MECHANISATIE-
NIEUWS
HUAKÜ Cl I KAL 4I>U LUIVIBIIMAI It
NIEUWE TYPEN MAAIDORSERS MF 525 EN MF 625
FORD TRACTOR NIEUWS
Organisatie en planning
op loonbedrijven en werktuigencoöperaties
15
|\E ontwikkeling van kombinatiewerktuigen in de
landbouw is in voile gang. Het merendeel ech
ter van deze apparaten is zeer zwaar en veelal zeer
duur. Bijna een jaar geleden introduceerde Huard in
Frankrijk een nieuw werktuig n.l. de Citrac 450
Combinatie. N.V. Franken Van Weel N.V. te Roer
mond deelt ons nu mede dat deze Citrac 450 Combi
natie nu ook in Nederland leverbaar is. Met deze Ci
trac 450 kunnen de reeds op het bedrijf aanwezige
machines in één werkgang gebruikt worden, b.v. een
schudeg met een zaaimaehine óf een pootmachine.
Het grootste voordeel daarbij is de arbeidsbesparing.
Maar de lage aanschaffingskosten 1395,excl.
B.T.W.) maken het geheel extra aantrekkelijk. Aan
bouw aan elke trekker is mogelijk.
Voor alle trekkers die een te laag eigen gewicht
hebben of een te lichte hefinrichting en voor grote
en zware gekombineerde machines is de Citrac een
zeer eenvoudig hulpmiddel. De spoorbreedte is ver
stelbaar van 1.80 m2.62 m. De draaicirkel is klein
door de speciale bevestiging aan de trekker.
CEN tweetal nieuwe typen maaidorsers van Mas-
sey Ferguson werden door de importeur Brink
mann Niemeyer te Zutphen de vorige week ge
ïntroduceerd. Met deze nieuwe machines is het aan
tal MF maaidorsermodellen voor de Europese markt
op 8 gebracht, n.l. de MF 30, MF 31-6 voor de kleine,
de MF 186, 187 en 487 voor de middelgrote en de
MF 400, 525 en 626 voor de grote landbouwbedrijven.
De nieuwe MF 525 en MF 625 zijn maaidorsers met
grote tot zeer grote oogstcapaciteit. Voor het type 525
is de capaciteit vergroting ca. 15 en voor de 625
45 vergeleken met de vroegere MF 510.
De MF 525 heeft een nieuw ontworpen korf, een
anders geplaatste strovleugel (beater) en een ver
groot schudoppervlak. De aandrijving geschiedt door
een 104 pk Perkins dieselmotor en wordt geleverd in
4 snij breedtes: 3 m, 3.6 m, 4.2 m en 4.8 m. De MF 625
met dezelfde vormgeving heeft een 118 pk motor en
is verkrijgbaar in dezelfde snijbreedtes. Bij beide
machines wordt gebruik gemaakt van een zgn. „rotor-
schudder", een patent van MF, dat mogelijk maakt
met grote snelheid te kunnen oogsten, zonder dat de
kwaliteit van het oogstwerk daairvan te leiden heeft.
De rotorschudder is in het dors- en schudmechanis
me ingebouwd. Stro, dat van de schudders komt, valt
op een steil naar beneden lopende glijplaat, gaat over
een kam, waar een daarboven geplaatste rotor het
resterende graan uit het stro slaat. Het graan wordt
opgevangen door glijplaat, vingers en goot, waarna
vijzel en elevator het naar de bodemplaat onder de
schudders afvoeren. Hoofdpunt van de grote capaci
teit is het gehele separatie-oppervlak en een voed
en schoningsysteem, dat de noodzakelijke flexibili
teit heeft om snel in alle gewassen onder alle om
standigheden te oogsten. Verstellingen kunnen vlug
worden uitgevoerd om elk gewas, vart fijn graszaad
tot erwten of bonen, te oogsten.
Hoogteverstelling van de maaitafel, haspelsnelheid,
haspelhoogte en positie, trommelsnelheid en korfver-
stelling kunnen alle geschieden vanafde bestuur
derszitplaats. Van de MF 52 zijn de trommel en korf
elk 114.5 cm breed. Bij de MF 625 is dit 137 cm. Bei
de typen hebben een trommeldiameter van 56 cm.
De zes stroschudders hebben een totale breedte die
27.9 cm breder is dan die van de trommel en korf.
Het effectieve schudoppervlak is 4.81 m2 bij de MF
525 en 5.72 m2 bij de MF 625. Door de bredere schud
ders wordt het gewas beter verdeeld en wordt het
graan beter gesepareerd. Bij de MF 525 hebben de
twee heen en weergaande zeven een oppervlakte van
2.45 m2. De hoeveelheid en de richting van de wind
is volledig verstelbaar. Bij de MF 625 is de driedelige
zevenkast, totaal 3.82 m2, eveneens verstelbaair. Een
twee-ledige windmolen dirigeert een gelijkmatige
luchtstroom over het gehele zeefoppervlak. Bij over
belasting van de dwarsvijzel wordt door een slipkop
peling een claxon in werking 'gesteld. Op beide typen
treedt eveneens de claxon in werking bij overbelas
ting van de stroschudders. Andere veiligheidsvoor
zieningen zijn een stenenvanger en een met de hand
te bedienen koppeling voor het uitschakelen van de
maaitafel. De „zadel"tanks, met een inhoud voor de
MF 525 van 3100 ltr en van de MF 625 van 3280 ltr,
dragen bij tot een lage bouw en een laag zwaarte
punt van de machine.
De ontlaad vijzel voor deze tanks, die hydraulisch
uitzwenkt, kan vanaf de bestuurderszitplaats wor
den bediend. De tanks kunnen worden ontladen zon
der te stoppen. De bedieningshandles zijn zo ge
plaatst, dat ze met de rechterhand kunnen worden
bediend, zodat de linker vrijblijft om te sturen. Deze
besturing is hydrostatisch en bijzonder licht. -
VOORTDUREND worden de Ford-tractoren geper-
fectioneerd en van tijd tot tijd worden ook nieu
we modellen geïntroduceerd, die aan de vraag naar
nieuwe toepassingsmogelijkheden in de landbouwme
chanisatie kunnen voldoen. Bij de tractoren wordt
o.m. zeer grote aandacht aan het comfort van de be
stuurder besteed daar het bestuurderscomfort in gro
te mate bijdraagt tot optimale prestaties. De anato
misch juist gevormde zittingen van de Ford-tractoren
bieden een zit „naar maat" omdat zowel de zithoogte
als de instelling naar gewicht, de rijomstandigheden
en het dichter bij of verder af van het stuurwiel zit
ten, mogelijk is. De Ford-modellen 4000 en 5000 wor
den uitgerust met een nieuwe stuurbekrachtiging,
waardoor de besturing nog lichter wordt en het aan
tal omwentelingen van het stuurwiel met 40 wordt
verminderd. Alle onderdelen van deze bekrachtiging
met uitzondering van de hydraulische pomp
zijn ondergebracht onder in de stuurkolom. Bescha
diging van slangen en cylinders is daardoor uitgeslo
ten en aantasting door kunstmest of sproeivloeistof
voorkomen.
De modellen 2000 en 3000 zijn met een nieuwe, ver
beterde vooras uitgerust. Deze is sterker en stijver en
vergt minder onderhoud. Een belangrijk, tijdsbespa-
rend voordeel is ook dat de spoorbreedte gemakke
lijker te verstellen is, terwijl de minimum spoor
breedte nu benut kan worden voor alle door Ford te
leveren bandenmaten.
Vlotte onderdelenvoorziening. De onderdelenvoor-
ziening van de Ford-dealers zal gedurende de komen
de jaren een ingrijpende wijziging ondergaan. De
Ford-dealers zetten elk jaar een respectabel bedrag
aan onderdelen om. Als gevolg van de groei van het
Ford-park geven ook de verkopen van Ford-onder
delen een constante stijging te zien. Teneinde een
vlotte onderdelenvoorziening te kunnen bewerkstel
ligen, is een doeltreffende organisatie en administra
tie een eerste vereiste.
Bij Ford Amsterdam geschiedt de totale bevoorra
ding via een centrale computer in Keulen. De com
puter bepaalt aan de hand van de verkoop de juiste
voorraad waardoor de voorraad ook automatisch op
peil kan worden gehouden.
Een Ford-dealer bestelt zijn onderdelen d.m.v. een
ponskaart, die het magazijnpersoneel met behulp van
een eigen klein ponsapparaat van de opdracht voor
ziet. De dealer kan ook met assistentie van de com
puter aan het einde van het jaar zijn onderdelen
voorraad volledig laten analyseren en kapitaliseren.
Het opzoeken van onderdelennummers en afbeel
dingen van onderdelen gebeurt binnenkort met spe
ciale leesapparaten, waardoor de vaak tientallen cen
timeters dikke onderdelen boeken komen te verval
len. Met behulp van enkele transparanten kunnen
dan alle onderdelen van de Engelse, Duitse en Ameri
kaanse Ford-producten worden geïdentificeerd, Ame
rikaanse Ford-dealers werken reeds enkele jaren met
dit leesapparaat.
Automatische bevoorrading van de Ford-dealers
ligt niet zo ver meer van ons vandaan. Reeds nu
wordt dit systeem beproefd bij een aantal dealers in
Europa. Zodra dit programma is afgerond, zal het
ook in Nederland worden doorgevoerd.
17e WERELDKAMPIOENSCHAPPEN PLOEGEN
IIORSENS in Denemarken was op 25 en 26 sep-
tember het strijdtoneel van het wereldkam
pioenschap ploegen. Van Nederlandse zijde namen
deel de landskampioen rondgaande ploegen 1969, de
heer A. Havermans uit Zevenbergsehoek en de twee
de man de heer R. van Putten uit Dirksland.
Allen hebben, evenals in de Landskampioenschap
pen aldus meldt „Vredestein" ook nu weer Vrede-
sein banden op hun traktoren gebruikt en wel voor
wat de achterbanden betreft naar keuze Vredestein
Nylabour ofwel Tractor Transport in de maten 11-36
of 12-38. Deze keuzemogelijkheid houdt verband met
het feit, dat een gedeelte der Ploegwedstrijden ge
houden werd op grasland, waarvoor Tractor Tran
sport de geschikte band is, terwijl de Vredestein Ny
labour ingezet werd bij het ploegen op zware klei
achtige bodem en daardoor hun konstruktie maxi
male trekkracht en minimale slip garanderen.
Tijdens de wedstrijd en de voorafgaande trainings-
dagen werden de wedstrijdploegers terzijde gestaan
door een serviceploeg van de Autobandenfabriek te
Enschede onder leiding van een specialist op land-
bouwbandengebied. De uitslag van dit 17e Wereld
kampioenschap ploegen leverde het volgende resul
taat op: le. Leif Huser (Noorwegen); 2e. James Mur
phy (Ierland); 3e. A. Havermans (Lage-Zwaluwe).
R. van Putten uit Dirksland bezette cL> 6e plaats
IN de mechanisatie van de landbouw vervult het
loonbedrijf een belangrijke functie. In 1965 werd
67 van de maaidorsen, 52 van het aardappel-
rooien en 63 van het rooien van suikerbieten door
loonwerkers uitgevoerd. Gezien de girote verscheiden
heid naar de vraag naar deze diensten is bet een
moeilijke opgave voor de bedrijfsleider het juiste
aantal medewerkers te plannen en die samenstelling
van het machinepark te vinden, waarmee kan wor
den voldaan aan de vraag, waarmee een verantwoord
financieel resultaat van het loonbedrijf kan worden
verkregen. Hij ziet zich geplaatst voor o.a. de vol
gende vragen:
Hoeveel uren kan ik per machine maken?
Wat kost het werk per uur?
Hoe houd ik mijn klanten tevreden en hoe maak
ik daarvoor een juiste arbeidsplanning?
Hoe bereik ik per arbeidskracht het gehele jaar
door een zo groot mogelijk aantal direct produk-
tieve uren?
Welke bedrijfsorganisatie moet ik hiertoe opbou
wen (en financieren)
Hoe kan ik mijn bedrijf verder ontwikkelen on
der de veranderde verhoudingen van lonen en
werktuigkosten en bij stijgende bedrijfsgrootte in
de landbouw?
Door het I.L.R. is hiernaar een onderzoek verricht
en de resultaten van dit onderzoek zijn neergelegd in
publikatie 143: „Organisatie en planning op loonbe
drijven en werktuigencoöperaties" door J. Bouma en
K. Martens. Hierin wordt aandacht besteed aan de
verschillende tijdsbestedingen in al zijn verhoudin
gen, de prestaties en het werkseizoen van de machi
nes en een bedrijfsplanning voor de toekomst. Door
overschrijving van 3,25 op gironummer 880018 t.n.v.
I.L.R., Wageningen, onder vermelding van publika
tie No. 143, wordt deze publikatie U toegezonden.