Naar een nieuw autoverzekeringssysteem? j Hf VRIJDAG 17 APRIL 1970 58e Jaargang No. 3027 officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt In zeeland en noord-brabant land en tuinbouwblad In dit nummer o.m. Reactie op een blauw druk land- en tuinbouw or ganisatiestructuur Pagina 3 Tuinbouw - De teelt van wortelen Pagina 7-8 Ervaring met grondont- smetting Pagina 8-9 Erfpacht in de belang stelling Pagina 11 Van discrimineren naar creperen Pagina 17 Veehouderij-nieuws Pagina 18 - 19 - 21 Mechanisatienieuws Pagina 25 Het wachten is nog steeds op gunstiger weersomstandig heden. Breng het geduld op door niet te vroeg te begin nen! Spaar de grond door doelmatig te werken! Meer hier over op pagina 4 en 5 „Uit de praktijk". BIJ ONZE ONDERLINGE REEDS GROTENDEELS INGEVOERD ET Amerikaanse bureau Mc. Kinsey heeft in opdracht van de Vereniging van Automobiel assuradeuren (N.V.V.A.) een onderzoek ingesteld naar de structuur van het premie-tarief voor de verzekering van motorvoertuigen in Nederland. Na een onderzoek, dat ruim een jaar heeft ge duurd heeft Mc. Kinsey thans in een uitgebreid rapport het resultaat van haar bevindingen neerge legd. De belangrijkste punten uit het rapport wil len wij u niet onthouden: I. Mc. Kinsey adviseert voor de verzekering van personenauto's een nieuw systeem voor de risikobeoordeling in te voeren, waarbij een zes tal belangrijke risico-factoren van invloed zijn t.w.: a. de schade-ervaring (aantal schadevrije ja ren); b. de eigendom van de auto (privé of werk gever); c. het gebruik van de auto (aantal km per jaar); d. de leeftijd van de verzekeringnemer; e. de katalogusprijs van de auto; f. het bouwjaar van de auto. De risiko-beoordeling op deze basis zullen voor wat de personenauto's betreft een tariefe- ring in 900 risiko-groepen tot gevolg hebben! II. Aanbevolen wordt voorts, de beloning voor schadevrijrijden niet langer uit te drukken in een no-claimkorting doch tot uitdrukking te brengen in het basistarief, III. Verder wordt aanbevolen verband te leggen tussen het bedrag van het verplicht eigen risi- ko en het C.B.S. cijfer over het gemiddelde gezinsinkomen. Het bedrag aan eigen risiko is n.l. sinds 1963 niet verhoogd terwijl de in komens sedert 1963 zeer belangrijk gestegen zijn. Mc. Kinsey beveelt dan ook een verho ging van het eigen risiko aan tot 175 260 gulden. Volgens de analyses van Mc. Kinsey is de schade-ervaring (schade-vrij rijden) de belangrijk ste factor voor de risiko-beoordeling welke de ba sis vormt voor de tariefering. De tweede factor in volgorde aan belangrijkheid is het eigendom van de auto (privé of werkgever). Uit de analyse blijkt, dat verzekerden die in de auto van hun werkgeverrijden, een aanzienlijk slechter schadeverloop hebben dan de privé-eige- naar/bestuurder. VOORLOPIG NOG BIJ HET OUDE 7IJ, die zich al ongerust beginnen te maken b.v. zij die in een auto van hun werkgever rijden kunnen gerust gaan slapen. In de eerste plaats moeten de automobielverzekeraars in Ne derland het eerst eens worden over de aanbevelin gen van Mc. Kinsey. Zou men het vlug eens zijn (en daar geloven wij niet in) dan kan het nieuwe systeem op zijn vroegst in de loop van 1972 wor den gerealiseerd. In de tweede plaats heeft Mc. Kinsey ook nage gaan hoe dit nieuwe systeem voor de verzekerden zou uitpakken. Welnu, Mc. Kinsey stelt, dat de meerderheid van de verzekerden profijt zal trek ken van het nieuwe systeem en wel op grond van drie factoren: a. de goede risiko's krijgen een passende be loning; b. de premies zijn beter uitgebalanceerd; c. het premie-niveau vertoont een grotere stabili teit. Verderop wordt dan gesteld, dat slechts 10 13% een hogere premie zullen moeten gaan be talen. Wanneer wij dan verder lezen, dat sinds 1966 de motorrijtuigverzekeraars balanceren op de grens van verlies en winst en we lezen hierboven, dat de meerderheid van de verzekerden profijt zal trek ken van het nieuwe systeem dan zijn we toch bang, dat die 10 a 13% een enorme premie zullen moe ten gaan betalen! REALISERING AFWACHTEN LIET Mc. Kinsey-rapport bevat nog veel inte ressante gegevens b.v., dat in 1968 de pre mie-ontvangsten van de motorrijtuigverzekeraars ongeveer 750 miljoen gulden bedroeg; d.w.z. naar premie-inkomen gerekend de grootste tak van het schadeverzekeringsbedrijf. Meer dan 100 maat schappijen oefenen in Nederland het motorrijtuig verzekering uit Van genoemde 750 miljoen gulden ging er onge veer 500 miljoen naar de schade-uitkeringen en on geveer 150 miljoen werd in de vorm van provisie uitbetaald aan assurantie-tussenpersonen. De ove rige 100 miljoen was nodig voor dekking van de eigen kosten van de maatschappijen, waarvan de belangrijkste post lonen en salarissen betrof. Zo als reeds gesteld, het rapport bevat een aantal interessante gegevens waarop wij later nog wel eens terugkomen. Aan het rapport is een jaar gewerkt! Of er veel van gerealiseerd gaat worden moeten we afwach ten. Dit zal dan in ieder geval een langere tijd vergen. ONZE EIGEN O.V.M. MU wij het Mc. Kinsey rapport gelezen hebben zijn we toch maar blij, dat onze eigen Onder linge Verzekering Maatschappij per 1 januari 1970 gestart is met een nieuw kortings- en toeslagstel sel. Daarmede hebben wij op eenvoudige wijze reeds een aantal stellingen van Mc. Kinsey opge vangen. Het gaat er voor onze verzekerden dus om, dat zij in 1970 schadevrij moeten rijden. Genieten zij voor hun personen- of bestelauto nu reeds 25 of 30 korting dan wordt dit per prolongatie 1971 40% korting. Voor traktoren en combines blijft de maximale korting 30 Daartegenover staat voor de personen- en be- stelautobezitters, dat wanneer zij in 1968 en 1969 schade geclaimd hebben en in 1970 weer schade claimen zij per prolongatie 1971 een toeslag op de premie moeten betalen. Deze toeslag, wij herhalen het, bedraagt: Na 2 achtereenvolgende jaren schade (1969 en 1970) 10% toeslag. Na 3 achtereenvolgende jaren schade, (1968, 1969 en 1970) 25 toeslag. Na 4 achtereenvolgende jaren schade (1967, 1968, 1969 en 1970) 50% toeslag. Na 5 achtereenvolgende jaren schade (1966, 1967, 1968, 1969 en 1970) 80% toeslag. Zij die b.v. in voorgaande jaren steeds schade geclaimd hebben en in 1970 schadevrij rijden be talen per prolongatie 1971 de normale voorschot premie. Wij hopen met dit systeem de schadekosten aan zienlijk te drukken; immers het belang van de ver zekerde om in 1970 schadevrij te rijden is groter geworden. DE L

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 1