Voorontwerp 2e herziening streekplan Schouwen-Duiveland Zorg en ongerustheid over akkerbouwbeleid 7 IN agrarische kring heerst onrust! Onrust over een uitzichtlooslijkende situatie die velen het vertrouwen ontneemt voor de toekomst. Onrust die tot uiting komt in verschillende akties in veler lei vorm. Vooral het zuivel- en melkprijsbeleid en het beleid in de fruitsektor geeft momenteel aan leiding tot felle protesten. In de akkerbouwsektor is het wat dat betreft nog iets rustiger. Waarschijnlijk omdat in het algemeen de resultaten van oogst '69/70 niet tegengevallen zijn. De weersomstandigheden zaten niet bijzonder tegen, zodat de oogstwerkzaamheden redelijk vlot konden verlopen en de behaalde opbrengsten over wegend redelijk waren. Rekening houdend met de niet tegenvallende prijzen van consumptie- en pootaardappelen, ligt het in de verwachting dat da bedrijfsuitkomsten over '69/70 op een redelijk peil zullen uitkomen. DE praktische bevriezing dan wel verlaging van het prijspeil voor de verschillende gegaran deerde akkerbouwprodukten die in het kader van het E.E.G.-markt- en prijsbeleid plaatsvindt gaat nu echter in de akkerbouwsector steeds meer door werken en leidt in deze tijd van sterk stijgende kos ten tot een uiterst gespannen situatie. Dit geldt ook voor de „blijvers" die door dit beleid geen moge lijkheden meer zien om hun bedrijf bij voortduring aan te passen aan de technische en sociaal-econo mische ontwikkeling. Op basis van het huidige prijsbeleid valt dan ook te voorzien dat oogstjaar 70/71 voor de akker bouwbedrijven in het algemeen een grote terugslag zal vertonen. Uit prognoses, ervan uitgaande dat het kostenprijspeil met 5% stijgt (waarin begrepen een stijging van de arbeids lonen met 8 rekening houdende met een bruto- produktiviteitsstijging van 3 per jaar, gelijkblij vende opbrengstprijzen der produkten en een stij ging van de algemene inkomstenontwikkeling met 8 per jaar, blijkt dat het akkerbouwbedrijf in het Z.W. kleigebied van 40 ha een jaarlijks arbeids inkomenverlaging te wachten staat van 5% In 1975 zal dit reeds tot ruim 20 minder zijn opgelo pen! Rekening houdende met de algemene inkom stenstijging komt dit voor 't Z.W.-kleigebied jaar lijks op 'n achteruitgang van ca. 10% neer! Voor de Noordelijke kleigebieden vallen deze verwach tingen nog veel slechter uit n.l. in 1975 30 ar- beidsinkomstendaling tegenover een stijging van 't algemeen inkomensniveau van 36 yANDAAR de grote bezwaren van de landbouw tegen het E.E.G.-beleid voor de akkerbouw produkten. Het probleem van de overschotten wordt sterk overtrokken. Het vraagstuk bijv. van het overschot aan zachte tarwe kan worden terugge bracht tot een te groot prijsverschil tussen tarwe en voedergranen. De voorgestelde quotumkorting en omslagheffing op suikerbieten is een scherpe aanval op de materiële betekenis voor de landbouw van het E.E.G.-suikerbeleid. Dit terwijl de produ centen reeds een grote verantwoordelijkheid dragen voor de omvang van de produktie. Het benauwende van de situatie is dat er tegen over de kennelijke onmacht om met behulp van het markt- en prijsbeleid een verdergaande verslechte ring van de inkomstenipositie van de akkerbouw bedrijven tegen te gaan geen enkel aanvaardbaar alternatief wordt geboden. Geen duidelijke wegen worden aangegeven tot verbetering van de positie van de landbouw. In Brussel komt men weinig ver der dan slechts enkele pogingen om de financie ringslast voor de gemeenschap te verminderen. Er is nauwelijks enige vooruitgang te besneuren in de besluitvorming omtrent een aantal produkten waar voor nog E.E.G.-regelingen zijn vastgesteld, maar die voor de Nederlandse akkerbouwer van groot belang zijn. En de Nederlandse overheid is niet bereid zich in de vorm van nationale regelingen zich hierop in te stellen. Een positiever beleid van de overheid is dan ook een dwingende nood zaak. Deze is verantwoordelijk voor diegenen die thans in de landbouw hun bestaan vinden en de gelegenheid moeten hebben zich daarin te kunnen handhaven, dan wel op aanvaardbare wijze moeten kunnen verlaten. Een aktief E.E.G.- beleid zal door onze overheid krachtig bevorderd moeten worden terwijl op nationale basis de nodige maatregelen ter versterking van de positie getrof fen zullen moeten worden! MHBK X t >1* P M- V. W WW WW w I .-:-:-:-:-: :-. :-:-: 4 «£7 éf.Ay- LIET nu geldende streekplan Schouwen-Duive- n land, dat op enkele onderdelen na in 1965 de koninklijke goedkeuring verkreeg, is dringend aan een algehele herziening toe. Grote verande ringen zijn op til, zoals de afsluiting van het Gre- velingenbekken, de afsluiting van de Oosterschel- de in 1978 en de mogelijkheden die de recreatie allerwege zoekt om meer armslag te verkrijgen. Een en ander maakt een streekplan „nieuwe stijl" nood zakelijk zodat meer mogelijkheden voor de noorde lijke kuststreek en de zuidkant geboden worden dan in het bestaande streekplan het geval is. Dit voorontwerp, 2e herzieningstreekplan Schouwen- Duiveland, ligt nu ter tafel! QE gang van zaken zal als volgt zijn: Op Schouwen-Duiveland zal op ruime schaal een beknopte samenvatting in brochurevorm van dit voorontwerp worden verspreid. Daarna zal de moge lijkheid worden geschapen tot het naar voren bren gen van wensen en gedachten over het ontwerp in enkele openbare hoorzittingen onder leiding van een lid van het college van G.S. De gemeenten en andere instanties en instellingen krijgen gedurende vier maanden de tijd om hun mening kenbaar te maken. Daarna zullen gedeputeerde staten een definitief ont werp ter visie leggen. Daartegen kan ieder binnen twee maanden bezwaren indienen. Provinciale staten tenslotte oordelen over de ingediende bezwaren en stellen het streekplan vast. Zover is het dus voorlopig nog niet. Men moet er echter wel attent op zijn, dat te zijner tijd binnen de gestelde termijn bezwaren naar voren gebracht moe ten worden. En, om een voorbeeld te nemen ten aan zien van de voorgestelde bestemming van sommige gebieden of gedeelten daarvan zullen er wellicht bij betrokkenen andere wensen leven dan G.S. nu in het plan zullen vastleggen. Het is dan zaak er bij te zijn met gemotiveerde bezwaren. ||OOFDLIJNEN in het voorontwerp zijn: het handhaven en versterken van de agrarische funktie, door zoals G.S. stellen een zo groot mo- lijke vrijheid te laten voor de landbouw; een zo goed mogelijk gebruik maken van de grote mogelijkheden die Schouwen-Duiveland biedt voor de recreatie; jversterking centrumfunktie Zierikzee, mede door een zekere industriële ontwikkeling; aanpassing van het wegenstelsel om het toenemen de gemotoriseerde verkeer te kunnen verwerken. JJITGEGAAN wordt van een zekere bevolkings groei van 24.000 naar 33.000 inwoners, waar van 12.000 in Zierikzee. De toename van ca. 9000 personen zal naar verwachting voor de helft uit de natuurlijke aanwas bestaan en voor de andere helft van mensen die zich daar zullen gaan vestigen omdat ze er een we-"kr:ng te vinden dan wel van forensen of gepensioneerden. LANDBOUW EN INDUSTRIE De landbouw beschikt nu over ca. 16.000 hectare cultuurgrond. Tot 1990 zal hiervan ten behoeve van andere sectoren (woningbouw, recreatie, wegen etc.) 1.000 hectaren afgaan. Daarbij zal het streven erop gericht zijn de winst van de herverkaveling niet teloor te doen gaan. De industriële activiteiten zullen dienen plaats te vinden bij Zierikzee en Bruinisse. Daarbij wordt gedacht aan bedrijven in de ambachte lijke of verzorgende sfeer. De werkgelegenheid zal in gunstige zin worden beïnvloed. De verwachting bestaat, dat in 1990 in Je dienstensector (waaronder de recreatie) 3.600 mannen zullen werken, in de landbouw nog 800 en in de in dustriële bedrijven 3200 mannen, in totaal 7600 man nen. DE WEGEN Het wegenstelsel op Schouwen-Duiveland zal met het oog op de verwachte verkeersstromen tengevolge van de ontwikkeling van het gebied aanzienlijke ver beteringen moeten ondergaan De belangrijkste wegen (wegen van de eerste orde) ziin de weg die de Delta- dammen verbindt, de oostwestweg over het voorma lige eiland en de verbinding van de Grevelingendam naar de Zeelandbrug. Iets minder belangrijk (wegen van de tweede orde) is de weg van Bruinisse naar Haamstede, die vrijwel parallel loopt aan de oostwest weg van de eerste orde, en de zgn. recreatieverdeel- wegen langs de Westhoek en langs de noordkant van het gebied. DE RECREATIE Wat de verblijfsvoorzieningen voor de recreatie be treft wordt een spectaculaire toeneming van het aan tal slaapplaatsen (in tenten, caravans, zomerhuizen, pensions of hotels) verwacht, n.l. van minder dan 45.000 than* tot 95 000 in 1990. De ruimte, die daar voor nodig zal zijn, is uiteraard in het streekplan ge reserveerd Daarbij is gestreefd naar een zekere mate van concentratie van deze voorzieningen om het land schap zoveel mogelijk te sparen en economische haal bare eenheden te scheppen. Verder is een aantal ge bieden aangewezen als parkgebleden, bestemd voor actieve en passieve recreatie. Tens'otte is een groot aantal jachthavens geprojecteerd. Daarbij is gebruik gemaakt van de thans als werkhaven voor Deltawer ken gebruikte havens.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 7