Is in (auto) verzekeringswereld goedkoop duurkoop?
officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
r~\NLANGS werd de verzekeringswereld en met
name ook de verzekerden opgeschrikt door een
faillissement van de op één na de grootste automo
bielassuradeuren in Groot-Brittannië n.l. Britse Vehicle
and Genefal. Deze maatschappij startte in 1961 met
het verzekeren van motorvoertuigen en ontwikkelde
zich in een ongekend hoog tempo. In de jaren 1965
tot 1969 alleen al groeide de premie-omzet van 5 mil
joen tot 25 miljoen. Voor het faillissement bedroeg
het aantal verzekerden 800.000!
De Onderlinge Verzekerings Maatschappij van de ZLM doet niet
mee aan de onlangs in de dagbladen aangekondigde drastische
verhoging van de autopremietarieven!
In dit nummer o.m.:
Omzetting auto
verzekeringspolissen voor
1 november Pagina 3
Landbouwschap wil
selectieve subsidies
Pagina 4
Uit de praktijk
Pagina 5
Fruitteelt in Frankrijk
over hoogtepunt heen
Pagina 6
Aardappélellende
Pagina 7
Analyse Brabantse
varkensfokkerij Pagina 9
Graszaadteelt in de
belangstelling
Pagina 10-11
Tijdig onderzoek op
nitraal nodig Pagina 15
De vorige week werd te Bergen in Noord-Limburg een lajidelijke demonstratie gehouden met machines
voor het oogsten van snijmais. Op pagina 12 en 13 is een uitvoerig verslag betreffende de daarbij
Ingezette werktuigen opgenomen. Op de foto de zelfrijdende Hesston 4000 die door de Coöp. Werktuigen
vereniging Miste bij Winterswijk werd gedemonstreerd. Prijs f 87.550,
zlm
VRIJDAG 15 OKTOBER 1971
59e Jaargang - No. 3102
land
en tuinbouwblad
iln Nederland had de Vehicle rond 2500 verzekerden
via de K.N.A.C. Deze zijn intussen bij een andere
maatschappij ondergebracht, zodat voor de betrokken
verzekerden daaruit weinig bloed vloeide.
Waarom wij aan deze kwestie aandacht besteden
heeft twee redenen."
In de eerste plaats leest men in vak- en dagbladen,
dat de groei van de Vehicle te danken was aan lage
premies, ruimere dekking en gemakkelijke accepta
tie. Daarbij wordt dan de waarschuwing geuit, dat
maatschappijen met lage premies wel eens een grie
zelige zekerheid vormen voor de verzekerde! Met
andere woorden „Betaal.veel premie en U zit goed!"
PREMIE O.V.M. WEER NIET OMHOOG
/"\NZE Onderlinge Verzekering Maatschappij van
de ZLM is een maatschappij, die met lage pre
mies werkt. Het is zelfs zo, dat onze premietarieven
in 1972 alweer niet omboog zullen gaan! Als men dan
zulke berichten leest krijgt men de neiging de pre
mies tocb maar te verhogen ondanks het feit, dat het
financieel niet noodzakelijk is. Nu dachten wij, dat de
verzekerden toch niet helemaal gek zijn. Het is overi
gens een bekend feit, dat de consument blijkbaar be
duveld wil worden. Een mooi voorbeeld daarvan is
een Amerikaanse fabrikant van balpoints, die jaren
geleden zeer goedkope balpoints op de markt bracht.
Dit artikel liep niet omdat de prijs schril afstak tegen
de gangbare prijzen van balpoints. Het artikel leek
inderdaad te goedkoop om er vertrouwen in te stel
len.
De fabrikant besloot derhalve wel met de produktie
door te gaan, er een ander etiket op te plakken en
de prijs te verdubbelen. En ziet de verkoop steeg met
sprongen. Het waren overigens dezelfde balpoints. Dit
voorbeeld staat niet op zichzelf.
SELECTIE TOEPASSEN
IN de verzekeringswereld behoeft goedkoop geen
duurkoop te zijn. Allerlei factoren bepalen de
prijs. Als een verzekeraar goedkoop wil werken zal
hij moeten zorgen, dat zijn kosten ook laag blijven
en of er voor moeten zorgen, dat zijn risico's gun
stig zijn; d.w.z. een zware selectie toepassen.
PAS OP VOOR STIJGENDE KOSTÈN
I A IT brengt ons meteen op de tweede reden n.l.
dat in de verzekeringswereld de kosten relatief
stijgen naarmate de maatschappij groter wordt.
Het is niet altijd waar, dat de kosten dalen naar
mate de eenheden groter worden. Vandaar ook, dat
de Vehicle naar de knoppen ging. Vandaar ook, dat
alle grote verzekeringsmaatschappijen in ons land
eveneens worstelen met hun relatief toenemende kos
ten. U behoeft er de jaarverslagen maar op na te slaan!
Wanneer een maatschappij qua premiestelling mid
den in de koncurrentie zit zal zij zich extra moeten in
spannen het aandeel in de produktie te behouden.
Deze extra inspanning kost geld en om deze extra
Onze O.V.M. voldoet n.l. aan laatst-genoemde voor
waarden. We zijn min of meer een besloten maatschap
pij. De groei blijft er wel goed inzitten maar de ont
wikkeling is niet zoals de lage premietarieven zouden
doen veronderstellen.
Het is nu juist niet onze opzet om een grote maat
schappij te worden en daarom selecteren wij; daarom
worden duizenden aanvragen afgewezen en daarom
groeien wij niet schoksgewijze maar wel regelmatig.
Bij de Britse Vehicle was het wel de bedoeling om
in korte tijd tot de grootste maatschappij te behoren
en om dat te bereiken werden er gemanipuleerd met
tarieven etc.
kosten weer op te vangen moet de produktie extra
stijgen. We komen dan terecht in een vicieuze cirkel,
waaraan geen eind te breien is.
Dat is de situatie waarin de grote verzekeraars in
verkeren en waaraan onze O.V.M. niet wenst mee te
doen in het belang van haar leden en begunstigers.
Dit heeft dus niets te maken met hoogte dekking,
afwikkeling van zaken etc. Integendeel zouden wij
haast zeggen.
Het is zaak, dat de consument (verzekerden) steeds
goed ogen en oren open houdt!
DE L.