Erfverharding 9 ERF- EN PADVERHARDING LIJKT DUUR MAAR VERHOOGT DE SLAGVAARDIGHEID IN HET BEDRIJF Consulentschap voor de Tuinbouw 's-Hertogenbosch, W. A. VAN MULLEM. Bedenk wel dat het misschien geen eerste noodzaak is om uw erf te ver harden, maar wel een diepteïreveste- ring is die uw aandacht verdient. Door de stijgende arbeidskosten gaat het sneller en gemakkelijker werken een steeds belangrijkere rol spelen. Hiermede kimt U de slagvaardigheid in uw bedrijf verhogen. De investe ring in een vaste erfverharding is hoog. Weeg de voordelen tegen de jaarkosten af. Let bij de keuze van de materialen en constructies er vooral op dat U een duurzame verharding kiest. XA/ANNEER we in de herfst zitten en zo nu en dan getrakteerd worden op fikse buien, krijgen we last van natte en koude voeten. De 's zomers zo fraaie erven en paden van boerderijen en tuinderijen verto nen dan vaak een troosteloze aanblik. Er liggen plas sen, sporen en vaak modder in en rond de bedrijfs gebouwen. Vooral het transport wordt steeds minder aangenaam en stagneert zelfs nogal een keer. De grond wordt te nat of te zacht om er met de transport middelen door te kunnen of we nemen nogal wat slijk de schuur mee in, terwijl juist de steeds beter geoutil leerde transportmiddelen meer eisen gaan stellen aan het transportmedium. Door het gebruik van een vier wielige trekker, hefmast, handpallettruck, klemsteek- wagens, rolcontainers, etc. wil men steeds slagvaar diger worden in zijn bedrijf. Wil men echter van deze transportmiddelen het volle profijt trekken, dan moe ten de transportwegen hieraan aangepast worden. Al hoewel de voordelen van een goede erf- en padver harding niet direct in guldens uit te drukken zijn, kun nen we U toch wel enkele praktische voordelen noe men, van waaruit Uzelf de conclusie kunt trekken. treden er ook tijdverliezen op bij andere werkzaam heden, zoals bij het oogsten en sorteren. Gemakkelijker en prettiger werken In het voor- en naseizoen heeft men vaak last van aanklevende grond aan de banden van trekker en wagen. Dit komt in de bedrijfsschuur en op de wegen en het vraagt weer om alles schoon te krijgen. Men heeft meer rampslomp, het is lastiger rijden en ergert zich vaak aan het vuil wat overal binnengebracht wordt. ER KUNNEN BETERE HULPMIDDELEN GEBRUIKT WORDEN PR komen steeds meer arbeidsbesparende transport middelen. Deze zijn vaak licht van constructie en ingesteld op grote snelheden. Voor bij het gebruik van handwagentjes, pallets, rolcontainers, handpallettrucks enz. is een goede vlakke ligging van de bodem een ver eiste. Bij de keuze welke materialen men moet nemen is de doorslaggevende factor vaak het prijsverschil tussen de diverse mogelijkheden. Wil men een verantwoorde keuze doen, dan zal men er op dienen te letten dat een verhar ding aan de volgende eisen voldoet: Vlakke ligging Voor erfverharding een geringe helling van de be drijfsgebouwen af. Duurzaam Als U eenmaal verharding hebt dan moet U er ook een aantal jaren mee vooruit kunnen. Gering onderhoud De verharding moet bestand zijn tegen wind, opvrie zen en wateroverlast. Berekend op zwaar verkeer Vooral veilingwagens en potgrondwagens vragen veel van uw erf. Niet te star Bij het leggen van leidingen, kabels etc. moet U eigenlijk de verharding gemakkelijk kunnen uitbre ken. CONSTRUCTIES Er kunnen tal van constructies en materialen toege past worden. We zullen ons beperken om de meest ge bruikte methoden te bespreken. PUINVERHARDING Wanneer men goedkoop of gratis puin kan krijgen, wordt deze verharding vaak toegepast. Een nadeel is dat er meestal geen eind komt aan het gaten vullen met puin. Een puinverharding afgewerkt met zand of grind is tevens moeilijk vlak te houden, terwijl ook het schoon houden een probleem is. en de noodzaak van het regelmatig vernieuwen van de afstrooilagen gaan steeds meer tuinders er toe over om een vaste erf- en pad verharding te kiezen. BETON Bij een vaste en droge ondergrond kan beton een zeer geschikte verharding zijn. U kunt dan ter plaatse vakken storten van b.v. 3 x 3 m bij een dikte van 10 cm. Stort U de beton zelf wat U meer dan 30 in materiaal kosten scheelt, dan is een goede mengverhouding van 2 m3 beton te krijgen 600 kg cement op 1 m3 zand en IV2 m3 grind. Om krimpscheuren te voorkomen is het gewenst om tussen de vakken voegen aan te brengen, die U met bitu men kunt opvullen. Op een zachte ondergrond of voor zwaar transport is het gewenst cm een bouwstaalnet in de beton aan te brengen. Probleem bij een betonverhar- ding is als U later leidingen wil gaan leggen, dan moet men vaak gaan hakken. U kunt dit deels opvangen door voor het storten een buisje onder de beton te leggen, waar U later met de leidingen door kunt. KLINKERS Beton en straatklinkers lenen zich bijzonder goed voor een erf- en padverharding. Indien U ze kunt bemachtigen is een uitgesorteerde kwaliteit meestal wel voldoende. Leg de klinkers op een zandbed en breng langs de bui tenkant een betonband aan om ze op te sluiten. Als richt prijs kunt U 5,tot 7,materiaalkosten rekenen; 1,50 tot ƒ2,voor het leggen. Naast de gewone klin ker kunt U nog gebruik maken van profielklinkers, vier kant- en zeskanttegels, die gemiddeld iets duurder zijn. Voordeel van klinker- en tegelverharding is dat U ze altijd plaatselijk kunt opbreken en/of veranderen. Snellere aan- en afvoer van de produkten De transportsnelheid op een verhard pad is drie- tot viermaal zo hoog als op een onverhard pad. Dit geeft dus een reële arbeidsbesparing dde in geld uit te druk ken is. Bedenk hierbij vooral dat het meeste trans- portwerk in de drukke oogstperiodes valt. In deze drukke tijd is elke vorm van tijdwinst zeer belangrijk. Beter transport met minder kans op beschadigingen Rijdt U op slechte paden met kuilen dan lijdt het pro- dukt en het risico is groot dat het transport op het bedrijf stagneert. Als de aan- en afvoer stagneert, AFSTROOILAGEN Op een puinverharding bestaat de mogelijkheid om een afstrooiiaag van 5—10 cm aan te brengen van hoog ovenslakken, miinsplit of steenslag. Men legt hierbij het grofste materiaal onder het fiinste (020 mm 0) boven om een goede afdichting te krijgen. Deze afstrooilagen die afhankelijk van de dikte maar een paar gulden per m2 kosten, voldoen als verharding als U er niet te vaak over moot rijden. Nadelen zijn bij nat weer en veel transport kleeft het materiaal aan de vuile wielen, het wordt kapot gereden en er wordt grond opgebracht. Door het vele onderhoud VERHARDING MIDDENPAD KAS We zien steeds meer tuinders hun middenpad verhar den, omdat men dan gebruik kan maken van betere hulp middelen bij de oogst, zoals voorraadwagens en rolcon tainers. De bezwaren van de grondbewerking en de op brengstderving bij sla of aardbeien worden steeds gerin ger t.o.v. de voordelen van sneller en gemakkelijker transport. Als materiaal kunt U het beste beton nemen ter dikte van 10 cm. Mengverhouding voor deze beton is 1 deel cement op 2 delen zand en 3 delen grind. Om gemakkelijk met de trekker op het pad te kunnen rijden is een breedte van 1,80 m wel aan te bevelen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1971 | | pagina 9