VRIJDAG 20 FEBRUARI 1970 58e Jaargang No. 3019 Officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt In zeeland en noord-brabant ANDERE SUIKERREGELING Ir. C. S. KNOTTNERUS BEMEST GRANEN NORMAAL MET STIKSTOF zlm land en tuinbouwblad In dit nummer o.m.: Naar besluiten in de E.E.G. Pagina 3 Indiening aanvragen marktstructuur proiecten Pagina 3 Mansholt over: De kri tiek op zijn plan Pagina 5 Uit de praktijk Pagina 7 Tuinbouwnieuws met champignonteelt-mogelijk heden Pagina 8 en 9 Noord-Brabant start met georganiseerde masti- tisbestrijding Pagina 10 „Van geld en goed" en „Rond de Schelde" met „Korte wenken" Pagina 11 Voederwinningsplan 1970 Pagina 12 en 13 Boter aan de galg? Pagina 15 Markt en Plattelands- jeugd deze keer op Pagina 18 en 20 Op het moment dat ik dit schrijf zijn er in Brus sel nog geen besluiten genomen over de prijzen van landbouwprodukten voor 1970/71, misschien zijn die er wel als u dit leest. De kans dat daarbij aan de quotaregeling voor de suiker wordt gesleu teld lijkt niet gering. Voor Nederland heeft dat aparte consequenties. Wij hebben n.l. als enige E.E.G.-land indertijd gekozen voor een systeem waarbij niet iedere individuele boer een kwantum „vet" en „half-vet" krijgt toegewezen. Het geko zen systeem, in ons geval het z.g. mengprijssys- teem, zou voor drie jaar gelden. Om het verhaal voor ons onaantrekkelijk te maken is in het meng- prijsstelsel een korting op de hoeveelheid half vette suiker toegepast. Wij- hebben dat toen toch aanvaard omdat de administratieve kanten van het andere systeem, het z.g. contractenstelsel (een soort contingentering per teler) ons heel bezwaar lijk leken. Wanneer nu op voorstel van de Com missie door de Ministerraad het basisquotum „vet" (en daarmee ook „half-vet") wordt verlaagd dan meen ik dat hiermee de indertijd gemaakte afspraak vervalt. Wij zouden dan opnieuw de keuze moeten hebben welk systeem wij onder deze omstandig heden willen toèpassen. NAAR CONTRACTENSTELSEL Het lijkt mij dan voor de hand te liggen dat ook Nederland het individuele contingenteringssysteem zal moeten volgen, hoe ernstig de bezwaren ook mogen zijn. De nadelen van het huidige mengprijs- stelsel worden dan te groot. Er zal dan n.l. een te groot kwantum op de „magere" markt terecht ko men en dus eigenlijk helemaal niets opbrengen. Wij zouden daarom dus over moeten stappen op het contractenstelsel, d.w.z. op een systeem waarbij 95 van het vorige jaar aan vette suiker kan wor den geproduceerd plus 35 van deze 95 (aan genomen dus dat het basisquotum 5 minder wordt). Sommigen menen dat er dan nog wel enige verrekening moet worden toegepast vanwege het feit dat Nederland in de vorige jaren al te veel half-vette suiker zou hebben opgemaakt. (Wij heb ben n.l. zelf ons quotum „half-vet" a 50 van het basisquotum over drie jaar mogen verdelen). Dat lijkt mij een redenering die niet op gaat. In de eerste plaats is dat „te veel" dan ongeveer 50 in twee jaar in plaats van in drie jaar. Dat is dan altijd nog niet meer dan 25 per jaar, d.w.z. zo'n 10% minder dan de partnerlanden met hun half-vette marge van 35 elk jaar. Maar wanneer men zo'n korrektie toe past zal er van een even tueel voordeel van het overstappen naar het andere systeem zo goed als niets overblijven. Een korting van 5 vette suiker komt n.l. overeen met bijna 10% half-vette suiker. Wij kunnen dan misschien Het zal dit jaar niet nodig zijn granen afwijkend met stikstof te bemesten. Aldus dr. F. van der Paauw van het Instituut voor Bodemvruchtbaarheid te Haren (Gr.). Als gevolg van de hoge regenval in november is een belangrijk deel van de in de droge maanden september en oktober in de grond gevormde stikstof verloren gegaan. Ondanks een zwak herstel van de stikstofvorming na de natte periode is het profiel nu slechts middelmatig van stikstof voorzien, zodat (evenals in 1969) een nor male bemesting met stikstof kan plaats vinden en een toeslag of aftrek, zoals in eerdere jaren werd aangeraden, achterwege kan blijven. Ruimere be mesting zou alleen dan nodig zijn als er vóór het zaaien vrij veel regen zou vallen. Minder overvloedig is de novemberregen ge weest in de Achterhoek, het zuidwestelijke gedeel te van de Veluwe, de oostelijke Betuwe, de noord oosthoek van Noord-Brabant en Noord-Limburg beter integraal uitvoering van onze indertijd ge maakte keuze eisen, dus mengprijsstelsel zonder korting van quotum. Van een nieuwe vrije keuze is dan immers helemaal geen sprake. AFSPRAKEN NAKOMEN Het wil mij voorkomen dat ook de overheden zowel de Nederlandse als de Brusselse gehouden zijn gemaakte afspraken inderdaad gestand te doen. In het bedrijfsleven zou zoiets meestal aanleiding geven tot een eis op schadevergoeding. Zover hoeft het hier natuurlijk niet te komen. Maar wel meen ik dat ook de Brusselse overheid tevreden moet zijn als Nederland zich van nu af zou scharen bij de overige lidstaten en het door hen zo zeer ge wenste systeem zou gaan toepassen. Om hier ook nog voor gestraft te worden lijkt mij wel wat te veel van het goede van het kwade dan. (ten noorden van Venlo). Hier zal de stikstofuit spoeling wat minder geweest zijn, zodat in deze gebieden enige voorzichtigheid met de stikstofbe mesting geboden is. Dit geldt vooral voor kleigron den, omdat de uitspoeling daar toch al wat minder snel verloopt dan op zand. Mocht het later uit de stand van het gewas blij ken dat toch wat te weinig stikstof is toegediend, dan kan bij het begin van het schieten nog een aanvullende bemesting van 40 kg stikstof per hec tare (11/22 baal) worden verstrekt. Op percelen die met DD zijn ontsmet is de stik stof niet uitgespoeld. Hier moet men gemiddeld 30 kg per hectare minder geven. Mocht blijken dat de stikstofbemesting te zwaar is geweest, dan kan om legering te voorkomen bij tarwe met chloor- mequat (vroeger CCC) worden bespoten, mits het aewas niet hoger is dan 35 centimeter.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 1