VOORSTELLEN
FRUITTEELTBELEID
GELDERSE MIJ
IJSSELMEERPOLDERS
VOOR EEN
De voorstellen
Aansluitend hierop wordt
voorgesteid
Oe eens zo bloeiende bedrijfstak fruitteelt wordt met de ondergang bedreigd. In no
vember 1969 werd in het ZLM-rapport „De crisis in de fruitteelt in het licht van de nu
getroffen maatregelen" een overzicht gegeven van de zorgwekkende situatie waarin de
Nederlandse fruitteelt zich bevond en werden een aantal maatregelen voorgesteld om
de levensvatbare bedrijven door de moeilijke jaren heen te helpen. Alhoewel de overheid
enkele maatregelen om verbetering in deze situatie te brengen heeft getroffen, is over
duidelijk gebleken dat deze volkomen ontoereikend zijn. Steeds dieper zakt de Neder
landse fruitteler in het E.E.G.-fruitmoeras.
De Gelderse Maatschappij van Landbouw te Arnhem, de Landbouw Maatschappij IJs-
selmeerpolders te Emmeloord en de ZLM te Goes - Zevenbergen, namens die gebieden
waar de fruitteelt het belangrijkst is, hebben naar aanleiding van deze verdergaande
noodtoestand in een nota een aantal voorstellen aan de orde gesteld die ten doel heb
ben op korte termijn verbetering te bewerkstelligen.
De voorstellen zijn een concrete uitwerking van eerder door het Landbouwschap in
gediende wensen en gaan op bepaalde punten verder omdat de situatie de laatste maan
den weer aanzienlijk is verslechterd. De prijzen voor het winterfruit, dat thans uit de
koelhuizen wordt verkocht, zijn bedroevend laag en de verliezen lopen daardoor verder
op.
In de nota wordt een uitvoerige toelichting gegeven en worden de voorstellen nader
gemotiveerd. Indien ze gerealiseerd worden, kunnen ze enige verlichting in de zorgwek
kende toestand tot gevolg hebben. Het wachten is nu wederom mede in verband met
de interpellatie Zijlstra op passende maatregelen van onze overheid.
Verhoging van de E.E.G.-rooipremie tot f 2500
3000 per ha, met directe uitkering van het
gehele bedrag.
De crisis in de fruitteelt wordt veroorzaakt door
structurele overproduktie. Een definitieve oplos
sing van het probleem kan alleen worden ver
kregen door inkrimping van het areaal. Daarom
moet het rooien krachtig worden bevorderd. Van
de huidige E.E.G.-regeling kan hiertoe nauwe
lijks een stimulans worden verwacht en daarom
is verbetering dringend nodig.
5. Een tegemoetkoming in de kosten van de ver
zekering tegen hagelrisico, ter grootte van 50
van de te betalen premie.
Dit in navolging van o.a. Frankrijk, waar om
streeks eenzelfde van de kosten van de ha-
gelverzekering door de overheid wordt vergoed.
6. Verbetering van de nationale saneringsregeling
voor diegenen, die hun fruitteeltbedrijf willen
beëindigen.
Gewenst is:
a. Verhoging van de maandelijkse uitkering,
ten behoeve van de oudere telers;
b. Verhoging van de uitkering ineens, door de
puntenwaardering van de O.- en S.-regeling
voor boomgaarden te brengen van 1500 naar
3000, waardoor de uitkering van ƒ3.000,—
naar 6.000,wordt verhoogd. Hierdoor
wordt enige compensatie geboden voor het
vermogensverlies dat bij beëindiging ont
staat, omdat de opstand veelal onverkoop
baar is;
c. Uitbreiding van de omscholingsregeling, zo
dat deze niet alleen van kracht is voor hen,
die via een saneringsregeling beëindigen,
maar voor alle beëindigers;
d. Medewerking van de overheid aan schuld
sanering voor beëindigers van fruitteeltbe-
drijven. Vele fruittelers zijn bij bedrijfsbeëin
diging niet in staat hun schulden te voldoen,
o.a. omdat de opstand als gevolg van de
conjunctuur, waardeloos is geworden.
4. Uitbouw en verbetering van de thans bestaand»
overbruggingsregeling voor technisch perspec
tief biedende bedrijven.
De huidige maatregelen zijn voldoende. De be
drijven worden financieel zo verzwakt, dat het
voortbestaan ernstig wordt bedreigd. Ter ver
betering is nodig dat er een regeling komt, waar
bij onderscheid wordt gemaakt tussen de kos
ten van levensonderhoud voor het gezin en de
bedrijfskosten, zoals dit ook bij toepassing van
de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen gebeurt
a. Volledige vergoeding van de kosten van het
levensonderhoud gedurende het gehele jaar
voor alle ondernemers met een perspectief bie
dend bedrijf, indien de financiële positie dit ge
wenst maakt. De sociale wetgeving biedt hier
toe mogelijkhedenl
b. Mogelijkheid voor overbruggingsfinanciering
voor alle perspectief biedende bedrijven die een
likwidatietekort hebben. Daarbij de toezegging
dat bij het voortduren van de crisis zowel de
rente als aflossingen zullen worden vergoed
dan wel kwijtgescholden! Dit ter concretisering
van de uitspraak van de minister, dat de levens
vatbare bedrijven door de moeilijke jaren heen
geholpen zullen worden zonder dat de 'uit de
financiering voortvloeiende verplichtingen zo
zwaar worden, dat de voortzetting van het be
drijf zal worden bedreigd!
c. Mogelijkheid voor herfinanciering, waarbij be
staande leningen onder de overbruggingsfinan
ciering worden gebracht, met de daaraan ver
bonden rente- en aflossingsfaciliteiten.
d. Een zodanige vereenvoudiging van de proce
dure bij aanvragen voor overbruggingsfinancie
ring, dat de gehele behandeling per gebied of
per provincie kan geschieden. Tevens bezien
of de regeling kan worden losgekoppeld van de
gemeentelijke uitkering en bijdrage en centraal
uitgevoerd kan worden!
De volledige nota is op
schriftelijk verzoek verkrijg
baar bij het secretariaat der
ZLMGrote Markt 28 te Goes
tegen vergoeding van de kos
ten.
T/DRIGE week hebben wij geschreven dat wij
f deze keer zouden stilstaan bij enige wijzigin
gendie te zijner tijd in de zegelwet aangebracht
zullen wordenEr is echter aanleiding een ander
onderwerp te behandelen, waarover wij nogal wat
vragen hebben gekregen, n.l. de fiscale gevolgen
van uitkeringen op aandelen in coöperaties dan
wel het verplicht storten op aandelen, allebei bij
Uquidatie van een coöperatie.
Aandelen in coöperatieve fabrieken zijn voor een
ondernemer die het lidmaatschap voor zijn bedrijf
heeft aangegaan en in verband daarmee aandelen
heeft genomen verplicht bedrijfsvermogen. Het is
mogelijk dat het aantal aandelen in de loop van de
tijd niet meer in overeenstemming is met de om
vang van zijn bedrijf, maar dit zal als regel er niet
toe geleid hebben dat er aandelen aan het bedrijfs
vermogen zijn onttrokken.
De aandelen zijn in deze gevallen duurzame pro
ductiemiddelen, die in de fiscale vaktaal „bedrijfs
middelen" worden genoemd. Als men een bedrijfs
middel vervreemdt dan is de winst die men daar
bij maakt, belast. Die winst is gelijk aan het ver
schil van de verkoopprijs of de uitdeling en de boek
waarde. Als de vervreemding niet gebeurt bij of
in verband met liquidatie van het eigen bedrijf
is die winst belast naar het gewone tarief.
TJET is niet mogelijk de gemaakte winst te split-
sen in een deel dat het gevolg is van de
waardevermindering van het geld en een gedeelte
dat zou zijn ontstaan door andere oorzaken, en al
leen dat laatste gedeelte te belasten. Onze fiscale
wetgeving kent n.l. geen.vrijstelling voor winsten
die door waardevermindering van het geld ont
staan. Wij drukken dit meestal zo uit dat wijKzeg-
gen dat onze belastingwet uitgaat van het „gulden
is gulden"-stelsel. Alleen de landbouwvrijsielling
vormt daarop een uitzondering. Maar die geldt al
leen bij vervreemding van grond. En dan nog niet
altijd!
Van belang kan nog de vraag zijn WANNEER
de winst behaald is. Het antwoord daarop is dat
winst behaald is zodra een transactie onvoorwaar
delijk is geworden en de ondernemer zijn presta
tie, die hij op zich heeft genomen, heeft voltooid.
Als b.v. voor een overdracht vergunningen nodig
zijn of een koper handhaaft zijn bod alleen als aan
bepaalde waarden is voldaan, dan moet alles rond
zitten vóór de winst in aanmerking moet worden
genomen.
TjITERAARD is niet nodig dat ook de verkoop-
prijs is ontvangen. Een volwaardige vast
staande vorderin moet men in aanmerking nemen.
Als in verband met verliezen stortingen op aande
len moeten gebéuren en de aandelen behoren tot
het bedrijfsvermogen dan zijn deze stortingen af
trekbaar voor de belasting. De stortingverplichtin
gen zijn in het algemeen aftrekbaar op het tijd-
stip waarop er in de bestaande rechtsverhoudin
gen en verdere omstandigheden een zeer reële
kans ligt dat men zal moeten betalen. Dat kan dus
zeer goed het jaar zijn dat aan de betaling voor
afgaat. Als de verplichting maar reëel aanwezig is.
Anders liggen deze zakenals de aandelen niet be
horen tot f en bedrijfsvermogen maar tot het privé-
vermogen. Ze staan dan gelijk met andere privé-
bezittingen. Winsten die bij vervreemding ervan
worden behaald zijt. geen inkomen, maar verliezen
ook niet aftrekbaar! Geen van beide raken het in
komen. Het is nu eenmaal zo dat onze inkomsten
belasting in dat opzjcht tussen bedrijf en alles wat
niet met het bedrijf te maken heeft een scherpe
scheiding maakt!
PAAUWE.