M ECH ANISATIENIEUWS
White Oliver
Nieuwe uitvoering van de Lely grondfrees
Renault breidt trekkerserie uit
CeBeCo-nieuws van Cramer
Albatros kunstmest in nieuwe verpakking
natriumfosfaat-
meststof
Cucona P
Albatros
Elektronische snelsorteerder
10
Lely grondfrees
Tot voor kort waren de Lely grondfrezen voorzien
van een kettingoverbrenging. Thans is een andere
constructie toegepast, namelijk een overbrenging
door tandwielen (zie bijgaande afbeelding).
Deze tandwieloverbrenging is opgesloten in een
stofdichte kast, die gedeeltelijk gevuld is met vet.
Deze nieuwe uitvoering grondfrezen wordt thans in
standaard uitvoering geleverd met een sterprofiel
koppelingsas, voorzien van een K 92/4 slipkoppeling.
De levensduur van de Lely grondfrezen wordt, al
dus schrijft ons C. v. d. Lely N.V. Maasland door deze
technische wijzigingen aanmerkelijk verlengd terwijl
de onderhoudskosten tot een minimum beperkt zullen
worden.
De tandwieloverbrenging die nu ook op de grond
frees wordt aangebracht, vond reeds met goed resul
taat toepassing op de Lely zaaifrees.
White Motor International S.A., Cleveland, Ohio,
U.S.A. en O. de Leeuw Landbouwwerktuigen
"N.V. te Zwolle heeft de alleenvertegenwoordiging
voor Nederland' verkregen van de verkoop van land
bouwmachines en -tractoren, vervaardigd door of
daarmee gelieerde fabrieken in de Verenigde Staten
en Europa. Hiertoe behoren o.a. de merken: Oliver,
Cockshutt en Minneapolis Moline. Deze produkten
zullen in Nederland en andere Europese landen op
de markt worden gebracht onder het merk: White
Oliver. Tot de eerste onder deze naam aangeboden
machines zullen o.a. behoren een serie van 4 in
Europa gebouwde landbouwtractoren tussen 45 en
90 pk, die elk zowel met aandrijving op twee als op
vier wielen beschikbaar zullen zijn. Daarnaast en
kele typen maaidorsers van zeer moïderne conceptie.
Het ligt in de bedoeling dit programma geleidelijk
uit te breiden met andere machines, <zo nodig aange
past aan de eisen en behoeften van de Nederlandse
landbouw.
Het White Motor concern behoort tot een van de
grootste producenten van landboummachines en
maakt nu haar rentrée op de landbouwwerktuigen-
markt in verschillende Europese landen.
UELDKONING N.V. te Roermond deelt ons mede
dat de nieuwe Renault R 89 trekker binnenkort
ook in Nederland leverbaar zal zijn. Deze uitvoering
vult de opening tussen de R 88 (51 PK) en de R 94
(70 PK) op. De R 89 is een trekker in de 60-PK klas
se, uitgerust met een volledig gesynchroniseerde 8
versnellingsbak en 'n doordraaiende aftakas. Boven
dien voorzien van het Renault Tracto-Control sys
teem met volautomatische diepteregeling via de trek-
stangen. De hefinrichting is nog verder verbeterd
zodat een nog fijnere automatische diepteregeling
mogelijk is. Deze aanvulling op het „Tracto-Control'
systeem wordt ook toegepast op de andere trekkers
uit de „R"-serie van Renault. Het hefvermogen be
draagt 2000 kg. Een verstelbare en op het gewicht
van de bestuurder instelbare zweefzitting is in stan
daarduitvoering aanwezig. De Renault 89 is in stan
daarduitvoering reeds uitgerust met een volledig ge
synchroniseerde versnellingsbak. De Renault 89 is
voorzien van een watergekoelde M.W.M.-motor met
een inhoud van 3117 cc.
/TERECO - Steenwijk meldt ons over de destijds
y aan de markt gekomen Cramer bunkerpootma-
chine, dat dit een volautomatische aardappelDOotma-
chine met éénmansbediening is, die 1500 kg aardap
pelen in één keer meeneemt. Hierdoor is het moge
lijk om 0,6 hectare te poten zonder de bunker bij te
vullen. Het pootsysteem is ook geheel nieuw, want
dit bestaat uit een ketting waaraan lepels gemon
teerd zijn. Deze lepels nemen iedere keer een aantal
aardappelen op. De aardappelen die teveel zijn, rol
len terug in de voorraad, op het punt waar de ket
ting horizontaal loopt. Hierdoor komen missers niet
voor en is een corrector overbodig. Er is bovendien
veel minder kans op kiembeschadigingen, omdat de
toevoer naar de pootketting geregeld wordt door het
schuiner zetten van de bunker. Dit gebeurt hydrau
lisch. Met hetzelfde pootsysteem is 'n aardappelpoot-
maehine uitgevoerd, die op conventionele basis is
gebouwd. Dit type, aanduiding SD, is als tweerijige
machine uitgevoerd. Nieuw bij Cramer zijn verder
o.a. het verzorgingsgarnituur met nieuwe aanaarders
en een cultivator met verkruimelaar.
aan katoen, overgegaan op de welbekende rood-wit
blauwe papierverpakking. Een herkenningselement
was hierin gelegd, opdat de koper zich bewust zou
zijn van vertrouwde kleuren, behorend bij een hoog
staand kwaliteitsprodukt. Naarmate de verpakkings
technieken vorderden, werd hoe langer 'hoe meer
overgegaan op plastic verpakking. Ook hierop werd
om het herkenningsmotief te handhaven, in rood, wit
en .blauw gedrukt.
Niet alleen ASF Korrels voor het binnenland, doch
verder al de andere ASF kunstmestsoorten, ook-voor
de export, vragen een moderne verpakking met een
zo aantrekkelijk mogelijke bedrukking. Het is boven
dien van grote betekenis, dat in de verpakkingen de
kwaliteitszorg enz. van het verpakte produkt, terug
te vinden is. Albatros, als moderne kunstmestfabriek
gaa^hans ook over op het introduceren van een nieu
we vormgeving op verpakkingszakken.
De ontwerper is erin geslaagd de produkt- en be
drijf s-boodschap te visualiseren in kleuren en grafi
sche vormen, die een juist beeld geven van een mo
dern kwaliteitsprodukt. Hij heeft het bovendien mo
gelijk gemaakt, de produkteninformatie te systema
tiseren, waardoor deze gemakkelijker en duidelijker
tot stand komt. De eenheid in de nieuwe bedrukking
zorgt voor een groot herkenningselement.
De kleurstellingen van balk en cirkel (abstracties
van aarde/zon) wisselen met de verschillende pro-
duktgroepen, waardoor direkte herkenbaarheid bij
verwerking en transport bereikt wordt. De eenvoud
van uitvoering met een strakke, doch zeer duidelijke
belettering, geeft een-zeer modern effect. Op de ach
terzijde van de verpakking wordt de soort kunstmest
aangegeven met de bijbehorende bijzonderheden.
yELEN herinneren zich nog de witte katoenen
baaltjes met rode en blauwe opdruk, waarin
vóór de oorlog ASF Korrels in het binnenland wer
den verkocht. Na de oorlog werd, wegens schaarste
Metro-Holland elektronische sorteermachine, type Digisort, welke als een
universele unit is uitgevoerd, is volgens een geheel nieuw systeem gecon
strueerd. De centrale besturingseenheid bevat slechts één weegapparaat en ver
der alle bedieningsorganen. De weeginstallatie is van nieuwe constructie waar
bij zéér snel, exacte weegresultaten worden verkregen welke binnen de gren
zen van de IJ voorschriften vallen. Een vernuftig verwerkingssysteem van
het weegresultaat opent de mogelijkheid om het totale weegbereik te verdelen
in een aantal instelbare sorteerpoorten. De onderlinge grenzen tussen de sor-
teerpoorten overlappen elkaar niet zodat de overgang van de ene sortering naar
de andere zéér scherp is afgebakend met een precisie van één half pro-mille.
De door het weegsysteem verstrekte informaties worden in een code omgezet
en overgedragen aan een elektronisch geheugen welke het codenummer be
waart tot het moment dat het te sorteren produkt een van te voren vastgestelde
plaats heeft bereikt. Deze plaats kan op de centrale bedieningslessenaar worden
bepaald. Het grote voordeel hiervan is dat de te sorteren goederen niet meer
in volgorde van gewicht (te beginnen met het zwaarste en te reinigen bij het
lichtste produkt) maar in de economisch juiste volgorde worden gesorteerd. De
totale dag- of weekomzet wordt aiitomatisch geteld, naar wens van iedere sor
tering afzonderlijk.
Al deze eenheden zyn op gedrukte schakelingen ondergebracht terwijl de
gebruikte componenten bestaan uit geïntregeerde schakelingen. Deze halfge
leiders zijn niet onderhevig aan slijtage waardoor de levensduur praktisch on
beperkt is. Door ingieten in kunsthars hebben water, zuren en schadelijke dam
pen geen enkele invloed op de goede werking. Eveneens hebben temperatuur-
verschillen en trillingen geen nadelige invloed. De Metro-Holland snelsorteer
der is geschikt voor alle op gewicht te sorteren goederen zoals o.m. komkom
mer, tomaten, meloenen en kippen.