Bietekoppen en -blad veel gevraagd
13
haksellengte 7 mm, zodat een goed produkt werd ver
kregen. Helaas worden deze machines meestal met één
plaat gebruikt en dan bedraagt de haksellengte 11
mm, wat te lang is. In standaarduitvoering ontbreekt
een slijpapparaat. De kantrijen behoeven vooraf niet
geoogst te worden. Men kan niet midden door het
perceel rijden. Dan wordt één rij platgereden.
Taarup SE 2100. Deze machine was gebouwd vóór
op een Fendt Favorit 4S, die 52,5 pk aan de aftakas
levert. In standaarduitvoering is de minimale haksel
lengte 7 mm. Op verzoek kunnen speciale schijven ge
leverd worden en is een haksellengte van 4 of 6 mm
mogelijk. De hakselaar kost 14400 en de opbouw
ƒ2600.
De trekker was voor deze hakselaar aan de lichte
kant, wat om. bleek iuit de betrekkelijk lage rijsnel
heid en de kracht waarmee het materiaal in de wagen
werd geblazen. Ook met deze machine is het niet mo
gelijk door het gewas te steken en moet vooraf een
'kantrij geoogst worden. Er werd een goed produkt
geleverd. De machine werd gedemonstreerd door loon
werker Hissink uit Hengelo (G-ld.), die er dit seizoen
mee heeft gewerkt. Om met een tweerijige machine
vlot. te kunnen werken is een trekker van 80 pk of
meer nodig. Het is dan mogelijk in 3 uur een ha snij-
mais te oogsten en een seizoencapaciteit van 5565
ha te bereiken.
ZELFRUDENDE VELD HAKSELAAR MET
EEN DRIERUIG MAISVOORZETSTUK
r hebbeni dit jaar een explosie gehad van zelf-
rjjdende machines. Niet minder dan 15 zijn er
verkocht. Duidelijk is naar voren gekomen dat het ge
heel goed georganiseerd moet zijn, wil men de maxi
mum-capaciteit bereiken. Dat betekent dat de loon
werker of coöperatieve werktuigenvereniging niet al
leen het transport, maar ook het aanrijden op de kuil
moet verzorgen. Hij moet beschikken over goede 1 os-
wagens en het transport goed organiseren. Het aan
rijden op de kuil moet gebeuren met een verzwaarde
trekker op dubbele banden, terwijl de kuil 6 m breed
moet zjjn, zodat het aanrijden tijdens het lossen door
kan gaan. Een te smalle kuil en aanrijden door de
boer hebben aanleiding tot stagnatie gegeven en dat
betekent capaciteitsverlies. Dit past niet bij machines
die meer dan 3 per minuut moeten opbrengen. Het
in handkracht in de machine werpen van de vooraf
geoogste mais van hoeken past evenmin. In de prak
tijk hebben we kunnen constateren dat dit soms een
half uur per ha vraagt. Als dit betaald moet worden,
kaart, omdat hetzelfde werk met een getrokken ma
chine voor ca. 40Ö per ha wordt uitgevoerd. Dit be
tekent aat er behalve mais ook nog een 250 uur gras
gehakseld moet worden.
De volgende drie hakselaars met drierijig voorzet
stuk waren aanwezig: de Hesston 4000, de New Hol
land 1880 en de Nw Idea.
De Hesston 4000 heeft een Caterpillar motor, type
3160. Het is een 8-ci'linder met een inhoud van 10,4 1,
die bij een wisselende belasting 200 pk levert. De dia
meter van de messenkooi is 40,6 cm en de breedte
55,8 cm. De oppervlakte van de invoeropening be
draagt 8,9 dm2. De machine heeft zes messen en de
haksellengte is 4,7 mm, 6.35 mm, 11 mm, 15,8 mm en
19 mm. Voor snijmais geven wij de voorkeur aan 6,35
mm. De machine heeft hydrostatische aandrijving en
er zijn drie snelheidsgroepen mogelijk, en wel van
05,6 km, van 012 km en van 029 km voor- en
achteruit. Achter de messenkooi zit een grote werp-
blazer met een dianieter van 92 cm. De bandenmaat
vóór is 9.00-16 en achter 16.9-26. De machine werd
gedemonstreerd door de Coöperatieve werktuigenver
eniging Miste te Winterswijk. Tot aan de demonstratie,
heeft deze machine 95 ha, verdeeld over ca. 80 per
celen, in 185 uur verwerkt. Prijs 87550.
De New Holland 1880 heeft een Caterpillar motor
type 3150. Het is een 8-cilinder met een inhoud van
9,4 1, die bij wisselende belasting 175 pk levert. De
diameter is 60,9 cm en de breedte 58,4 cm. Omdat geen
aparte werpblazer aanwezig is, heeft de messenkooi
een grotere diameter, waardoor het gehakselde ma
teriaal goed in de wagen wordt geblazen. De opper
vlakte van de invoeropening is 7,09 dm2. De minimale
haksellengte bedraagt 3,17 mm. Er zijn negen messen.
We geven echter voorkeur aan een haksellengte van
6,35 mm, die met zes of met negen messen is te be
reiken. Ook deze machine heeft hydrostatische aan
drijving. De bandenmaat vóór is 16.9-16 en achter
11-14. De machine werd gedemonstreerd door het loon
bedrijf Flierman te Olst, die dit seizoen ruim 200 ha
gras heeft gehakseld. Er werd 88 ha mais op 72 per
celen gehakseld in 156 .uur. Prijs 88770.
New Idea. De New Idea heeft een GMC motor.
Het is een 6-cilinder met een inhoud van 7,8 1, die
150 pk levert. De messenkooi heeft een diameter van
45,7 cm en is ook 45,7 cm breed. De oppervlakte van
de invoeropening bedraagt 7,54 dm2. De machine heeft
zes messen en de minimale haksellengte is 4,8 mm.
Deze machine heeft geen hydrostatische aandrijving
maar is uitgerust met een toerenvariator, zoals we die
ook kennen bij de maaidorsers. Achter de messenkooi
zit een vijzel die het gehakselde produkt naar een
werpblazer voert, waarna het in de wagen wordt ge
blazen. De bandenmaat vóór is 18.4-26 en achter 7.5-16.
Voorlopig is voor ons land waarschijnlijk het zaaien
het meest interessant. Uiteraard kunnen al deze ma
chines worden uitgerust met een opraper. Prijs met
cabine 71250. De machine werd gedemonstreerd door
het loonbedrijf Reiling in Sterksel. Met deze machine
werd ca. 148 ha snijmais, verdeeld over 115 percelen,
in 293 uur geoogst. Deze enorme oppervlakte werd
alleen bereikt door lange dagen te maken en de laat
ste week zelfs dag en nacht te werken. Een woord van
dank aan deze beide loonwerkers en de bedrijfsleider
van de coöperatieve werktuigenvereniging voor het
verstrekken van deze gegevens is hier zeker op zijn
plaats. We blijven echter van mening dat 100 ha in
200250 uur voor velen nu en in de toekomst een
topcapaciteit zal blijken te zijn. Veel maispercelen
hebben dit jaar 10—15 ton minder opgebracht dan
normaal. Dit kwam de capaciteit van de machines
ten goede.
Welgro. Deze machine van de Machinefabriek Wel
link in Groenlo dient apart te worden vermeld, om
dat hij niet thuishoort in de normale groep zelf rijders.
De bedoeling is dat deze machine meer als transport
middel voor verschillende produkten wordt gebruikt.
Er moeten dan steeds andere hulpstukken worden
gebruikt, bijv. "éen grote vacuumtank, een wagenbak
met walsen voor het strooien van stalmest enz. De
machine is uitgerust met een 6-cilinder Perkins die
selmotor van 105 pk en heeft hydrostatische aandrij
ving. Daardoor is de snelheid traploos regelbaar van
032 km/u. De bandenmaat is 18-20, 14-ply. Het draag
vermogen is 10.000 kg. Prijs 54000.
Voor de oogst van snijmais was er een New Hol
land 717 vóór gebouwd met een tweerijig maisvoor-
zetstuk. De Wagenbak was van het type Schuitema
ker. Afmetingen: 4,64 x 2,18 x 1,60 m. Met een wind-
kap bedraagt de inhoud ca. 20 m3. De hakselaar kost
19500 en de silagebak 11500. Compleet, zoals op de
demonstratie, kost deze machine dus ƒ85000. Met
vrachten van 6 ton wordt ermee over de kuil gere
den en gelost. Dit levert geen enkel probleem op. De
brede banden en de vierwielaandrijving maken dit
mogelijk. Het is duidelijk dat met deze machine geen
grote afstanden overbrugd kunnen worden, omdat dit
de capaciteit aanzienlijk vérlaagt. In de praktijk bleek
het goed mogelijk in 3 uur een ha mais te oogsten.
LOSWAGENS
TELELOSSENDE wagens met schotten en verdeel-
walsen zijn het meest geschikt voor rijdend los
sen op de kuil. Het meest bekend zijn de wagens van
Schuitemaker. De afmetingen van het type UVW zijn
3,78 x 1,96 x 1,60 m (vier schotten). Inhoud met wind-
kap ca. 15 m3. Prijs 6295. Er is ook een groter type
leverbaar, de UVW 550, waarvan de afmetingen 4,2 x
2,18 x 1,60 m zijn. Inhoud met windkap ca. 18 m3.
Voor het eerst in Nederland werd de Franse wa
gen van het merk Le Boulch gedemonstreerd. Deze
heeft drie verdeelwalsen en lijkt zeer solide. Er zijn
twee typen, te weten de RE 250 waarvan de afmetin
gen 4,65 x 1,80 x 1,60 m zijn en de prijs 7900 is,
en de RE 245 met afmetingen 4,05 x 1,80 x 1,60 m en
een prijs van f 7000.
Nieuw waren ook de loswagens van het merk Veen-
huis. De afmetingen zijn 4,30 x 1,20 x 1,68 15,1 m3
(zonder windkap). Prijs ca. ƒ7000.
Achter de Claas/Jaguar werd de Claas HE 3 vier
wielige loswagen gebruikt, aan de voorzijde voorzien
van eeni dwarsafvoer die naar links of naar rechts
werkt. Deze wagen kan naar voren en naar achteren
lossen en is zeer geschikt wanneer het materiaal in
een torensilo moet. Er kan dan rechtstreeks in de bla
zer worden gelost. Voor rijdend lossen over de kuil,
vooral van mais, is hij weinig of niet geschikt. De
prijs is 12000.
Verder was er een JF wagen met opgebouwde schot
ten en één loswals.
Goede loswagens zijn zeer geschikt wanneer ze goed
gebruikt worden, d.w.z. zodanig lossen op de kuil dat
naverdelen niet meer nodig is.
Zelflossende Schuitemaker loswagen
NAAST RIJDENDE WAGENS OF
AANGEHANGEN WAGENS
kost het 100. Dus: óf geen hoeken oogsten óf hoeken
oogsten en opvoeren aan het vee.
Een loonwerker die verantwoord wil investeren, zal
vooraf moeten gaan rekenen. Wanneer we uitgaan, van
een machine van ƒ80000 met een restwaarde van
12000 en afschrij ven in vijf jaar, dan zal bij een jaar
capaciteit van 90 ha in 2Ö0 draai-uren het tarief 550
per ha snijmais moeten bedragen. Dt is geen haalbare
Interessant, hoewel thans nog niet van betekenis voor
ons land, is het feit dat er diverse hulpstukken bij
geleverd kunnen worden, waardoor het mogelijk is:
maiskolven te plukken en te hakselen;
maiskolven te plukken en te dorsen;
maiskolven te plukken;
mais te zaaien met een voorop gebouwde precisie-
zaaimachine.
DIJ gebruik van een naast rijdende wagen zijn een
man en een trekker extra nodig. Dat betekent
al gauw 20 per uur meer. Bij een getrokken machine
komt daarom alleen een aanhangwagen in aanmer
king. Bij een zelfrijder wordt de keuze grotendeels be
paald door de vaardigheid van de chauffeur. Ook de
inhoud van de wagen kan hierbij een rol spelen.
(Vervolg van pag. 5)
wat regen vóór de oogst gewenst. Het tempo van de
suikerbietenoogst is afhankelijk van de leveringsmo
gelijkheden. En deze zijn nu eenmaal aan regels ge
bonden. Een enkele teler heeft zodanig gebruik kun
nen maken van de voorleveringsmogelijkheden dat
men afgeleverd is. Vooral na de enkele buitjes gaat
het rooien veel beter. We horen van suikergehaltes
tot 18 In ons betrekkelijk veerijk gebied zijn de
bietekoppen en -blad weer veel gevraagd. De matige
gras groei dit najaar is hierop wel van invloed. Met
het zaaien van wintertarwe is een begin gemaakt in
de week van 49 oktober. Het zaailand ligt wel wat
kluiterig. Ook hier kennen we het oude spreekwoord
van: Wie tarwe zaait in de kluiten zet stapels bui
ten, wie tarwe zaait in de slik oogst hoenderpik.
Het wintervoorploegen zal onder de huidige om
standigheden wat moeilijk gaan, maar droog opploe-
gen is vooir een goede struktuur toch wel van levens
groot belang. Dit geldt zeker voor de wat meer struk-
tuurgevoelige zwaardere komgrond, of de zgn. rooie
grond. We kunnen het niet nalaten er op te blijven
hameren dat liet tijdig en droog opploegen van deze
grond, no. 1 moet zijn bij de keuze en de volgorde
van de werkzaamheden in de komende weken.
Vele collega's klagen nog dat ze het zo druk heb
ben ondanks het vlotte verloop van de werkzaam
heden. Het zal wel zo zijn, dat hoe meer men kan
doen, hoe meer men ook wil doen. Werk dat nog wel
even kan wachten, wil men nu ook maar gelijk mee
nemen. We hebben zo de indruk dat op de meeste
bedrijven de grootste piek in het werk wel achter de
rug is. Het vergaderseizoen dient *zich weer aan.
Reden voor de besturen om zich weer te gaan bezin
nen op het programma voor de a.s. winter. D# kunst
is dit zo aantrekkelijk te maken dat het bezoek er
door gestimuleerd wordt.
Met enige trots vernamen we dat de zgn. Hoboken-
prijs is gewonnen door een Walcherse boerenzoon.
Van harte gefeliciteerd met dit fraaie resultaat.