r
De Volkerakdam eerder open
VRIJDAG 27 FEBRUARI 1970
58e Jaargang No. 3020
officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
v.
J
r\E werkzaamheden aan de Volkerakdam, de
nieuwe verbinding van West-Brabant met het
Rotterdamse gebied, vorderen goed en het laat zich
aanzien, dat het wegdek van deze belangrijke ver
binding eind juli, begin augustus klaar zal zijn. Het
zou voor de hand liggen, dat de dam dan zo spoe
dig mogelijk officieel voor het verkeer zou worden
opengesteld. Zo eenvoudig ligt het echter niet.
land
tuinbouwblad
In dit nummer o.m.:
Landbouwbegroting
1970 in Eerste Kamer
Pagina 3
Zorgen rond de aard
appelteelt Pagina 5
Teler verplicht zich
Pagina 6
Spuiten met chemische
middelen is precisiewerk
Pagina 7
Tuinbouwcommissie
besprak situatie in de fruit
teelt en recreatieproblemen
Pagina 17
Pluimveedagen
Kring Brabant - N.O.P.
Pagina 19
Studiemiddag rundvee
houderij te Axel
Pagina 20
Doyenné du Cornice en
Kwee Adams Pagina 21
De fruitteeltpolitiek van
Frankrijk en Italië
Pagina 23
Welke groenteteelten
kunnen passen op een ak
kerbouwbedrijf
Pagina 24 en 25
In de wintermaanden is er voldoende tijd geweest voor het opstellen van het bouw-, bemestings-, spuit- en voeder-
winningsplan. Alhoewel de grond na het winterse weer in de afgelopen weken nog nat en koud is, hopen we in maart
met de voorjaarswerkzaamheden te beginnen. Een daarvan is het strooien van kunstmest. Daarbij moet bedacht wor
den dat grote hoeveelheden kunstmest kort voor het zaaien of poten gestrooid, als daar droog weer op volgt, aanleiding
kan geven tot ernstige groeiremming door een te hoge zout concentratie in de bovenlaag. Door 2 a 3 weken voor het
zaaien of poten de kunstmest toe te dienen kan dit risico enigszins ondervangen worden. Deze en andere tips vindt
U in het artikel op pagina 8 en 9 „De maand maart op het landbouwbedrijf".
De Zoomweg, de nieuwe verbindingsweg Rotter
damAntwerpen, waarvan de Volkerakdam een
onderdeel uitmaakt, is nog slechts ten dele klaar.
Op Brabants gebied is in aanleg het tracé vanaf
de Volkerakdam tot even voorbij Dinteloord, waar
na het verkeer in zuidelijke richting voorlopig ge
bruik zal moeten maken van de bestaande wegen
via Steenbergen, Halsteren naar Bergen op Zoom.
Een dringend noodzakelijke omlegging rond Steen
bergen is er nog niet.
Bij openstelling van de dam is het verkeer in
oostelijke richting aangewezen op de bestaande
dijk- en polderwegen om via Klundert rijksweg 17,
dan wel de Maasroute te kunnen bereiken. Het tra
gische is, dat Noord-Brabant heeft verzuimd zijn
planning van wegen tijdig aan te passen aan de
werken van Rijkswaterstaat bij Willemstad. Straks
is de dam klaar, doch er zijn geen aansluitende we
gen, die het over de dam komende verkeer kunnen
opvangen. Met de aanleg van de laatste etappe
van de Maasroute, de aansluiting van rijksweg 17
naar de Zoomweg via het verkeersplein in de Hei-
ningse polder, is men nog nauwelijks begonnen.
De aanleg van deze verbindingsweg is intussen
door het rijk overgenomen van de provincie.
LIET voornemen van Rijkswaterstaat was de
weg over de Volkerakdam niet eerder vrij te
geven voor het verkeer, dan wanneer de aanslui
tende wegen in West-Brabant klaar zouden zijn. De
verwachting is immers, dat een verkeersstroom van
duizenden auto's per dag men schat alleen aan
personenauto's al 4.000 tot 6.000 belangrijke
schade zal toebrengen aan de secundaire en tertaire
wegen van polders en gemeenten, maar daarnaast
ook uit een ooggpunt van verkeersveiligheid nau
welijks verantwoord zal zijn. Het is met name onze
kring West-Brabant, die al geruime tijd en herhaal
delijk gewezen heeft op de te verwachten proble
men, die zich bij openstelling van de Volkerakdam
zullen voordoen. Intussen hebben ook kamerleden
vragen hierover gesteld aan de Minister van Ver
keer en Waterstaat en heeft ook een bespreking
plaats gevonden van burgemeesters uit het betref
fende gebied met het bestuur van het waterschap
de Striene en vertegenwoordigers van rijks- en pro
vinciale waterstaat.
CR wordt nu gezocht naar een tijdelijke oplos-
L sing, waarbij de dam begin augustus a.s.
toch zou kunnen worden opengesteld, doch dan
alleen voor personenauto's dus niet voor vracht
autoverkeer. Daarbij zouden dan ook de polder
wegen in de Ruigenhil, de Noord- en Zuidlangeweg
voor éénrichtingsverkeer betrokken worden. Verder
zal uiteraard de Stadsedijk een groot deel van het
verkeer moeten opvangen.
Geen van deze wegen leent zich echter voor In
tensief verkeer, bovendien zal er voor gezorgd
moeten worden, dat het plaatselijk verkeer en met
name het landbouwverkeer niet gedupeerd wordt
door de te treffen tijdelijke maatregelen. Blijft voorts
ook de vraag, wie de schade betaalt die het ver
keer aan de betreffende wegen zal toebrengen, een
vraag, die uiteraard allereerst leeft bij het bestuur
van het waterschap.
De Volkerakdam eerder open lijkt aantrekkelijk
o.a. voor het pendelverkeer en voor aan de Dintel-
mond gevestigde nieuwe industrieën. Men zou het
daartoe kunnen beperken en zou het doorgaand
verkeer voorlopig de oude route kunnen laten vol
gen via de Moerdijkbrug.
Bij de binnenkort in dezen te nemen beslissing
zullen de diverse belangen tegen elkaar afgewo
gen moeten worden. De belangen van de landoouw
zijn in ieder geval vanwege de kring West-Brabant
van de ZLM en het Waterschap de Strienne reeds
eerder kenbaar gemaakt. Wij hopen hier nader op
terug te komen.
K.