KNLC
Eindelijk!
Brusselse blokkade nog
op tijd doorbroken
ft
„Om vijf minuten voor twaalf' zijn de E.E.G.-land-
bouwministers erin geslaagd een einde te maken aan de
noodlottige bevriezing van de gemeenschappelijke land
bouwpolitiek. Zij hebben daarmee de vertrouwenscrisis
in de E.E.G.-landbouw misschien niet geheel opgeheven,
maar tooh goeddeels teruggedrongen. En ze hebben fei
telijk de Europese Economische Gemeenschap voor een
ernstige crisis behoed. De gemeenschappelijke landbouw
politiek, trekpaard van de eenwording, liep immers ge
vaar om ineen te storten. Enkele regeringen stonden op
het punt om geheel op nationale maatregelen terug te
vallen.
Natuurlijk is niet in één of twee woorden een oordeel
over het pakket van genomen beslissingen samen te vat
ten. Belangrijker dan de meer of minder grote tevreden
heid of ontevredenheid op onderdelen is, dat er een be
slissing is, dat hopelijk de besluitvaardigheid in Brussel
over landbouwpolitieke zaken hiermede is teruggekeerd.
Want er zijn meer besluiten nodig.
Wat de prijzen betreft, gaat het in het algemeen maar
over één jaar. In het vervolg zullen ook prijzen moeten
vastgesteld. Daarbij geldt als duidelijke minimumeis van
de georganiseerde landbouw: in het algemeen minstens
een aanpassing aan de stijging van het algemene prijs
peil, dus aan de mate van inflatie. En dan is er het op
stellen van de richtlijnen van het socio-structurele be
leid. Thans is alleen nog maar een resolutie aanvaard;
de uitwerking zal minstens nog maanden kosten.
Maar het beginsel van gemeenschappelijke verant
woordelijkheid en financiering op sociaal en structuur
terrein is aanvaard. Dat is het genoegen dat dr. Mans-
holt kan smaken, al is er veel minder uit de bus gekomen
dan hij wenste.
AKKERBOUWPRIJZEN
De akkerbouwers, met name in Duitsland en Neder
land, hebben alle reden om misnoegd te zijn over de ge
vallen prijsbeslissingen. Deze blijven ver achter bij wat
de landbouw vroeg. Het eindresultaat draagt natuurlijk
de sporen van de worsteling tussen de Fransen enerzijds
en Duitsers en Nederlanders anderzijds. Bij tarwe en ook
rogge is de vloer in de markt 2 hoger geworden, maar
die van gerst moest van 5 terug naar 4 Voor mais
gaat de richtprijs en daarmee ook dus de drempelprijs
een procentje omhoog. De gerst zal zich nu niet zo „uit
de markt prijzen" als in het Commissievoorstel lag op
gesloten (alleen 5 verhoging van de gerstinleverings-
prijs). Het achterwege blijven van de inleveringsmoge
lijkheid in de eerste maanden na de oogst is niet door
gegaan.
Jammer genoeg hebben de ministers dr. Mansholt ge
volgd in zijn oordeel, dat bij suikerbieten en koolzaad
geen prijsverhoging tot stand mocht komen. Nederland
mag nu nog twee oogstjaren het mengprijsstelsel toepas
sen, maar dan in totaal maar met een 30 halfvette
marge (dius elk jaar 15 het blijft een krappe bedoe
ning. Voor daarna is er nog niets vastgelegd; de hele
zaak wordt dan opnieuw bekeken. De Duitsers hebben
bereikt, dat de vooral voor hen nadelige verandering in
de koolzaadurarktordening voorlopig van de baan is.
VEEHOUDERIJPRIJZEN
De melkveehouders zullen niet bevredigd zijn. Welis
waar heeft de Ministerraad tot de gevraagde 6 richt
prijsverhoging besloten, maar wat de middelen betreft
om die waar te maken, is men niet helemaal aan de ver
langens tegemoet gekomen.
Uit de verhoging van de voer- en poederinleverings-
prijzen is een verhoging van de basisprijs van 7 8
te berekenen, maar in de zuivel zijn ook de verwerkings
kosten gestegen. In elk geval zijn de instrumenten om de
gestelde melkrichtprijs inderdaad te verwezenlijken toch
versterkt. Er is al voldoende wereldkundig gemaakt dat
de boter 4 cent per pakje duurder wordt en de consump-
tiemelk 1 cent per liter. Dat laatste heeft dan betrekking
op de uitwerking van deze E.E.G.-prijsbeslissing. Natio
naal is hier n.l. een prijsverhoging van 2 cent in discus
sie; die tweedie cent houdt verband met kostenstijging in
industrie en kleinhandel en staat ter beoordeling van
minister Nelissen.
Het kalvermeel zal ook iets duurder kunnen worden
omdat de subsidie op te vervoederen poeder niet hele
maal evenredig omhoog is gegaan. Daar staat tegenover
dat de oriëntatieprijs van slachtkalveren 3 is verhoogd;
dat betekent hoogstens zo nu en dan wat hogere import-
prijzen. Wat de oriëntatieprijs van slachtrunderen be
treft is het 6 nu en 4 volgend jaar geworden (in
plaats van 5 en 5). Ook hier minder dan wat was ge
vraagd.
Van een streven om de prijsverhouding melkrundvlees
te wijzigen ten gunste van rundvlees blijft weinig over.
De door de Commissie voorgestelde extra-premieregelin
gen ter bevordering van de rundvleesproductie zijn onder
tafel geraakt.
SOCIO-STRUCTURELE MAATREGELEN
De Raad schijnt weinig moeite te hebben gehad met
de principe-besluiten ter bevordering van voorlichting en
opleiding van landbouwers, van de bebossing van cul
tuurgrond en van omsoholing. Ook niet met de stimule
ring van producentengroeperingen; „of vergelijkbare
andere groeperingen" heeft Nederland hier ingevoegd
weten te krijgen. Veiligheidshalve; wat daaronder valt,
zal men bij de uitwerking wel zien.
Grote imoeite hadden de ministers met de twee grote
brokken van het socio-structurele menu: de beëinddgings-
regeling en de subsidiëring van ontwikkelingsbedrijven.
Wat de sanering betreft spitste de zaak zich toe op de
5565-jarigen (ouderen laat men geheel over aan natio
nale regelingen). Er is besloten tot een jaarlijkse vergoe
ding van ruim 2100,
Italië verkreeg niet 100 financiering van het bedrag
door Brussel, slechts 65 waarbij de Duitsers wel be
dongen dat na 4 jaar de zaak opnieuw bekeken wordt.
Voor het overige krijgen beëindigers een nationaal te
financieren premie voor „ingeleverde" grond.
De algemene regel is, diat Brussel voor 25 voor alle
maatregelen en gebieden in de financiering bijdraagt.
Nederland heeft zijn aarzeling t.a.v. de (rente)subsidië-
ring voor landbouwbedrijven met een ontwikkelingsplan
kunnen overwinnen, toen op een paar punten genoeg
doening werd verkregen. Bij deze subsidiëring zal op de
marktsituatie worden gelet (kippen en varkens!). Als in
ruilverkaveling dit soort ontwikkelingsbedrijven is op
genomen, vallen die er ook onder. En tenslotte zal er
een diaadwerkelijk aanpak van het beoordelen en gelijk
trekken van nationale steunmaatregelen komen. Daar is
nu een tijdschema voor afgesproken, dat in elk geval wat
meer houvast geeft.
Naarmate dit hele geval van het gemeenschappelijk
sociaal en structuurbeleid van de grond komt, zal er
een eind komen aan de bestaande Sinterklaas-achtige
verdeling van geld uit Brussel voor een heleboel afzon
derlijke projecten, waarbij ieder land ongeveer evenveel
terug trachtte te krijgen als het bijgedragen had.
WE ZIJN ER NOG NIET
De landbouwministers van de E.E.G. hebben zich los
gewrikt, na een paar jaar lang vastgeroest te hebben ge
zeten. De steile aanpak van de Commissie en met name
van dr. Mansholt deed er ook geen goed aan. Hopelijk
blijft er nu vaart in het werk van de Raad. Gelukkig
heeft de Commissie zich in laatste instantie ook wat
meegaander opgesteld. Het de boeren bieden van een an
dere oplossing wordt vanaf nu dus onderdeel van het
E.E.G.-beleid voor de landbouw. In het begin zal het
nieuwe E.E.G.-socio-structurele beleid nog weinig extra
middelen vragen, later gaat dat oplopen. Berekend wordt
dat met de Brusselse bijdrage van zo'n 6 mld over de
komende vier jaar ongeveer 20 mld aan maatregelen
kan worden losgemaakt.
Interessant is wat minister Lardinois hierbij over de
positie van de Nederlandse rijksbegroting heeft gezegd.
Nederland heeft de apparatuur zodanig paraat dat het
direct E.E.G.-bijdragen kan vangen. Het kan er voordeel
van hebben, saneringsregelingen kunnen deels in Brus
sel worden gedeclareerd en enkele krpitaalsubsidies,
die de schatkist voor het moment veel minder kosten.
Deze situatie biedt perspectief voor verwerking van het
meerjarenprogramma van de Nederlandse land- en tuin
bouw in het regeringsprogramma van het nieuwe kabi
net. Want het is nu des te hardier nodig dat de mogelijk
heden van het nationale beleid voor land- en tuinbouw
worden uitgebuit.
Terecht heeft minister Lardinois erop gewezen, dat
met deze E.E.G.-besluiten de onrust ten plattelande niet
van de baan is. De prijsbevriezing heeft te lang geduurd.
Het fruitteeltdrama blijft, evenals de moeilijkheden in de
glastuinbouw en de specifieke noordelijke landbouwpro
blemen. Waarom, zo vragen wij ons tenslotte af, moet
al weer de kiem worden gewekt voor volgende uitbar
stingen van boeren en tuinders. Dr. Mansholt blijft helaas
spreken van onjuist voorgelichte boeren. We dachten
dat ze juist te goed wisten wat de prijsbevriezing en het
starre denkpatroon van dr. Mansholt betekenden. En dan
b.v. de koppen in de kranten over de iets duurdere boter
en melk. Mag het s.v.p. ook eens, als ondertussen andere
prijzen met een veelvoud zijn gestegen? De boeren en
hun voormannen zijn zeker de laatste jaren nog niet ge
noeg op het hart getrapt!
STRUIKENKAMP.
JUfEN heeft ons gevraagd hoe het nu zit met de
JKi vrijstelling van registratierecht ingeval een
landbouwer naburige grond koopt. Is er dan een vrij
stelling of is die er niet. Het antivoord moet luiden:
,J>ie is er nog niet".
Dat kan iemand die de gang van zaken rond die
vrijstelling heeft gevolgd wel vreemd in de oren klin
ken. Het is ook een vreemde zaak! De wet op de belas
tingen op het rechtsverkeer, waarin deze vrijstelling
voorkomt is in een sneltreinvaart door de Tweede en
de Eerste Kamer behandeld. In de wet is bepaald dat
het tijdstip van de inwerkingtreding bij Koninklijk
Besluit zal worden vastgesteld. Dat Koninklijk Besluit
is er nu )iog steeds niet, de wet is dus nog niet in
werking en de daarin opgenomen vrijstelling geldt dus
nog niet.
Waarom niet? Er is gezegd dat het voor de ver
zekeraars moeilijkheden oplevert om administratief
klaar te komen met heffing van de assurantiebelasting
over de verzekeringspremies die ook in deze zelfde
wet is opgenomen. Dat argument tegen inwerking
treden kan nu echter wel niet meer steekhoudend zijn
want er is nu zoveel tijd verlopen dat de nodige maat
regelen wel getroffen kunnen zijn.
j?R gaan ook geruchten dat het inwerkingtreden
wordt uitgesteld vanwege de nadelige gevol
gen voor de schatkist. De opgenomen vrijstellingen
kosten de schatkist geld en de regering zou dat niet
willen missen.
Als deze geruchten waarheid zouden bevatten zitten
wij wel in een zeer eigenaardige situatie. De wet is
aangenomen. Er zitten voor de belastingbetalers
goede en minder goede kanten aan. Voor de schatkist
dus ook. Een van de, als men wil, slechte punten voor
de schatkist is, die vrijstelling van registratierecht.
Die is door de Tweede Kamer in de wet gebracht
tegen de zin van de Staatssecretaris van Financiën,
dus tegen de zin van de Regering. Dat mag echter
geen reden zijn om nu niet tot invoering over te gaan.
Besluiten die het Parlement tezamen met de Regering
neemt in het normale overleg over de wetgeving
moeten uiteraard uitgevoerd worden. Waarom anders
een parlement?
Wij zullen dus maar hopen dat de mensen die den
ken dat de nieuwe wet op o.a. het registratierecht
binnenkort in werking zal treden en dat de mensen
die denken dat dit in geen geval zal gebeuren vóór
1 januari 1972, alsnog ongelijk zullen krijgen. Dat zou
de meesten van hen nog niet eens spijten ook, denken
wij!
fiEN andere vraag die ons gesteld is betreft het
*-J nieuwe vennootschapsrecht. Men wil weten of
het voor de landbouw nu mogelijk wordt in plaats van
een maatschap of vennootschap onder firma een be
sloten naamloze vennootschap op te richten en in die
vorm het bedrijf uit te oefenen. De vraag zal dan moe
ten zijn of dit zonder fiscale bezwaren kan.
Dat is niet het geval! De besloten N.V. zal evenals
de open N.V. onder de vennootschapsbelasting vallen.
Winstuitdelingen aan aandeelhouders zijn dan ook
nog belast met Inkomstenbelasting. Dubbele heffing
dus.
Dat betekent dat de besloten naamloze vennoot
schap voor de landbouw van even weinig betekenis
zal zijn als de naamloze vennootschap die wij al jaren
kennen.
Schaalvergroting zou de oorzaak kunnen zijn, dat
hier de zaken in een wat verdere toekomst anders
komen te liggen.
Het nieuwe vennootschapsrecht is pas de Tweede
Kamer gepasseerd.
Alles bij elkaar is het nogal een omvangrijk geheel
van nieuwe maatregelen. Bestudering ervan vraagt,
zoals U zult kunnen begrijpen, dan ook nog al wat
tijd, en een overzicht van de nieuwe bepalingen in
deze rubriek moet daarom nog enige tijd op zich laten
wachten. De vraagstellers moeten daarbij bedenken
dat de nieuwe wetsbepalingen noq door de Eerste
Kamer goedgekeurd moeten worden en dat ze dus nu
nog geen kracht van wet hebben. Wel wordt verwacht
dat dit in 1971 voor elkaar zal komen.
Dat dachten wij van de registratie wet overigens ook
PAAUWE