KNLC Eindelijk! Brusselse blokkade nog op tijd doorbroken ft „Om vijf minuten voor twaalf' zijn de E.E.G.-land- bouwministers erin geslaagd een einde te maken aan de noodlottige bevriezing van de gemeenschappelijke land bouwpolitiek. Zij hebben daarmee de vertrouwenscrisis in de E.E.G.-landbouw misschien niet geheel opgeheven, maar tooh goeddeels teruggedrongen. En ze hebben fei telijk de Europese Economische Gemeenschap voor een ernstige crisis behoed. De gemeenschappelijke landbouw politiek, trekpaard van de eenwording, liep immers ge vaar om ineen te storten. Enkele regeringen stonden op het punt om geheel op nationale maatregelen terug te vallen. Natuurlijk is niet in één of twee woorden een oordeel over het pakket van genomen beslissingen samen te vat ten. Belangrijker dan de meer of minder grote tevreden heid of ontevredenheid op onderdelen is, dat er een be slissing is, dat hopelijk de besluitvaardigheid in Brussel over landbouwpolitieke zaken hiermede is teruggekeerd. Want er zijn meer besluiten nodig. Wat de prijzen betreft, gaat het in het algemeen maar over één jaar. In het vervolg zullen ook prijzen moeten vastgesteld. Daarbij geldt als duidelijke minimumeis van de georganiseerde landbouw: in het algemeen minstens een aanpassing aan de stijging van het algemene prijs peil, dus aan de mate van inflatie. En dan is er het op stellen van de richtlijnen van het socio-structurele be leid. Thans is alleen nog maar een resolutie aanvaard; de uitwerking zal minstens nog maanden kosten. Maar het beginsel van gemeenschappelijke verant woordelijkheid en financiering op sociaal en structuur terrein is aanvaard. Dat is het genoegen dat dr. Mans- holt kan smaken, al is er veel minder uit de bus gekomen dan hij wenste. AKKERBOUWPRIJZEN De akkerbouwers, met name in Duitsland en Neder land, hebben alle reden om misnoegd te zijn over de ge vallen prijsbeslissingen. Deze blijven ver achter bij wat de landbouw vroeg. Het eindresultaat draagt natuurlijk de sporen van de worsteling tussen de Fransen enerzijds en Duitsers en Nederlanders anderzijds. Bij tarwe en ook rogge is de vloer in de markt 2 hoger geworden, maar die van gerst moest van 5 terug naar 4 Voor mais gaat de richtprijs en daarmee ook dus de drempelprijs een procentje omhoog. De gerst zal zich nu niet zo „uit de markt prijzen" als in het Commissievoorstel lag op gesloten (alleen 5 verhoging van de gerstinleverings- prijs). Het achterwege blijven van de inleveringsmoge lijkheid in de eerste maanden na de oogst is niet door gegaan. Jammer genoeg hebben de ministers dr. Mansholt ge volgd in zijn oordeel, dat bij suikerbieten en koolzaad geen prijsverhoging tot stand mocht komen. Nederland mag nu nog twee oogstjaren het mengprijsstelsel toepas sen, maar dan in totaal maar met een 30 halfvette marge (dius elk jaar 15 het blijft een krappe bedoe ning. Voor daarna is er nog niets vastgelegd; de hele zaak wordt dan opnieuw bekeken. De Duitsers hebben bereikt, dat de vooral voor hen nadelige verandering in de koolzaadurarktordening voorlopig van de baan is. VEEHOUDERIJPRIJZEN De melkveehouders zullen niet bevredigd zijn. Welis waar heeft de Ministerraad tot de gevraagde 6 richt prijsverhoging besloten, maar wat de middelen betreft om die waar te maken, is men niet helemaal aan de ver langens tegemoet gekomen. Uit de verhoging van de voer- en poederinleverings- prijzen is een verhoging van de basisprijs van 7 8 te berekenen, maar in de zuivel zijn ook de verwerkings kosten gestegen. In elk geval zijn de instrumenten om de gestelde melkrichtprijs inderdaad te verwezenlijken toch versterkt. Er is al voldoende wereldkundig gemaakt dat de boter 4 cent per pakje duurder wordt en de consump- tiemelk 1 cent per liter. Dat laatste heeft dan betrekking op de uitwerking van deze E.E.G.-prijsbeslissing. Natio naal is hier n.l. een prijsverhoging van 2 cent in discus sie; die tweedie cent houdt verband met kostenstijging in industrie en kleinhandel en staat ter beoordeling van minister Nelissen. Het kalvermeel zal ook iets duurder kunnen worden omdat de subsidie op te vervoederen poeder niet hele maal evenredig omhoog is gegaan. Daar staat tegenover dat de oriëntatieprijs van slachtkalveren 3 is verhoogd; dat betekent hoogstens zo nu en dan wat hogere import- prijzen. Wat de oriëntatieprijs van slachtrunderen be treft is het 6 nu en 4 volgend jaar geworden (in plaats van 5 en 5). Ook hier minder dan wat was ge vraagd. Van een streven om de prijsverhouding melkrundvlees te wijzigen ten gunste van rundvlees blijft weinig over. De door de Commissie voorgestelde extra-premieregelin gen ter bevordering van de rundvleesproductie zijn onder tafel geraakt. SOCIO-STRUCTURELE MAATREGELEN De Raad schijnt weinig moeite te hebben gehad met de principe-besluiten ter bevordering van voorlichting en opleiding van landbouwers, van de bebossing van cul tuurgrond en van omsoholing. Ook niet met de stimule ring van producentengroeperingen; „of vergelijkbare andere groeperingen" heeft Nederland hier ingevoegd weten te krijgen. Veiligheidshalve; wat daaronder valt, zal men bij de uitwerking wel zien. Grote imoeite hadden de ministers met de twee grote brokken van het socio-structurele menu: de beëinddgings- regeling en de subsidiëring van ontwikkelingsbedrijven. Wat de sanering betreft spitste de zaak zich toe op de 5565-jarigen (ouderen laat men geheel over aan natio nale regelingen). Er is besloten tot een jaarlijkse vergoe ding van ruim 2100, Italië verkreeg niet 100 financiering van het bedrag door Brussel, slechts 65 waarbij de Duitsers wel be dongen dat na 4 jaar de zaak opnieuw bekeken wordt. Voor het overige krijgen beëindigers een nationaal te financieren premie voor „ingeleverde" grond. De algemene regel is, diat Brussel voor 25 voor alle maatregelen en gebieden in de financiering bijdraagt. Nederland heeft zijn aarzeling t.a.v. de (rente)subsidië- ring voor landbouwbedrijven met een ontwikkelingsplan kunnen overwinnen, toen op een paar punten genoeg doening werd verkregen. Bij deze subsidiëring zal op de marktsituatie worden gelet (kippen en varkens!). Als in ruilverkaveling dit soort ontwikkelingsbedrijven is op genomen, vallen die er ook onder. En tenslotte zal er een diaadwerkelijk aanpak van het beoordelen en gelijk trekken van nationale steunmaatregelen komen. Daar is nu een tijdschema voor afgesproken, dat in elk geval wat meer houvast geeft. Naarmate dit hele geval van het gemeenschappelijk sociaal en structuurbeleid van de grond komt, zal er een eind komen aan de bestaande Sinterklaas-achtige verdeling van geld uit Brussel voor een heleboel afzon derlijke projecten, waarbij ieder land ongeveer evenveel terug trachtte te krijgen als het bijgedragen had. WE ZIJN ER NOG NIET De landbouwministers van de E.E.G. hebben zich los gewrikt, na een paar jaar lang vastgeroest te hebben ge zeten. De steile aanpak van de Commissie en met name van dr. Mansholt deed er ook geen goed aan. Hopelijk blijft er nu vaart in het werk van de Raad. Gelukkig heeft de Commissie zich in laatste instantie ook wat meegaander opgesteld. Het de boeren bieden van een an dere oplossing wordt vanaf nu dus onderdeel van het E.E.G.-beleid voor de landbouw. In het begin zal het nieuwe E.E.G.-socio-structurele beleid nog weinig extra middelen vragen, later gaat dat oplopen. Berekend wordt dat met de Brusselse bijdrage van zo'n 6 mld over de komende vier jaar ongeveer 20 mld aan maatregelen kan worden losgemaakt. Interessant is wat minister Lardinois hierbij over de positie van de Nederlandse rijksbegroting heeft gezegd. Nederland heeft de apparatuur zodanig paraat dat het direct E.E.G.-bijdragen kan vangen. Het kan er voordeel van hebben, saneringsregelingen kunnen deels in Brus sel worden gedeclareerd en enkele krpitaalsubsidies, die de schatkist voor het moment veel minder kosten. Deze situatie biedt perspectief voor verwerking van het meerjarenprogramma van de Nederlandse land- en tuin bouw in het regeringsprogramma van het nieuwe kabi net. Want het is nu des te hardier nodig dat de mogelijk heden van het nationale beleid voor land- en tuinbouw worden uitgebuit. Terecht heeft minister Lardinois erop gewezen, dat met deze E.E.G.-besluiten de onrust ten plattelande niet van de baan is. De prijsbevriezing heeft te lang geduurd. Het fruitteeltdrama blijft, evenals de moeilijkheden in de glastuinbouw en de specifieke noordelijke landbouwpro blemen. Waarom, zo vragen wij ons tenslotte af, moet al weer de kiem worden gewekt voor volgende uitbar stingen van boeren en tuinders. Dr. Mansholt blijft helaas spreken van onjuist voorgelichte boeren. We dachten dat ze juist te goed wisten wat de prijsbevriezing en het starre denkpatroon van dr. Mansholt betekenden. En dan b.v. de koppen in de kranten over de iets duurdere boter en melk. Mag het s.v.p. ook eens, als ondertussen andere prijzen met een veelvoud zijn gestegen? De boeren en hun voormannen zijn zeker de laatste jaren nog niet ge noeg op het hart getrapt! STRUIKENKAMP. JUfEN heeft ons gevraagd hoe het nu zit met de JKi vrijstelling van registratierecht ingeval een landbouwer naburige grond koopt. Is er dan een vrij stelling of is die er niet. Het antivoord moet luiden: ,J>ie is er nog niet". Dat kan iemand die de gang van zaken rond die vrijstelling heeft gevolgd wel vreemd in de oren klin ken. Het is ook een vreemde zaak! De wet op de belas tingen op het rechtsverkeer, waarin deze vrijstelling voorkomt is in een sneltreinvaart door de Tweede en de Eerste Kamer behandeld. In de wet is bepaald dat het tijdstip van de inwerkingtreding bij Koninklijk Besluit zal worden vastgesteld. Dat Koninklijk Besluit is er nu )iog steeds niet, de wet is dus nog niet in werking en de daarin opgenomen vrijstelling geldt dus nog niet. Waarom niet? Er is gezegd dat het voor de ver zekeraars moeilijkheden oplevert om administratief klaar te komen met heffing van de assurantiebelasting over de verzekeringspremies die ook in deze zelfde wet is opgenomen. Dat argument tegen inwerking treden kan nu echter wel niet meer steekhoudend zijn want er is nu zoveel tijd verlopen dat de nodige maat regelen wel getroffen kunnen zijn. j?R gaan ook geruchten dat het inwerkingtreden wordt uitgesteld vanwege de nadelige gevol gen voor de schatkist. De opgenomen vrijstellingen kosten de schatkist geld en de regering zou dat niet willen missen. Als deze geruchten waarheid zouden bevatten zitten wij wel in een zeer eigenaardige situatie. De wet is aangenomen. Er zitten voor de belastingbetalers goede en minder goede kanten aan. Voor de schatkist dus ook. Een van de, als men wil, slechte punten voor de schatkist is, die vrijstelling van registratierecht. Die is door de Tweede Kamer in de wet gebracht tegen de zin van de Staatssecretaris van Financiën, dus tegen de zin van de Regering. Dat mag echter geen reden zijn om nu niet tot invoering over te gaan. Besluiten die het Parlement tezamen met de Regering neemt in het normale overleg over de wetgeving moeten uiteraard uitgevoerd worden. Waarom anders een parlement? Wij zullen dus maar hopen dat de mensen die den ken dat de nieuwe wet op o.a. het registratierecht binnenkort in werking zal treden en dat de mensen die denken dat dit in geen geval zal gebeuren vóór 1 januari 1972, alsnog ongelijk zullen krijgen. Dat zou de meesten van hen nog niet eens spijten ook, denken wij! fiEN andere vraag die ons gesteld is betreft het *-J nieuwe vennootschapsrecht. Men wil weten of het voor de landbouw nu mogelijk wordt in plaats van een maatschap of vennootschap onder firma een be sloten naamloze vennootschap op te richten en in die vorm het bedrijf uit te oefenen. De vraag zal dan moe ten zijn of dit zonder fiscale bezwaren kan. Dat is niet het geval! De besloten N.V. zal evenals de open N.V. onder de vennootschapsbelasting vallen. Winstuitdelingen aan aandeelhouders zijn dan ook nog belast met Inkomstenbelasting. Dubbele heffing dus. Dat betekent dat de besloten naamloze vennoot schap voor de landbouw van even weinig betekenis zal zijn als de naamloze vennootschap die wij al jaren kennen. Schaalvergroting zou de oorzaak kunnen zijn, dat hier de zaken in een wat verdere toekomst anders komen te liggen. Het nieuwe vennootschapsrecht is pas de Tweede Kamer gepasseerd. Alles bij elkaar is het nogal een omvangrijk geheel van nieuwe maatregelen. Bestudering ervan vraagt, zoals U zult kunnen begrijpen, dan ook nog al wat tijd, en een overzicht van de nieuwe bepalingen in deze rubriek moet daarom nog enige tijd op zich laten wachten. De vraagstellers moeten daarbij bedenken dat de nieuwe wetsbepalingen noq door de Eerste Kamer goedgekeurd moeten worden en dat ze dus nu nog geen kracht van wet hebben. Wel wordt verwacht dat dit in 1971 voor elkaar zal komen. Dat dachten wij van de registratie wet overigens ook PAAUWE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 3