MECHANISATIE- NIEUWS HUAKÜ Cl I KAL 4I>U LUIVIBIIMAI It NIEUWE TYPEN MAAIDORSERS MF 525 EN MF 625 FORD TRACTOR NIEUWS Organisatie en planning op loonbedrijven en werktuigencoöperaties 15 |\E ontwikkeling van kombinatiewerktuigen in de landbouw is in voile gang. Het merendeel ech ter van deze apparaten is zeer zwaar en veelal zeer duur. Bijna een jaar geleden introduceerde Huard in Frankrijk een nieuw werktuig n.l. de Citrac 450 Combinatie. N.V. Franken Van Weel N.V. te Roer mond deelt ons nu mede dat deze Citrac 450 Combi natie nu ook in Nederland leverbaar is. Met deze Ci trac 450 kunnen de reeds op het bedrijf aanwezige machines in één werkgang gebruikt worden, b.v. een schudeg met een zaaimaehine óf een pootmachine. Het grootste voordeel daarbij is de arbeidsbesparing. Maar de lage aanschaffingskosten 1395,excl. B.T.W.) maken het geheel extra aantrekkelijk. Aan bouw aan elke trekker is mogelijk. Voor alle trekkers die een te laag eigen gewicht hebben of een te lichte hefinrichting en voor grote en zware gekombineerde machines is de Citrac een zeer eenvoudig hulpmiddel. De spoorbreedte is ver stelbaar van 1.80 m2.62 m. De draaicirkel is klein door de speciale bevestiging aan de trekker. CEN tweetal nieuwe typen maaidorsers van Mas- sey Ferguson werden door de importeur Brink mann Niemeyer te Zutphen de vorige week ge ïntroduceerd. Met deze nieuwe machines is het aan tal MF maaidorsermodellen voor de Europese markt op 8 gebracht, n.l. de MF 30, MF 31-6 voor de kleine, de MF 186, 187 en 487 voor de middelgrote en de MF 400, 525 en 626 voor de grote landbouwbedrijven. De nieuwe MF 525 en MF 625 zijn maaidorsers met grote tot zeer grote oogstcapaciteit. Voor het type 525 is de capaciteit vergroting ca. 15 en voor de 625 45 vergeleken met de vroegere MF 510. De MF 525 heeft een nieuw ontworpen korf, een anders geplaatste strovleugel (beater) en een ver groot schudoppervlak. De aandrijving geschiedt door een 104 pk Perkins dieselmotor en wordt geleverd in 4 snij breedtes: 3 m, 3.6 m, 4.2 m en 4.8 m. De MF 625 met dezelfde vormgeving heeft een 118 pk motor en is verkrijgbaar in dezelfde snijbreedtes. Bij beide machines wordt gebruik gemaakt van een zgn. „rotor- schudder", een patent van MF, dat mogelijk maakt met grote snelheid te kunnen oogsten, zonder dat de kwaliteit van het oogstwerk daairvan te leiden heeft. De rotorschudder is in het dors- en schudmechanis me ingebouwd. Stro, dat van de schudders komt, valt op een steil naar beneden lopende glijplaat, gaat over een kam, waar een daarboven geplaatste rotor het resterende graan uit het stro slaat. Het graan wordt opgevangen door glijplaat, vingers en goot, waarna vijzel en elevator het naar de bodemplaat onder de schudders afvoeren. Hoofdpunt van de grote capaci teit is het gehele separatie-oppervlak en een voed en schoningsysteem, dat de noodzakelijke flexibili teit heeft om snel in alle gewassen onder alle om standigheden te oogsten. Verstellingen kunnen vlug worden uitgevoerd om elk gewas, vart fijn graszaad tot erwten of bonen, te oogsten. Hoogteverstelling van de maaitafel, haspelsnelheid, haspelhoogte en positie, trommelsnelheid en korfver- stelling kunnen alle geschieden vanafde bestuur derszitplaats. Van de MF 52 zijn de trommel en korf elk 114.5 cm breed. Bij de MF 625 is dit 137 cm. Bei de typen hebben een trommeldiameter van 56 cm. De zes stroschudders hebben een totale breedte die 27.9 cm breder is dan die van de trommel en korf. Het effectieve schudoppervlak is 4.81 m2 bij de MF 525 en 5.72 m2 bij de MF 625. Door de bredere schud ders wordt het gewas beter verdeeld en wordt het graan beter gesepareerd. Bij de MF 525 hebben de twee heen en weergaande zeven een oppervlakte van 2.45 m2. De hoeveelheid en de richting van de wind is volledig verstelbaar. Bij de MF 625 is de driedelige zevenkast, totaal 3.82 m2, eveneens verstelbaair. Een twee-ledige windmolen dirigeert een gelijkmatige luchtstroom over het gehele zeefoppervlak. Bij over belasting van de dwarsvijzel wordt door een slipkop peling een claxon in werking 'gesteld. Op beide typen treedt eveneens de claxon in werking bij overbelas ting van de stroschudders. Andere veiligheidsvoor zieningen zijn een stenenvanger en een met de hand te bedienen koppeling voor het uitschakelen van de maaitafel. De „zadel"tanks, met een inhoud voor de MF 525 van 3100 ltr en van de MF 625 van 3280 ltr, dragen bij tot een lage bouw en een laag zwaarte punt van de machine. De ontlaad vijzel voor deze tanks, die hydraulisch uitzwenkt, kan vanaf de bestuurderszitplaats wor den bediend. De tanks kunnen worden ontladen zon der te stoppen. De bedieningshandles zijn zo ge plaatst, dat ze met de rechterhand kunnen worden bediend, zodat de linker vrijblijft om te sturen. Deze besturing is hydrostatisch en bijzonder licht. - VOORTDUREND worden de Ford-tractoren geper- fectioneerd en van tijd tot tijd worden ook nieu we modellen geïntroduceerd, die aan de vraag naar nieuwe toepassingsmogelijkheden in de landbouwme chanisatie kunnen voldoen. Bij de tractoren wordt o.m. zeer grote aandacht aan het comfort van de be stuurder besteed daar het bestuurderscomfort in gro te mate bijdraagt tot optimale prestaties. De anato misch juist gevormde zittingen van de Ford-tractoren bieden een zit „naar maat" omdat zowel de zithoogte als de instelling naar gewicht, de rijomstandigheden en het dichter bij of verder af van het stuurwiel zit ten, mogelijk is. De Ford-modellen 4000 en 5000 wor den uitgerust met een nieuwe stuurbekrachtiging, waardoor de besturing nog lichter wordt en het aan tal omwentelingen van het stuurwiel met 40 wordt verminderd. Alle onderdelen van deze bekrachtiging met uitzondering van de hydraulische pomp zijn ondergebracht onder in de stuurkolom. Bescha diging van slangen en cylinders is daardoor uitgeslo ten en aantasting door kunstmest of sproeivloeistof voorkomen. De modellen 2000 en 3000 zijn met een nieuwe, ver beterde vooras uitgerust. Deze is sterker en stijver en vergt minder onderhoud. Een belangrijk, tijdsbespa- rend voordeel is ook dat de spoorbreedte gemakke lijker te verstellen is, terwijl de minimum spoor breedte nu benut kan worden voor alle door Ford te leveren bandenmaten. Vlotte onderdelenvoorziening. De onderdelenvoor- ziening van de Ford-dealers zal gedurende de komen de jaren een ingrijpende wijziging ondergaan. De Ford-dealers zetten elk jaar een respectabel bedrag aan onderdelen om. Als gevolg van de groei van het Ford-park geven ook de verkopen van Ford-onder delen een constante stijging te zien. Teneinde een vlotte onderdelenvoorziening te kunnen bewerkstel ligen, is een doeltreffende organisatie en administra tie een eerste vereiste. Bij Ford Amsterdam geschiedt de totale bevoorra ding via een centrale computer in Keulen. De com puter bepaalt aan de hand van de verkoop de juiste voorraad waardoor de voorraad ook automatisch op peil kan worden gehouden. Een Ford-dealer bestelt zijn onderdelen d.m.v. een ponskaart, die het magazijnpersoneel met behulp van een eigen klein ponsapparaat van de opdracht voor ziet. De dealer kan ook met assistentie van de com puter aan het einde van het jaar zijn onderdelen voorraad volledig laten analyseren en kapitaliseren. Het opzoeken van onderdelennummers en afbeel dingen van onderdelen gebeurt binnenkort met spe ciale leesapparaten, waardoor de vaak tientallen cen timeters dikke onderdelen boeken komen te verval len. Met behulp van enkele transparanten kunnen dan alle onderdelen van de Engelse, Duitse en Ameri kaanse Ford-producten worden geïdentificeerd, Ame rikaanse Ford-dealers werken reeds enkele jaren met dit leesapparaat. Automatische bevoorrading van de Ford-dealers ligt niet zo ver meer van ons vandaan. Reeds nu wordt dit systeem beproefd bij een aantal dealers in Europa. Zodra dit programma is afgerond, zal het ook in Nederland worden doorgevoerd. 17e WERELDKAMPIOENSCHAPPEN PLOEGEN IIORSENS in Denemarken was op 25 en 26 sep- tember het strijdtoneel van het wereldkam pioenschap ploegen. Van Nederlandse zijde namen deel de landskampioen rondgaande ploegen 1969, de heer A. Havermans uit Zevenbergsehoek en de twee de man de heer R. van Putten uit Dirksland. Allen hebben, evenals in de Landskampioenschap pen aldus meldt „Vredestein" ook nu weer Vrede- sein banden op hun traktoren gebruikt en wel voor wat de achterbanden betreft naar keuze Vredestein Nylabour ofwel Tractor Transport in de maten 11-36 of 12-38. Deze keuzemogelijkheid houdt verband met het feit, dat een gedeelte der Ploegwedstrijden ge houden werd op grasland, waarvoor Tractor Tran sport de geschikte band is, terwijl de Vredestein Ny labour ingezet werd bij het ploegen op zware klei achtige bodem en daardoor hun konstruktie maxi male trekkracht en minimale slip garanderen. Tijdens de wedstrijd en de voorafgaande trainings- dagen werden de wedstrijdploegers terzijde gestaan door een serviceploeg van de Autobandenfabriek te Enschede onder leiding van een specialist op land- bouwbandengebied. De uitslag van dit 17e Wereld kampioenschap ploegen leverde het volgende resul taat op: le. Leif Huser (Noorwegen); 2e. James Mur phy (Ierland); 3e. A. Havermans (Lage-Zwaluwe). R. van Putten uit Dirksland bezette cL> 6e plaats IN de mechanisatie van de landbouw vervult het loonbedrijf een belangrijke functie. In 1965 werd 67 van de maaidorsen, 52 van het aardappel- rooien en 63 van het rooien van suikerbieten door loonwerkers uitgevoerd. Gezien de girote verscheiden heid naar de vraag naar deze diensten is bet een moeilijke opgave voor de bedrijfsleider het juiste aantal medewerkers te plannen en die samenstelling van het machinepark te vinden, waarmee kan wor den voldaan aan de vraag, waarmee een verantwoord financieel resultaat van het loonbedrijf kan worden verkregen. Hij ziet zich geplaatst voor o.a. de vol gende vragen: Hoeveel uren kan ik per machine maken? Wat kost het werk per uur? Hoe houd ik mijn klanten tevreden en hoe maak ik daarvoor een juiste arbeidsplanning? Hoe bereik ik per arbeidskracht het gehele jaar door een zo groot mogelijk aantal direct produk- tieve uren? Welke bedrijfsorganisatie moet ik hiertoe opbou wen (en financieren) Hoe kan ik mijn bedrijf verder ontwikkelen on der de veranderde verhoudingen van lonen en werktuigkosten en bij stijgende bedrijfsgrootte in de landbouw? Door het I.L.R. is hiernaar een onderzoek verricht en de resultaten van dit onderzoek zijn neergelegd in publikatie 143: „Organisatie en planning op loonbe drijven en werktuigencoöperaties" door J. Bouma en K. Martens. Hierin wordt aandacht besteed aan de verschillende tijdsbestedingen in al zijn verhoudin gen, de prestaties en het werkseizoen van de machi nes en een bedrijfsplanning voor de toekomst. Door overschrijving van 3,25 op gironummer 880018 t.n.v. I.L.R., Wageningen, onder vermelding van publika tie No. 143, wordt deze publikatie U toegezonden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 15