Toezegging aanvullende maatregelen tegen fruitteeltcrisis fl DINGEN VAN DE WEEK 10 MINISTER Lardinois heeft met de meeste na druk gesteld dat hij de grootst mogelijke aandacht heeft voor de nood In de fruitteelt. Dit in aansluiting op de interpellatie van drs. R. Zijlstra op 11 maart j.l. in de Tweede Kamer. De heer Zijlstra drong er in een motie op aan. dat de minister op korte termijn, doch uiterlijk 1 april a.s. in overleg met het bedrijfsleven aanvul lende maatregelen zou treffen. De minister achtte deze motie overbodig, doch de Kamer gaf blijk er anders over te denken. Drie andere moties, ingediend door de heer S. v. d. Ploeg, werden verworpen. Ze betroffen het verstrekken van een bedrag van levensonderhoud, een tegemoetkoming in de hagelschade-verzeke- ring en het gratis verstrekken van appels aan schoolkinderen. OVERBRUGGINGSCREDIETREGELING, HOE VERDER? 1L naar gelang de perspectieven voor de fruit- teelt zal, aldus minister Lardinois bezien worden wat het volgend jaar te doen staat met de overbruggingscredietregeling. Hierbij treden voor- al de volgende punten naar voren: Gaan wij met de regeling als zodanig verder, zodat ook het volgend jaar weer nieuwe aan vragen gedaan kunnen worden; went 9t and punt ment in flat geval t.a.v. de af lossing, die dan komt, te worden ingenomen wordt de mogelijkheid alsnog geopend om het tweede jaar rentesubsidies te krijgen moet de kwestie van het levensonderhoud in een dergelijke regeling worden ingebouwd? De minister is bereid, reeds in mei of juni met het bedrijfsleven in overleg te treden. Hij hoopt echter dit overleg te bespoedigen o.m. door over het ook interdepartementaal te voeren vooroverleg, reeds in de eerstkomende vergadering van het Land bouwschap (over 14 dagen) uitsluitsel te kunnen geven, opdat de fruittelers ruim voor de tijd zullen weten waaraan zij toe zijn. Uit de aanvragen voor de overbruggingsfinancie ring blijkt overigens niet, dat in de Zeeuwse fruit teelt de grootste moeilijkheden zijn. De belangstel ling van de Zeeuwse fruittelers voor deze regeling blijft relatief opmerkelijk achter bij de interesse van de fruittelers in andere delen van het land! TOEZEGGINGEN MINISTER Lardinois maakte voorts bekend dat het O.- en S.-fonds tot twee aanvullende maatregelen voor de fruitteelt heeft besloten. Ten eerste zal bij beëindiging van fruitteeltbedrijven voor het volgende jaar geen inkomensmaximum meer worden gesteld. Op de tweede plaats zal boven de EJE.G.-rooiregeling by totale beëindiging nog een extra rooipremie van 1200,per ha worden gegeven. Een importstop voor fruit (van het zuidelijk half rond) is in eerste instantie door de Europese Com missie afgewezen. Wel zal met ingang van 1 april een import vergunningensysteem voor appels wor den ingevoerd, dat 3 maanden zal duren en waarbij de importeurs waarschijnlijk een waarborgsom van 7 cent per kg zullen moeten betalen. De E.E.G.-verordening, waarbij klasse II en IH uit de markt genomen kan worden zonder dat er een crisis is, doch waarbij de prijs tot een bepaald peil is gezakt (Golden Delicious n 22 ct. per kg in maart in april 25 cent per kg) zal binnenkort (vervroegd) in werking kunnen treden. Bij fusies van veilingen is extra subsidie mogelijk als men tegelijk verder dan het normale veiling systeem wil gaan. De bekende 321 subsidie geldt echter niet voor Nederland, omdat deze bedoeld is voor oprichting van telersverenigingen en niet voor reeds bestaande producentenorganisaties. FRANSE SUBSIDIES De steun die de telers in Frankrijk krijgen is niet zo omvangrijk als vaak wordt beweerd. De minis ter waarschuwde in dit verband tegen de demago gie. waaraan momenteel buitenlanders in Neder land zich bezondigen. Het is in dit verband goed er op te wijzen, dat er verschil is tussen theorie en praktijk. Als Nederland op grond van algemene wetten getroffen maatrege len in andere landen gaat aanvallen, dan zal ons land er rekening mee moeten houden, dat ook Nederlandse maatregelen door die andere landen extra kritisch onder de loep zullen worden geno men. En dan zal men rtcb moeten afvragen, of nki b.v. toepassing op fruittelers van onze Bijstandswet even goed als een concurrentievervalsing zal wor den beschouwd. Niettemin zegde de bewindsman toe, via zijn. Franse ambtgenoot inlichtingen omtrent steun maatregelen voor met name de Franse fruitteelt (b.v. de subsidie op hagelschadeverzekeringspre- mies) te zullen inwinnen. Hagelschadeverzekerings premies worden in Frankrijk gegeven op grond van een wet van 1964, die betrekking heeft op calami teiten. Op het ogenblik bedraagt de hagelschade- verzekeringspremie 15 van de kosten van deze verzekering voor Franse fruittelers. Desnoods zou de bewindsman ook nog bereid zijn daarbij ech ter met de consequenties rekening houdende de zaak van de hagelschadepremies in de Raad van Mi nisters aan de orde te stellen. ROOIEN, BESTE MIDDEL VOOR EVENWICHTSHERSTEL De minister kan geen definitief antwoord geven op de vraag, welk areaal in de E.E.G. zou moeten worden gerooid, om de structurele overproduktie weg te werken. Volgens de Europese Commissie zou er een structureel overaanbod zijn van fruit op de E.E.G.-markt, vooral appelen en peren, van on geveer 4 Dit zegt vanwege de opbrengst verschil len van opstanden niets m.b.t. de te rooien hoe veelheid fruit. Als elders in de E.E.G. een gelijke belangstelling voor de rooiregeling zou blijken, als in de Benelux bestaat, verwacht minister Lardinois, dat een punt van evenwicht grotendeels bereikt zal worden. COMMENTAAR REDAKTIE Het belangrijkste is de toezegging, dat de minis ter vóór 2 april met het bedrijfsleven overleg zaü plegen betreffende aanvullende maatregelen,! OVERBRUGGINGSFINANCIERING FRUITTEELT Stand per 10 maart 1970 Aantal Toegewezen Afgewezen aanvragen door BF Groningen 1 Friesland 3 1 Drenthe Usselmeerp. 78 58 4 Gelderland 150 97 31 Utrecht 31 13 7 N.-Holland 42 28 3 Z.-Holland 31 22 T Zeeland 51 30 4 N. Brabant 56 21 4 Limburg 32 17 Totaal 475 287 66 Het gemiddelde garantie-bedrag bedraagt bijna 38.000,zodat met de thans toegewezen garan ties een bedrag is gemoeid van ruim 10 miljoen gul den. f~)EZE week maandag ontvingen we bericht dat met directe ingang interventie op de appel markt mogelijk was geworden. De E.E.G. interven tieregeling voor klasse II en III trad in werking. Beide kwaliteiten kunnen op grond van deze rege ling uit de markt worden genomen tegen prijzen die in Brussel zijn vastgesteld en welke zo laag zijn dat ze niet meer zijn dan een vergoeding voor de bewaar- en sorteerkosten. Ze betekenen in elk geval een bodem in de markt op dat niveau, maar we zullen toch moeten hopen dat er niet teveel uit de markt genomen zullen moeten worden tegen deze prijzen want ze zijn bijzonder laag. Elders in dit blad zijn de ophoud- en vergoedingsprijzen op genomen. Het blijft een bijzonder zwakke zaak met de afzet van appelen. We vernamen ook dat met ingang van 1 april appels in de E.E.G. uit derde landen alleen op vergunning ingevoerd kunnen worden. Deze regeling zal gelden tot eind juni en ze is ook genomen om de afzet van de eigen oogst wat beter te doen verlopen. Hopelijk zal deze maat regel iets bijdragen tot een betere stemming bij de afzet van appelen. De uitvoering van de nieuwe E.E.G.-invoerrege- ling berust bij de lidstaten zelf. Het is voor de eerste keer dat in de E.E.G. een dergelijke rege ling van kracht wordt en we mogen aannemen dat er wel een zekere gunstige werking voor de eigen appelafzet van zal uit gaan. De fruitteelt was de vorige week overigens weer volop in het nieuws. Minister Lardinois werd ge ïnterpelleerd door drs. Zijlstra en er werd een motie aangenomen waarin de Minister wordt ge vraagd voor 1 april maatregelen ten gunste van de fruitteelt bekend te maken. Opmerkelijk was wel dat alle partijen, met uitzondering van de Boe renpartij, voor deze motie hebben gestemd. Dat komt heus niet zo dikwijls voor en het bewijst hoe zeer iedere groepering overtuigd is van de nood in de fruitteelt. Hopelijk zal ook de Minister daar van nu wel doordrongen zijn en zal hij in de Minis terraad de nodige steun krijgen voor een hulppro gramma dat werkelijk hulp biedt. Dat de eerder ingestelde overbruggingsregeling dat niet doet weet iedereen. Het werd wel heel duidelijk gesteld in een artikel in „De Fruitteelt" van vorige week, geschreven door de heer G. W. A. de Clercq te Abbenes. De heer De Clercq wijst er op dat de regeling aardig is tegenover de banken die hierdoor zonder risico een zaak kunnen doen, maar dat ze minder aardig is tegenover de telers. Het wordt duidelijk getoond dat er twijfel is over de vraag of ze het geld wel ooit zullen kunnen terugbetalen en de gene die leent komt hierdoor alleen maar dieper in het financiële moeras. De bank heeft geen risico en de regering heeft het, door haar hypothecaire lening, ook nietl Alleen voor de teler is het een te zware belasting! Met cijfers wordt dan aangetoond hoe onredelijk het is dat de teler via de overbruggingsregeling geld moet lenen voor zijn levensonderhoud en hoe hij hierdoor alleen maar armer wordt, nog armer dan hij al is. /WIET grote belangstelling ziet de Nederlandse fruitteelt uit naar wat minister Lardinois zal gaan doen voor deze bedrijfstak. De nood is groot en ze wordt nog steeds groter omdat de prijzen dit voorjaar geleidelijk zijn terug gelopen in plaats van gestegen zoals iedereen toch had gehoopt en ook nodig zou zjjn voor een enigs zins redelyke teeltbeloning. Het seizoen 1969'70 kan niet meer goed worden. Hiervoor is er teveel tegen te lage prijzen geruimd moeten worden. Het gaat er nu echter in hoofdzaak om dat de minis ter bekend maakt op welke wijze het mogelijk ge maakt zal worden dat het perspectief biedende be drijf, waarvoor in de toekomst plaats zou zjjn in ons land, die toekomst ook kan halen. Enkel met het overbruggingscrediet en een jaar rente-garantie zal dat beslist niet gaan. Hierdoor worden de financiële zorgen van de teler enkel maar groter. Er is de laatste weken ook nog al wat propagan da gemaakt voor het gratis verstrekken van appe len aan schoolkinderen. Op zichzelf is dat geen gekke gedachte. Alleen zitten we hier met het ge val dat voor het uitdelen werd gedacht aan de appe len die de regering via de interventieregeling uit de markt zou gaan nemen. Liever zouden we zien dat er geld beschikbaar werd gesteld voor de scho len om op de normale markt appelen aan te ko pen voor de kinderen. Dat is wei wat anders dan gratis uitdelen van interventie-fruit. Daarvan ver wachten we niet veel omdat er nog al wat bij komt kijken alvorens het fruit op de plaats van bestem ming is. Het vorig seizoen was er ook een moge lijkheid dat sociale instellingen gratis interventie- fruit konden betrekken. Voor zover ons bekend is hiervan toen in Zee land geen gebruik gemaakt. De instantie die voor deze gratis fruitverstrekking in aanmerking kwam moest zelf het vervoer regelen en betalen, ook het fustvervoerl En dat bleek in veel gevallen een zodanig beletsel te zijn dat men er van afzagl Een werkelijke verruiming van de afzetmogelijkheden zien we daarom niet in het fruit verstrekken aan de schoolkinderen!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 10