J. Zuid - Geluid TOT LERING ENDE VERMAAK redaktle van: H. A. HARDERWIJK pb' d 4 D H* P c+ B c+- o c+ O (t c H* M CO P 4 Lij de start vanaf 13. *0 imrT voertuig INSCHRIJFKAART: Ondergetekende schrijft in voor de "BLOESEMRIT- 1971" op 8 mei a.s. NAAM: WOONPLAATS: MET auto motor starttijd Handtekening,'/ voor 6 mei a.s. aan: P.J.Z., Grote Markt 28 GOES. Informaties: lengte rit: - 55 km snelheid: 30 km/uur De rit wordt verreden volgens KNMV-reglement CONGRES „HET PLATTELAND IN DE GREEP VAN DE TECHNIEK De algemene plattelandsorganisaties houden op 22, 23 en 24 juli a.s. op het terrein van de T.H.-Twente een congres over het thema: „Het platteland in de greep van de techniek?" Dit congres sluit aan op het 100-jarig bestaan van de Overijsselse Landbouwmaatschappij, dat van 19 tot 22 juli wordt gevierd. Namens de P.J.Z. mogen 14 jon geren aan dit bijzonder interessante congres deelne men. Huisvesting en onderdak is mogelijk bij particulie ren of in studentenverblijven op de T.H. De kosten van deelname aan dit congres komen voor rekening van de P.J.Z. De opgaven voor deelname worden volgens volgorde van binnenkomst behandeld. tekst Bandrecorder Toneel Bandrecorder Robot HET JAAR 2525 „2525" gedurende draaien. 20 seconden, dan langzaam weg- Robot, moeizaam en houterig sprekend is donker bij het wegdraaien van de muziek, licht lang zaam opdraaien. zodra de muziek weggestorven is het geluid van een pie pende machine, wordt langzaam luider. opkomst Robot. De Robot is één van de leden van de groep, gekleed in overall, beplakt met aluminiumfolie. Hij draagt rolschaat sen, verborgen onder kartonnen, zilver bespoten kappen. Op het hoofd een helm met enkele lichtjes en sprieten. Hij beweegt zich houterig. da.a-mès he-rèn AANWEZIGEN op „Spotlight-1971" op 5 maart j.l. te Roosendaal zullen zich ongetwijfeld dit fragment uit de bijdrage van de afdeling Zevenbergen nog herinneren. Men veerde op in de zaal, want hier werd een leuk gegeven op bijzonder originele wijze op de planken gebracht. Maar ook deze groep slaagde er niet in de zaal in de ban van haar spel te krijgen. Integendeel, naar mate het spel vorderde, daalde de spanning. Niet alleen de groep Zevenbergen leed aan dit euvel. Ook de andere deel nemende groepen. Slechts de groep Oost Zeeuws-Vlaanderen wist zich te ver zekeren van de aandacht van de zaal. Zij verstonden de kunst het publiek te be spelen. Uit hun gehele optreden, bleek een kritische instelling voor wat betreft de woordkeuze, gebaar, beweging, enz. Hier waren mensen aan het werk, die wisten dat het publiek gewend is aan gepolijste T.V.-programma's. Dat men echt geen beroeps behoeft te zijn, maar dat men toch ook als amateurtoneel spel van een bepaald niveau dient te brengen, wil men niet „afgaan"! Ongezouten was dan ook de kritiek van de technische jury, uitgesproken bij monde van de heer A. J. M. van Buuren. En volkomen terecht, omdat dit gedeelte lijk falen niet het gevolg was van slecht spelersmateriaal, maar van een slechte technische uitwerking. Alle groepen beschikten over voldoende talenten. Meer dan men waarschijnlijk zelf had durven hopen. Bij hen ontbrak het echter aan mensen/één persoon, die inzicht heeft in het uitwerken van een bepaald thema en die van dit thema een stukje theater kunnen maken. De groep van Zeven bergen was een eind op de goede weg, maar ook zij zakten tenslotte weg in een onsamenhangend stukje toneel. Waarom hebben al deze afdelingen geen gebruik gemaakt van het aanbod van de P.J.Z. en het Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel tot de opzet van een aantal spelcursussen. Geneert men zich voor het streven naar een bepaald spelniveau? Rommelt men liever wat onder elkaar aan? Deze houding is des te vreemder, omdat zo'n groot aantal afdelingen ieder jaar weer een toneeluitvoering op hun programma hebben staan. Ontbreekt hier iedere wens om het in de toekomst nog beter te doen? Draait men één van zijn verplichte nummertjes, omdat men nu eenmaal donateurs heeft en die hebben recht op een feestavond? Mag je als talentvol speler er zitten veel goede speelsters en spelers on der de toneelspelende P.J.Z.-leden accepteren, dat je op een te laag niveau blijft spelen? Volgens onze bescheiden mening mag je dit niet accep teren, maar moet je blijven streven naar een voortdurende verhoging van je spelpeil. Dit ben je verplicht tegenover jezelf, je medespelers, je publiek. Dit houdt dan tevens in, dat je op punten waar je zelf tekort schiet, de hulp inroept van deskundigen. Zij kunnen helpen, waar wij blijven steken. Het Zeeuws en Brabants Centrum voor Amateurtoneel wil ons graag de helpen de hand bieden bij ons streven naar spelpeilverhoging. Het is aan de toneel spelende groepen om deze uitgestoken hand te grijpen. Denk vooral niet dat je met een serie dorre cursussen opgescheept wordt. De cursusavonden zijn vlot en modern opgezet. De deelnemende grop bepaalt grotendeels zelf het pro gramma. Nog steeds zijn er groepen, die bang zijn voor een serieuze training, want dit zou de gezelligheid schaden. Sfeer en gezelligheid in een groep zijn echter voor een belangrijk deel afhankelijk van de kwaliteit van het gebrachte spel. Grijp daarom de cursusmogelijkheid en neem kontakt op met de P.J.Z. Vind je dit niet noodzakelijk, vraag je dan in het voorjaar van 1972 in alle ernst af in hoeverre het nog verantwoordelijk is publiek uit te nodigen naar je uitvoering.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 22