Landbouw en recreatie vele problemen 9Czkn f\NDER voorzitterschap van de heer A. J. G. Doe- leman, voorzitter van de kring Schouwen-Duive- land, vergaderde onlangs de Recreatiecommissie van de ZLM. De heer Doeleman nam hiermede de taak over van mr. E. Wage, die tot zijn vertrek het voorzitter schap van deze commissie bekleedde. De heer Doele man nam ook de bestuursfunkties over in de Provincia le Raad voor de Recreatie in Zeeland en de Provinciale V.V.V. Zeeland. In zijn openingswoord benadrukte hij dan ook dat hij de in de vergaderingen van de Recrea tiecommissie verkregen informatie en de aan de orde zijnde problemen ter bestemder plaatse kan voorleg gen opdat wellicht aanvaardbare oplossingen ervoor gevonden kunnen worden. Voor het behartigen van de specifieke agrarische belangen in de recreatiesector, zo zegt de heer Doele man, kunt U op mijn volledige steun rekenen. Tevens wijst de voorzitter op het secretariaat dat de leden van de ZLM op het gebied van de recreatie waar mogelijk steeds met adviezen terzijde kan staan. PROVINCIALE RAAD VOOR DE RECREATIE IN ZEELAND De voorzitter vermeldde in dit verband het door de Raad opgezette en door Provinciale Staten goedge keurde uit te voeren recreatieonderzoek in Zeeland. Een omvangrijke studie, waaruit men verwacht een aantal gegevens, die voor de Zeeuwse recreatie van belang zijn, te verkrijgen. Tevens wijst de voorzitter op de nota van Staatssecretaris CRM, H. J. v. d. Poel, „Meerjarenplan Rijksbeleid openluchtrecreatie" van 17 maart j.l. Het Provinciaal Bestuur had op voorhand hiervan eind oktober reeds een vijfjarenplan open luchtrecreatie ingediend, waarin mede op basis van de nota „Recreatie in Zeeland" een globaal provin ciaal investeringsprogramma wordt overlegd op mid dellange termijn. De totale bruto-inve^teringen wor den op ruim 168 miljoen gulden geraamd, nader ge specificeerd per gebied voor: W esterschou wen ƒ31300.000, Walcheren J 35.300.000,— West Zeeuws-Vlaanderen 30.550.000, Veerse Meer 15.300.000, Grevelingenbekken 10.000.000, Schouwen-Duiveland 2.400.000, Tholen en St. Philipsland 2.150.000, Noord-'Beveland 650.000, Zuid-Beveland 2.950.000, Oost Zeeuws-Vlaanderen 37.900.000, De hoogste urgentie hebben de eerstkomende jaren het kustgebied, de recreatieve voorzieningen voor de eigen bevolking en watersportgebieden als het Veerse Meer en het Grevelingenbekken (eerste categorie). Daarna volgen de overige recreatiegebieden (tweede categorie). Hetgeen overigens niet bij voorbaat in houdt dat alle projecten in recreatiegebieden van de eerste categorie een hogere urgentie hebben dan die van de tweede. Veruit de hoogste urgentie heeft de aansluiting van recreatieve voorzieningen op een ge sloten rioleringsstelsel. De hoogste prioriteit heeft het kustgebied. Voor de financiering van een en ander wordt aan tenminste een subsidiering van 75 ge dacht, voor projecten in de toeristische sfeer aan 85 en voor het Grevelingenbekken zelfs tot 100 KR EDIETVERLENING EN KREDIETBESCHIKKING TOERISTISCHE ACCOMODATIE 1970 VENNIS wordt genomen van de verschillende kre- dietmogelijkheden, die voor de ondernemer in de recreatiesector openstaan om de nodige investerin gen te kunnen financieren. Over het algemeen worden de voorwaarden om daarvoor in aanmerking te kun nen komen zwaar geacht en de rentelast hoog. De vergadering was van mening dat er andere, voorde liger mogelijkheden openstaan. RECREATIE WESTERSCHOUWEN B. EN W. van de gemeente Westerschouwen schij nen plannen te hebben om ter financiering van de nodige voorzieningen in het recreatiegebied Wester schouwen zoals riolering, wegenaanleg en beplanting enz., enz. een éénmalige heffing op te leggen, waar bij de gedachten zouden uitgaan naar de volgende zeer hoge bedragen, n.l. 22.500,per ha voor kam- peerterreiaen en 30.000,per ha voor zomerwoning terreinen. Ook de gemeente Bruinisse schijnt der gelijke plannen te hebben. De voormalige gemeente Nieuwvliet vraagt blijkbaar voor aansluitingskosten op de rioolzuiveringsinstallatie ƒ40.000,per ha! Van verschillende zijden worden tegen deze wijze van „heffingen" ibezwaren naar voren gebracht. Ter spreiding van de financiële lasten wordt gepleit voor bijvoorbeeld een jaarlijks te betalen straatrioolbelas- ting, waaruit de financieringskosten van de investe ringen van een gemeente kunnen worden betaald. Vele eigenaren beschikken over onvoldoende finan ciële middelen om een heffing ineens te kunnen vol doen. Alleen grote en zeer grote combinaties enz. kun nen de hiervoor benodigde gelden op tafel leggen. Op deze wijze wordt het de eigen mensen uit het gebied onmogelijk gemaakt in de recreatie-sektor werkzaam te blijven, dan wel te trachten daarin hun aandeel te behouden. Eigen initiatief wordt geheel de kop inge drukt! ENORME KOSTENBESTRIJDING WATER VERONTREINIGING F dit verband wees de vergadering op de enorme kosten die dë uitvoering van de Wet Hygiëne Kampeerterreinen en de Wet Verontreiniging Opper vlaktewateren onder meer voor de recreatiesector tot gevolg zal hebben. Of de kampeergelden zullen sterk verhoogd moeten kunnen worden of door de overheid de strandhuisjeshuurders, die het gehele seizoen van de recreatievoorzieningen profiteren, buiten deze hef fing vallen. Op kampeerterreinen met staverhuurcara- vans met een geregelde, soms dagelijks, wisselende bezetting en met veel doortrekkende tent/toercaravan- gasten, is het een onmogelijke zaak om dit admini stratief rond te krijgen, nog daargelaten het vele werk dat e.e.a. voor de campinghouders met zich meebrengt. De vergadering achtte indien de toeristenbelas ting toch blijkbaar ingang moet vinden de sug gestie om per seizoen een bepaald percentage van het totaal geïnde kampgeld als toeristenbelasting af te dragen een beter alternatief dan de nu in enkele gemeenten aanvaarde regeling. Deze sug gestie zal ter bevoegder plaats besproken worden. VERHUREN VAN BOOMGAARDEN IYE vergadering zag in het verhuren van stann ic plaatsen in boomgaarden vele bezwaren. In de sanitaire en andere voorzieningen zal toch geïnves- terd moeten worden. Daarnaast het parkeerprobleem en de kwalitatieve achteruitgang van de boomgaard met als gevolg inferieure kwaliteit van het fruit. STACARAVANS Ff toenemende mate kan verwacht worden dat ver schillende gemeentebesturen de stacaravan onder de „Modelverordening op de Recreatieve woonver blijven" zullen laten vallen. Dit zou inhouden dat in die gemeenten de stacaravan wordt beschouwd als een bouwwerk in de zin van de woningwet en een bouwvergunning vereist zal zijn om tot plaatsing te kunnen overgaan. Deze modelverordening, die bedoeld is om aankoop van particuliere terreintjes voor het neerzetten van een caravan te beletten, behoort niet voor kampeerterreinen te worden toegepast. gesubsidieerd moeten worden; anders zal geen rendabele exploitatie mogelijk blijken. Uit de vergadering werd tevens gewezen op de richtlijnen aan de gemeentebesturen van de zijde van de Nederlandse Kampeerraad, die over het algemeen een lagere bezetting van de terreinen adviseren dan voorheen het geval was. De financiële gevolgen hier van voor de kampeerterreinhouder zijn groot, omdat de tarieven niet achteraf meer verhoogd kunnen wor den. De prijsbeschikking en het feit dat al lang ver huurd was tegen een bepaald bedrag en eerst veelal medio april vlak vóór het seizoen uit de kampeer - vergunning bleek dat het aantal tenten/caravans per ha en aantal personen drastisch verminderd was, maakte dit onmogelijk. De vergadering drong er in dit verband op aan dat veel eerder, dus ver voor het begin van het seizoen en voordat afspraken met stand plaatshuurders worden gemaakt, de kampeervergun- ning wordt verlengd, dan wel tijdig bekend is wat er in gewijzigd zal worden. AANVAARDBARE OPLOSSING VOOR INNING TOERISTENBELASTING 0OK de toeristenbelasting, die reeds in enkele ge meenten dit seizoen zal worden geïnd, was onder werp van kritiek. De vaststelling van deze heffing die verschillende gemeenten nu reeds invoeren komt te laat om in de reeds afgesproken huurprijzen ver werkt te kunnen worden. Verder werd er op gewezen dat de inning naar het zich laat aanzien, in vele ge vallen meer zal gaan kosten dan deze op zal gaan brengen. Onredelijk achtte de vergadering dat b.v. Vanuit exploitatieoogpunt van de kampeerterrein- houder is de stacaravan door de vaste standplaats- huur, de ruggegraat van het bedrijf. Vandaar dat de vergadering nogmaals pleitte voor meer mogelijkhe den om de stacaravan ook buiten het seizoen op de terreinen te mogen laten staan. De racidbeplanting enz. dient dan aan de eisen te voldoen, zodat landschappelijk e.e.a. verantwoord kan worden geacht. De snelle ontwikkeling van het ge bruik van de stacaravan en ook buiten het seizoen en in de winter als 2e woning, noodzaakt tot aanpas sing van het door de P.P.D.- en het gemeentelijk ge voerde beleid dienaangaande. GESUBSIDIEERDE KAMPEERTERREINEN HIERBIJ kwam als algemeen probleem naar voren dat de particuliere kampeerterreineigenaar in steeds sterkere mate concurrentie ondervindt van grote kampeerterreinen die echter steeds dank zij subsidies draaiende gehouden kunnen worden. De overheid baseert juist op deze terreinen de tarieven en tariefverhogicigen die toegestaan zijn dan wel wor den. De vergadering stelde voor kontakt op te nemen met de Recron, teneinde o.m. over dit probleem van gedachten te wisselen. De vergadering benadrukte tevens, in het kader van „Landbouw en Recreatie", dat begeleiding van de agrarische ondernemer die tevens in de recreatiesec tor werkzaam is, dan wel plannen daartoe heeft, van de zijde van de ZLM in meerdere mate gewenst kan zijn dan nu mogelijk is. BI. WINSTEROSIE Onder winsterosie moet worden verstaan het inkrim pen van de winstmarges door de steeds ongunstiger wordende verhouding tussen prijsstijging en kosten stijging. Het verschijnsel wordt b.v. duidelijk zichtbaar wanneer voor nieuwe investeringen leningen moeten worden aangegaan tegen een hoge rente. Wanneer deze rente hoger is dan de winst die met het geleen de geld kan worden verkregen, moet het tekort uit de overige winst komen die daardoor daalt. Een derge lijke gang van zaken tekende zich in het afgelopen jaar af bij bedrijven als Philips, Akzo en D.S.M. en wordt ook door dr. Zijlstra gesignaleerd als president van de Nederlandsche Bank. Men mag zich als loontrekkende misschien gelukkig prijzen dat deze kostenverhoging niet ten laste van de lonen komt maar daarmee is de kous niet af. De ge noemde grote bedrijven hebben al aangekondigd dat zij de investeringen niet verder zullen uitbreiden bo ven de afschrijvingen plus ingehouden winst. In feite betekent dit een sterke inkrimping van de investerings- aktiviteit. Daarmee worden dus op langer zicht de basisindustrieën van kapitaalgoederen getroffen en dat zijn de grote aanbieders van werkgelegenheid. Niet alleen dr. Zijlstra moet dit onaangenaam vinden want het opdrogen van werkgelegenheid zet zich als een sneeuwbal-effekt voort bij toeleveringsbedrijven en kleinere ondernemingen. Het resultaat van dit proces kan dus zijn een ver snelde voortgang van bedrijfssluitingen en inkrimping van de werkgelegenheid die zich het eerst openbaart in de probleemgebieden, waar toch al onrust is en te kort aan werkgelegenheid. Een snelle daling van de in- vesteringslust kan dus verstrekkende gevolgen heb ben, die niemand wenst. Daarom heeft de president van de centrale bank gelijk als hij bezorgd is over de investeringsaktjviteit. Want wij zijn dit niet minder.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 5