Transportproblemen
kunt u het best overboord zetten met
'n CEBECO kipwagen
Langs de melkweg
(XLVIII)
Snelle afname aantal melkveehouders in Zeeland
TE KOOP:
Een Stoll C 45 bietenrooier
Twee Vicon bietenrooiers 2 rijig
2 Vicon bietenrooiers 1 rijig
1 Spijkstaal kip wagen 5 ton
2 Transporteurs
1 Lely Rotorkopegge
:1 Besati maaibalk
1 Fahr pakkenlader
1 Samé pers
Mechanisatiebedrijf LEENPOEL
8
J. H. LANTINGA
Consulentschap voor de akkerbouw
en rundveehouderij Goes
zou een nadelige invloed hebben bij verwerking en
afzetmogelijkheden.
Gezien de ontwikkeling is een voortschrijdende te
ruggang van het aantal melkveehouders te verwach
ten. Daar staat tegenover, dat de toekomstige melk
veehouders de gunstige omstandigheden voor de melk
veehouderij zullen benutten om de omvang van hun
melkproduktie op een hoger niveau te brengen.
Hierbij is een moderne opzet van melkwinning- en
bewaring nodig. Deze aanpassing vloeit voort uit de
huidige en toekomstige eisen aan de grondstof melk.
Ook voor het opbouwen van een concurrerende posi
tie van onze zuivelindustrie binnen de E.E.G. is dit
een noodzaak.
Het gaat om het zijn of het niet zijn!
UOOR een doelmatige verwerking en afzet is een
produktie-eenheid van een verantwoorde om
vang nodig. Voor een zo gunstig mogelijke prijsstel
ling van de melk is de totale hoogte van de hoeveel
heid melk per bedrijf van veel betekenis. Immers, be
drijven die melk leveren van 1 of enkele koeien ver
hogen de kosten per kg melk meer dan de bedrijven
met een grotere totale jaarproduktie. De geldelijke
opbrengsten uit melkvee op bedrijven met enkele
melkkoeien dragen bovendien in verhouding slechts
weinig bij aan het gezinsinkomen. In Zeeland treft
men vanouds een ongunstige structuur van de melk
veehouderij aan. In 1950 waren er 1.000 bedrijven
met 1 melkkoe, 1.200 met 2 koeien, 1.100 met 3 koeien
en 3.000 met 4 of meer melkkoeien. Bij deze laatste
categorie was er gemiddeld 5,6 melkkoe per bedrijf
aanwezig. Van deze 6.300 bedrijven met gemiddeld
37 stuks melkvee leverden er 5.000 melk af aan
fabrieken of slijters.
UET afnameproces van het aantal melkveehouders
dateert al van omstreeks die tyd. Het afstoten
van melkvee vond eerst in bepaalde gebieden plaats;
gedurende de laatste jaren heeft dit verspreid door
de gehele provincie plaats. De teruggang is als volgt:
(vervolg van pag. 7)
Steeds is een minimum vaa voldoende ruwe celstof
in de vorm van voordroogkuilgras van 3 a 4 kg hooi
of gedeeltelijk stro noodzakelijk. Te weinig ruwvoer
in lange vorm geeft namelijk voedingsstoornissen en
vetgehalte daling.
VERHOUDING VRE: ZW
WANNEER in het rantsoen veel eiwitarme voeder-
middelen voorkomen zoals kuilpulp, pulpbrok,
aardappelen, voederbieten, snijmaïskuil en ia mindere
mate ook verse of ingekuilde suikerbietenkoppen en
-bladeren is het niet zo moeilijk voldoende ZW toe te
dienen, maar wordt er al gauw 300 tot 500 gram vre
per dier per dag te weinig verstrekt. Bovendien drei
gen er dan tekorten aan mineralen. Aanvulling van het
rantsoen met eiwitrijker mengvoer als de gewone A-
brok is dan noodzakelijk. Ook de toediening van ten
minste 1 kg minerale basisbrok per stuks grootvee en
per dag is dan zeker nodig. Ook hier dus rekenen en
wegen!
Geen enkele melkveehouder kan zich de luxe ver
oorloven van een minder goede samengestelde voeding
op straffe van produktieverlies, achteruitgang ia con
ditie, meer uitvallers vooral van de meest produktieve
dieren of stoornissen bij de voortplanting zoals geen of
onduidelijke tochtigheid, opbreken, onvruchtbaarheid.
Ondanks voldoende voorzorg kunnen zich toch proble
men voordoen. In dergelijke gevallen kan men zich dan
tot het Consulentschap voor de Akkerbouw en de
Rundveehouderij te Goes, Westsingel 58, wenden.
Gaarne zal men u dan bijstaan om de'oorzaak van het
probleem op te sporen.
aantal
melkleverende
bedrijven
5.000
3.490
2.509
2.141
1.772
aantal
melkkoeien
23.625
19.798
20.892
20.693
Jaar
1950
1964
1968
1970
1971 (augustus)
Dit laatste getal (augustus 1971) is afgeleid van het
aantal monsters voor het kwaliteitsonderzoek van de
melk en is dus een absolute weergave van het huidi
ge aantal melkleveranciers.
UET totaal aantal melkkoeien vertoont in verhou-
ding weinig schommelingen. Er is een duidelij
ke aftekening van een toenemende schaalvergroting
van de melkvee-eenheden per bedrijf. Dit heeft tot
gevolg, dat er tussen de melkveehouders belangen
groepen ontstaan. Een 20-tal jaren geleden hadden
nagenoeg alle bedrijven in Zeeland slechts enkele
melkkoeien. Nu is echter op een belangrijk aantal be
drijven de melkveehouderij de hoofdbron van het in
komen geworden. Om uit hun bedrijf voldoende in
komen te kunnen verwerven, streven die melkvee
houders naar een zo gunstig mogelijke melkprijs.
Bij de uitbetalingscapaciteit van de zuivelfabrieken
speelt de omvang van de leveranties per bedrijf een
rol. Het is daarom, dat de belangen niet meer paral
lel lopen. Het is te voorzien, dat dit zich in toenemen
de mate zal gaan aftekenen. Er zijn 2 mogelijkheden,
die zich kunnen voltrekken:
1. Differentiatie van de melkprijs naar geleverde hoe
veelheid (kleine leveranciers korten in de melk
prijs of grote een toeslag geven).
2. Bedrijven met een klein aantal melkkoeien bewe
gen om de melkleveranties te staken.
Er zijn reeds fabrieken in ons land, die één van de
beide mogelijkheden toepassen. Voor Zeeland zit hier
in het gevaar, dat bij een te groot prijsverschil de
totale melkproduktie voorlopig teveel gaat dalen. Dit
Veerweg 14 Kamperland
Tel. 01107-336
Kracht, konstruktie en een volledige uitrusting
zijn de punten waar het om draait bij een kip
wagen. Daarom is het bouwen van kipwagens
specialistenwerk! Het is altijd de hefcilinder die
de lading overboord moet zetten! Het is altijd
de bak-konstruktie die berekend moet zijn op
de vele tegengesteld werkende krachten van 'n
schuivende tonnenlast. Cebeco kipwagens zijn
ontworpen en gekonstrueerd om jarenlang vei
lig en betrouwbaar te werken. In elk bedrijf
waar zware eisen worden gesteld aan het trans
port en waar lage exploitatiekosten zwaar
meetellen, vormen Cebeco kipwagens de
betrouwbare schakels in het produktie-pro-
ces. Laat u eens een folder toezenden van de
Cebeco Kipwagen die voor uw bedrijf interes
sant is: 'n briefkaart of telefoontje naar Cebeco
is voldoende.
e
GOES, Dr. Philipsstraat 9, tel. 01100-8110
5,6,8 en 10 TON DRAAGVERMOGEN
stalen uitvoering
doseerschuif en automatisch
heffend achterbord standaard
r
5 TON DRAAGVERMOGEN
laadbak 400 x 200 x 50 cm
banden 13.5x17 (8 ply)
7.5 TON
DRAAGVERMOGEN
laadbak 500 x 220 x 50 cm
banden 13.5 x 17 (10 ply) tandemstel