J. Zuid - Geluid
TOT LERING ENDE VERMAAK
redaktle van: H. A. HARDERWIJK
pb' d 4
D H*
P c+
B c+-
o c+
O (t c
H* M
CO P 4
Lij de start vanaf
13. *0 imrT
voertuig
INSCHRIJFKAART:
Ondergetekende schrijft in voor de
"BLOESEMRIT- 1971"
op 8 mei a.s.
NAAM:
WOONPLAATS:
MET
auto
motor
starttijd
Handtekening,'/
voor 6 mei a.s. aan: P.J.Z.,
Grote Markt 28
GOES.
Informaties:
lengte rit: - 55 km
snelheid: 30 km/uur
De rit wordt verreden
volgens KNMV-reglement
CONGRES „HET PLATTELAND IN DE GREEP
VAN DE TECHNIEK
De algemene plattelandsorganisaties houden op 22,
23 en 24 juli a.s. op het terrein van de T.H.-Twente
een congres over het thema: „Het platteland in de
greep van de techniek?"
Dit congres sluit aan op het 100-jarig bestaan van
de Overijsselse Landbouwmaatschappij, dat van 19 tot
22 juli wordt gevierd. Namens de P.J.Z. mogen 14 jon
geren aan dit bijzonder interessante congres deelne
men.
Huisvesting en onderdak is mogelijk bij particulie
ren of in studentenverblijven op de T.H.
De kosten van deelname aan dit congres komen
voor rekening van de P.J.Z. De opgaven voor deelname
worden volgens volgorde van binnenkomst behandeld.
tekst
Bandrecorder
Toneel
Bandrecorder
Robot
HET JAAR 2525
„2525" gedurende
draaien.
20 seconden, dan langzaam weg-
Robot, moeizaam en
houterig sprekend
is donker bij het wegdraaien van de muziek, licht lang
zaam opdraaien.
zodra de muziek weggestorven is het geluid van een pie
pende machine, wordt langzaam luider.
opkomst Robot.
De Robot is één van de leden van de groep, gekleed in
overall, beplakt met aluminiumfolie. Hij draagt rolschaat
sen, verborgen onder kartonnen, zilver bespoten kappen.
Op het hoofd een helm met enkele lichtjes en sprieten.
Hij beweegt zich houterig.
da.a-mès he-rèn
AANWEZIGEN op „Spotlight-1971" op 5 maart j.l. te Roosendaal zullen zich
ongetwijfeld dit fragment uit de bijdrage van de afdeling Zevenbergen
nog herinneren. Men veerde op in de zaal, want hier werd een leuk gegeven
op bijzonder originele wijze op de planken gebracht. Maar ook deze groep
slaagde er niet in de zaal in de ban van haar spel te krijgen. Integendeel, naar
mate het spel vorderde, daalde de spanning.
Niet alleen de groep Zevenbergen leed aan dit euvel. Ook de andere deel
nemende groepen. Slechts de groep Oost Zeeuws-Vlaanderen wist zich te ver
zekeren van de aandacht van de zaal. Zij verstonden de kunst het publiek te be
spelen. Uit hun gehele optreden, bleek een kritische instelling voor wat betreft
de woordkeuze, gebaar, beweging, enz. Hier waren mensen aan het werk, die
wisten dat het publiek gewend is aan gepolijste T.V.-programma's. Dat men
echt geen beroeps behoeft te zijn, maar dat men toch ook als amateurtoneel
spel van een bepaald niveau dient te brengen, wil men niet „afgaan"!
Ongezouten was dan ook de kritiek van de technische jury, uitgesproken bij
monde van de heer A. J. M. van Buuren. En volkomen terecht, omdat dit gedeelte
lijk falen niet het gevolg was van slecht spelersmateriaal, maar van een slechte
technische uitwerking. Alle groepen beschikten over voldoende talenten. Meer
dan men waarschijnlijk zelf had durven hopen. Bij hen ontbrak het echter aan
mensen/één persoon, die inzicht heeft in het uitwerken van een bepaald thema
en die van dit thema een stukje theater kunnen maken. De groep van Zeven
bergen was een eind op de goede weg, maar ook zij zakten tenslotte weg in
een onsamenhangend stukje toneel.
Waarom hebben al deze afdelingen geen gebruik gemaakt van het aanbod
van de P.J.Z. en het Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel tot de opzet van een
aantal spelcursussen.
Geneert men zich voor het streven naar een bepaald spelniveau? Rommelt
men liever wat onder elkaar aan?
Deze houding is des te vreemder, omdat zo'n groot aantal afdelingen ieder
jaar weer een toneeluitvoering op hun programma hebben staan. Ontbreekt hier
iedere wens om het in de toekomst nog beter te doen? Draait men één van zijn
verplichte nummertjes, omdat men nu eenmaal donateurs heeft en die hebben
recht op een feestavond?
Mag je als talentvol speler er zitten veel goede speelsters en spelers on
der de toneelspelende P.J.Z.-leden accepteren, dat je op een te laag
niveau blijft spelen? Volgens onze bescheiden mening mag je dit niet accep
teren, maar moet je blijven streven naar een voortdurende verhoging van je
spelpeil. Dit ben je verplicht tegenover jezelf, je medespelers, je publiek. Dit
houdt dan tevens in, dat je op punten waar je zelf tekort schiet, de hulp inroept
van deskundigen. Zij kunnen helpen, waar wij blijven steken.
Het Zeeuws en Brabants Centrum voor Amateurtoneel wil ons graag de helpen
de hand bieden bij ons streven naar spelpeilverhoging. Het is aan de toneel
spelende groepen om deze uitgestoken hand te grijpen. Denk vooral niet dat
je met een serie dorre cursussen opgescheept wordt. De cursusavonden zijn vlot
en modern opgezet. De deelnemende grop bepaalt grotendeels zelf het pro
gramma.
Nog steeds zijn er groepen, die bang zijn voor een serieuze training, want dit
zou de gezelligheid schaden. Sfeer en gezelligheid in een groep zijn echter voor
een belangrijk deel afhankelijk van de kwaliteit van het gebrachte spel. Grijp
daarom de cursusmogelijkheid en neem kontakt op met de P.J.Z.
Vind je dit niet noodzakelijk, vraag je dan in het voorjaar van 1972 in alle
ernst af in hoeverre het nog verantwoordelijk is publiek uit te nodigen naar je
uitvoering.