Landbouw
en
recreatie
vele problemen
9Czkn
f\NDER voorzitterschap van de heer A. J. G. Doe-
leman, voorzitter van de kring Schouwen-Duive-
land, vergaderde onlangs de Recreatiecommissie van
de ZLM. De heer Doeleman nam hiermede de taak over
van mr. E. Wage, die tot zijn vertrek het voorzitter
schap van deze commissie bekleedde. De heer Doele
man nam ook de bestuursfunkties over in de Provincia
le Raad voor de Recreatie in Zeeland en de Provinciale
V.V.V. Zeeland. In zijn openingswoord benadrukte hij
dan ook dat hij de in de vergaderingen van de Recrea
tiecommissie verkregen informatie en de aan de orde
zijnde problemen ter bestemder plaatse kan voorleg
gen opdat wellicht aanvaardbare oplossingen ervoor
gevonden kunnen worden.
Voor het behartigen van de specifieke agrarische
belangen in de recreatiesector, zo zegt de heer Doele
man, kunt U op mijn volledige steun rekenen. Tevens
wijst de voorzitter op het secretariaat dat de leden van
de ZLM op het gebied van de recreatie waar mogelijk
steeds met adviezen terzijde kan staan.
PROVINCIALE RAAD VOOR
DE RECREATIE IN ZEELAND
De voorzitter vermeldde in dit verband het door de
Raad opgezette en door Provinciale Staten goedge
keurde uit te voeren recreatieonderzoek in Zeeland.
Een omvangrijke studie, waaruit men verwacht een
aantal gegevens, die voor de Zeeuwse recreatie van
belang zijn, te verkrijgen. Tevens wijst de voorzitter
op de nota van Staatssecretaris CRM, H. J. v. d. Poel,
„Meerjarenplan Rijksbeleid openluchtrecreatie" van
17 maart j.l. Het Provinciaal Bestuur had op voorhand
hiervan eind oktober reeds een vijfjarenplan open
luchtrecreatie ingediend, waarin mede op basis van
de nota „Recreatie in Zeeland" een globaal provin
ciaal investeringsprogramma wordt overlegd op mid
dellange termijn. De totale bruto-inve^teringen wor
den op ruim 168 miljoen gulden geraamd, nader ge
specificeerd per gebied voor:
W esterschou wen ƒ31300.000,
Walcheren J 35.300.000,—
West Zeeuws-Vlaanderen 30.550.000,
Veerse Meer 15.300.000,
Grevelingenbekken 10.000.000,
Schouwen-Duiveland 2.400.000,
Tholen en St. Philipsland 2.150.000,
Noord-'Beveland 650.000,
Zuid-Beveland 2.950.000,
Oost Zeeuws-Vlaanderen 37.900.000,
De hoogste urgentie hebben de eerstkomende jaren
het kustgebied, de recreatieve voorzieningen voor de
eigen bevolking en watersportgebieden als het Veerse
Meer en het Grevelingenbekken (eerste categorie).
Daarna volgen de overige recreatiegebieden (tweede
categorie). Hetgeen overigens niet bij voorbaat in
houdt dat alle projecten in recreatiegebieden van de
eerste categorie een hogere urgentie hebben dan die
van de tweede. Veruit de hoogste urgentie heeft de
aansluiting van recreatieve voorzieningen op een ge
sloten rioleringsstelsel. De hoogste prioriteit heeft het
kustgebied. Voor de financiering van een en ander
wordt aan tenminste een subsidiering van 75 ge
dacht, voor projecten in de toeristische sfeer aan 85
en voor het Grevelingenbekken zelfs tot 100
KR EDIETVERLENING
EN KREDIETBESCHIKKING
TOERISTISCHE ACCOMODATIE 1970
VENNIS wordt genomen van de verschillende kre-
dietmogelijkheden, die voor de ondernemer in
de recreatiesector openstaan om de nodige investerin
gen te kunnen financieren. Over het algemeen worden
de voorwaarden om daarvoor in aanmerking te kun
nen komen zwaar geacht en de rentelast hoog. De
vergadering was van mening dat er andere, voorde
liger mogelijkheden openstaan.
RECREATIE WESTERSCHOUWEN
B. EN W. van de gemeente Westerschouwen schij
nen plannen te hebben om ter financiering van
de nodige voorzieningen in het recreatiegebied Wester
schouwen zoals riolering, wegenaanleg en beplanting
enz., enz. een éénmalige heffing op te leggen, waar
bij de gedachten zouden uitgaan naar de volgende
zeer hoge bedragen, n.l. 22.500,per ha voor kam-
peerterreiaen en 30.000,per ha voor zomerwoning
terreinen. Ook de gemeente Bruinisse schijnt der
gelijke plannen te hebben. De voormalige gemeente
Nieuwvliet vraagt blijkbaar voor aansluitingskosten
op de rioolzuiveringsinstallatie ƒ40.000,per ha!
Van verschillende zijden worden tegen deze wijze
van „heffingen" ibezwaren naar voren gebracht. Ter
spreiding van de financiële lasten wordt gepleit voor
bijvoorbeeld een jaarlijks te betalen straatrioolbelas-
ting, waaruit de financieringskosten van de investe
ringen van een gemeente kunnen worden betaald.
Vele eigenaren beschikken over onvoldoende finan
ciële middelen om een heffing ineens te kunnen vol
doen. Alleen grote en zeer grote combinaties enz. kun
nen de hiervoor benodigde gelden op tafel leggen. Op
deze wijze wordt het de eigen mensen uit het gebied
onmogelijk gemaakt in de recreatie-sektor werkzaam
te blijven, dan wel te trachten daarin hun aandeel te
behouden. Eigen initiatief wordt geheel de kop inge
drukt!
ENORME KOSTENBESTRIJDING
WATER VERONTREINIGING
F dit verband wees de vergadering op de enorme
kosten die dë uitvoering van de Wet Hygiëne
Kampeerterreinen en de Wet Verontreiniging Opper
vlaktewateren onder meer voor de recreatiesector tot
gevolg zal hebben. Of de kampeergelden zullen sterk
verhoogd moeten kunnen worden of door de overheid
de strandhuisjeshuurders, die het gehele seizoen van
de recreatievoorzieningen profiteren, buiten deze hef
fing vallen. Op kampeerterreinen met staverhuurcara-
vans met een geregelde, soms dagelijks, wisselende
bezetting en met veel doortrekkende tent/toercaravan-
gasten, is het een onmogelijke zaak om dit admini
stratief rond te krijgen, nog daargelaten het vele werk
dat e.e.a. voor de campinghouders met zich meebrengt.
De vergadering achtte indien de toeristenbelas
ting toch blijkbaar ingang moet vinden de sug
gestie om per seizoen een bepaald percentage van
het totaal geïnde kampgeld als toeristenbelasting
af te dragen een beter alternatief dan de nu in
enkele gemeenten aanvaarde regeling. Deze sug
gestie zal ter bevoegder plaats besproken worden.
VERHUREN VAN BOOMGAARDEN
IYE vergadering zag in het verhuren van stann
ic plaatsen in boomgaarden vele bezwaren. In de
sanitaire en andere voorzieningen zal toch geïnves-
terd moeten worden. Daarnaast het parkeerprobleem
en de kwalitatieve achteruitgang van de boomgaard
met als gevolg inferieure kwaliteit van het fruit.
STACARAVANS
Ff toenemende mate kan verwacht worden dat ver
schillende gemeentebesturen de stacaravan onder
de „Modelverordening op de Recreatieve woonver
blijven" zullen laten vallen. Dit zou inhouden dat in
die gemeenten de stacaravan wordt beschouwd als
een bouwwerk in de zin van de woningwet en een
bouwvergunning vereist zal zijn om tot plaatsing te
kunnen overgaan. Deze modelverordening, die bedoeld
is om aankoop van particuliere terreintjes voor het
neerzetten van een caravan te beletten, behoort niet
voor kampeerterreinen te worden toegepast.
gesubsidieerd moeten worden; anders zal geen
rendabele exploitatie mogelijk blijken.
Uit de vergadering werd tevens gewezen op de
richtlijnen aan de gemeentebesturen van de zijde van
de Nederlandse Kampeerraad, die over het algemeen
een lagere bezetting van de terreinen adviseren dan
voorheen het geval was. De financiële gevolgen hier
van voor de kampeerterreinhouder zijn groot, omdat
de tarieven niet achteraf meer verhoogd kunnen wor
den. De prijsbeschikking en het feit dat al lang ver
huurd was tegen een bepaald bedrag en eerst veelal
medio april vlak vóór het seizoen uit de kampeer -
vergunning bleek dat het aantal tenten/caravans per
ha en aantal personen drastisch verminderd was,
maakte dit onmogelijk. De vergadering drong er in
dit verband op aan dat veel eerder, dus ver voor het
begin van het seizoen en voordat afspraken met stand
plaatshuurders worden gemaakt, de kampeervergun-
ning wordt verlengd, dan wel tijdig bekend is wat er
in gewijzigd zal worden.
AANVAARDBARE OPLOSSING VOOR
INNING TOERISTENBELASTING
0OK de toeristenbelasting, die reeds in enkele ge
meenten dit seizoen zal worden geïnd, was onder
werp van kritiek. De vaststelling van deze heffing
die verschillende gemeenten nu reeds invoeren komt
te laat om in de reeds afgesproken huurprijzen ver
werkt te kunnen worden. Verder werd er op gewezen
dat de inning naar het zich laat aanzien, in vele ge
vallen meer zal gaan kosten dan deze op zal gaan
brengen. Onredelijk achtte de vergadering dat b.v.
Vanuit exploitatieoogpunt van de kampeerterrein-
houder is de stacaravan door de vaste standplaats-
huur, de ruggegraat van het bedrijf. Vandaar dat de
vergadering nogmaals pleitte voor meer mogelijkhe
den om de stacaravan ook buiten het seizoen op de
terreinen te mogen laten staan.
De racidbeplanting enz. dient dan aan de eisen te
voldoen, zodat landschappelijk e.e.a. verantwoord kan
worden geacht. De snelle ontwikkeling van het ge
bruik van de stacaravan en ook buiten het seizoen
en in de winter als 2e woning, noodzaakt tot aanpas
sing van het door de P.P.D.- en het gemeentelijk ge
voerde beleid dienaangaande.
GESUBSIDIEERDE KAMPEERTERREINEN
HIERBIJ kwam als algemeen probleem naar voren
dat de particuliere kampeerterreineigenaar in
steeds sterkere mate concurrentie ondervindt van
grote kampeerterreinen die echter steeds dank zij
subsidies draaiende gehouden kunnen worden. De
overheid baseert juist op deze terreinen de tarieven
en tariefverhogicigen die toegestaan zijn dan wel wor
den. De vergadering stelde voor kontakt op te nemen
met de Recron, teneinde o.m. over dit probleem van
gedachten te wisselen.
De vergadering benadrukte tevens, in het kader van
„Landbouw en Recreatie", dat begeleiding van de
agrarische ondernemer die tevens in de recreatiesec
tor werkzaam is, dan wel plannen daartoe heeft, van
de zijde van de ZLM in meerdere mate gewenst kan
zijn dan nu mogelijk is.
BI.
WINSTEROSIE
Onder winsterosie moet worden verstaan het inkrim
pen van de winstmarges door de steeds ongunstiger
wordende verhouding tussen prijsstijging en kosten
stijging. Het verschijnsel wordt b.v. duidelijk zichtbaar
wanneer voor nieuwe investeringen leningen moeten
worden aangegaan tegen een hoge rente. Wanneer
deze rente hoger is dan de winst die met het geleen
de geld kan worden verkregen, moet het tekort uit de
overige winst komen die daardoor daalt. Een derge
lijke gang van zaken tekende zich in het afgelopen
jaar af bij bedrijven als Philips, Akzo en D.S.M. en
wordt ook door dr. Zijlstra gesignaleerd als president
van de Nederlandsche Bank.
Men mag zich als loontrekkende misschien gelukkig
prijzen dat deze kostenverhoging niet ten laste van de
lonen komt maar daarmee is de kous niet af. De ge
noemde grote bedrijven hebben al aangekondigd dat
zij de investeringen niet verder zullen uitbreiden bo
ven de afschrijvingen plus ingehouden winst. In feite
betekent dit een sterke inkrimping van de investerings-
aktiviteit. Daarmee worden dus op langer zicht de
basisindustrieën van kapitaalgoederen getroffen en
dat zijn de grote aanbieders van werkgelegenheid. Niet
alleen dr. Zijlstra moet dit onaangenaam vinden want
het opdrogen van werkgelegenheid zet zich als een
sneeuwbal-effekt voort bij toeleveringsbedrijven en
kleinere ondernemingen.
Het resultaat van dit proces kan dus zijn een ver
snelde voortgang van bedrijfssluitingen en inkrimping
van de werkgelegenheid die zich het eerst openbaart
in de probleemgebieden, waar toch al onrust is en te
kort aan werkgelegenheid. Een snelle daling van de in-
vesteringslust kan dus verstrekkende gevolgen heb
ben, die niemand wenst. Daarom heeft de president
van de centrale bank gelijk als hij bezorgd is over de
investeringsaktjviteit. Want wij zijn dit niet minder.