r De Volkerakdam eerder open VRIJDAG 27 FEBRUARI 1970 58e Jaargang No. 3020 officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant v. J r\E werkzaamheden aan de Volkerakdam, de nieuwe verbinding van West-Brabant met het Rotterdamse gebied, vorderen goed en het laat zich aanzien, dat het wegdek van deze belangrijke ver binding eind juli, begin augustus klaar zal zijn. Het zou voor de hand liggen, dat de dam dan zo spoe dig mogelijk officieel voor het verkeer zou worden opengesteld. Zo eenvoudig ligt het echter niet. land tuinbouwblad In dit nummer o.m.: Landbouwbegroting 1970 in Eerste Kamer Pagina 3 Zorgen rond de aard appelteelt Pagina 5 Teler verplicht zich Pagina 6 Spuiten met chemische middelen is precisiewerk Pagina 7 Tuinbouwcommissie besprak situatie in de fruit teelt en recreatieproblemen Pagina 17 Pluimveedagen Kring Brabant - N.O.P. Pagina 19 Studiemiddag rundvee houderij te Axel Pagina 20 Doyenné du Cornice en Kwee Adams Pagina 21 De fruitteeltpolitiek van Frankrijk en Italië Pagina 23 Welke groenteteelten kunnen passen op een ak kerbouwbedrijf Pagina 24 en 25 In de wintermaanden is er voldoende tijd geweest voor het opstellen van het bouw-, bemestings-, spuit- en voeder- winningsplan. Alhoewel de grond na het winterse weer in de afgelopen weken nog nat en koud is, hopen we in maart met de voorjaarswerkzaamheden te beginnen. Een daarvan is het strooien van kunstmest. Daarbij moet bedacht wor den dat grote hoeveelheden kunstmest kort voor het zaaien of poten gestrooid, als daar droog weer op volgt, aanleiding kan geven tot ernstige groeiremming door een te hoge zout concentratie in de bovenlaag. Door 2 a 3 weken voor het zaaien of poten de kunstmest toe te dienen kan dit risico enigszins ondervangen worden. Deze en andere tips vindt U in het artikel op pagina 8 en 9 „De maand maart op het landbouwbedrijf". De Zoomweg, de nieuwe verbindingsweg Rotter damAntwerpen, waarvan de Volkerakdam een onderdeel uitmaakt, is nog slechts ten dele klaar. Op Brabants gebied is in aanleg het tracé vanaf de Volkerakdam tot even voorbij Dinteloord, waar na het verkeer in zuidelijke richting voorlopig ge bruik zal moeten maken van de bestaande wegen via Steenbergen, Halsteren naar Bergen op Zoom. Een dringend noodzakelijke omlegging rond Steen bergen is er nog niet. Bij openstelling van de dam is het verkeer in oostelijke richting aangewezen op de bestaande dijk- en polderwegen om via Klundert rijksweg 17, dan wel de Maasroute te kunnen bereiken. Het tra gische is, dat Noord-Brabant heeft verzuimd zijn planning van wegen tijdig aan te passen aan de werken van Rijkswaterstaat bij Willemstad. Straks is de dam klaar, doch er zijn geen aansluitende we gen, die het over de dam komende verkeer kunnen opvangen. Met de aanleg van de laatste etappe van de Maasroute, de aansluiting van rijksweg 17 naar de Zoomweg via het verkeersplein in de Hei- ningse polder, is men nog nauwelijks begonnen. De aanleg van deze verbindingsweg is intussen door het rijk overgenomen van de provincie. LIET voornemen van Rijkswaterstaat was de weg over de Volkerakdam niet eerder vrij te geven voor het verkeer, dan wanneer de aanslui tende wegen in West-Brabant klaar zouden zijn. De verwachting is immers, dat een verkeersstroom van duizenden auto's per dag men schat alleen aan personenauto's al 4.000 tot 6.000 belangrijke schade zal toebrengen aan de secundaire en tertaire wegen van polders en gemeenten, maar daarnaast ook uit een ooggpunt van verkeersveiligheid nau welijks verantwoord zal zijn. Het is met name onze kring West-Brabant, die al geruime tijd en herhaal delijk gewezen heeft op de te verwachten proble men, die zich bij openstelling van de Volkerakdam zullen voordoen. Intussen hebben ook kamerleden vragen hierover gesteld aan de Minister van Ver keer en Waterstaat en heeft ook een bespreking plaats gevonden van burgemeesters uit het betref fende gebied met het bestuur van het waterschap de Striene en vertegenwoordigers van rijks- en pro vinciale waterstaat. CR wordt nu gezocht naar een tijdelijke oplos- L sing, waarbij de dam begin augustus a.s. toch zou kunnen worden opengesteld, doch dan alleen voor personenauto's dus niet voor vracht autoverkeer. Daarbij zouden dan ook de polder wegen in de Ruigenhil, de Noord- en Zuidlangeweg voor éénrichtingsverkeer betrokken worden. Verder zal uiteraard de Stadsedijk een groot deel van het verkeer moeten opvangen. Geen van deze wegen leent zich echter voor In tensief verkeer, bovendien zal er voor gezorgd moeten worden, dat het plaatselijk verkeer en met name het landbouwverkeer niet gedupeerd wordt door de te treffen tijdelijke maatregelen. Blijft voorts ook de vraag, wie de schade betaalt die het ver keer aan de betreffende wegen zal toebrengen, een vraag, die uiteraard allereerst leeft bij het bestuur van het waterschap. De Volkerakdam eerder open lijkt aantrekkelijk o.a. voor het pendelverkeer en voor aan de Dintel- mond gevestigde nieuwe industrieën. Men zou het daartoe kunnen beperken en zou het doorgaand verkeer voorlopig de oude route kunnen laten vol gen via de Moerdijkbrug. Bij de binnenkort in dezen te nemen beslissing zullen de diverse belangen tegen elkaar afgewo gen moeten worden. De belangen van de landoouw zijn in ieder geval vanwege de kring West-Brabant van de ZLM en het Waterschap de Strienne reeds eerder kenbaar gemaakt. Wij hopen hier nader op terug te komen. K.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 1