VERZEKERINGSINSTELLINGEN VAN DE ZLM Omzetting polissen dient voor I november te geschieden Rijks- en -landbouwbegroting en parlementaire behandeling 3 PRIMA OP TIJD UW VOERTUIGENPARK KONTROLEREN Evenals vorige jaren willen wij ook nu de verzekerden bij de O.VM. er op attenderen, dat voor 1 november a.s. aan ons kantoor dient te worden opgegeven of men de all-risks verzekering van een bepaald object per 1 januari 1972 wenst om te zetten in een WA. verzekering. Aan deze datum moeten wij strikt de hand houden omdat voor 15 november a.s. alle korrekties bekend moe ten zijn om de gegevens in de computer te kunnen ver werken. Dit betekent, dat verzoeken voor omzettingen, welke ons na 1 november a.s. bereiken, niet meer in behande ling kunnen worden genomen. Dit lijkt wat ambtelijk maar op de keper beschouwd is het geen onredelijk verzoek. U als verzekerde heeft al maanden lang de vraag all-risks voortzetten of alleen WA. kunnen overwegen en beantwoorden. Wij willen hier nadrukkelijk verklaren, dat ons jaar lijks terugkerende verzoek toch wel goed werkt. Dank u wel verzekerden! Uiteraard zijn er ieder jaar weer laatkomers maar in het algemeen houdt men zich aan voornoemde spelregels. Dit is daarom zo plezierig omdat daardoor een massa extra werk, rompslomp en ook wel boze telefoontjes, dus tijd en geld', worden bespaard. Of het gewenst is een all-risks verzekering om te zet ten in een WA. verzekering valt niet met een paar zin nen te omschrijven. Uiteraard is het zo, dat de lage premies van onze O.V.M. een all-risks verzekering veel langer rechtvaar digen. Indien u dan bovendien nog 40 korting geniet en toch van plan bent de auto of ander object volgend jaar om te ruilen tegen een nieuwe is de beslissing al heel eenvoudig. WAT VAN BELANG IS Van groot belang is tevens of de O.V.M. van de ZLM haar premietarieven per 1 januari 1972 gaat herzien. U hebt intussen via televisie, radio en dagbladen ver nomen, dat de partikuliere verzekeraars hebben besloten de premietarieven WA en all risks drastisch te verhogen, ingaande 1 november 1971. Wat de ZLM gaat dioen is nog niet exact te zeggen. Waarschijnlijk is een geringe verhoging van de premietarieven voor personen- en bestelwagens gewenst. Het verschil tussen onze tarieven en die van partikuliere verzekeraars zal in ieder geval weer veel groter worden. Een duidelijke zaak is o.i. dat een oud object, waar van de waarde 500,of minder bedraagt, en waar mede men voorlopig nog blijft rijden alleen W.A. ver zekerd moet zijn. Gezien de mededeling over de premiestelling kan het er voor een aantal verzekerden nog wel eens inzitten om hun lopende WA. verzekering voor een betrekkelijk nieuwe wagen per 1 januari 1972 om te zetten in een all-risks. Ook dit willen wij dan gaarne voor 1 november a.s. weten. Wij gaan u bovendien verzoeken voor I november a.s. te kontroleren of uw motorvoertuigen wel allemaal zijn verzekerd en/of er soms nog voertuigen van u verzekerd zijn welke al een tijd geleden door u zijn verkocht of opgeruimd. Het kan ook zijn, dat u verzuimde een vervangend voertuig aan ons op te geven. De vraag lijkt op het eerste gezicht wat overbodig. Toch zouden wij niet gaarne een diner weggeven aan al diegenen, die b.v. nog premie betalen voor een object dat zij al lang niet meer bezitten (goede klanten) of met een voertuig rijden, dat niet verzekerd is terwijl zij van gedachten zijn, dat het wel werd opgegeven. Daarom ons advies: kijkt u voor 1 november a.s. toch maar even uw verzekerd bestand na. Voor u en voor ons kan dit alleen maar narigheid be sparen. DENK OM BIETENSLIK De bietencampagne is onder bijzonder gunstige om standigheden van start gegaan. Dit betekent, dat er mo menteel geen slik op de weg komt. Zodra het echter één flinke bui regent zijn die bietensporen direkt te volgen. Dit betekent slipgevaar. Nu schrijft de Wet voor, dat het slik onmiddellijk van de weg verwijderd moet worden. Het mag althans geen gevaar opleveren voor andere weg gebruikers. Behalve een fikse boete zit er tevens het ge vaar aan vast, dat derden bij zo'n slippartij letsel oplopen. Mocht het dus nog eens regenen let u dan vooral op het achterlaten van sliksporen. Anderzijds willen wij alle autobezitters wijzen op het gevaar de komende najaars- en winterperiode in te gaan met gladde banden. Ook daarvoor zijn wettelijke voor schriften. Maar afgezien daarvan, is het altijd nog gezon der de banden tijdig te verwisselen dan in het ziekenhuis tot de konklusie te moeten komen, dat u daarmee juist te laat was! de L. PRIJSVRAAG LAND- EN TUINBOUWMECHANISATIE INZENDINGEN NOG MOGELIJK TOT 15 NOVEMBER Tot 15 november kan men nog ontwerpen inzenden voor de Prijsvraag Land- en Tuinbouwmechanisatie, die ter gelegenheid van de Land- en Tuinbouw RAI 72 (17 t/m 22 januari) onder auspiciën van de Fede ratie Het Landbouwwerktuig, wordt georganiseerd door RAI Gebouw N.V. Er is een totaalbedrag van ƒ12.000 aan prijzen be schikbaar. Aan de prijsvraag kan door iedereen wor den deelgenomen, individueel of in groepsverband. Deelnemers dienen ontwerpen in te zenden van hulp middelen, die door anderen kunnen worden toegepast en die kunnen bijdragen tot nieuwe, betere, arbeids besparende en/of arbeidsverlichtende werkmethoden in land- en tuinbouw. In dit verband wordt gedacht aan machines, werk tuigen, installaties, kassen, gebouwen e.d. De inzen dingen zullen worden beoordeeld door een jury uit prof. ir. G. J. Quast, ir. F. Coolman, ir. J. Crucq, ir. J. Groenendijk, ir. J. A. Stender en ir. L. H. Huisman, allen te Wageningen. De vorige prijsvraag heeft voor verschillende inzen ders van prijswinnende en bekroonde ontwerpen tot fraaie successen geleid. Van een sla-oogstwagen zijn In een schrijven aan de voorzitters van de Tweede Kamerfracties van de Politieke Partijen heeft het Land bouwschap zijn standpunten geformuleerd over de Land bouwbegroting 1972, opdat daarmede bij de parlemen taire behandeling van de Rijksbegroting rekening gehou den kan worden. Het Landbouwschap wijst er o.m. op dat de landbouw ernstig heeft geleden onder de inflatoire ontwikkelingen. Door de structureel zwakke marktpositie van de agrarische produktcn kan de landbouw zich tegen deze inflatietendenzen niet verweren. Over de laatste 3 jaren zijn deze inkomens in de land- en tuinbouw ge- middielr met 4l/2 per jaar achtergebleven bij de ove rige sectoren van het bedrijfsleven, hetgeen in feite een stijging van 8 had moeten zijn. Per saldo is reeds een verschil van 23l/2 ontstaan. De prijsdaling doet zich er 145 gemaakt en verkocht; van een papierserveerder voor de bollen- en bloementeelt 100. Verder heeft een lopende band voor gebruik in kassen vooral in Noord- Brabant ingang gevonden en vinden ook een poot- aardappel-ontsmettingsmachine, een stroverdeler en een loofafsla-apparaat op ruime schaal toepassing. De prijsuitreiking zal plaats vinden tijdens de Land en Tuinbouw RAI. Nadere inlichtingen worden verkre gen bij RAI Gebouw N.V., Europaplein 8, Amsterdam (tel. 020—730641, toestel 126). vooral voor bij de landbouwprodukten als aardappelen, varkensvlees en pluimvee en eieren, die o.m. buiten de EEG-prijsregelingen vallen. Bij een vergelijking van de hoofdlijnen van het rege ringsbeleid op het gebied van die landbouw en de hoofd lijnen uit het meerjarenplan van het Landbouwschap blijkt dat een aantal onderdelen uit het Meerjarenpro gramma in de Rijksbegroting voorkomt, welke echter door de beperking van financiële middelen niet of slechts ten dele worden gerealiseerd. Zo neemt de landbouwbegroting in omvang met 4 toe, terwijl dit percentage voor de Rijksbegroting SV2 bedraagt. De aktiviteiten van het Ontwikkelings- en Saneringsfonds worden wat betreft de sanering voort gezet, terwijl er voor het ontwikkelingsgedeelte niet meer ruimte komt; de rentesubsidies moeten kennelijk wachten op de EEG-besluiten over de structuurpolitiek! Ook de grondbankproef wordt naar omvang te beperkt voorgésteld en het ruilverkavelingsbeleid door de be vriezing van de gelden beperkt. Daarbij zal de financiële armslag van die Stichting Beheer Landbouwgronden ver minderd worden. Door de besnoeiing van de uitgaven komt ook de door de regering voorgestelde landinrich tingswet in het gedrang. Tenslotte is ook teleurstellend het voorstel, hoewel de regering aandacht besteedt aan de afzet van landbouwprodukten, om die overheidsbijdra ge voor exportbevordering te bevriezen. ZELFSTANDIGENAFTREK PïE fiscale positie van de zelfstandige staat tegen- ivoor dig in de belangstelling. Het rapport van de Commissie van Soest komt tot de conclusie dat met betrekking tot de maatregelen voor oudendagsvoor- ziening de zelfstandige sterk achterstaat bij de loon trekkende. In het regeringsakkoord staat dat op basis van dat rapport maatregelen getroffen zullen worden. Het is niet zo dat dit rapport zonder meer gevolgd zal worden. Er zal gematigd worden. Er zullen variaties worden aangebracht. Dat alles vereist uiteraard weer studie en voor 1973 hebben wij niet te verwachten dat voor deze materie een wettelijke regeling getroffen zal zijn. Nu is er in 1971 wel een zekere verlichting met be trekking tot de belastingdruk voor de zelfstandige, mits hij investeringen doet. Als hij in dot jaar voor meer dan 2.000heeft geïnvesteerd in duurzame produk- tiemiddelen krijgt hij een aftrek op de winst van dat jaar van 10 van de investering. Voor mensen met een uyinst die hoger is dan f 60.000,wordt de aftrek lager. Als die winst meer dan 60 mille is de aftrek 8 meer dan f 70.000,is ze 6 bij f 80.000,en f 90.000,wordt 4 en 2 en bij winsten van meer dan een ton vervalt ze hele maal. rR is nu een wetsontwerp ingediend om deze af- trekregeling voor 1972 te wijzigen. Deze wijzi ging heeft betrekking op twee punten. Ie. de aftrekpercentages worden verhoogd met een kwart, dus 10% wordt 12XA 8 wordt 10 enz. 2e. Er komt een minimumaftrek van 300, Met deze laatste wijziging wordt bereikt dat ook de kleine zelfstandige die met zijn investeringen beneden de f 2.000,grens blijft, niettemin een aftrek genieten gaat. Gezien de bedoeling van de regeling is dit zeker billijk. Of het billijk is de zelfstandigenaftrek op de manier zoals nu gebeurd te koppelen aan de hoogte van het inkomen boven een bepaald bedrag is een andere vraag. Wij zetten hier wel vraagtekens. Daarbij moeten wij er rekening mee houden, dat be drijven met hoge winsten dikwijls ook hoge investerin gen moeten doen. Van de ondernemer worden hoge belastingen gevraagd. Ook die bedrijven en die onder nemers hebben het niet gemakkelijk onder de druk van de Nederlandse belastingen anno 1971. Onder de boeren kom je overigens deze inkomens maar weinig tegen. Daar zijn de prijzen niet naar! VERMOGENSBELASTING HET tarief van de vermogensbelasting bedraagt volgens art. 14 van de wet vermogensbelasting f 5,per f 1.000,vermogen. Sedert 1966 is er echter een tijdelijke verhoging tot f 6,per f 1.000,Die zou in 1971 aflopen. Nu is er niets blijvender dan tijdelijke verhogingen van belastingen. Het is daarom niet te verwonderen dat er een regeringsvoorstel is ingediend om die extra gulden per duizend 2 jaar langer te heffen. Dit te billijken is natuurlijk heel iets anders. De vermogensbelasting is naar onze mening in zijn tegenwoordige vorm uit de tijd. Speciaal met betrek king tot gronden kleven er zeer grote bezwaren aan, omdat de rendementswaar de van grond ver beneden de verkoopwaarde ligt. Dat is een maatschappelijke werkelijkheid, waarmee in de huidige wetsbepalingen- niet wordt gerekend, al heeft o.i. de rechtspraak er wel oog voor. Op het Devartement van Financiën is men op de vermogensbelasting aan het studeren. Ook op de moge lijkheid van een belasting op vermogenswinsten. Als er een dergelijke belasting komt zal dit invloed hebben op de heffing zowel van inkomstenbelasting als van vermogensbelasting. Deze studie zal zeker niet klaar komen voor het einde van 1972. Het zijn nu eenmaal moeilijke vraagstukken. Er zullen mensen zijn die zeg gen dat „ze" het allemaal veel te ingewikkeld maken. Deze mensen hebben niet helemaal ongelijk. Alleen, als er een regeling komt, proberen wij allemaal er mazen in te ontdekken, om er tussendoor te kruipen. Dat is ieders goed recht! Maar het betekent wel dat iedereen eraan meewerkt om de eenvoud verre te houden. Dat moeten wij ook willen weten. TTTTr_ PAAUWE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 3