Toezegging
aanvullende maatregelen
tegen fruitteeltcrisis
fl
DINGEN VAN DE WEEK
10
MINISTER Lardinois heeft met de meeste na
druk gesteld dat hij de grootst mogelijke
aandacht heeft voor de nood In de fruitteelt. Dit in
aansluiting op de interpellatie van drs. R. Zijlstra
op 11 maart j.l. in de Tweede Kamer.
De heer Zijlstra drong er in een motie op aan.
dat de minister op korte termijn, doch uiterlijk 1
april a.s. in overleg met het bedrijfsleven aanvul
lende maatregelen zou treffen. De minister achtte
deze motie overbodig, doch de Kamer gaf blijk er
anders over te denken.
Drie andere moties, ingediend door de heer S.
v. d. Ploeg, werden verworpen. Ze betroffen het
verstrekken van een bedrag van levensonderhoud,
een tegemoetkoming in de hagelschade-verzeke-
ring en het gratis verstrekken van appels aan
schoolkinderen.
OVERBRUGGINGSCREDIETREGELING,
HOE VERDER?
1L naar gelang de perspectieven voor de fruit-
teelt zal, aldus minister Lardinois bezien
worden wat het volgend jaar te doen staat met de
overbruggingscredietregeling. Hierbij treden voor-
al de volgende punten naar voren:
Gaan wij met de regeling als zodanig verder,
zodat ook het volgend jaar weer nieuwe aan
vragen gedaan kunnen worden;
went 9t and punt ment in flat geval t.a.v. de af
lossing, die dan komt, te worden ingenomen
wordt de mogelijkheid alsnog geopend om het
tweede jaar rentesubsidies te krijgen
moet de kwestie van het levensonderhoud in een
dergelijke regeling worden ingebouwd?
De minister is bereid, reeds in mei of juni met het
bedrijfsleven in overleg te treden. Hij hoopt echter
dit overleg te bespoedigen o.m. door over het ook
interdepartementaal te voeren vooroverleg, reeds
in de eerstkomende vergadering van het Land
bouwschap (over 14 dagen) uitsluitsel te kunnen
geven, opdat de fruittelers ruim voor de tijd zullen
weten waaraan zij toe zijn.
Uit de aanvragen voor de overbruggingsfinancie
ring blijkt overigens niet, dat in de Zeeuwse fruit
teelt de grootste moeilijkheden zijn. De belangstel
ling van de Zeeuwse fruittelers voor deze regeling
blijft relatief opmerkelijk achter bij de interesse
van de fruittelers in andere delen van het land!
TOEZEGGINGEN
MINISTER Lardinois maakte voorts bekend dat
het O.- en S.-fonds tot twee aanvullende
maatregelen voor de fruitteelt heeft besloten. Ten
eerste zal bij beëindiging van fruitteeltbedrijven
voor het volgende jaar geen inkomensmaximum
meer worden gesteld. Op de tweede plaats zal boven
de EJE.G.-rooiregeling by totale beëindiging nog
een extra rooipremie van 1200,per ha worden
gegeven.
Een importstop voor fruit (van het zuidelijk half
rond) is in eerste instantie door de Europese Com
missie afgewezen. Wel zal met ingang van 1 april
een import vergunningensysteem voor appels wor
den ingevoerd, dat 3 maanden zal duren en waarbij
de importeurs waarschijnlijk een waarborgsom van
7 cent per kg zullen moeten betalen.
De E.E.G.-verordening, waarbij klasse II en IH
uit de markt genomen kan worden zonder dat er
een crisis is, doch waarbij de prijs tot een bepaald
peil is gezakt (Golden Delicious n 22 ct. per kg in
maart in april 25 cent per kg) zal binnenkort
(vervroegd) in werking kunnen treden.
Bij fusies van veilingen is extra subsidie mogelijk
als men tegelijk verder dan het normale veiling
systeem wil gaan. De bekende 321 subsidie geldt
echter niet voor Nederland, omdat deze bedoeld is
voor oprichting van telersverenigingen en niet voor
reeds bestaande producentenorganisaties.
FRANSE SUBSIDIES
De steun die de telers in Frankrijk krijgen is niet
zo omvangrijk als vaak wordt beweerd. De minis
ter waarschuwde in dit verband tegen de demago
gie. waaraan momenteel buitenlanders in Neder
land zich bezondigen.
Het is in dit verband goed er op te wijzen, dat er
verschil is tussen theorie en praktijk. Als Nederland
op grond van algemene wetten getroffen maatrege
len in andere landen gaat aanvallen, dan zal ons
land er rekening mee moeten houden, dat ook
Nederlandse maatregelen door die andere landen
extra kritisch onder de loep zullen worden geno
men. En dan zal men rtcb moeten afvragen, of nki
b.v. toepassing op fruittelers van onze Bijstandswet
even goed als een concurrentievervalsing zal wor
den beschouwd.
Niettemin zegde de bewindsman toe, via zijn.
Franse ambtgenoot inlichtingen omtrent steun
maatregelen voor met name de Franse fruitteelt
(b.v. de subsidie op hagelschadeverzekeringspre-
mies) te zullen inwinnen. Hagelschadeverzekerings
premies worden in Frankrijk gegeven op grond van
een wet van 1964, die betrekking heeft op calami
teiten. Op het ogenblik bedraagt de hagelschade-
verzekeringspremie 15 van de kosten van deze
verzekering voor Franse fruittelers. Desnoods zou
de bewindsman ook nog bereid zijn daarbij ech
ter met de consequenties rekening houdende de
zaak van de hagelschadepremies in de Raad van Mi
nisters aan de orde te stellen.
ROOIEN, BESTE MIDDEL VOOR
EVENWICHTSHERSTEL
De minister kan geen definitief antwoord geven
op de vraag, welk areaal in de E.E.G. zou moeten
worden gerooid, om de structurele overproduktie
weg te werken. Volgens de Europese Commissie
zou er een structureel overaanbod zijn van fruit op
de E.E.G.-markt, vooral appelen en peren, van on
geveer 4 Dit zegt vanwege de opbrengst verschil
len van opstanden niets m.b.t. de te rooien hoe
veelheid fruit. Als elders in de E.E.G. een gelijke
belangstelling voor de rooiregeling zou blijken, als
in de Benelux bestaat, verwacht minister Lardinois,
dat een punt van evenwicht grotendeels bereikt zal
worden.
COMMENTAAR REDAKTIE
Het belangrijkste is de toezegging, dat de minis
ter vóór 2 april met het bedrijfsleven overleg zaü
plegen betreffende aanvullende maatregelen,!
OVERBRUGGINGSFINANCIERING
FRUITTEELT
Stand per 10 maart 1970
Aantal Toegewezen Afgewezen
aanvragen
door BF
Groningen
1
Friesland
3
1
Drenthe
Usselmeerp.
78
58
4
Gelderland
150
97
31
Utrecht
31
13
7
N.-Holland
42
28
3
Z.-Holland
31
22
T
Zeeland
51
30
4
N. Brabant
56
21
4
Limburg
32
17
Totaal
475
287
66
Het gemiddelde garantie-bedrag bedraagt bijna
38.000,zodat met de thans toegewezen garan
ties een bedrag is gemoeid van ruim 10 miljoen gul
den.
f~)EZE week maandag ontvingen we bericht dat
met directe ingang interventie op de appel
markt mogelijk was geworden. De E.E.G. interven
tieregeling voor klasse II en III trad in werking.
Beide kwaliteiten kunnen op grond van deze rege
ling uit de markt worden genomen tegen prijzen
die in Brussel zijn vastgesteld en welke zo laag
zijn dat ze niet meer zijn dan een vergoeding voor
de bewaar- en sorteerkosten. Ze betekenen in elk
geval een bodem in de markt op dat niveau, maar
we zullen toch moeten hopen dat er niet teveel uit
de markt genomen zullen moeten worden tegen
deze prijzen want ze zijn bijzonder laag. Elders in
dit blad zijn de ophoud- en vergoedingsprijzen op
genomen. Het blijft een bijzonder zwakke zaak met
de afzet van appelen. We vernamen ook dat met
ingang van 1 april appels in de E.E.G. uit derde
landen alleen op vergunning ingevoerd kunnen
worden. Deze regeling zal gelden tot eind juni en
ze is ook genomen om de afzet van de eigen oogst
wat beter te doen verlopen. Hopelijk zal deze maat
regel iets bijdragen tot een betere stemming bij
de afzet van appelen.
De uitvoering van de nieuwe E.E.G.-invoerrege-
ling berust bij de lidstaten zelf. Het is voor de
eerste keer dat in de E.E.G. een dergelijke rege
ling van kracht wordt en we mogen aannemen dat
er wel een zekere gunstige werking voor de eigen
appelafzet van zal uit gaan.
De fruitteelt was de vorige week overigens weer
volop in het nieuws. Minister Lardinois werd ge
ïnterpelleerd door drs. Zijlstra en er werd een
motie aangenomen waarin de Minister wordt ge
vraagd voor 1 april maatregelen ten gunste van
de fruitteelt bekend te maken. Opmerkelijk was
wel dat alle partijen, met uitzondering van de Boe
renpartij, voor deze motie hebben gestemd. Dat
komt heus niet zo dikwijls voor en het bewijst hoe
zeer iedere groepering overtuigd is van de nood
in de fruitteelt. Hopelijk zal ook de Minister daar
van nu wel doordrongen zijn en zal hij in de Minis
terraad de nodige steun krijgen voor een hulppro
gramma dat werkelijk hulp biedt.
Dat de eerder ingestelde overbruggingsregeling
dat niet doet weet iedereen. Het werd wel heel
duidelijk gesteld in een artikel in „De Fruitteelt"
van vorige week, geschreven door de heer G. W. A.
de Clercq te Abbenes.
De heer De Clercq wijst er op dat de regeling
aardig is tegenover de banken die hierdoor zonder
risico een zaak kunnen doen, maar dat ze minder
aardig is tegenover de telers. Het wordt duidelijk
getoond dat er twijfel is over de vraag of ze het
geld wel ooit zullen kunnen terugbetalen en de
gene die leent komt hierdoor alleen maar dieper in
het financiële moeras. De bank heeft geen risico
en de regering heeft het, door haar hypothecaire
lening, ook nietl Alleen voor de teler is het een
te zware belasting!
Met cijfers wordt dan aangetoond hoe onredelijk
het is dat de teler via de overbruggingsregeling
geld moet lenen voor zijn levensonderhoud en hoe
hij hierdoor alleen maar armer wordt, nog armer
dan hij al is.
/WIET grote belangstelling ziet de Nederlandse
fruitteelt uit naar wat minister Lardinois zal
gaan doen voor deze bedrijfstak.
De nood is groot en ze wordt nog steeds groter
omdat de prijzen dit voorjaar geleidelijk zijn terug
gelopen in plaats van gestegen zoals iedereen toch
had gehoopt en ook nodig zou zjjn voor een enigs
zins redelyke teeltbeloning. Het seizoen 1969'70
kan niet meer goed worden. Hiervoor is er teveel
tegen te lage prijzen geruimd moeten worden. Het
gaat er nu echter in hoofdzaak om dat de minis
ter bekend maakt op welke wijze het mogelijk ge
maakt zal worden dat het perspectief biedende be
drijf, waarvoor in de toekomst plaats zou zjjn in
ons land, die toekomst ook kan halen.
Enkel met het overbruggingscrediet en een jaar
rente-garantie zal dat beslist niet gaan. Hierdoor
worden de financiële zorgen van de teler enkel
maar groter.
Er is de laatste weken ook nog al wat propagan
da gemaakt voor het gratis verstrekken van appe
len aan schoolkinderen. Op zichzelf is dat geen
gekke gedachte. Alleen zitten we hier met het ge
val dat voor het uitdelen werd gedacht aan de appe
len die de regering via de interventieregeling uit
de markt zou gaan nemen. Liever zouden we zien
dat er geld beschikbaar werd gesteld voor de scho
len om op de normale markt appelen aan te ko
pen voor de kinderen. Dat is wei wat anders dan
gratis uitdelen van interventie-fruit. Daarvan ver
wachten we niet veel omdat er nog al wat bij komt
kijken alvorens het fruit op de plaats van bestem
ming is. Het vorig seizoen was er ook een moge
lijkheid dat sociale instellingen gratis interventie-
fruit konden betrekken.
Voor zover ons bekend is hiervan toen in Zee
land geen gebruik gemaakt. De instantie die voor
deze gratis fruitverstrekking in aanmerking kwam
moest zelf het vervoer regelen en betalen, ook
het fustvervoerl En dat bleek in veel gevallen een
zodanig beletsel te zijn dat men er van afzagl Een
werkelijke verruiming van de afzetmogelijkheden
zien we daarom niet in het fruit verstrekken aan
de schoolkinderen!