meT name de enorme schaalvergroting in de var- n kenssektor is gepaard gegaan met een verre is gaande specialisatie, welke tot haar recht komt door een e goed samenspel tussen fokker en mester en de Coveco ï- en de Coöperatieve voersektor. Deze samenwerking n vindt haar bekroning in een volledige integratie, welke il van grote betekenis is voor elk der partners. Hoewel de ;- gespecialiseerde rundvleesproduktie in Nederland tot nu 11 voorgesteld te verklaren, dat het algemeen nut de ont eigening ten behoeve van de aanleg van de buisleidingen straat vordert. De bezwaren, welke zijn ingediend tegen het (globale) plan van het werk dat overeenkomstig artikel 7 van de onteigeningswet ter visie heeft gelegen, hebben in vele gevallen betrekking op de voorgenomen eigendomsver werving. Van verschillende zijden is betoogd, dat vol staan zal kunnen worden met de vestiging van een zake lijk recht, op dezelfde wijze als dit thans voor de indivi duele buisleidingen geschiedt. Voor een goed begrip van deze aangelegenheid dient voorop te worden gesteld dat het vestigen van een recht anders dan een zakelijk recht een recht dus dat niet rust op de zaak zelf en dat derhalve wel de contracteren de partijen maar niet rechtopvolgers onder bijzondere titel bindt in ieder geval in dezen niet de vereiste juridische zekerheid biedft. Evenmin echter kan worden aangenomen, dat het ves tigen van een zakelijk recht een dergelijke zekerheid wel biedt. Dit houdt verband met het feit dat partijen in be ginsel geen zakelijke rechten in het leven kunnen roepen buiten die welke in het Burgerlijk Wetboek zijn geregeld (het zgn. gesloten systeem van zakelijke rechten). In het onderhavige geval zijn de regelen van het recht van op stal van toepassing. Het te vestigen zakelijk recht zou, waar het wordt gevestigd op gronden dde voor de inrich ting van de buisleidingenstraat nodig zijn, behalve het recht om een groot aantal buisleidingen in de grond te hebben tevens het recht moeten omvatten om de bij een geconcentreerde bundeling van buisleidingen nodige aan- passingswerken in de grond uit te voeren. Aan het zake lijke karakter van dit recht zou op deze wijze wel een ver gaande strekking moeten worden gegeven, te meer waar deze aanpassingswerken een blijvende verandering in de staat van de grond met zich mee zouden brengen. Het is dan ook op zijn minst onzeker te achten of aan de bijkomende bedingen die met het oog op de uitvoering van deze werken in de overeenkomst tot vestiging van het zakelijk recht zouden moeten worden opgenomen een zakelijke werking kan worden toegekend. Een juridische constructie, die dergelijke risico's voor de inrichting van de buisleidingenstraat in zich bergt is niet aanvaardbaar te achten. Op grond van deze overwegingen zijn de on dergetekenden van oordeel dat waar ten behoeve van de inrichting van de buisleidingenstraat de beschikking moet worden verkregen over gronden, de verwerving van de eigendom de juiste methode is. Dit laatste neemt evenwel niet weg, dat van deze gron den na de inrichting van de buisleidingenstraat veelal een aangepast agrarisch gebruik mogelijk zal zijn. Het is dan ook de bedoeling, dat het lichaam, dat met het beheer van de buisleidingenstraat zal zijn belast, de hier voor in aanmerking komende gronden onder nader vast te stellen voorwaarden in gebruik zal geven. De ondergetekenden realiseren zich ten volle de grote offers, die een onteigening met zich mee kan brengen vanwege de belangen in de persoonlijke sfeer die daar door worden getroffen. Bij de uitwerking van de plannen zal worden gezocht naar oplossingen die voor de betrok kenen zo gunstig mogelijk zijn. Wanneer daarbij naar het gevoelen van deze laatsten toch onvoldoende aan hun wensen zou zijn tegemoet gekomen zullen zij hun concre te bezwaren na de tervisielegging van het meer gede tailleerde onteigeningsplan ingevolge artikel 11 van de onteigeningswet naar voren kunnen brengen. Daarmede zal dan zoveel mogelijk rekening worden gehouden bij de eindaanwijzing tot onteigening van de betreffende percelen. Wat betreft de overlast door overwaaiend onkruid, welke naar van verschillende zijden werd gevreesd zou kunnen ontstaan voor de in de nabijheid van de buis leidingenstraat gelegen percelen, moge worden opge merkt, dat de beheerder van de straat er zorg voor zal hebben te dragen maatregelen te treffen ten einde dit euvel te voorkomen. TRACÉ EN REALISERING De M. v. T. gaat nader in op het voorgestelde tracé van de buisleidingenstraat, zoals is aangegeven op een bijgevoegde kaart en op de bezwaren die dienaangaande van verschillende zijden zijn ingediend. Over de wijze van realisering en het beheer wordt op gemerkt dat de Regering heeft besloten, teneinde ook op langere termijn de in het geding zijnde belangen veilig te stellen, een rechtspersoonlijkheid bezittend beheers- lichaam tot stand te brengen gedacht wordt aan een N.V. dat tot taak zal krijgen de aanleg, het beheer en de exploitatie van buisleidingstraten in het algemeen en dat slagvaardig zal kunnen handelen. Voor de financie ring van de aanleg van de buisleidingenstraat Pernis Klundert enz., die inclusief de kunstwerken, naar schat ting een investering van 75 100 miljoen gulden zal vergen, zal het beheerslichaam een beroep op de kapi taalmarkt moeten doen. Het Rijk zal zich garant kunnen stellen voor de betaling van rente en aflossing. De kapi- taalslasten zullen worden gedragen door de gebruikers van de buisleidingenstraat. De exploitatie zal een bedrijfsmatig karakter hebben, waarbij als richtsnoer zal gelden dat deze rendabel moet zijn, zulks met dien verstande dat de eerste gebruikers van de buisleidingenstraat niet onevenredig zullen mo gen worden belast met de lasten voortvloeiende uit de tijdelijke onderbezetting van die straat. Met de gebrui kers wordt overleg gepleegd omtrent de wijze waarop beheer en exploitatie zullen worden gevoerd en de wijze waarop zij ook na de oprichting van het beheerslichaam daarbij betrokken zullen blijven. Hierbij wordt gedacht aan het instellen van een adviescommissie waarin de ge zamenlijke gebruikers zijn vertegenwoordigd. De gelden welke voor het door het Rijk aan het beheerslichaam te verschaffen basiskapitaal benodigd zuilen zijn, zullen dienen te worden aangevraagd bij het ontwerp-rijksbe- groting voor het dienstjaar 1972, waarin ook de lenings garantie zai worden opgenomen. BEZWAREN ■De Memorie van Toelichting geeft in een bijlage tevens een samenvatting van de tegen het plan van onteigening van de inrichting van de buisleidingenstraat Pernis Klundert enz. ingediende bezwaren met name door de landbouworganisaties en verschillende publieke licha men o.m. ten aanzien van de gekozen weg tot onteige ning, en het tracé. Vooral van de zijde van de georgani seerde landbouw bestaan ernstige bezwaren tegen de onteigening van de benodigde gronden met de onttrek king van het agrarisch gebruik. ELr wordt van die zijde op gewezen dat de laatste jaren is gebleken dat het bij zijn bestemming wordt onttrokken. Daarbij werd voor het leggen der leidingen, behoudens een enkele uitzonde ring, een zakelijk recht als bedoeld in artikel 5 der Be- lemmeringenwet Privaatrecht gevestigd. Voor die enkele uitzonderingen kan dan de Minister van Verkeer en Wa terstaat worden verzocht de in artikel 2, lid 5, van de Wij. Juliana, bij de Gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., ene., enz. Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten: Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat de inrichting van een buisleidingenstraat vanaf Pernis langs Klundert naar de Schelde nabij de N ederlands-Belgische grens, en van een zijtak daarvan vanaf Noordhoek naar die grens ter hoogte van Nispen, in het algemeen belang nodig is en dat daarvoor de onteigeningswet be hoort te worden toegepast; Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze: Artikel 1. Het algemeen nut vordert de ont eigening ten name van de Staat van percelen, erfdienstbaarheden en andere zakelijke rechten, nodig voor de inrichting van een buisleidingen straat vanaf Pernis langs Klundert naar de Schelde nabij de Nederlands-Belgische grens en van een zijtak daarvan vanaf Noordhoek naar die grens ter hoogte van Nispen, een en ander in de gemeenten Rotterdam, Poortugal, Rhoon, Heinenoord, Mijnsheerenland, Westmaas, Klaas waal, Numansdorp, Strijen, Klundert, Zeven bergen, Standdaarbuiten, Oud en Nieuw Gastel, Roosendaal en Nispen, Wouw, Bergen op Zoom, Woensdrecht, Oudenbosch, Hoeven en Rucphen. Artikel 2. De vordering tot onteigening van hetgeen niet in der minne is verkregen moet worden ingesteld binnen vijf jaren na dagteke ning van de Staatscourant waarin Ons besluit, bedoeld in artikel 14 der onteigeningswet, is openbaar gemaakt. Deze termijn kunnen Wij, bij een in de Staatscourant te plaatsen besluit, met ten hoogste vijf jaren verlengen. Lasten en bevelen, dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst, en dat alle Ministeriële Departementen, Autoriteiten, Colleges en Amb tenaren, wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden. Gegeven De Minister van Verkeer en Waterstaat, De Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, wet bedoelde gedoogplicht op te leggen. Gemeend wordt dat ook bij een concentratie van leidingen, als thans wordt voorgestaan, in beginsel deze werkwijze zal kun nen worden gevolgd. Dit zou dan kunnen geschieden op basis van een zogenaamde overkoepelend zakelijk recht, een zorgvuldige begeleiding door de georganiseerde land bouw bij het traceren der werken en bij het met de grondeigenaren en -gebruikers voeren van onderhande lingen omtrent de te betalen schadevergoedingen, moge lijk is vele leidingen te leggen zonder dat de grond aan dat over de volle breedte van de leidingenstraat zal kun nen worden gevestigd. Hoewel voorts wordt erkend dat het stellen van zekere eisen aan de inrichting van de leidingenstraat noodzake lijk zal zijn, wordt gemeend, dat deze zullen kunnen worden gecombineerd met een voortgezet agrarisch ge bruik der gronden waardoor de schadelijke gevolgen door de aanleg van de leidingenstraat voor de betrokken be drijven zullen kunnen worden beperkt. Landschappelijk gezien zou dit het voordeel bieden dat de leidingenstraat een betrekkelijk onopvallend element zou kunnen zijn binnen de te doorkruisen gebieden. Er wordt dan ook op aangedrongen naar een zodanige werkwijze te zoeken dat het huidige gebruik van de grond gehandhaafd blijft. Indien dit niet zou kunnen worden gerealiseerd, dan zou ,zo wordt opgemerkt, de bestaansbron voor een groot aantal gezinnen hetzij nu, hetzij in de toekomst worden aangetast. Door het onttrekken van bij de bedrijven be horende gronden voor de aanleg van de buisleidingen straat zou namelijk enerzijds door verkleining van be staande bedrijven de rentabiliteit van die bedrijven af nemen en zouden anderzijds de ontwikkelingskansen van vele bedrijven, die qua grondoppervlakte een goede toe komst hebben, ernstig worden beperkt. Dat terwijl het juist gezien de ontwikkelingen in de landbouw noodza kelijk is dat men tot bedrijfsvergroting en verbetering van de externe productieomstandigheden komt. Dit be tekent dat de realisering van de leidingenstraat via ont eigening zonder meer inhoudt dat in vele gevallen een economisch verantwoorde voortzetting der bedrijven onmogelijk wordt. ie gang in het aantal bedrijven, een duidelijke taal. Van >k 1960 tot 1970 is met name de slachting van koeien, ossen in en stieren toegenomen met 36 van vette kalveren en id graskalveren met 152 van varkens met 65 en van :n schapen en lammeren met 29 De slachting van nuch- 2- tere kalveren is met de opkomst van de vetmesterij op ;e grote schaal afgenomen met 95 In deze tien jaren is ir het aantal varkens per bedrijf van 20 toegenomen tot 73; n van runderen van 18 tot 33; van mestkalveren (1968) van »r 41 tot 83 en van schapen van 19 tot 29. Ten aanzien van is mest- en fokvarkens heeft Nederland het hoogste ge middelde in vergelijking met Denemarken, West-Duits- Ie land, Engeland en Frankrijk. Het aantal varkensbedrijven Ie is in tien jaar teruggelopen van 149.000 tot 76.000; het >- aantal rundveebedrijven van 194.000 tot 131.000 en het d aantal schapenbedrijven van 25.000 tot 20.000. j- toe niet als een rendabele zaak wordt beschouwd, mag verwacht worden, dat in de toekomst dit onderdeel van de rundveehouderij meer mogelijkheden zal bieden. In de komende tien jaar zal de produktie op de boeren bedrijven nog steeds toenemen. De verwerking en afzet moeten hierop worden afgestemd. De Coveco is bezig haar produktiekapaciteit bij de grotere aanvoeren aan te passen en tegelijkertijd door marktonderzoek de afzet veilig te stellen. Deze afzet ligt deels in het binnenland en deels in het buitenland. In het binnenland is sprake van een toenemende samenwerking bij de grote inkooporganisaties als gevolg van de voortdurende kostenstijgingen en scherpe kon- kurrentie. Dit is voor Coveco aanleiding om haar binnen lands verkoopapparaat voor vers vlees, vleeswaren en -konserven bij de zich wijzigende situatie aan te passen. gELANGRIJK is eveneens de afzet naar de landen van de E.E.G. en naar derde landen. Hier heeft zich in de afgelopen tien jaar een opmerkelijke verande ring in het afzetpatroon voorgedaan. Van de totale export van vlees en vleesproduktien ging in 1960 49 naar de E.E.G.-landen en 51 naar derde landen, met name Engeland en de Verenigde Sta ten van Amerika. In 1970 was deze verhouding: 80 naar de E-E.G.-landen en 20 naar derde landen. Op merkelijk is daarbij, dat in 1960 van de totale vers vlees export 66 naar de lidstaten ging tegen 94 in 1970. Van de export van vleesprodukten ging in 1960 93 naar de derde landen. In 1970 was dit percentage ge daald tot 75. De toenemende betekenis van de E.E.G.-landen als af zetgebied voor vlees en vleesprodukten wordt hierdoor des te duidelijker. De zelfvoorzieningsgraad in de E.E.G. bedraagt voor varkensvlees 98 De toetreding van Engeland en Dene marken zal hieraan weinig veranderen, omdat het kwan tum dat Denemarken exporteert ongeveer gelijk is aan de importbehoefte van Engeland. Voor de varkensvlees export blijven er dus gunstige perspektieven. Weliswaar zal Denemarken gaan opereren op de West-Europese markt, doch daar staat tegenover dat de Engelse markt voor ons toegankelijker zal worden. De zelfvoorzienings graad voor rundvlees in de E.E.G. bedraagt 90 Ook hierin zal door de toetreding van Engeland en Denemar ken weinig veranderen. De afzet van vlees en vleesprodukten vanuit Nederland naar de landen van de vergrote E.E.G. zal in de komende tien jaar voldoende mogelijkheid bieden, aldur de heer Loefs.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 11