Spreek nooit een computer tegen 15 DE COMPUTER EN DE OVM-VERZEKERINGSINSTELLING VAN DE ZLM die er bij het tot stand komen of wijziging van een verzekering au eenmaal moeten gebeuren in Goes worden uitgevoerd. Om een indruk te geven wat er moet gebeuren wan neer u een andere auto aanschaft volgen hier de werkzaamheden die nodig zijn: 1. Zo spoedig mogelijk moet de verkochte auto af gemeld worden bij de Rijksdienst voor het Wegver keer omdat de maatschappij na de afmeldingsdatum nog 16 dagen risico loopt. Het is dus zaak dat bij ver koop van een auto dit zo spoedig mogelijk gemeld wordt. De eerste handeling na de afmelding gebeurt door het aanmaken van een ponskaart, die opgezonden wordt naar het Rijks Computer Centrum te Apel doorn. 2. Ook de nieuw aangekochte auto moet gemeld worden aan dit computercentrum te Apeldoorn. Hier kunnen inlichtingen gevraagd worden bij welke Mij. een auto verzekerd is. Ook hiervoor wordt een pons kaart opgemaakt. 3. De au volgende bewerking bestaat uit het op maken van een groene kaart die u de volgende dag in huis moet hebben. Er wordt dan tevens aanteke ning gehouden of u de groene kaart van de omgewis selde auto ingeleverd heeft. Het is zaak dat deze niet met het verkochte voertuig meegaat. Dit zou de Mij. g^ld kunnen kosten wanaeer de nieuwe eigenaar bij schade in het buitenland de nog geldige groene kaart zou Kunnen tonen. 4. Als bewijsstuk dat u verzekerd bent wordt u een polis verstrekt met een afschrift welke ondertekend aan ons moet worden teruggezonden. 5. Tevens wordt voor onze eigen administratie een systeemkaert bijgewerkt welke als naslagkaart moet dienen. Bijv. wanneer u een schade meldt moet na gegaan worden of het voertuig wel verzekerd is, en hoe het verzekerd is. 6. Om aan onze financiële verplichtingen te kuanen voldoen ontvangt u van ons een nota die echter eerst berekend moet worden. De nieuwe auto kan duurder óf goedkoper zijn, kan van W.A. naar All Risks gaan enz. 7. Om u eind december de juiste premie voor uw auto, brommer, trekker enz. in rekening te kunnen brengen en de juiste groene kaart te verstrekken is het nodig dat het servicebureau door middel van ponskaarten over de laatste gegevens beschikt om die op de magneetband te plaatsen. Al deze werkzaamheden kunnen met de aange kochte apparatuur verwezenlijkt worden. Alle be nodigde gegevens worden te Goes in een basispons kaart geplaatst. Deze ponskaarten moeten dan een aantal malen door de computer worden gevoerd op dat daarmee de nodige documenten enz. vervaardigd kunnen worden. Vandaar dat het van het grootste belang is dat alle basisgegevens juist worden ver strekt. Eén fou in de basisgegevens heeft tot gevolg dat ook bij diverse instanties verkeerde gegevens terecht komen, welke dan na constatering van de fout hersteld moeten worden met alle gevolgen van dien. Verder zal voorzover er nog werkruimte op de office computer over blijft nog andere werkzaamheden kunnen gebeuren. Hierbij wordt gedacht aan: a. de ledenadministratie van de ZLM met contributie berekening en premieinning via accept-girokaar ten; b. boekhouding en loonadministratie; andere instellingen enz. c. het service verlenen voor de administratie van andere instellingen enz. De mogelijkheden van de computers nemen toe en de kosten ten opzichte van vergelijkbare werkzaam heden met de hand worden steeds lager. In feite voor delen door een efficiënte bedrijfsvoering waardoor de adminstratieve kostenstijgingen zoveel mogelijk beperkt kunnen worden. Van belang voor al diegenen die via de ZLM bij onze verzekeringen betrokken zijn. De apparatuur zal straks een plaatsje krijgen in de aan de gang zijnde verbouwing ter noodzakelijke uit breiding van de beschikbare kantoorruimte aan de achterzijde van het Landbouwhuis. Een verhaal waaruit blijkt dat ook met een computer fouten kunnen worden gemaakt! Red. 17 augustus Geachte mevrouw, Uit onze boeken blijktdat op uw rekening een post van f 7,98 openstaat. Als u dit bedrag reeds hebt overgemaakt, verzoeken wij u deze mededeling te negeren. Dit is een ponskaart. Niet vouwen of kreu ken. 19 augustus Mijne Heren, Ik heb GEEN openstaande post. Tegelijk met mijn betaling heb ik u bericht dat het bedrag TWEEMAAL in rekening was gebracht: eerst onder mijn voornaam, de voorletter van mijn tweede naam en mijn achter naam; en daarna onder mijn initialen en achternaam. Wilt u zo vriendelijk zijn uw boeken na te zien? 17 september Geachte mevrouw, Uit onze boehen blijkt dat er een achterstallig be drag van f 7,98 op uw rekening staat. Wilt u 8,40 overmaken? Administratiekosten inbegrepen. Dit is een ponskaart. Niet vouwen of kreuken. 19 september Geachte machine, U let niet op! Ik ben NIET achterstallig, ik ben u dit geld NIET schuldig. Ik heb TWEE rekeningen ger kregen voor dezelfde aankoop. Wilt u dit ALSTU BLIEFT nazien? 17 oktober Geachte mevrouw, Uit onze boeken blijkt dat u drie maanden achter stallig bent. Wilt u de nieuwe rekening van f23,94 plus f4,voldoen? (Dit is inclusief administratie kosten). Mogen wij hiervoor uw onmiddellijke aan dacht vragen? Dit is een ponskaart. Niet vouwen of kreuken. 19 oktober Geachte machine, Mijn aandacht! U wilt MIJN aandacht! Luister eens, U HEBT HET FOUT!!! IK BEN U GEEN f4,— SCHULDIG. KUNT U DAT BEGRIJPEN? Ik ben u ook NIET het nieuwe bedrag van f 23,94 schuldig. U hebt MIJ een rekening gestuurd voor iets dat mijn MOEDER heeft gekocht. Wilt u deze nota ONMID DELLIJK intrekken? 17 november Geachte mevrouw, Uit onze boeken blijkt dat u nu vier maanden achterstallig bent, tot een bedrag van f 31,92 plus f 5,87 administratiekosten. Wilt u het totaalbedrag binnen tien dagen over maken, anders zullen wij onze incasso-afdeling in schakelen. Dit is een ponskaart. Niet vrouwen of kreu ken. 19 november Geachte programmeur van de machine, geacht mense lijk wezen, WILT U ALSTUBLIEFT UW HOOFD LANG GE NOEG UIT DIE COMPUTER HALEN OM DIT TE LEZEN? IK BEN U DIT GELD NIET SCHULDIG!!! IK BEN U HELEMAAL GEEN GELD SCHULDIG, NIETS. 17 december Geachte mevrouw, Zijn er moeilijkheden met uw rekening? Uit onze boeken blijkt dat er sedert augustus niets is betaald. Wilt u bij gelegenheid DL 7-9601 bellen en naar mejuffrouw Gilbert vragen? Dit is een ponskaart. Niet vouwen of kreuken. 18 december „Goedemiddag. De firma Carver hoopt dat u van het platenprogramma van kerstliederen hebt genoten. Kan ik u van dienst zijn?" „Hallo. Ja Mijn rekening is moet ik op een „tuut" wachten voor ik ga praten?" „Het gaat over uw rekening?" „Ja, ja, het is over mijn rekening. Er is een ver gissing ,J£en ogenblikje alstublieft. Ik zal u doorverbinden met de klachtenafdeling!" Goedemiddag en prettige kerstdagen. Dit is een ge luidsband. Al onze lijnen zijn op het ogenblik bezet. Als u even geduld wilt hebben, zal een van onze klach tenbehandelaars met u spreken zodra er een lijn vrij is. Intussen hoopt de firma Carver dat u met genoegen naar het programma van kerstliederen zult luiste ren De herdertjes lagen bij nachte 26 december Geachte machine, Ik heb geprobeerd u op 18 december op te bellen Ook op de 19e20e, 21ste, 22ste, 23ste en 24ste. Maar alles wat ik te horen kreeg was een ingeblikte mede deling en die kerstliedjes. Alstublieft, ach, alstublieft, wil u mij doorgeven aan een mens. Gewoon maar eten MENS. 17 januari Geachte mevrouw, Uw achterstallige rekening is aan onze afdeling in casso doorgezonden Wilt u het bedrag alstublieft nu overmaken? We loïllen u graag op alle mogelijke manieren van dienst zijn, doch mogen wij uw cheque ten spoedigste tegemoet zien? Hoogachtend, Henry J. Hooper Geachte heer Hooper, O, engel!!! Verrukkelijke menselijke engel! Ik ver wijs u naar de brieven die ik op 19 september, okto ber, november en december naar de firma Carver heb gezonden. Daaruit zal het u duidelijk worden dat ik u niets schuldig ben. 17 februari Geachte mevrouw, Volgens onze microfilmgegevens hebben wij een fout gemaakt. Uw rekening is onbelast: er zijn geen openstaande posten. We hopen dat u geen verdere moeilijkheden zult ondervinden. Dit was onze fout. Hoogachtend, Henry J. Hooper Geachte heer Hooper, Dank u! O, dank u, dank u, dank u! 17 maart Geachte mevrouw, Uit onze boeken blijkt dat u in gebreke bent ge bleven een bedrag van f 7,98 te betalen, dat eind augiLStus abusievelijk op een niet bestaande rekening werd geboekt. Mogen wij uw overmaking tegemoet zien? Dit is een ponskaart. Niet vouwen of kreuken. 19 maart Geachte machine, Ik geef het op. U hebt gewonnen. Hier is een cheque voor f 7,98. Veel genoegen ermee. 17 april Uit onze boeken blijkt, dat u f 7,98 te veel hebt be taald. We hebben u/w rekening voor dit bedrag ge crediteerd. Dit is een ponskaart. Niet vouwen of kreu ken. (Overgenomen uit Kwartaal-facetten) CACAO (Vervolg van pag. lt) zou veroveren. De Nederlander Coenraad Johannes van Houten vond ip 1828 de methode, waardoor de boter van de cacao kon worden gescheiden zonder dat het produkt hiervan nadeel ondervond op het gebied van smaak en aroma. Ook was hij de eerste di'e cacao poeder vervaardigde, die in water of melk oplosbaar was. Later leerde men met suiker en melk vaste choco lade te bereiden, waarna de zegetocht pas goed begon. De vruchten van de cacaoboon zien er uit als rode augurken. Wanneer ze geopend worden, vinden we dertig tot veertig zaadkorrels. Deze vruchtjes moeten worden gedroogd, gefermenteerd, gewassen en uit gezweet, pas dan hebben we de echte cacaoboon. NAAR AFRIKA TOT de twintigste eeuw vond men de cacao slechts in Amerika en Brazilië was praktisch het enige land, dat cacao in grote hoeveelheden leverde. Het waren Zwitserse zendelingen, die de cacao naar Afrika brachten. Aan de Goudkust hebben zij lange jaren geëxperimenteerd met wisselend succes. Veel teleurstellingen hebben zij moeten ondervinden, maar hun belangrijke werk is uiteindelijk met succes be kroond. In 1891 kwam de eerste partij Afrikaanse cacao bonen van honderd kilogram op de markt te Londen. Nadien ging het steeds beter en begin 1900 bracht de Goudkust veertigduizend kilo op, om momenteel het grootste deel van het wereldverbruik te dekken en Amerika van de eerste plaats verdrongen te hebben. Dat Afrika tegen Amerika kan konkurreren, vindt zijn oorzaak in het feit, dat er ia Afrika eigenlijk geen sprake is van grote plantages. De negers beoefenen geheel zelfstandig met hun gezin de cacaokultuur op hun eigen grond en zij verdienen er behoorlijk geld mee. De een stak d'e ander aan en zo gingen steeds meer negers zich aan de cacaoteelt wijden. Met hun gehele gezin werken zij op de plantages en besteden alle zorg en moeite aan de boompjes, daarbij geholpen door regeringsdeskundigen, die hun inlichtingen over methoden om een zo goed mogelijk produkt te kwe ken en ziekten en insekten te bestrijden. Het wereldverbruik van cacao stijgt nog steeds en Nederland is een van de beste verbruikers. Nooit heeft Columbus kunnen vermoeden, dat hij' in de cacaoboon een curiositeit meebracht, die enige honderden jaren later van grote economische beteke- ins zou zijn en miljoenen over de gehele wereld tot genotmiddel bij uitnemendheid zou dienen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 15