Bietekoppen en -blad veel gevraagd 13 haksellengte 7 mm, zodat een goed produkt werd ver kregen. Helaas worden deze machines meestal met één plaat gebruikt en dan bedraagt de haksellengte 11 mm, wat te lang is. In standaarduitvoering ontbreekt een slijpapparaat. De kantrijen behoeven vooraf niet geoogst te worden. Men kan niet midden door het perceel rijden. Dan wordt één rij platgereden. Taarup SE 2100. Deze machine was gebouwd vóór op een Fendt Favorit 4S, die 52,5 pk aan de aftakas levert. In standaarduitvoering is de minimale haksel lengte 7 mm. Op verzoek kunnen speciale schijven ge leverd worden en is een haksellengte van 4 of 6 mm mogelijk. De hakselaar kost 14400 en de opbouw ƒ2600. De trekker was voor deze hakselaar aan de lichte kant, wat om. bleek iuit de betrekkelijk lage rijsnel heid en de kracht waarmee het materiaal in de wagen werd geblazen. Ook met deze machine is het niet mo gelijk door het gewas te steken en moet vooraf een 'kantrij geoogst worden. Er werd een goed produkt geleverd. De machine werd gedemonstreerd door loon werker Hissink uit Hengelo (G-ld.), die er dit seizoen mee heeft gewerkt. Om met een tweerijige machine vlot. te kunnen werken is een trekker van 80 pk of meer nodig. Het is dan mogelijk in 3 uur een ha snij- mais te oogsten en een seizoencapaciteit van 5565 ha te bereiken. ZELFRUDENDE VELD HAKSELAAR MET EEN DRIERUIG MAISVOORZETSTUK r hebbeni dit jaar een explosie gehad van zelf- rjjdende machines. Niet minder dan 15 zijn er verkocht. Duidelijk is naar voren gekomen dat het ge heel goed georganiseerd moet zijn, wil men de maxi mum-capaciteit bereiken. Dat betekent dat de loon werker of coöperatieve werktuigenvereniging niet al leen het transport, maar ook het aanrijden op de kuil moet verzorgen. Hij moet beschikken over goede 1 os- wagens en het transport goed organiseren. Het aan rijden op de kuil moet gebeuren met een verzwaarde trekker op dubbele banden, terwijl de kuil 6 m breed moet zjjn, zodat het aanrijden tijdens het lossen door kan gaan. Een te smalle kuil en aanrijden door de boer hebben aanleiding tot stagnatie gegeven en dat betekent capaciteitsverlies. Dit past niet bij machines die meer dan 3 per minuut moeten opbrengen. Het in handkracht in de machine werpen van de vooraf geoogste mais van hoeken past evenmin. In de prak tijk hebben we kunnen constateren dat dit soms een half uur per ha vraagt. Als dit betaald moet worden, kaart, omdat hetzelfde werk met een getrokken ma chine voor ca. 40Ö per ha wordt uitgevoerd. Dit be tekent aat er behalve mais ook nog een 250 uur gras gehakseld moet worden. De volgende drie hakselaars met drierijig voorzet stuk waren aanwezig: de Hesston 4000, de New Hol land 1880 en de Nw Idea. De Hesston 4000 heeft een Caterpillar motor, type 3160. Het is een 8-ci'linder met een inhoud van 10,4 1, die bij een wisselende belasting 200 pk levert. De dia meter van de messenkooi is 40,6 cm en de breedte 55,8 cm. De oppervlakte van de invoeropening be draagt 8,9 dm2. De machine heeft zes messen en de haksellengte is 4,7 mm, 6.35 mm, 11 mm, 15,8 mm en 19 mm. Voor snijmais geven wij de voorkeur aan 6,35 mm. De machine heeft hydrostatische aandrijving en er zijn drie snelheidsgroepen mogelijk, en wel van 05,6 km, van 012 km en van 029 km voor- en achteruit. Achter de messenkooi zit een grote werp- blazer met een dianieter van 92 cm. De bandenmaat vóór is 9.00-16 en achter 16.9-26. De machine werd gedemonstreerd door de Coöperatieve werktuigenver eniging Miste te Winterswijk. Tot aan de demonstratie, heeft deze machine 95 ha, verdeeld over ca. 80 per celen, in 185 uur verwerkt. Prijs 87550. De New Holland 1880 heeft een Caterpillar motor type 3150. Het is een 8-cilinder met een inhoud van 9,4 1, die bij wisselende belasting 175 pk levert. De diameter is 60,9 cm en de breedte 58,4 cm. Omdat geen aparte werpblazer aanwezig is, heeft de messenkooi een grotere diameter, waardoor het gehakselde ma teriaal goed in de wagen wordt geblazen. De opper vlakte van de invoeropening is 7,09 dm2. De minimale haksellengte bedraagt 3,17 mm. Er zijn negen messen. We geven echter voorkeur aan een haksellengte van 6,35 mm, die met zes of met negen messen is te be reiken. Ook deze machine heeft hydrostatische aan drijving. De bandenmaat vóór is 16.9-16 en achter 11-14. De machine werd gedemonstreerd door het loon bedrijf Flierman te Olst, die dit seizoen ruim 200 ha gras heeft gehakseld. Er werd 88 ha mais op 72 per celen gehakseld in 156 .uur. Prijs 88770. New Idea. De New Idea heeft een GMC motor. Het is een 6-cilinder met een inhoud van 7,8 1, die 150 pk levert. De messenkooi heeft een diameter van 45,7 cm en is ook 45,7 cm breed. De oppervlakte van de invoeropening bedraagt 7,54 dm2. De machine heeft zes messen en de minimale haksellengte is 4,8 mm. Deze machine heeft geen hydrostatische aandrijving maar is uitgerust met een toerenvariator, zoals we die ook kennen bij de maaidorsers. Achter de messenkooi zit een vijzel die het gehakselde produkt naar een werpblazer voert, waarna het in de wagen wordt ge blazen. De bandenmaat vóór is 18.4-26 en achter 7.5-16. Voorlopig is voor ons land waarschijnlijk het zaaien het meest interessant. Uiteraard kunnen al deze ma chines worden uitgerust met een opraper. Prijs met cabine 71250. De machine werd gedemonstreerd door het loonbedrijf Reiling in Sterksel. Met deze machine werd ca. 148 ha snijmais, verdeeld over 115 percelen, in 293 uur geoogst. Deze enorme oppervlakte werd alleen bereikt door lange dagen te maken en de laat ste week zelfs dag en nacht te werken. Een woord van dank aan deze beide loonwerkers en de bedrijfsleider van de coöperatieve werktuigenvereniging voor het verstrekken van deze gegevens is hier zeker op zijn plaats. We blijven echter van mening dat 100 ha in 200250 uur voor velen nu en in de toekomst een topcapaciteit zal blijken te zijn. Veel maispercelen hebben dit jaar 10—15 ton minder opgebracht dan normaal. Dit kwam de capaciteit van de machines ten goede. Welgro. Deze machine van de Machinefabriek Wel link in Groenlo dient apart te worden vermeld, om dat hij niet thuishoort in de normale groep zelf rijders. De bedoeling is dat deze machine meer als transport middel voor verschillende produkten wordt gebruikt. Er moeten dan steeds andere hulpstukken worden gebruikt, bijv. "éen grote vacuumtank, een wagenbak met walsen voor het strooien van stalmest enz. De machine is uitgerust met een 6-cilinder Perkins die selmotor van 105 pk en heeft hydrostatische aandrij ving. Daardoor is de snelheid traploos regelbaar van 032 km/u. De bandenmaat is 18-20, 14-ply. Het draag vermogen is 10.000 kg. Prijs 54000. Voor de oogst van snijmais was er een New Hol land 717 vóór gebouwd met een tweerijig maisvoor- zetstuk. De Wagenbak was van het type Schuitema ker. Afmetingen: 4,64 x 2,18 x 1,60 m. Met een wind- kap bedraagt de inhoud ca. 20 m3. De hakselaar kost 19500 en de silagebak 11500. Compleet, zoals op de demonstratie, kost deze machine dus ƒ85000. Met vrachten van 6 ton wordt ermee over de kuil gere den en gelost. Dit levert geen enkel probleem op. De brede banden en de vierwielaandrijving maken dit mogelijk. Het is duidelijk dat met deze machine geen grote afstanden overbrugd kunnen worden, omdat dit de capaciteit aanzienlijk vérlaagt. In de praktijk bleek het goed mogelijk in 3 uur een ha mais te oogsten. LOSWAGENS TELELOSSENDE wagens met schotten en verdeel- walsen zijn het meest geschikt voor rijdend los sen op de kuil. Het meest bekend zijn de wagens van Schuitemaker. De afmetingen van het type UVW zijn 3,78 x 1,96 x 1,60 m (vier schotten). Inhoud met wind- kap ca. 15 m3. Prijs 6295. Er is ook een groter type leverbaar, de UVW 550, waarvan de afmetingen 4,2 x 2,18 x 1,60 m zijn. Inhoud met windkap ca. 18 m3. Voor het eerst in Nederland werd de Franse wa gen van het merk Le Boulch gedemonstreerd. Deze heeft drie verdeelwalsen en lijkt zeer solide. Er zijn twee typen, te weten de RE 250 waarvan de afmetin gen 4,65 x 1,80 x 1,60 m zijn en de prijs 7900 is, en de RE 245 met afmetingen 4,05 x 1,80 x 1,60 m en een prijs van f 7000. Nieuw waren ook de loswagens van het merk Veen- huis. De afmetingen zijn 4,30 x 1,20 x 1,68 15,1 m3 (zonder windkap). Prijs ca. ƒ7000. Achter de Claas/Jaguar werd de Claas HE 3 vier wielige loswagen gebruikt, aan de voorzijde voorzien van eeni dwarsafvoer die naar links of naar rechts werkt. Deze wagen kan naar voren en naar achteren lossen en is zeer geschikt wanneer het materiaal in een torensilo moet. Er kan dan rechtstreeks in de bla zer worden gelost. Voor rijdend lossen over de kuil, vooral van mais, is hij weinig of niet geschikt. De prijs is 12000. Verder was er een JF wagen met opgebouwde schot ten en één loswals. Goede loswagens zijn zeer geschikt wanneer ze goed gebruikt worden, d.w.z. zodanig lossen op de kuil dat naverdelen niet meer nodig is. Zelflossende Schuitemaker loswagen NAAST RIJDENDE WAGENS OF AANGEHANGEN WAGENS kost het 100. Dus: óf geen hoeken oogsten óf hoeken oogsten en opvoeren aan het vee. Een loonwerker die verantwoord wil investeren, zal vooraf moeten gaan rekenen. Wanneer we uitgaan, van een machine van ƒ80000 met een restwaarde van 12000 en afschrij ven in vijf jaar, dan zal bij een jaar capaciteit van 90 ha in 2Ö0 draai-uren het tarief 550 per ha snijmais moeten bedragen. Dt is geen haalbare Interessant, hoewel thans nog niet van betekenis voor ons land, is het feit dat er diverse hulpstukken bij geleverd kunnen worden, waardoor het mogelijk is: maiskolven te plukken en te hakselen; maiskolven te plukken en te dorsen; maiskolven te plukken; mais te zaaien met een voorop gebouwde precisie- zaaimachine. DIJ gebruik van een naast rijdende wagen zijn een man en een trekker extra nodig. Dat betekent al gauw 20 per uur meer. Bij een getrokken machine komt daarom alleen een aanhangwagen in aanmer king. Bij een zelfrijder wordt de keuze grotendeels be paald door de vaardigheid van de chauffeur. Ook de inhoud van de wagen kan hierbij een rol spelen. (Vervolg van pag. 5) wat regen vóór de oogst gewenst. Het tempo van de suikerbietenoogst is afhankelijk van de leveringsmo gelijkheden. En deze zijn nu eenmaal aan regels ge bonden. Een enkele teler heeft zodanig gebruik kun nen maken van de voorleveringsmogelijkheden dat men afgeleverd is. Vooral na de enkele buitjes gaat het rooien veel beter. We horen van suikergehaltes tot 18 In ons betrekkelijk veerijk gebied zijn de bietekoppen en -blad weer veel gevraagd. De matige gras groei dit najaar is hierop wel van invloed. Met het zaaien van wintertarwe is een begin gemaakt in de week van 49 oktober. Het zaailand ligt wel wat kluiterig. Ook hier kennen we het oude spreekwoord van: Wie tarwe zaait in de kluiten zet stapels bui ten, wie tarwe zaait in de slik oogst hoenderpik. Het wintervoorploegen zal onder de huidige om standigheden wat moeilijk gaan, maar droog opploe- gen is vooir een goede struktuur toch wel van levens groot belang. Dit geldt zeker voor de wat meer struk- tuurgevoelige zwaardere komgrond, of de zgn. rooie grond. We kunnen het niet nalaten er op te blijven hameren dat liet tijdig en droog opploegen van deze grond, no. 1 moet zijn bij de keuze en de volgorde van de werkzaamheden in de komende weken. Vele collega's klagen nog dat ze het zo druk heb ben ondanks het vlotte verloop van de werkzaam heden. Het zal wel zo zijn, dat hoe meer men kan doen, hoe meer men ook wil doen. Werk dat nog wel even kan wachten, wil men nu ook maar gelijk mee nemen. We hebben zo de indruk dat op de meeste bedrijven de grootste piek in het werk wel achter de rug is. Het vergaderseizoen dient *zich weer aan. Reden voor de besturen om zich weer te gaan bezin nen op het programma voor de a.s. winter. D# kunst is dit zo aantrekkelijk te maken dat het bezoek er door gestimuleerd wordt. Met enige trots vernamen we dat de zgn. Hoboken- prijs is gewonnen door een Walcherse boerenzoon. Van harte gefeliciteerd met dit fraaie resultaat.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 13