KNLC
zlm
Maart-vergadering Landbouw-Comité
HET BRUSSELSE OVERLEG
OVER
E.E.G.-PRIJS- EN
STRUCTUURBELEID
VRIJDAG 12 MAART 1971
59e Jaargang - No. 3072
PRIJSBELEID, GRONDBANK EN MEERJARENPROGRAMMA
Het Hoofdbestuur van Tiet K.N.L.C. heeft in zijn
vergadering van 2 maart j.l. uitvoerig stilgestaan bij
de prijsvoorstellen van de Europese Commissie inzake
het prijsbeleid 1971/1972, bij het meerjarenprogram
ma voor de landbouwpolitiek en bij de vraagstukken
van het grondbeleid.
Bij dit laatste vroegen naast de pachtvraagstukken
vooral voorstellen voor de grondbank de aandacht.
Wat betreft de organisatorische zaken zij vermeld,
dat de heer F Goosen te Anlo, wegens het bedanken
van de heer G. R. Meyer te Kloosterburen, werd be
noemd als plaatsvervangend lid in de Centrale Cul
tuurtechnische Commissie, dat de periodiek aftreden
de heren D. J. Jonkhans te Hardenberg en W. J. Lok
horst te Driel opnieuw zijn benoemd in het bestuur
van het ontwikkelings- en saneringsfonds en dat de
heer E. Frings te Nes benoemd werd in de vacature
van plv. lid in de hoofdafdeling Akkerbouw van het
Landbouwschap, ontstaan door het overlijden van de
heer K. H. Koopmans te Ens.
VOORSTELLEN EUROPESE COMMISSIE
Het hoofdbestuur was het er over eens, dat de prijs
voorstellen van de Europese Commissie in feite
nauwelijks enige vooruitgang betekenen. Het hoofd
bestuur is van mening dat op de demonstratieve ver
gadering die dezer dagen te Arnhem is gehouden de
nadruk zal moeten vallen op de taak van de nationale
overheid.
De E.E.G.-ministerraad dient mee snel te besluiten
tot aanpassing van de landbouwprijzen. De C.O.P.A.-
voorstellen liggen hoger dan de voorstellen van de
Europese Commissie maar de georganiseerde land
bouw heeft eigenlijk bescheiden prijsvoorstellen ge
daan. Binnen de Ministerraad liggen grote verschillen
t.a.v. de prijsverhogingseisen die gesteld zouden moe
ten worden met betrekking tot de verschillende pro-
dukten. Overigens zal ook rekening moeten worden
gehouden met de exportpositie die ons land met zijn
produkten inneemt. Het dilemma is echter dat er dan
ook produktie tegen aanvaardbare prijzen mogelijk
zijn.
Indien de prijsmaatregelen onvoldoende ruimte kun
nen bieden zullen andere maatregelen b.v. op belas
tinggebied ruimte voor de agrarische producenten
moeten verschaffen. Op 23 maart zal, aansluitend aan
de gevoerde nationale akties, in Brussel een buiten
gewone algemene vergadering worden gehouden,
waar de verlangens van de Europese landbouw om in
elk geval voor 1 april te besluiten tot behoorlijke prijs
verhogingen opnieuw aan de orde zullen worden ge
steld.
MEERJARENPROGRAMMA LANDBOUWPOLITIEK
Het hoofdbestuur stelde zich na enkele kleine re
dactionele wijzigingen, achter het meerjarenprogram
ma voor de Nederlandse Land- en Tuinbouw dat in
tussen dezer dagen is aangenomen in het Landbouw
schap.
GRONDBANK
Ten aanzien van de ontwikkeling van een grondbank
is een voorstel gedaan in de vorm van het rapport van
de zgn. .Commissie Wellen" waarbij het K.N.L.C.-
hoofdbestuur een aantal kanttekeningen maakte. Met
name de voorgestelde minimum bedrijfsgrootte waar
bij men in aanmerking zou kunnen komen voor inbreng
van grond in de grondbank zou het hoofdbestuur van
streek tot streek nader willen bezien.
De vraag doet zich voor in hoeverre de gebouwen
al dan niet bij het erfpachtsrecht moeten worden be
trokken. Het hoofdbestuur ziet overigens in het alge
meen in de grondbank een instituut dat werkzaam kan
zijn voor de structuurverbetering in de landbouw. Daar
naast blijven er vanzelfsprekend altijd mogelijkheden
voor vrije verkoop van grond. Om te helpen de grond
bank van de grond te krijgen zou de overheid de rente
van het benodigde kapitaal moeten financieren. Het
hoofdbestuur staat op het standpunt, dat de voorstel
len nu eerst door de regering principieel akkoord moe
ten worden bevonden. Ten aanzien van diverse details
kan dan in een later stadium met de overheid over
legd worden.
J R. WESTERHUIS
De datum van 1 april waarop het nieuwe melk- en
rundvleesprijzenjaar in de E.E.G. begint en deze moe
ten zijn vastgesteld nadert snel. De landbouwminis
ters van de E.E.G. die drie weken geleden over de
landbouwprijzen en de daaraan gekoppelde structuur-
voorstellen voor de Europese landbouw oriënterend
gesproken hebben konden in Brussel ook ditmaal
maandag en dinsdag j.l. niet tot overeenstemming
komen. Het zat er ook niet in dat dit zou gebeuren, de
zeer uiteenlopende standpunten over verschillende za
ken in aanmerking nemende. Het vervolg op dit over
leg zal nu pas in het gunstigste geval pas op 22 en 23
maart plaatsvinden of wellicht nog een of twee dagen
later. En het ziet er gezien de ingewikkeldheid van de
problemen naar uit dat alleen nog een ouderwetse
marathonzitting de oplossing zal moeten brengen. Na
tuurlijk zouden de beslissingen evenals dit voorheen
reeds vaker gebeurd is weer naar een latere datum
verschoven kunnen worden. Maar deze funeste poli
tiek zou de E.E.G.-boeren, waarbij de stemming toch
al zo slecht is nog verder in het harnas jagen, zodat
verwacht mag worden dat op 23 of 24 maart een sleu
tel gevonden zal worden die op de zo verschillende
E.E.G.-landbouwstaten past. Het probleem waar de
ministerraad eerst uit moest komen is de koppeling
die de Europese Commissie in de voorstellen heeft
gelegd tussen het prijs- en het structuurbeleid. Zou
over een structuurbeleid geen overeenstemming ver
kregen kunnen worden dan zou ook de beslissing over
de prijzen in de lucht komen te hangen.
MINISTER Lërdinois heeft tijdens de zitting in
Brussel verklaard dat Nederland formeel niet
deze structuur-prijzenkoppeling aanvaardbaar acht,
maar er geen bezwaar tegen heeft als naast het prij-
zenoverleg ook over de structuurmaatregelen gespro
ken wordt. Hij zei wel op het standpunt te staan dat
een gemeenschappelijk structuur- en sociaal beleid
zich in fasen zal moeten voltrekken en gekoppeld
dient te worden aan de voortgang die gemaakt wordt
met de economische en monetaire unie. Door Neder
land worden verder twee voorwaarden agn de tot
standkoming van een structuurbeleid in de land
bouw. De eerste zo zei de minister in de Raad is, dat
er nu eens harde en afdoende afspraken komen over
het steunbeleid en andere concurrentie-vervalsende
maatregelen, zodat de op de concurrentie betrekking
hebbende artikelen van het E.E.G.-verdrag nu einde
lijk ook eens van toepassing worden op het land
bouwbeleid. Zijn tweede voorwaarde was dat er ook
nauwkeurige afspraken komen over het veterinair
beleid en over de fyto-sanitaire maatregelen. Alleen
dan kan voorkomen wordep dat het gemeenschappe
lijk beleid steeds doorkruist wordt door nationale
maatregelen! Ook Duitsland tilt niet zwaar aan de
prijzen-structuurmaatregelenkoppeling.
Een groot deel van het on maandag en dinsdag
ochtend gehouden beraad had betrekking op de
structuurvoorstellen van de Europese Cie, terwijl
dinsdagmiddag over de prijzen is gesproken.
HE behandeling van de structuurvoorstellen namen
het belangrijkste deel van de beraadslagingen
in beslag. Bij die van de prijsvoorstellen is eigenlijk
weinig nieuws naar voren gekomen. Frankrijk en
België trekken niet zo zwaar aan verdere prijsver
hogingen omdat begin van dit jaar. in verband met
het devaluatie-effekt en de B.T.W.-invoering in Bel
gië de prijzen reeds enigszins zijn verhoogd. Overi
gens is in België de stemming bepaald niet best. Op
23 maart zal een massale betoging in Brussel gehou
den worden waar zo'n 20.000 Europese boeren worden
verwacht. In België zelf is voor die dag een algemene
staking uitgeroepen voor alle bedrijfsgenoten die
landbouwprodukten voortbrengen en leveren. Ook
zullen alle land- en tuinbouw en veemarkten op die
dag gesloten blijven.
Wel vragen zowel Frankrijk als België een extra
(leverings)prijsverhoging vbor melk en rundvlees
van 1 a 2 en dringt Frankrijk aan op een speciale
prijsregeling voor de zgn. ..harde" tarwe en de
brouwgerst. Italië stelt zich in het algemeen negatief
op tegenover verdere prijsverhogingen, echter met
uitzondering van de suikerprijs. Duitsland, Neder
land en Luxemburg willen nog wel iets extra's in de
akkerbouwsektor doen en Duitsland in het bijzonder
aan de rundveeprijzen. De tegenstellingen in de Raad
lijken wat de prijsmaatregelen betreft veel groter te
liggen dan die op het gebied van het structuurbeleid.
XllAT deze structuurmaatregelen betreft ziet het
er echter wel naar uit, dat in de wijn van
Mansholt's plannen het nodige water zal worden ge
mengd. In Brussel bleken de meerderheid van de mi
nisters niets te voelen voor inkomentoeslagen zoals
de Europese Commissie voorstelt voor boeren tus
sen de 45 en 55 jaar die niet in de modernisering
kunnen meekomen en niet willen omscholen. Italic s
standpunt dienaangaande was nog niet geheel duide
lijk, waarschijnlijk omdat men daar nog niet precies
weet welke koers gevaren moet worden. De vrees
dat andere bevolkingsgroepen zich achtergesteld zou
den voelen als de boeren allerlei tegemoetkomingen
zouden krijgen speelt mede een rol.
Betreffende de voorstellen over de minimale be
drijfsomvang en het minimuminkomen dat daarop
verdiend moet worden werd meegegaan met hetgeen
het Europese Parlement hierover had besloten zodat
de oorspronkelijke E.E.G.-commissievoorstellen ver
laagd zullen worden. De meerderheid van de Raad
was eveneens tegen de 6 c'< rentesubsidie die voor de
blijvers voorgesteld wordt.
Nederland was zonodig bereid in bepaalde geval
len tot een rentesubsidie van 3 c'< te gaan. Het bevor
deren van pacht op lange termijn werd onderschre
ven maar dan door nationale regelingen zoals in Ne
derland in de pachtwet. Voor de uit de landbouw ver-
trekkenden gaven de voorgestelde omschakelings- en
studiebeurzenregeling' geen direkte bezwaren.
In hoeverre e.e.a. nationaal of door de gemeenschap
moet worden geregeld moet nog nader worden
besproken. In Nederland bijv. zijn reeds in het alge
meen goede studiebeurzenregelingen. Bij de beëindi-
gings- en saneringsregelingen moeten deze in nauwe
samenhang met hei gehele sociale voorzieningen
pakket in de verschillende landen worden betrokken
en lijkt het moeilijk om dienaangaande tot uniforme
regelingen te kofrien. Van Duitse zijde werden wel
wensen naar voren gebracht voor individuele inko
mentoeslagen in bepaalde gebieden. Iets waar de Raad
bijzonder huiverig voor was omdat dan landbouw
politiek en sociaal beleid elkaar gaan doorkruisen.
UOORAL van Italië zal afhangen of het in de ko-
mende weken zal lukken tot een vergelijk te
komen. Alle delegaties toonden zich bereid de zitting
zonodig te verlengen. En to£ een beslissing zal het
moeten komen daar er anders de grootste moeilijk
heden kunnen gaan optreden. Wat gaat er gebeuren
als er geen accoord wordt bereikt? De kans lijkt
groot dat Duitsland dan wellicht tot nationale maat
regelen overgaat. Dan kunnen andere landen daarbij
niet achterblijven en raken we steeds verder weg
van het gezamenlijke E.E.G.-landbouwbeleid
Terwijl in Brussel de zes ministers van landbouw
over hun lot vergaderden betoogden duizenden boe
ren in Belgisch-Limburg voor forse verhogingen van
de landbouwprijzen. Verschillende wegen werden
met tractoren geblokkeerd en in een aantal dorpen
kwam het tot schermutselingen tussen de demonstre
rende boeren en de rijkswacht. De jongste versie van
de Europese CommLssie is bepaald niet met juichkre
ten ontvangen. Maar de Europese Commissie advi
seert er. de Raad van Ministers beslist uiteindelijk in
hoeverre ze met deze adviezen mee kan gaan. En
welke beslissingen over een dag of veertien ook ge
nomen zullen worden, ze zullen geen aanleiding lot
juichkreten zijn. De belangen tussen de E.E.G.-part
ners liggen op de verschillende gebieden vei uit
elkaar en ieder wil zoveel mogelijk voor zichzelf het
lekkerste potje koken.
BI.