KNLC zlm Maart-vergadering Landbouw-Comité HET BRUSSELSE OVERLEG OVER E.E.G.-PRIJS- EN STRUCTUURBELEID VRIJDAG 12 MAART 1971 59e Jaargang - No. 3072 PRIJSBELEID, GRONDBANK EN MEERJARENPROGRAMMA Het Hoofdbestuur van Tiet K.N.L.C. heeft in zijn vergadering van 2 maart j.l. uitvoerig stilgestaan bij de prijsvoorstellen van de Europese Commissie inzake het prijsbeleid 1971/1972, bij het meerjarenprogram ma voor de landbouwpolitiek en bij de vraagstukken van het grondbeleid. Bij dit laatste vroegen naast de pachtvraagstukken vooral voorstellen voor de grondbank de aandacht. Wat betreft de organisatorische zaken zij vermeld, dat de heer F Goosen te Anlo, wegens het bedanken van de heer G. R. Meyer te Kloosterburen, werd be noemd als plaatsvervangend lid in de Centrale Cul tuurtechnische Commissie, dat de periodiek aftreden de heren D. J. Jonkhans te Hardenberg en W. J. Lok horst te Driel opnieuw zijn benoemd in het bestuur van het ontwikkelings- en saneringsfonds en dat de heer E. Frings te Nes benoemd werd in de vacature van plv. lid in de hoofdafdeling Akkerbouw van het Landbouwschap, ontstaan door het overlijden van de heer K. H. Koopmans te Ens. VOORSTELLEN EUROPESE COMMISSIE Het hoofdbestuur was het er over eens, dat de prijs voorstellen van de Europese Commissie in feite nauwelijks enige vooruitgang betekenen. Het hoofd bestuur is van mening dat op de demonstratieve ver gadering die dezer dagen te Arnhem is gehouden de nadruk zal moeten vallen op de taak van de nationale overheid. De E.E.G.-ministerraad dient mee snel te besluiten tot aanpassing van de landbouwprijzen. De C.O.P.A.- voorstellen liggen hoger dan de voorstellen van de Europese Commissie maar de georganiseerde land bouw heeft eigenlijk bescheiden prijsvoorstellen ge daan. Binnen de Ministerraad liggen grote verschillen t.a.v. de prijsverhogingseisen die gesteld zouden moe ten worden met betrekking tot de verschillende pro- dukten. Overigens zal ook rekening moeten worden gehouden met de exportpositie die ons land met zijn produkten inneemt. Het dilemma is echter dat er dan ook produktie tegen aanvaardbare prijzen mogelijk zijn. Indien de prijsmaatregelen onvoldoende ruimte kun nen bieden zullen andere maatregelen b.v. op belas tinggebied ruimte voor de agrarische producenten moeten verschaffen. Op 23 maart zal, aansluitend aan de gevoerde nationale akties, in Brussel een buiten gewone algemene vergadering worden gehouden, waar de verlangens van de Europese landbouw om in elk geval voor 1 april te besluiten tot behoorlijke prijs verhogingen opnieuw aan de orde zullen worden ge steld. MEERJARENPROGRAMMA LANDBOUWPOLITIEK Het hoofdbestuur stelde zich na enkele kleine re dactionele wijzigingen, achter het meerjarenprogram ma voor de Nederlandse Land- en Tuinbouw dat in tussen dezer dagen is aangenomen in het Landbouw schap. GRONDBANK Ten aanzien van de ontwikkeling van een grondbank is een voorstel gedaan in de vorm van het rapport van de zgn. .Commissie Wellen" waarbij het K.N.L.C.- hoofdbestuur een aantal kanttekeningen maakte. Met name de voorgestelde minimum bedrijfsgrootte waar bij men in aanmerking zou kunnen komen voor inbreng van grond in de grondbank zou het hoofdbestuur van streek tot streek nader willen bezien. De vraag doet zich voor in hoeverre de gebouwen al dan niet bij het erfpachtsrecht moeten worden be trokken. Het hoofdbestuur ziet overigens in het alge meen in de grondbank een instituut dat werkzaam kan zijn voor de structuurverbetering in de landbouw. Daar naast blijven er vanzelfsprekend altijd mogelijkheden voor vrije verkoop van grond. Om te helpen de grond bank van de grond te krijgen zou de overheid de rente van het benodigde kapitaal moeten financieren. Het hoofdbestuur staat op het standpunt, dat de voorstel len nu eerst door de regering principieel akkoord moe ten worden bevonden. Ten aanzien van diverse details kan dan in een later stadium met de overheid over legd worden. J R. WESTERHUIS De datum van 1 april waarop het nieuwe melk- en rundvleesprijzenjaar in de E.E.G. begint en deze moe ten zijn vastgesteld nadert snel. De landbouwminis ters van de E.E.G. die drie weken geleden over de landbouwprijzen en de daaraan gekoppelde structuur- voorstellen voor de Europese landbouw oriënterend gesproken hebben konden in Brussel ook ditmaal maandag en dinsdag j.l. niet tot overeenstemming komen. Het zat er ook niet in dat dit zou gebeuren, de zeer uiteenlopende standpunten over verschillende za ken in aanmerking nemende. Het vervolg op dit over leg zal nu pas in het gunstigste geval pas op 22 en 23 maart plaatsvinden of wellicht nog een of twee dagen later. En het ziet er gezien de ingewikkeldheid van de problemen naar uit dat alleen nog een ouderwetse marathonzitting de oplossing zal moeten brengen. Na tuurlijk zouden de beslissingen evenals dit voorheen reeds vaker gebeurd is weer naar een latere datum verschoven kunnen worden. Maar deze funeste poli tiek zou de E.E.G.-boeren, waarbij de stemming toch al zo slecht is nog verder in het harnas jagen, zodat verwacht mag worden dat op 23 of 24 maart een sleu tel gevonden zal worden die op de zo verschillende E.E.G.-landbouwstaten past. Het probleem waar de ministerraad eerst uit moest komen is de koppeling die de Europese Commissie in de voorstellen heeft gelegd tussen het prijs- en het structuurbeleid. Zou over een structuurbeleid geen overeenstemming ver kregen kunnen worden dan zou ook de beslissing over de prijzen in de lucht komen te hangen. MINISTER Lërdinois heeft tijdens de zitting in Brussel verklaard dat Nederland formeel niet deze structuur-prijzenkoppeling aanvaardbaar acht, maar er geen bezwaar tegen heeft als naast het prij- zenoverleg ook over de structuurmaatregelen gespro ken wordt. Hij zei wel op het standpunt te staan dat een gemeenschappelijk structuur- en sociaal beleid zich in fasen zal moeten voltrekken en gekoppeld dient te worden aan de voortgang die gemaakt wordt met de economische en monetaire unie. Door Neder land worden verder twee voorwaarden agn de tot standkoming van een structuurbeleid in de land bouw. De eerste zo zei de minister in de Raad is, dat er nu eens harde en afdoende afspraken komen over het steunbeleid en andere concurrentie-vervalsende maatregelen, zodat de op de concurrentie betrekking hebbende artikelen van het E.E.G.-verdrag nu einde lijk ook eens van toepassing worden op het land bouwbeleid. Zijn tweede voorwaarde was dat er ook nauwkeurige afspraken komen over het veterinair beleid en over de fyto-sanitaire maatregelen. Alleen dan kan voorkomen wordep dat het gemeenschappe lijk beleid steeds doorkruist wordt door nationale maatregelen! Ook Duitsland tilt niet zwaar aan de prijzen-structuurmaatregelenkoppeling. Een groot deel van het on maandag en dinsdag ochtend gehouden beraad had betrekking op de structuurvoorstellen van de Europese Cie, terwijl dinsdagmiddag over de prijzen is gesproken. HE behandeling van de structuurvoorstellen namen het belangrijkste deel van de beraadslagingen in beslag. Bij die van de prijsvoorstellen is eigenlijk weinig nieuws naar voren gekomen. Frankrijk en België trekken niet zo zwaar aan verdere prijsver hogingen omdat begin van dit jaar. in verband met het devaluatie-effekt en de B.T.W.-invoering in Bel gië de prijzen reeds enigszins zijn verhoogd. Overi gens is in België de stemming bepaald niet best. Op 23 maart zal een massale betoging in Brussel gehou den worden waar zo'n 20.000 Europese boeren worden verwacht. In België zelf is voor die dag een algemene staking uitgeroepen voor alle bedrijfsgenoten die landbouwprodukten voortbrengen en leveren. Ook zullen alle land- en tuinbouw en veemarkten op die dag gesloten blijven. Wel vragen zowel Frankrijk als België een extra (leverings)prijsverhoging vbor melk en rundvlees van 1 a 2 en dringt Frankrijk aan op een speciale prijsregeling voor de zgn. ..harde" tarwe en de brouwgerst. Italië stelt zich in het algemeen negatief op tegenover verdere prijsverhogingen, echter met uitzondering van de suikerprijs. Duitsland, Neder land en Luxemburg willen nog wel iets extra's in de akkerbouwsektor doen en Duitsland in het bijzonder aan de rundveeprijzen. De tegenstellingen in de Raad lijken wat de prijsmaatregelen betreft veel groter te liggen dan die op het gebied van het structuurbeleid. XllAT deze structuurmaatregelen betreft ziet het er echter wel naar uit, dat in de wijn van Mansholt's plannen het nodige water zal worden ge mengd. In Brussel bleken de meerderheid van de mi nisters niets te voelen voor inkomentoeslagen zoals de Europese Commissie voorstelt voor boeren tus sen de 45 en 55 jaar die niet in de modernisering kunnen meekomen en niet willen omscholen. Italic s standpunt dienaangaande was nog niet geheel duide lijk, waarschijnlijk omdat men daar nog niet precies weet welke koers gevaren moet worden. De vrees dat andere bevolkingsgroepen zich achtergesteld zou den voelen als de boeren allerlei tegemoetkomingen zouden krijgen speelt mede een rol. Betreffende de voorstellen over de minimale be drijfsomvang en het minimuminkomen dat daarop verdiend moet worden werd meegegaan met hetgeen het Europese Parlement hierover had besloten zodat de oorspronkelijke E.E.G.-commissievoorstellen ver laagd zullen worden. De meerderheid van de Raad was eveneens tegen de 6 c'< rentesubsidie die voor de blijvers voorgesteld wordt. Nederland was zonodig bereid in bepaalde geval len tot een rentesubsidie van 3 c'< te gaan. Het bevor deren van pacht op lange termijn werd onderschre ven maar dan door nationale regelingen zoals in Ne derland in de pachtwet. Voor de uit de landbouw ver- trekkenden gaven de voorgestelde omschakelings- en studiebeurzenregeling' geen direkte bezwaren. In hoeverre e.e.a. nationaal of door de gemeenschap moet worden geregeld moet nog nader worden besproken. In Nederland bijv. zijn reeds in het alge meen goede studiebeurzenregelingen. Bij de beëindi- gings- en saneringsregelingen moeten deze in nauwe samenhang met hei gehele sociale voorzieningen pakket in de verschillende landen worden betrokken en lijkt het moeilijk om dienaangaande tot uniforme regelingen te kofrien. Van Duitse zijde werden wel wensen naar voren gebracht voor individuele inko mentoeslagen in bepaalde gebieden. Iets waar de Raad bijzonder huiverig voor was omdat dan landbouw politiek en sociaal beleid elkaar gaan doorkruisen. UOORAL van Italië zal afhangen of het in de ko- mende weken zal lukken tot een vergelijk te komen. Alle delegaties toonden zich bereid de zitting zonodig te verlengen. En to£ een beslissing zal het moeten komen daar er anders de grootste moeilijk heden kunnen gaan optreden. Wat gaat er gebeuren als er geen accoord wordt bereikt? De kans lijkt groot dat Duitsland dan wellicht tot nationale maat regelen overgaat. Dan kunnen andere landen daarbij niet achterblijven en raken we steeds verder weg van het gezamenlijke E.E.G.-landbouwbeleid Terwijl in Brussel de zes ministers van landbouw over hun lot vergaderden betoogden duizenden boe ren in Belgisch-Limburg voor forse verhogingen van de landbouwprijzen. Verschillende wegen werden met tractoren geblokkeerd en in een aantal dorpen kwam het tot schermutselingen tussen de demonstre rende boeren en de rijkswacht. De jongste versie van de Europese CommLssie is bepaald niet met juichkre ten ontvangen. Maar de Europese Commissie advi seert er. de Raad van Ministers beslist uiteindelijk in hoeverre ze met deze adviezen mee kan gaan. En welke beslissingen over een dag of veertien ook ge nomen zullen worden, ze zullen geen aanleiding lot juichkreten zijn. De belangen tussen de E.E.G.-part ners liggen op de verschillende gebieden vei uit elkaar en ieder wil zoveel mogelijk voor zichzelf het lekkerste potje koken. BI.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 17