Wijziging onteigeningsprocedure Ontwerp van wet ingediend B' 17 JIJ de Tweede Kamer is door de minister van justitie als eerste ondertekenaar ingediend een wetsontwerp tot wijziging van de onteigenings procedure. Blijkens de memorie van toelichting, ondertekend door o.a. de minister van landbouw en visserij, beoogt het wetsontwerp een versnelling van de onteigeningsprocedure, in zowel het admini stratieve, als het gerechtelijke stadium. Het opent met name de mogelijkheid om de eigendomsover gang eerder in de procedure te doen plaats hebben, dan n» het geval is. Het tijdstip dat beslissend is voor de schadeberekening komt daardoor vroeger te liggen. De kans, dat de onteigende partij profiteert van prijsstijgingen die gedurende de schadebegro- tingsprocedure optreden, wordt aldus vermeden. Anderzijds houdt het wetsontwerp onverminderd vast aan het beginsel, dat de werkelijke waarde wordt vergoed, d.w.z. de waarde ten tijde van de ontneming van de eigendom. VOORNAAMSTE WIJZIGING IN DE ADMINISTRATIEVE PROCEDURE 70ALS de situatie nu is moet een uitgewerkt, door de raad voorlopig goedgekeurd onteige ningsplan voor iedereen ter inzage worden gelegd, Belanghebbenden kunnen dan bezwaren indienen bij het gemeentebestuur. Vrijwel altijd gaat het hier om onteigening ten behoeve van dè" uitvoering van een bestemmingsplan. Het ontwerp stelt voor, dat in bepaalde gevallen t.b.v. deze uitvoering tot onteige ning kan worden overgegaan, zonder dat eerst een onteigeningsplan ter visie moet worden gelegd. Vereist is dan wel, dat het bestemmingsplan dui delijk aangeeft, welke onderdelen van het plan voor onmiddellijke realisering in aanmerking komen. Daartoe wordt een wijziging voorgesteld in de Wet op de Ruimtelijke ordening. Wijst een be stemmingsplan op grond daarvan de onderdelen aan die in de naaste toekomst verwerkelijkt moeten worden, dan is het niet nodig die vraag bij de ad ministratieve onteigeningsprocedure nog eens te bezien. Voor deze aanwijzing komt alleen in aan merking grond, waarvan het gebruik afwijkt van de bestemming welke het plan daaraan geeft. Ook deze mogelijkheid waarvan de gemeente overi gens geen gebruik hoeft te maken zal een be hoorlijke tijdwinst kunnen opleveren, zonder dat aan de belangen van betrokkenen te kort wordt gedaan.'Met die belangen wordt al terdege reke ning gehouden bij het vaststellen van het bestem mingsplan. VOORNAAMSTE WIJZIGING GERECHTELIJKE PROCEDURE DE voornaamste wijziging in de gerechtelijke procedure heeft ten doel de mogelijkheid te openen dat al in een vroeg stadium, voordat de rechtbank over de verschuldigde schadeloosstelling uitspraak heeft gedaan, de eigendom van het ter onteigening aangewezen goed overgaat op de ont eigenende overheid. De overheid kan volgens het ontwerp bij de dagvaarding een vervroegde uit De lente is begonnen en er is volop werk aan de winkel. Het weer werkte tot nu toe echter nog nfot erg mee om e.e.a. vlot te doen verlopen. Bij de rationele aardappelteelt is een doelmatige en ge richte grondbewerking, om 'n goed verkruimelde en kluitenvrije bovenlaag te verkrijgen van bijzonder groot belang. Na deze grondbewerking dient onmiddellijk aansluitend met poten te worden begonnen. Daarbij staan de meerrijige pootmachines in de belangstelling. De foto geeft een Fendttrekker met werktuigendrager weer met een éénmansbediende volautomatische 4-rijige aardappelpootmachine. Regelmatige pootafstand en pootdiepte worden automatisch geregeld. spraak over de onteigening vorderen. Zodra dat vervroegde onteigeningsvonnis gewezen is, kan de onteigenende partij het goed doen overschrijven in de openbare registers en aldus de eigendom van het te onteigenen goed krijgen. Voorwaarde is hier bij wel, dat de overheid aan de burger een belang rijk voorschot op de achteraf definitief toe te ken nen schadevergoeding heeft uitbetaald. Dat voor schot wordt door de rechtbank vastgesteld. Zijn partijen het eens over de hoogte van het voorschot, dan conformeert de rechter zich daaraan. Zijn ze het niet eens, dan bepaalt de rechter het voorschot op 90 van het bedrag, dat de onteigenaar als schadeloosstelling aanbiedt. Ingeval het aanbod kennelijk onvoldoende is, kan de wederpartij ver hoging van het voorschot aan de rechter vragen. In het ontwerp is ook de mogelijkheid geopend, dat het deskundigenonderzoek reeds plaats vindt, voor dat er tot onteigening gedagvaard is. Daarmee kan tijd gewonnen worden, omdat de deskundigen vlug ger aan de slag kunnen gaan. Wel moet bekend zijn op welke percelen e.e.a. betrekking zal heb ben. Het vervroegd deskundigenonderzoek moet aan de rechtbank bij verzoekschrift worden ge vraagd. VOORDELEN DE nieuwe regeling omtrent de vervroegde uit spraak over de onteigening kan een aanmer kelijke verbetering zijn, vergeleken mét de be staande mogelijkheid van voorlopige inbezit neming. Deze wordt immers ten uitvoer gelegd zon der enig voorschot op de schadeloosstelling. De voornaamste voordelen van de nieuwe regeling zijn: de betrokkene krijgt aanstonds een geldbedrag in handen. Volgens de nu geldende regeling kan hij nog lang op zijn geld moeten wachten en bedraagt de wettelijke interest (op dit moment) slechts 5 de overheid krijgt nu eerder de eigendom en kan met het oog op uit te voeren bebouwing hypothecair crediet op de voor onteigening aan gewezen grond krijgen; het moment waarop de waarde van het ter ont eigening aangewezen goed wordt getaxeerd, wordt naar voren verlegd; de duur van de ge rechtelijke onteigeningsprocedure oefent geen invloed meer uit op de door de overheid te be talen prijs. De versnelde procedure is facultatief. De ont eigenende partij kan ook de gewone procedure ver kiezen, waarbij de eigendom pas overgaat na het eindvonnis in de gerechtelijke procedure, dat dan zowel de uitspraak over de onteigening als over de schadeloosstelling inhoudt. PACHTERSBELANGEN BETER BEHARTIGD DE huidige regeling bij de onteigeningsproce dure met betrekking tot derde belanghebben den (huurders, pachters) is weinig bevredigend. De nu geldende wet verplicht niet hen te dagvaar den, hoewel hun belangen veelal minstens zo groot zijn als die van de eigenaar zelf. Het ontwerp stelt voor een artikel in te voegen, dat de onteigenende partij verplicht om aan haar bekende derde belang hebbenden de dagvaarding te betekenen. Zij zijn aldus gewaarschuwd en hebben de gelegenheid hun belangen tijdig te (doen) behartigen. Een aanbod wordt nu uitsluitend aan een ge daagde (eigenaar) gedaan, hetgeen tot gevolg heeft dat een huurder of pachter, soms tegen zijn wil, gebonden kan worden aan dat gedeelte van het aanbod dat voor hem is bestemd. Nu wordt voorge schreven dat de onteigenende partij op straffe van veroordeling in de kosten van het onteigenings proces aan ieder der aan haar bekend zijnde be langhebbenden een aanbod als schadeloosstelling moet doen. Pachter en eigenaar kunnen zich in de onteigeningsprocedure onafhankelijk opstellen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 17