VOORSTELLEN FRUITTEELTBELEID GELDERSE MIJ IJSSELMEERPOLDERS VOOR EEN De voorstellen Aansluitend hierop wordt voorgesteid Oe eens zo bloeiende bedrijfstak fruitteelt wordt met de ondergang bedreigd. In no vember 1969 werd in het ZLM-rapport „De crisis in de fruitteelt in het licht van de nu getroffen maatregelen" een overzicht gegeven van de zorgwekkende situatie waarin de Nederlandse fruitteelt zich bevond en werden een aantal maatregelen voorgesteld om de levensvatbare bedrijven door de moeilijke jaren heen te helpen. Alhoewel de overheid enkele maatregelen om verbetering in deze situatie te brengen heeft getroffen, is over duidelijk gebleken dat deze volkomen ontoereikend zijn. Steeds dieper zakt de Neder landse fruitteler in het E.E.G.-fruitmoeras. De Gelderse Maatschappij van Landbouw te Arnhem, de Landbouw Maatschappij IJs- selmeerpolders te Emmeloord en de ZLM te Goes - Zevenbergen, namens die gebieden waar de fruitteelt het belangrijkst is, hebben naar aanleiding van deze verdergaande noodtoestand in een nota een aantal voorstellen aan de orde gesteld die ten doel heb ben op korte termijn verbetering te bewerkstelligen. De voorstellen zijn een concrete uitwerking van eerder door het Landbouwschap in gediende wensen en gaan op bepaalde punten verder omdat de situatie de laatste maan den weer aanzienlijk is verslechterd. De prijzen voor het winterfruit, dat thans uit de koelhuizen wordt verkocht, zijn bedroevend laag en de verliezen lopen daardoor verder op. In de nota wordt een uitvoerige toelichting gegeven en worden de voorstellen nader gemotiveerd. Indien ze gerealiseerd worden, kunnen ze enige verlichting in de zorgwek kende toestand tot gevolg hebben. Het wachten is nu wederom mede in verband met de interpellatie Zijlstra op passende maatregelen van onze overheid. Verhoging van de E.E.G.-rooipremie tot f 2500 3000 per ha, met directe uitkering van het gehele bedrag. De crisis in de fruitteelt wordt veroorzaakt door structurele overproduktie. Een definitieve oplos sing van het probleem kan alleen worden ver kregen door inkrimping van het areaal. Daarom moet het rooien krachtig worden bevorderd. Van de huidige E.E.G.-regeling kan hiertoe nauwe lijks een stimulans worden verwacht en daarom is verbetering dringend nodig. 5. Een tegemoetkoming in de kosten van de ver zekering tegen hagelrisico, ter grootte van 50 van de te betalen premie. Dit in navolging van o.a. Frankrijk, waar om streeks eenzelfde van de kosten van de ha- gelverzekering door de overheid wordt vergoed. 6. Verbetering van de nationale saneringsregeling voor diegenen, die hun fruitteeltbedrijf willen beëindigen. Gewenst is: a. Verhoging van de maandelijkse uitkering, ten behoeve van de oudere telers; b. Verhoging van de uitkering ineens, door de puntenwaardering van de O.- en S.-regeling voor boomgaarden te brengen van 1500 naar 3000, waardoor de uitkering van ƒ3.000,— naar 6.000,wordt verhoogd. Hierdoor wordt enige compensatie geboden voor het vermogensverlies dat bij beëindiging ont staat, omdat de opstand veelal onverkoop baar is; c. Uitbreiding van de omscholingsregeling, zo dat deze niet alleen van kracht is voor hen, die via een saneringsregeling beëindigen, maar voor alle beëindigers; d. Medewerking van de overheid aan schuld sanering voor beëindigers van fruitteeltbe- drijven. Vele fruittelers zijn bij bedrijfsbeëin diging niet in staat hun schulden te voldoen, o.a. omdat de opstand als gevolg van de conjunctuur, waardeloos is geworden. 4. Uitbouw en verbetering van de thans bestaand» overbruggingsregeling voor technisch perspec tief biedende bedrijven. De huidige maatregelen zijn voldoende. De be drijven worden financieel zo verzwakt, dat het voortbestaan ernstig wordt bedreigd. Ter ver betering is nodig dat er een regeling komt, waar bij onderscheid wordt gemaakt tussen de kos ten van levensonderhoud voor het gezin en de bedrijfskosten, zoals dit ook bij toepassing van de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen gebeurt a. Volledige vergoeding van de kosten van het levensonderhoud gedurende het gehele jaar voor alle ondernemers met een perspectief bie dend bedrijf, indien de financiële positie dit ge wenst maakt. De sociale wetgeving biedt hier toe mogelijkhedenl b. Mogelijkheid voor overbruggingsfinanciering voor alle perspectief biedende bedrijven die een likwidatietekort hebben. Daarbij de toezegging dat bij het voortduren van de crisis zowel de rente als aflossingen zullen worden vergoed dan wel kwijtgescholden! Dit ter concretisering van de uitspraak van de minister, dat de levens vatbare bedrijven door de moeilijke jaren heen geholpen zullen worden zonder dat de 'uit de financiering voortvloeiende verplichtingen zo zwaar worden, dat de voortzetting van het be drijf zal worden bedreigd! c. Mogelijkheid voor herfinanciering, waarbij be staande leningen onder de overbruggingsfinan ciering worden gebracht, met de daaraan ver bonden rente- en aflossingsfaciliteiten. d. Een zodanige vereenvoudiging van de proce dure bij aanvragen voor overbruggingsfinancie ring, dat de gehele behandeling per gebied of per provincie kan geschieden. Tevens bezien of de regeling kan worden losgekoppeld van de gemeentelijke uitkering en bijdrage en centraal uitgevoerd kan worden! De volledige nota is op schriftelijk verzoek verkrijg baar bij het secretariaat der ZLMGrote Markt 28 te Goes tegen vergoeding van de kos ten. T/DRIGE week hebben wij geschreven dat wij f deze keer zouden stilstaan bij enige wijzigin gendie te zijner tijd in de zegelwet aangebracht zullen wordenEr is echter aanleiding een ander onderwerp te behandelen, waarover wij nogal wat vragen hebben gekregen, n.l. de fiscale gevolgen van uitkeringen op aandelen in coöperaties dan wel het verplicht storten op aandelen, allebei bij Uquidatie van een coöperatie. Aandelen in coöperatieve fabrieken zijn voor een ondernemer die het lidmaatschap voor zijn bedrijf heeft aangegaan en in verband daarmee aandelen heeft genomen verplicht bedrijfsvermogen. Het is mogelijk dat het aantal aandelen in de loop van de tijd niet meer in overeenstemming is met de om vang van zijn bedrijf, maar dit zal als regel er niet toe geleid hebben dat er aandelen aan het bedrijfs vermogen zijn onttrokken. De aandelen zijn in deze gevallen duurzame pro ductiemiddelen, die in de fiscale vaktaal „bedrijfs middelen" worden genoemd. Als men een bedrijfs middel vervreemdt dan is de winst die men daar bij maakt, belast. Die winst is gelijk aan het ver schil van de verkoopprijs of de uitdeling en de boek waarde. Als de vervreemding niet gebeurt bij of in verband met liquidatie van het eigen bedrijf is die winst belast naar het gewone tarief. TJET is niet mogelijk de gemaakte winst te split- sen in een deel dat het gevolg is van de waardevermindering van het geld en een gedeelte dat zou zijn ontstaan door andere oorzaken, en al leen dat laatste gedeelte te belasten. Onze fiscale wetgeving kent n.l. geen.vrijstelling voor winsten die door waardevermindering van het geld ont staan. Wij drukken dit meestal zo uit dat wijKzeg- gen dat onze belastingwet uitgaat van het „gulden is gulden"-stelsel. Alleen de landbouwvrijsielling vormt daarop een uitzondering. Maar die geldt al leen bij vervreemding van grond. En dan nog niet altijd! Van belang kan nog de vraag zijn WANNEER de winst behaald is. Het antwoord daarop is dat winst behaald is zodra een transactie onvoorwaar delijk is geworden en de ondernemer zijn presta tie, die hij op zich heeft genomen, heeft voltooid. Als b.v. voor een overdracht vergunningen nodig zijn of een koper handhaaft zijn bod alleen als aan bepaalde waarden is voldaan, dan moet alles rond zitten vóór de winst in aanmerking moet worden genomen. TjITERAARD is niet nodig dat ook de verkoop- prijs is ontvangen. Een volwaardige vast staande vorderin moet men in aanmerking nemen. Als in verband met verliezen stortingen op aande len moeten gebéuren en de aandelen behoren tot het bedrijfsvermogen dan zijn deze stortingen af trekbaar voor de belasting. De stortingverplichtin gen zijn in het algemeen aftrekbaar op het tijd- stip waarop er in de bestaande rechtsverhoudin gen en verdere omstandigheden een zeer reële kans ligt dat men zal moeten betalen. Dat kan dus zeer goed het jaar zijn dat aan de betaling voor afgaat. Als de verplichting maar reëel aanwezig is. Anders liggen deze zakenals de aandelen niet be horen tot f en bedrijfsvermogen maar tot het privé- vermogen. Ze staan dan gelijk met andere privé- bezittingen. Winsten die bij vervreemding ervan worden behaald zijt. geen inkomen, maar verliezen ook niet aftrekbaar! Geen van beide raken het in komen. Het is nu eenmaal zo dat onze inkomsten belasting in dat opzjcht tussen bedrijf en alles wat niet met het bedrijf te maken heeft een scherpe scheiding maakt! PAAUWE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 3