De Raiffeisenbank als open marktpartij 15 HET COÖPERATIEF BANKBELEID VAN VANDAAG (II) Dr. D. WIND, Coöp. Centr. Raiffeisenbank, Utrecht. Overzien wij het gehele terrein van de activiteiten van de Raiffei senbank als open-markt-partij, dan moet de conclusie luiden dat de co- operatieve banken zich grote moei te getroosten de concurrentie te weerstaan en de eigen marktpositie zo sterk mogelijk te houden. Een moeite die in het afgelopen decen nium is beloond, getuige de groei van de toevertrouwde gelden en bloei van de organisatie in allerlei opzichten. De groei en voorspoed Is voor de coöperatieve banken echter geen doel op zichzelf. De kos ten die ermee gepaard zijn gegaan, zijn niet gebracht om met grote ba lanstotalen te kunnen schermen. Wanneer dat het geval was, zouden de coöperatieve banken hun doel ten enenmale voorbijgeschoten zijn. De achterliggende drijfveer is, dat de verwerving en het behoud van een sterke marktpositie de basis vormt voor het uitoefenen van een financieringsbeleid gericht op kre dietnemers die zelf geen machtspo sitie innemen en die daardoor ge makkelijk het voorwerp van ongun stige financieringspraktijken zouden kunnen worden. Het hoe en waarom van het financieringsbeleid van de Raiffeisenbanken in de praktijk is het onderwerp van het volgende ar tikel. 1 GROOT KEUZEPAKKET REKENINGVORMEN SPAREN EN BETALEN IN het beleid van de Raiffeisenbanken bij het aan trekken van middelen worden volledig de con sequenties aanvaard, die verbonden zijn aan het vroe gere besluit zich open te stellen voor iedereen. Zij trachten daarbij de concurrentie van andere instellin gen zo goed mogelijk te weerstaan. Dit leidt onder de huidige omstandigheden tot een fel acquisitiebeleid. Door de schaarste aan financieringsmiddelen en de veranderingen in het betalingsverkeer is de concur rentie nu eenmaal zeer hard aeworden. Het acquisitie beleid in brede zin omvat een groot aantal aspecten. Wij noemen daarvan de belangrijkste: goedingen moeten worden opgetrokken, omdat de marktsituatie daartoe verplichtte. Als banken die in open concurrentie staan met an dere instellingen is bij de Raiffeisenbanken aan een actief beleid bij het vaststellen van de vergoedingen onontkoombaar. OOK VOOR BANK EVENWICHT TUSSEN BATEN EN LASTEN INDIEN men deze handelwijze aanvaardt, is het aan de andere kant even onontkoombaar de debet tarieven aan te passen, om te voorkomen, dat het evenwicht tussen lasten en baten wordt verbroken. Een verstoring van dit evenwicht in die zin, dat de baten niet voldoende zijn de lasten (inclusief de noodzakelijke buff er vorming voor het opvangen van verliezen) te dragen, ondermijnt de financiële en vertrouwenspositie van de bank. Het zal tot gevolg hebben dat de bank zich in de markt niet kan hand haven, zodat aan de voorwaarde voor continuïteit niet wordt voldaan. De bank bewijst haar leden en cliënten daarmee wel de slechtst denkbare dienst. De renteverhogingen aan de debetzijde, dus bij de kredietverlening, zijn tegenover de kredietnemers voor een groot deel te motiveren vanuit de conse quenties verbonden aan het aanvaarde karakter van de Raiffeisenbanken als open marktpartij. De gevol gen van deze renteverhogingen aan de kredietzijde komen in het volgende artikel ter sprake. 2 DIENSTVERLENING IN de afgelopen jaren is het aantal rekeningvormen steeds meer uitgebreid om de cliënt een keuze pakket te kunnen voorleggen voor het aanhouden van spaartegoeden en om het aanhouden van girale tegoeden te bevorderen. Te onderscheiden zijn de gewone opvraagbare spaarrekening, vele termijnspaarrekeningen, verze kerde spaarrekeningen, gepremieerde spaarrekenin gen en spaalrdepositobrieven. In de sector van het be talingsverkeer is te onderscheiden de privé-rekening, de lopende rekening voor bedrijven en instellingen en depositorekeningen met uiteenlopende termijnen. Behalve het bieden van een keuzemogelijkheid naar rekeningsoort is het nodig om een passende ren te oveir de rekeningen te vergoeden. Bij „passend" spelen drie elementen een rol: de ontwikkeling van de rente op de kapitaal- en geldmarkt, de aard van het tegoed en de omstandigheden ter plaatse. RENTEVERGOEDING MOET „MARKT" VOLGEN I\E rentevergoeding zal de markt moeten volgen. Bij de exacte vaststelling kan echter niet wor den voorbijgegaan aan de andere genoemde elemen ten. Zo kan het voorkomen, dat de rentevergoeding op een bepaalde spaarrekening in de ene plaats iets afwijkt van die op dezelfde rekening in een andere plaats, omdat een lokale concurrent zich een „eigen" beleid veroorlooft afwijkend van het algemeen pa troon. Voor een juist begrip van het beleid van de Raiff eisenbanken is het in dit opzicht van belang te on derkennen, dat de eigen speelruimte in het vaststel len van de rentevergoeding bijzonder klein is. Dit is een rechtstreeks gevolg van het „open marktpar tij" zijn. Het is de afgelopen tijd herhaaldelijk voor gekomen, dat binnen een jaarperiode de rentever IYE dienstverlening wordt wel „bankservice" ge- noemd. Deze service bestrijkt een breed vlak van mogelijkheden die het voor de spaarder en reke ninghouder gemakkelijk maken gelden over te ma ken, te beleggen, te ontvangen, om te wisselen in an dere valuta enz. Het terrein van de dienstverlening speelt in de concurrentiesfeer een grote rol. Om in de markt te genover die concurrentie voldoende weerstand te bie den is het zonder meer noodzakelijk de bankservice zo breed mogelijk en ook kwalitatief zo goed moge lijk te verlenen. Op dit terrein zijn de Raiffeisenban ken evenals andere instellingen de laatste 10 jaar dan ook constant bezig aan vernieuwingen, soms in samenwerking met andere instellingen, bijvoor beeld op het terrein van de betaalcheque. De jongste folder over ..alle bankzaken" die bij alle kantoren van de organisatie verkrijgbaar is en waarvan wij de lezing willen aanbevelen, geeft een opsomming van de bestaande bankdiensten. NIET ALTIJD VOORDELIG IYEZE dienstverlening is voor de banken niet altijd een winstgevende bezigheid. Deze activiteiten moeten echter als een onderdeel van het totaal wor den gezien. Een gevolg van een en ander is wel, dat het werk van een bank een sterk gespecialiseerd ka rakter verkrijgt. Om alle moderne ontwikkelingen bij te houden is het een vereiste, dat de plaatselijke banken over een goede personeelsbezetting beschik ken, terwijl daarnaast de samenwerking in het ver band van de organisatie zeer hecht moet blijven. De Centrale Bank zal in velerlei opzichten dit ont wikkelingsproces moeten begeleiden met adviesge- ving en het verlenen van bemiddelingsdiensten. Wij mogen vaststellen dat op het terrein van de bankservice en de laatste jaren zeer veel is gepres teerd. Dit betekent niet, dat we het einddoel hebben bereikt. Et is nog veel dat om verbetering vraagt. Bovendien staat de ontwikkeling niet stil. Nieuwe bankdiensten de reisbemiddeling is er een voor beeld van vragen om toepassing en wat nog niet is kan morgen actueel worden, omdat de uitdaging van een open marktpartij te zijn is aanvaard. 3 VESTIGINGEN EN ACCOMODATIE Vanouds is er een nauwe betrokkenheid geweest tussen de Raiffeisenbank en de plaatselijke gemeen schap. Een betrokkenheid die gestalte vond in de ge kozen leden van bestuur en raad van toezicht per soonlijke band en daarnaast ook in de aanwezig heid van het bankkantoor ter plaatse. Mede daardoor konden de coöperatieve banken bij de naoorlogse groei van dorp en stad zich sterk ontplooien. In de beleidsvisie van de organisatie heeft de handhaving van de nauwe relatie tussen kantoor en woongemeenschap steeds een grote plaats ingeno men. Waar aan de voorwaarden voor het openen van een nieuwe vestiging werd voldaan, is getracht daar uitvoering aan te geven. Hierbij is geen halt gehou den bij de grenzen van de dorpsgemeenschappen, maar zijn steden en stedelijke agglomeraties even eens opgezocht. DOOF. VESTIGINGSBELEID VOORAANSTAANDE PLAATS BEHOUDEN |\IT vestigingsbeleid heeft de organisatie in staat gesteld als marktpartij een vooraanstaande plaats te behouden. Het belang hiervan kan alleen goed worden onderkend, wanneer men zich de open opstelling van de coöperatieve banken naar de zijde van de middelenverwerving realiseert. Een sterke marktpositie geeft fundament aan het voortbestaan in de toekomst, vergroot het vertrouwen in de orga nisatie en verruimt de mogelijkheden inhoud te ge ven aan de financieringstaak. Het vestigingsbeleid steunt mede op de bereidheid van de plaatselijke banken in het kader van de lan delijke organisatie daaraan steun te verlenen. Want vele vestigingen zijn met financiële medewerking van de Centrale Bank tot stand gekomen! Hier staat tegenover dat het belangrijke marktaandeel van de organisatie (25 van het totaal der spaartegoeden bij banken en spaarinstellingen) direct en indirect alle aangesloten banken ten goede komt. MODERNISERING OOK NODIG DEHAJjVE het creëren van nieuwe vestigingen is ook aan de modernisering en uitbreiding van oudere kantoren grote aandacht besteed. Door de groei van de banken was dit noodzakelijk, maar daarnaast is door de modernisering ook „het gezicht" van de Raiffeisenbanken in het algemeen meer in overeenstemming gebracht met de taak als open marktpartij te fungeren in de acquisitie van midde len. Dit houdt niet in, dat alle bouwactiviteiten de toets van de kritiek feilloos kunnen doorstaan. Er is getracht doelmatig te bouwen, doch in sommige ge vallen is de bij het karakter van onze banken pas sende soberheid uit het oog verloren. Doelmatigheid en soberheid kunnen samengaan. 4 PUBLICITEIT MET haar 1.679 vestigingen staat de Raiffeisenorga- nisatie in dit opizcht aan de top van de Neder landse particuliere banken. Jaarlijks neemt het aan tal vestigingspunten met enige tientallen toe. Ook dit beleidsaspect verdient nadere toelichting. DEN vierde groep van activiteiten op acquisitiege- bied is gericht op de presentatie van de Raiff eisenbanken naar buiten, door middel van reclame, voorlichting, persconferenties enz. Ook dit vloeit lo gisch voort uit het streven de marktpositie zo sterk mogelijk te houden. De bank moet zich bekendheid verwerven; moet haar diensten en mogelijkheden on der de aandacht van het publiek brengen. Onbekend maakt onbemind, zegt het spreekwoord. De publiciteit dwingt onze banken ook tot het waarmaken van hetgeen zij pretenderen te zijn en te geven. De publiciteit heeft een terugwerkende kracht op de praktische uitvoering van het beleid. Zij vormt daarmee een intern stimulerende kracht om goede prestaties te leveren en bouwt tegelijkertijd mee aan de versterking van de organisatie in het externe vlak. De kosten aan de publiciteit verbonden, laten zich nooit exact afwegen tegen de voordelen. Het gaat om een verantwoorde dosering binnen het gehele pa troon van de acquisitie bevorderende maatregelen. Een goed samenspel tussen de plaatselijke banken en de Centrale Bank is nodig om tot zo gunstig mo gelijke resultaten te komen. Ook in dit opzicht is nog niet alles volmaakt. Men mag echter de ogen niet gesloten houden voor hetgeen er inmiddels bereikt is.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 15