De graanoogst staat voor de deur door H. C. M. BOGERS, Consulentschap voor de Rundveehouderij en Akkerbouw Het lijkt wellicht een merkwaardige zaak als U op deze plaats in deze tijd van het jaar weer een artikel aantreft óver de graanoogst. Het komt U waarschijnlijk voor alsof het zo hoort en is de con clusie snel getrokken: geen tijd aan verspillen en verder gaan, want de graanoogst staat voor de deur en het werk moet klaar. Moeilijkheden die zich hierbij voor kunnen, doen,liggen buiten mijn in vloed. De machines en werktuigen zijn klaar en het bedrijf dat het produkt ontvangt, heeft ook de no dige maatregelen getroffen. wel zeer algemeen gesteld, ziet men dat reeds heel wat faktoren bekend zijn. Zaak is nu deze te ordenen. Om de maaidorser zonder oponthoud te laten wer ken, moet men weten hoeveel graan er kan worden afgevoerd, m.a.w. hoeveel wagens er nodig zijn. Men moet dan ook weten na hoeveel tijd een wagen -op het perceel terug is. Deze tijd is de laadtijd (t/la) de transporttijd (t/t) de lostijd (t/lo). De laadtijd op een stilstaande wagen uit een tank van 1500 kg wordt gesteld op 2 minuten per tank. De transporttijd op en neer 10 km. met een snelheid van 10 km per uur is 60 minuten en vóór de lostijd is aangenomen 10 minuten. De totale wagencyclus wordt dan t/la t/t t/lo 4 60 10 74 minuten. De tijd, nodig voor het vullen van één wagen is afhankelijk van het aantal' tanks van een maaidorser, nodig om één wa gen te vullen (n). Dit is in ons geval 2. Tevens van de tijd voor het vullen van de tank (t/v). Deze vultijd is de maaidorstijd per 1500 kg en wordt als volgt inhoud tank 1500 berekend X 60 minuten X 60 cap. per uur 3600 minuten 25 minuten. Als derde faktor komt hierbij de lostijd van de tank (t/lov), waarvoor we 2 minu ten hebben aangenomen. De vultijd van een wagen is nu n(t/v t/lov) 2(25 2) min. 54 minuten. Het aantal wagens 74 dat nodig is wordt dan =1,4 wagen. 54 Deze min of meer uitvoerige omschrijving kan men kort samengevat weergeven met de formule van Tischler. t/la t/t t/lo 4 60+10 w 1,4 wagen n (t/v t/lov) 2 (25 2) •We-zien nu dat er voor-de transport-organisatie éép wagen met trekker nodig is, met dien verstande, dat op het veld nog een wagen nodig is, omdat na 25 minuten de tank van de maaidorser reeds vol is en de trekker-chauffeur nog niet terug. De besparing in dit geval is één man met één trekker. Hierbij kan nog worden opgemerkt dat, om tot grotere transporteen heden te komen, een grotere, dure wagen niet direkt noodzakelijk is, maar dat men ook twee wagens aan 'elkaar kan koppelen. Ook is in ons voorbeeld alleen het transport berekend, terwijl werd verondersteld dat de oogst en de opslag bekend waren. Men kan echter ook de oogst en het transport als bekend ver onderstellen en de opslag uitrekenen. Hierbij dient men rekening te houden als men de opslag en be waring van het graan zelf of in combinatie met an dere bedrijven wil gaan verzorgen. DE ORGANISATIE Hoewel het mogelijk en ook nuttig is de organisa tie op dezelfde wijze te benaderen als de afstemming, is het niet doenlijk hierover in dit artikel een bereke ning op te zetten. De oorzaak is gelegen in het zeer grote aantal variaties, dat zich hierbij voordoet. Men dient nu namelijk rekening te houden met hele bedrijf, vooral de werkzaamheden die elkaar overlappen, zoals maaidorsen, stro persen en stro afvoer. Ook wordt het aantal wagens en trekkers niet alleen bepaald door de graanoogst, maar mede door de oogst en de afvoer van hakvruchten als aardappelen en suikerbieten. Om enigermate een indruk te krijgen van het begrip organisatie bij de graanoogst, kunnen we dit het beste doen aan de hand van een voorbeeld. We nemen nu weer aan dat elke 81 minuten een wagen wordt gevuld van 4,5 ton. Begint het maai dorsen om 9.30 uur, dan zijn om 18.00 uur 6 wagens Een goede arbeidsorganisatie is zeer belangrijk. Ik wil het daarom met U hebben over enkele zaken, die niet zo vaak aan de orde komen en die bovendien een veel verder bereik hebben dan alleen de graan oogst, n.l. over de afstemming en de organisatie. De afstemming duidt op het evenwicht dat er moet bestaan tussen de hulpmiddelen en het aantal per sonen dat aan een bepaald proces deelneemt. Denk hierbij b.v. bij de graanoogst met een maaidorser aan het aantal wagens dat men nodig heeft i.v.m. de af voer. Faktoren hierbij van invloed zijnd zijn de inhoud van de wagens, de afstanden, de mogelijkheid om twee wagens te koppelen, de wachttijd bij de los plaats. Zou de transport-capaciteit kleiner zijn dan de capaciteit van de maaidorser, dan betekent dit dat er minder wordt geoogst dan mogelijk is. Dit is zeer nadelig als de maaidorser de beschikbare werkuren reeds hard nodig heeft. Ook bij andere gewassen speelt in wezen dezelfde problematiek, evenals in de veehouderij b.v. bij het inkuilen van gras. De organisatie wijkt af van de afstemming doordat hier geen sprake is van een bepaald proces, maar meer van een geheel bedrijf. Werkzaamheden van verschillende aard moeten hier bij elkaar worden aangepast. Voorbeelden hiervan zijn de oogst van granen en hakvruchten en de grondbewerking direkt na de oogst. Deze werkzaamheden kunnen elkaar overlappen en personen en trekkers kunnen nu eenmaal niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Vooral bij de organisatie binnen een bedrijf is het gevaar groot dat men sub jectief te werk gaat. Zo komt het voor dat na een ingrijpende verandering van de bedrijfsopzet de overi gens goede ervaringen vanuit de oude situatie wor den overgebracht op de nieuwe situatie, waarin de produktie- en hulpmiddelen in een andere verhouding tot elkaar staan. DE AFSTEMMINGSBEREKENING De vraag, die men zichzelf bij het werk in de prak tijk stelt, is uiteraard die van hoe moet dat dan. Deze vraag is niet zo verwonderlijk, als men bedenkt dat de afstemming tussen personen en hulpmiddelen niet afhankelijk is van één gewas, -maar ook moet passen voor andere gewassen en uiteindelijk voor het ge hele bedrijf. Mensen en materieel zijn immers duur en moeten worden beschouwd als vaste kosten. Men heeft dus te maken met een zeer groot aantal fak toren. Bij de hierna volgende berekeningen gaat het dan ook vooral om het denkpatroon als verantwoorde basis bij het nemen van beslissingen. Keren we nu terug naar de oogst van graan, dan zijn de groot heden, die op elkaar moeten worden afgestemd, de oogst, het transport en de opslag. Voor de oogst gaan we uit van een maaidorser en tank met een capaciteit van 1,2 uur per ha en een opbrengst van 4500 kg graan per ha. Bij het transport wordt gebruik gemaakt van vierwielige wagens met een inhoud van 3 ton. De gemiddelde rijsnelheid van de trekkers is 10 km per uur. De afstand naar de losplaats 5 km. Als losplaats wordt aangenomen die van een coöperatie of handelaar, wiaar zonder wachttijden per wagen niet meer dan 10 minuten nodig is. Hoe- De betekenis van deze uitkomst is nu dat men, om de afvoer bij de gekozen uitgangspunten vlot te laten verlopen, 2 wagens en 2 trekkers nodig heeft met 2 trekker-chauffeurs. Hoewel hier geen rekening is gehouden met op onthoud en storingen bij. het transport, zal men in dit geval toch spoedig tot de conclusie komen dat hier zeer grote wachttijden op het veld ontstaan voor de twee trekker-chauffeurs met hun materiaal. De vraag is nu of de afstemming van mensen en hulp middelen beter kan worden geregeld. Men kan sneller gaan rijden of vlugger lossen, maar komt dan al spoe dig tot de conclusie dat dit weinig helpt. Een alge mene regel voor het transport is dat bij grotere af standen grotere vrachten nodig zijn. Aangezien hier de afstand 5 km is, zou men waarschijnlijk met voor deel grotere wagens kunnen gebruiken. Laten we aannemen met een inhoud van 4500 kg graan. De laadtijd vanuit de tank wordt nu 3 X 2 min. 6 min. De transporttijd veronderstellen we gelijk, is 60 min., evenals de lostijd. Het aantal vullingen vanuit de tank wordt nu echter 3. Ingevuld in de formule van Tisch- 6 60+10 Ier wordt dit: w 0,9 wagen. 3 (25 2) van 4,5 ton vol. Dit is 6 ha. Met graan moet echter ook worden afgevoerd. Als er nu 4 wagens beschik baar zijn, dan hoeft de tweede man tijdens het maai dorsen van 6 volle wagens slechts één keer de afvoer te verzorgen, wat naar we hebben aangenomen, on geveer één uur in beslag neemt met gekoppeld trans port. Deze tweede man moet ook de maaidorser chauffeur vervangen tijdens de schafttijd van bijv. een half uur. Tijdens het maaidorsen heeft deze man nog 7 uren voor ander werk. Hierbij wordt aangeno men dat de andere dag vóór 9.30 uur de vier volle wagens worden afgevoerd, terwijl de maaidors-chauf- feur in die tijd kan zorgen voor het onderhoud van de maaidorser. Gaat men uit van 12 maaidorsbare dagen, dan kan op deze wijze 72 ha graan worden geoogst, met als grote organisatiewinst, dat een tweemansorganisatie gedeeltelijk onafhankelijk is ge maakt, dus een eenmanssysteem is geworden, dank zij de beschikbare wageninhoud. Hoewel dit artikel wat theoretisch aandoet, zij er op gewezen, dat hier ook een rekenvoorbeeld is ge geven. Een voorbeeld echter dat meer toepassing in de praktijk verdient op velerlei gebied. Uw bedrijfsvoorlichter zal U hierbij graag behulp zaam zijn en daarmee in vele gevallen kosten en narigheid besparen. 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 7