PAASDATUM f"\P het vasteland van Europa heeft men de ge- woonte om de bewoners van de Britse eilan den niet geheel voor vol aan te zien omdat zij in ieen aantal gewoonten duidelijk afwijken van ons. Hun munten, maten en gewichten zorgen ervoor dat niet alleen het Kanaal, maar ook een reken- lineaai hen van ons scheidt. De meeste continen tale Europeanen namen van de Romeinen de ge- /"\OK wij zijn vandaag nog gebonden aan de systemen van eeuwen geleden, wanneer wij de tijd in stukjes knippen voor het gemak, of voor het ongemak (dat komt vaker voor). De eerste tijd- rekenaars merkten al spoedig dat zon en maan op de meest eigenwijze manieren zich ontrekken aan een sluitend systeem. De juiste verdeelsleutel moest nog eeuwen later worden bedacht. En het klopt nog niet. Er zijn maar weinig mensen die nu zo uit hun hoofd eens kunnen vertellen hoe het eigenlijk precies werkt. Boerenkalenders met vaste dagen voor te verwachten weer, geschikte tijd voor zaaien en oogsten zijn over de hele wereld bekend. Het zijn allemaal aandoenlijke primitieve werktui gen om te meten dat wet steeds weer een avon tuur is. Ook in het boerenvolk Israël registreerde men de seizoenen. De rekenkunst stond er op een laag pitje, en de standen van de maanden werden zo goed en zo kwaad het ging als uitgangspunt gebruikt. Na de winterregens werd een voorjaars feest gehouden. Ze noemden het Pesach. We we ten eigenlijk niet eens precies wat het betekent. Het werd ook een bevrijdingsfeest genoemd. Het zou moeten herinneren aan een tijd, ver voor het Be- doeïenenbestaan in de steppx Toen zouden ze ooit zijn ontsnapt aan groot gevaar in een vijandig land. Bevrijd zouden ze zijn uit Egypte, uit de sla vernij. Het is voor de mensen van Israël en voor de mensen die zeggen dat de Bijbel altijd gelijk heeft wel jammer, maar dit belangrijke feit uit de geschiedenis van het volk Israël wordt door de geschiedschrijving van de Farao's van Egypte niet vermeld. Het was voor hen misschien te onbelang rijk. Ze hebben er nooit iets van gemerkt. Ze heb ben het nooit geweten. Die zin kun je het best in het Duits uitspreken. plezier is daarmee reeds lang kapot gemaakt. Het jaar is nog ouderwets menselijk. Op Paasdag zal er weer kerk worden gehouden op heel wat ma nieren. We mogen zelf uitmaken of we daaraan wil len meedoen of niet. Dat is het verrukkelijke van de democratie. Wie daaraan meedoet heeft misschien een kans om in onze tijd van onpersoonlijkheid iets op te snuiven van de ware menselijkheid en de bestem ming van ons leven. Niet meer dan een kans. Maar ook niet minder. Wie daaraan niet meedoet heeft die kansen ook, maar er wordt wel veel van ons gevraagd. De wegen zullen drukker zijn. We zullen onvriendelijk proberen ons plaatsje in de zon of aan de bar te bemachtigen. Menselijkheid past eigenlijk helemaal niet meer in ons systeem. Velen zouden het ook het liefst afschaffen, net zoals da variabele Paasdatum. Of zullen we op een mooi® woonte over om hun beide handen als de handig ste rekenlineaal te gebruiken. Wij tellen in tiental len, en doen dat zelfs beter dan de Romeinen, sinds van Arabieren leerden om getallen niet met streepjes weer te geven, maar steeds voor elk ge tal een apart symbooltje te schrijven. Een ander rekensysteem, veel ouder dan het tientallige, da teert van Babyloniërs en Assyriërs. Het mist de voordelen van het decimale systeem, maar rekent veel verfijnder, immers met reeksen van twaalftal len. Men kan daarmee halveren, drie-vier en zes delen naar hartelust, zonder cijfers achter de kom ma. De mysterieuze verbindingen in dit systeem zijn niet ontleend aan de maten van het menselijk lichaam, maar aan die van de kosmos. Zon en maan moesten naar de toen heersende overtuiging vaste regels hebben, door mensen na te meten. I~)E Christenen zijn vervolgens gaan zitten bo- ven op de kalender van Israël. Zij claimden voor zich de datum van het bevrijdingsfeest, en verbonden het aan Jezus Messias van wie zijn be leden dat hij Heer was over alle dingen en all© mensen. Gelijk velen in de antieke wereld waren Christenen diepgaand bezig met de doodsvraag. Zii gaven ook een voor die tijd duidelijk antwoord: „De Heer is waarlijk opgestaan". Daar is nogal wat gehoor aan gegeven. Het klinkt vreemd, maar deze boodschap schijnt werkelijk honderdduizenden mensen te hebben bereikt. Al lerlei mensen droegen dit verhaal verder. De enke ling was niet meer een onbelangrijk stofje in het grote Romeinse wereldrijk, maar hij werd waarde vol. Zelfs werd een manier van leven bedacht waar ieder mens eerbied en aandacht waard was. Dat was eigenlijk tamelijk nieuw. De groep die dit sa men wilde realiseren noemde zich Kerk. Het is nu, bijna tweeduizend jaar verder een heel gek woord geworden. Het woord bestaat nog steed3. Daarmee verbonden zijn ook nog steeds een aan tal groepen mensen, die het verhaal van Jezus Mes sias willen levend houden. Het gaat bijna geheel zonder subsidie, dit stukje Galapagos in het cul turele leven van onze dagen. Eens legden de leden van deze club hun kalender op de dagen van Euro pa. Het midwinterfeest noemden ze Christus-feest. Het was en is een groot succes geworden. Onze economie kan er niet meer buiten. Het is ook een prettige vaste datum, passend in onze geordende maatschappij. i LI ET lastige variabele Paasfeest, nu weer vroeg, dan weer laat hindert sommige mensen nog al. En het blijft maar. Hoelana nog? Wanneer zul len computers een nieuwe tijdrekening bedenken en ons die opdringen? Het werkuur in de fabriek Is al in honderd stukjes gesneden, corresponde rend met de maat van ons geld. Een heel stuk werk- Paasdag op een druk terras ons plekje wat op schuiven voor die andere mensen die ook graag in de zon zitten? De mensen die de Paasdatum be dachten zouden er een beetje meer moed door krijgen. Maar dan moeten ze zelf ook eerlijk mee doen! Sluis Ds. C. BALK. Reeds In zeer oude tijden kende men aan het ei een bijzondere kracht toe. Men beschouwde het ei als kiem van nieuw leven en de schenker van levenskracht, een begrijpelijke zienswijze. De primitief denkende mens meende, dat dergelijke krachten overdraagbaar waren. Wij behoeven hierbij slechts te denken aan andere ge bruiken op dit gebied. De oude germanen hulden zich in berevellen, omdat zij meenden door in de huid van dit dier te kruipen, om aan de moed en kracht van dit dier deelachtig te worden. Dergelijke opvattingen vinden wij nog bij pri mitieve volken. Zo meende men ook door het gebruik van eieren de levenskracht over te nemen. Dus at men eieren om krachtig en gezond te worden. De funktie van het ei bleef hier echter niet alleen toe beperkt. Men meende de kracht ook op andere zaken te kunnen overdragen en zo verspreidde men onder andere eieren over de velden om deze vruchtbaar te maken. (Zie verder pag. 11)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 3