trekker moet wijzen. Het denkbeeldige aankop- pelingspunt dient te liggen in een vlak begrensd door de voor- en onderzijde van de motor. (fig. 3). WESTFALIA VACUMAT VACUÜMPOMPEN VOOR MELKLEIDINGSINSTALLATIES - 5a eË! U 5b 26 V <68.26 cm) 32'is" (H24cm) 3=3 Lengte van de hefstangen. 2/3000/57.5 cm 4000/74.5 cm 5000/71 5 cm te meten zoals op tekening is aangegeven. Bij sommige werktuigen kan van de voorgeschreven lengten enigszins afgewe ken worden. (fig. 4 en 5). 5 a fout 5 b goed Van bovenaf gezien, moe ten de onderste hefarmen in één punt voor de vooras samen komen. Dit geeft U: mogelijkheid tot stuur- correcties en het maken van flauwe bochten. een vaste loop van trek ker en werktuig zeer be langrijk voor brede cultiva tors. (fig. 6). Cat. 1 en 2 betekent niet alleen een verschil in dikte van koppelingspennen. Ook de afstand tussen de kegeleinden aan de on derste hefarmen is ver schillend. (fig 7). Posities van de topstang aan de trekkerzijde x vaste positie, niet te veranderen. 0 door de bestuurder te kiezen posities 1 positie voor normale omstandigheden, deze dient altijd het eerst geko zen te worden. 2 positie te kiezen wanneer 1 positie niet vol doet. 3 alleen bij 5000. Bij de 5000 kunnen 2 en 3 posi tie gekozen worden wan neer 1 niet voldoet. Van Driel en Van Dorsten te Hoofddorp heeft in één brochure de door ihen in de handel gebrachte serie pompen beschreven en afgebeeld. Om de infor matie compleet te maken is er ook aandacht geschon ken aan de plaatsing van de elektrische installatie en de montage van de vacuümregulateur. Een onder- delenlijst en maatschetsen van de vijf typen pompen besluiten het geheel. Deze uitgave is voor belangstel lenden gratis verkrijgbaar. TAAKTIJDEN VOOR VELDWERKZAAMHEDEN IN mei 1963 kwam na een langdurige en intensieve voorbereiding het eerste Taaktijdenboek van het I.L.R. uit onder de titel „Arbeidsbegroting met behulp van taaktijden" door G. Postma en Ir. E. van Elderen. Sindsdien is dit boek een begrip geworden, omdat het voorzag in een groeiende behoefte aan informatie over de vereiste hoeveelheid arbeid bij de uitvoering van de meeste werkzaamheden op het landbouwbedrijf. De ontwikkeling in de landbouw stond en staat echter niet stil. Er kwamen andere werkmethoden, de capa citeiten van trekkers en werktuigen namen toe, de omvang van de afzonderlijke produktietakken en daarmee van de bewerkingen groeide, geheel andere staltypen vonden toepassing. Dit leidde na verloop van een aantal jaren opnieuw tot het ontstaan van een kloof tussen de in deze vorm geboden informatie en de behoefte bij de gebruikende instanties. Deze ten dens werd nog versterkt, omdat juist sindsdien bij laatstgenoemde categorie een versnelde ontwikkeling plaatsvond in het toepassen van nieuwe begrotings technieken, waarbij dikwijls van elektronische reken machines werd gebruik gemaakt. Deze andere tech nieken en de vergrote rekencapaciteit hebben de vraag naar actuele arbeidsgegevens gestimuleerd. De huidige publikatie, die zich in deel I beperkt tot taaktijden voor de veld werkzaamheden in de akker en weidebouw, is van een geheel andere opzet uit gegaan. Om de actualiteit bij voortduring te kunnen hand haven is gekozen voor een losbladig systeem, waar door regelmatige aanvullingen en eventuele herzie- JOHN DEERE - HALVE EEUW TREKKERS UIT MANNHEIM John Deere fabrieken in Mannheim vieren dezer dagen een bijzonder jubileum. Het is 50 jaar ge leden, namelijk in de herfst van 1921, dat met de 12 PK Lanz „Bulldog" de eerste trekker lopend op ruwe olie de wereld werd gepresenteerd. Sindsdien werd de naaani Bulldog eenvoudigweg een begrip op het gebied van landbouwtrekkers. De ontwikkeling van deze trekker luidde een tech nische revolutie van de landbouwmechanisatie in, o.a. tot u'tdrukking gebracht in het aantal van meer dan 300.000 trekkers dat inmiddels in Mannheim is gefabri ceerd Sinds 1956 is alleen al in de fabriek te Mannheim ca. 120 miljoen DM door John Deere geïnvesteerd. De modernste produktiemiddelen met elektronisch bedien de montagestraten werden in gebruik genomen. Thans beschikt deze fabriek als enige trekkerfabrikant in Duits land over produktiebanden, waarop gelijktijdig, evenals bij de automobielfabracage, verschillende typen (van 35 81 PK) op dezelfde band achter elkaar kunnen worden gebouwd. Op het ogenblik heeft men 3.500 werknemers in dienst. De capaciteit bedraagt ongeveer 25.000 trekkers per jaar. Wat de verdere ontwikkelingen betreft, gelooft men in Mannheim, in plaats van 50 jaar voor die produktie van de eerste 300.000 trekkers, voor de volgende 300.000 slechts 10 jaar nodig te hebben. Men blijft, ook in de toekomst, aan de uitbreiding van het marktaandeel hoge prioriteit geven. Nu reeds wor den John Deere trekkers uit Mannheim naar 68 landen van de wereld geëxporteerd. Aldus meldt ons Louis Nagel uit Arnhem, die John Deere in Nederland ver tegenwoordigt. aingen mogelijk worden. Tevens worden nu taaktijden gegeven voor zowel standaard- als afwijkende om standigheden. Deze onderscheiding heeft ertoe geleid, dat de taak tijden worden vermeld voor ztandaardomstandig- heden, n.l. perceelsafmetingen van 200 X 100 m en 500 m afstand tussen het perceel en de bedrijfsgebou wen. Maar bovendien worden voor dezelfde werk methoden en werkroutes de rekenelementen gegeven voor de vaststelling van taaktijden voor andere per ceelsafmetingen en afstanden tot de bedrijfsgebou wen. Een voorgedrukt rekenformulier vergemakke lijkt de Tekenprocedure, die door de gebruikers moet worden gevolgd. Tenslotte worden exploitatienormen voor land bouwwerktuigen gegeven ter wille van verschillende gebruiksmogelijkheden van de taaktijden. De kosten vaa afschrijvingen, onderhoud en verzekering zijn samengevat en uitgedrukt in een vast jaarlijks per centage van de nieuwwaarde van de werktuigen. De percentages zijn per werktuig verschillend voor drie klassen van gebruiksintensiteit. De gebruiksmogelijkheden van de geboden infor matie, zijn velerlei, zoals: het formuleren van de aanspraken, die bij bedrijfs- begrotingen worden gedaan op de beschikbare arbeid; £1 het begroten van de arbeidsbehoefte bij een vast gesteld produktieplan of voor alternatieve produk- tieplannen; 0 het uitvoeren van berekeningen voor de werk organisatie; het vergelijken van werkmethoden en werksitua ties vanuit het gezichtspunt van arbeidsbehoefte •en bewerkingskosten; het nagaan van de invloed van afwijkende per ceelsafmetingen en afstanden tot de bedrijfsgebou wen op de arbeidsbehoefte van de bewerkingen. Dit nieuwe Taaktijdenboek is actueel en zijn opzet maakt een blijvende actualiteit mogelijk. Deel 1 vaa de publikatie „Taaktijden voor de Landbouw" is ver krijgbaar bij het Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie, Dr. S. L. Mansholtlaan 12 te Wagenin- gen door storting of overschrijving van 40,op gironummer 880018 t.n.v. I.L.R. te Wageniagen. Bij af name van 10 of meer exemplaren bedraagt de prijs 25,per stuk. Deze prijs is inclusief een ringband en de dit jaar nog te verschijnen aanvullingen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 13