Naar een nieuw autoverzekeringssysteem?
j
Hf
VRIJDAG 17 APRIL 1970
58e Jaargang No. 3027
officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt In zeeland en noord-brabant
land
en tuinbouwblad
In dit nummer o.m.
Reactie op een blauw
druk land- en tuinbouw or
ganisatiestructuur
Pagina 3
Tuinbouw - De teelt van
wortelen Pagina 7-8
Ervaring met grondont-
smetting Pagina 8-9
Erfpacht in de belang
stelling Pagina 11
Van discrimineren naar
creperen Pagina 17
Veehouderij-nieuws
Pagina 18 - 19 - 21
Mechanisatienieuws
Pagina 25
Het wachten is nog steeds op gunstiger weersomstandig
heden. Breng het geduld op door niet te vroeg te begin
nen! Spaar de grond door doelmatig te werken! Meer hier
over op pagina 4 en 5 „Uit de praktijk".
BIJ ONZE ONDERLINGE REEDS GROTENDEELS INGEVOERD
ET Amerikaanse bureau Mc. Kinsey heeft in
opdracht van de Vereniging van Automobiel
assuradeuren (N.V.V.A.) een onderzoek ingesteld
naar de structuur van het premie-tarief voor de
verzekering van motorvoertuigen in Nederland.
Na een onderzoek, dat ruim een jaar heeft ge
duurd heeft Mc. Kinsey thans in een uitgebreid
rapport het resultaat van haar bevindingen neerge
legd. De belangrijkste punten uit het rapport wil
len wij u niet onthouden:
I. Mc. Kinsey adviseert voor de verzekering van
personenauto's een nieuw systeem voor de
risikobeoordeling in te voeren, waarbij een zes
tal belangrijke risico-factoren van invloed zijn
t.w.:
a. de schade-ervaring (aantal schadevrije ja
ren);
b. de eigendom van de auto (privé of werk
gever);
c. het gebruik van de auto (aantal km per
jaar);
d. de leeftijd van de verzekeringnemer;
e. de katalogusprijs van de auto;
f. het bouwjaar van de auto.
De risiko-beoordeling op deze basis zullen
voor wat de personenauto's betreft een tariefe-
ring in 900 risiko-groepen tot gevolg hebben!
II. Aanbevolen wordt voorts, de beloning voor
schadevrijrijden niet langer uit te drukken in
een no-claimkorting doch tot uitdrukking te
brengen in het basistarief,
III. Verder wordt aanbevolen verband te leggen
tussen het bedrag van het verplicht eigen risi-
ko en het C.B.S. cijfer over het gemiddelde
gezinsinkomen. Het bedrag aan eigen risiko
is n.l. sinds 1963 niet verhoogd terwijl de in
komens sedert 1963 zeer belangrijk gestegen
zijn. Mc. Kinsey beveelt dan ook een verho
ging van het eigen risiko aan tot 175 260
gulden.
Volgens de analyses van Mc. Kinsey is de
schade-ervaring (schade-vrij rijden) de belangrijk
ste factor voor de risiko-beoordeling welke de ba
sis vormt voor de tariefering. De tweede factor in
volgorde aan belangrijkheid is het eigendom van
de auto (privé of werkgever).
Uit de analyse blijkt, dat verzekerden die in de
auto van hun werkgeverrijden, een aanzienlijk
slechter schadeverloop hebben dan de privé-eige-
naar/bestuurder.
VOORLOPIG NOG BIJ HET OUDE
7IJ, die zich al ongerust beginnen te maken
b.v. zij die in een auto van hun werkgever
rijden kunnen gerust gaan slapen. In de eerste
plaats moeten de automobielverzekeraars in Ne
derland het eerst eens worden over de aanbevelin
gen van Mc. Kinsey. Zou men het vlug eens zijn
(en daar geloven wij niet in) dan kan het nieuwe
systeem op zijn vroegst in de loop van 1972 wor
den gerealiseerd.
In de tweede plaats heeft Mc. Kinsey ook nage
gaan hoe dit nieuwe systeem voor de verzekerden
zou uitpakken. Welnu, Mc. Kinsey stelt, dat de
meerderheid van de verzekerden profijt zal trek
ken van het nieuwe systeem en wel op grond van
drie factoren:
a. de goede risiko's krijgen een passende be
loning;
b. de premies zijn beter uitgebalanceerd;
c. het premie-niveau vertoont een grotere stabili
teit.
Verderop wordt dan gesteld, dat slechts 10
13% een hogere premie zullen moeten gaan be
talen.
Wanneer wij dan verder lezen, dat sinds 1966
de motorrijtuigverzekeraars balanceren op de grens
van verlies en winst en we lezen hierboven, dat
de meerderheid van de verzekerden profijt zal trek
ken van het nieuwe systeem dan zijn we toch bang,
dat die 10 a 13% een enorme premie zullen moe
ten gaan betalen!
REALISERING AFWACHTEN
LIET Mc. Kinsey-rapport bevat nog veel inte
ressante gegevens b.v., dat in 1968 de pre
mie-ontvangsten van de motorrijtuigverzekeraars
ongeveer 750 miljoen gulden bedroeg; d.w.z. naar
premie-inkomen gerekend de grootste tak van het
schadeverzekeringsbedrijf. Meer dan 100 maat
schappijen oefenen in Nederland het motorrijtuig
verzekering uit
Van genoemde 750 miljoen gulden ging er onge
veer 500 miljoen naar de schade-uitkeringen en on
geveer 150 miljoen werd in de vorm van provisie
uitbetaald aan assurantie-tussenpersonen. De ove
rige 100 miljoen was nodig voor dekking van de
eigen kosten van de maatschappijen, waarvan de
belangrijkste post lonen en salarissen betrof. Zo
als reeds gesteld, het rapport bevat een aantal
interessante gegevens waarop wij later nog wel
eens terugkomen.
Aan het rapport is een jaar gewerkt! Of er veel
van gerealiseerd gaat worden moeten we afwach
ten. Dit zal dan in ieder geval een langere tijd
vergen.
ONZE EIGEN O.V.M.
MU wij het Mc. Kinsey rapport gelezen hebben
zijn we toch maar blij, dat onze eigen Onder
linge Verzekering Maatschappij per 1 januari 1970
gestart is met een nieuw kortings- en toeslagstel
sel. Daarmede hebben wij op eenvoudige wijze
reeds een aantal stellingen van Mc. Kinsey opge
vangen. Het gaat er voor onze verzekerden dus om,
dat zij in 1970 schadevrij moeten rijden. Genieten
zij voor hun personen- of bestelauto nu reeds 25
of 30 korting dan wordt dit per prolongatie 1971
40% korting. Voor traktoren en combines blijft
de maximale korting 30
Daartegenover staat voor de personen- en be-
stelautobezitters, dat wanneer zij in 1968 en 1969
schade geclaimd hebben en in 1970 weer schade
claimen zij per prolongatie 1971 een toeslag op de
premie moeten betalen. Deze toeslag, wij herhalen
het, bedraagt:
Na 2 achtereenvolgende jaren schade (1969 en
1970) 10% toeslag.
Na 3 achtereenvolgende jaren schade, (1968,
1969 en 1970) 25 toeslag.
Na 4 achtereenvolgende jaren schade (1967,
1968, 1969 en 1970) 50% toeslag.
Na 5 achtereenvolgende jaren schade (1966,
1967, 1968, 1969 en 1970) 80% toeslag.
Zij die b.v. in voorgaande jaren steeds schade
geclaimd hebben en in 1970 schadevrij rijden be
talen per prolongatie 1971 de normale voorschot
premie.
Wij hopen met dit systeem de schadekosten aan
zienlijk te drukken; immers het belang van de ver
zekerde om in 1970 schadevrij te rijden is groter
geworden.
DE L