VRIJDAG 20 FEBRUARI 1970
58e Jaargang No. 3019
Officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt In zeeland en noord-brabant
ANDERE SUIKERREGELING Ir. C. S. KNOTTNERUS
BEMEST GRANEN NORMAAL MET STIKSTOF
zlm
land
en tuinbouwblad
In dit nummer o.m.:
Naar besluiten in de
E.E.G. Pagina 3
Indiening aanvragen
marktstructuur proiecten
Pagina 3
Mansholt over: De kri
tiek op zijn plan Pagina 5
Uit de praktijk
Pagina 7
Tuinbouwnieuws met
champignonteelt-mogelijk
heden Pagina 8 en 9
Noord-Brabant start
met georganiseerde masti-
tisbestrijding Pagina 10
„Van geld en goed" en
„Rond de Schelde" met
„Korte wenken" Pagina 11
Voederwinningsplan
1970 Pagina 12 en 13
Boter aan de galg?
Pagina 15
Markt en Plattelands-
jeugd deze keer op
Pagina 18 en 20
Op het moment dat ik dit schrijf zijn er in Brus
sel nog geen besluiten genomen over de prijzen
van landbouwprodukten voor 1970/71, misschien
zijn die er wel als u dit leest. De kans dat daarbij
aan de quotaregeling voor de suiker wordt gesleu
teld lijkt niet gering. Voor Nederland heeft dat
aparte consequenties. Wij hebben n.l. als enige
E.E.G.-land indertijd gekozen voor een systeem
waarbij niet iedere individuele boer een kwantum
„vet" en „half-vet" krijgt toegewezen. Het geko
zen systeem, in ons geval het z.g. mengprijssys-
teem, zou voor drie jaar gelden. Om het verhaal
voor ons onaantrekkelijk te maken is in het meng-
prijsstelsel een korting op de hoeveelheid half
vette suiker toegepast. Wij- hebben dat toen toch
aanvaard omdat de administratieve kanten van het
andere systeem, het z.g. contractenstelsel (een
soort contingentering per teler) ons heel bezwaar
lijk leken. Wanneer nu op voorstel van de Com
missie door de Ministerraad het basisquotum „vet"
(en daarmee ook „half-vet") wordt verlaagd dan
meen ik dat hiermee de indertijd gemaakte afspraak
vervalt. Wij zouden dan opnieuw de keuze moeten
hebben welk systeem wij onder deze omstandig
heden willen toèpassen.
NAAR CONTRACTENSTELSEL
Het lijkt mij dan voor de hand te liggen dat ook
Nederland het individuele contingenteringssysteem
zal moeten volgen, hoe ernstig de bezwaren ook
mogen zijn. De nadelen van het huidige mengprijs-
stelsel worden dan te groot. Er zal dan n.l. een te
groot kwantum op de „magere" markt terecht ko
men en dus eigenlijk helemaal niets opbrengen. Wij
zouden daarom dus over moeten stappen op het
contractenstelsel, d.w.z. op een systeem waarbij
95 van het vorige jaar aan vette suiker kan wor
den geproduceerd plus 35 van deze 95 (aan
genomen dus dat het basisquotum 5 minder
wordt). Sommigen menen dat er dan nog wel enige
verrekening moet worden toegepast vanwege het
feit dat Nederland in de vorige jaren al te veel
half-vette suiker zou hebben opgemaakt. (Wij heb
ben n.l. zelf ons quotum „half-vet" a 50 van het
basisquotum over drie jaar mogen verdelen). Dat
lijkt mij een redenering die niet op gaat.
In de eerste plaats is dat „te veel" dan ongeveer
50 in twee jaar in plaats van in drie jaar. Dat
is dan altijd nog niet meer dan 25 per jaar, d.w.z.
zo'n 10% minder dan de partnerlanden met hun
half-vette marge van 35 elk jaar. Maar wanneer
men zo'n korrektie toe past zal er van een even
tueel voordeel van het overstappen naar het andere
systeem zo goed als niets overblijven. Een korting
van 5 vette suiker komt n.l. overeen met bijna
10% half-vette suiker. Wij kunnen dan misschien
Het zal dit jaar niet nodig zijn granen afwijkend
met stikstof te bemesten. Aldus dr. F. van der
Paauw van het Instituut voor Bodemvruchtbaarheid
te Haren (Gr.). Als gevolg van de hoge regenval
in november is een belangrijk deel van de in de
droge maanden september en oktober in de grond
gevormde stikstof verloren gegaan. Ondanks een
zwak herstel van de stikstofvorming na de natte
periode is het profiel nu slechts middelmatig van
stikstof voorzien, zodat (evenals in 1969) een nor
male bemesting met stikstof kan plaats vinden en
een toeslag of aftrek, zoals in eerdere jaren werd
aangeraden, achterwege kan blijven. Ruimere be
mesting zou alleen dan nodig zijn als er vóór het
zaaien vrij veel regen zou vallen.
Minder overvloedig is de novemberregen ge
weest in de Achterhoek, het zuidwestelijke gedeel
te van de Veluwe, de oostelijke Betuwe, de noord
oosthoek van Noord-Brabant en Noord-Limburg
beter integraal uitvoering van onze indertijd ge
maakte keuze eisen, dus mengprijsstelsel zonder
korting van quotum. Van een nieuwe vrije keuze
is dan immers helemaal geen sprake.
AFSPRAKEN NAKOMEN
Het wil mij voorkomen dat ook de overheden
zowel de Nederlandse als de Brusselse gehouden
zijn gemaakte afspraken inderdaad gestand te doen.
In het bedrijfsleven zou zoiets meestal aanleiding
geven tot een eis op schadevergoeding. Zover hoeft
het hier natuurlijk niet te komen. Maar wel meen
ik dat ook de Brusselse overheid tevreden moet
zijn als Nederland zich van nu af zou scharen bij
de overige lidstaten en het door hen zo zeer ge
wenste systeem zou gaan toepassen. Om hier ook
nog voor gestraft te worden lijkt mij wel wat te
veel van het goede van het kwade dan.
(ten noorden van Venlo). Hier zal de stikstofuit
spoeling wat minder geweest zijn, zodat in deze
gebieden enige voorzichtigheid met de stikstofbe
mesting geboden is. Dit geldt vooral voor kleigron
den, omdat de uitspoeling daar toch al wat minder
snel verloopt dan op zand.
Mocht het later uit de stand van het gewas blij
ken dat toch wat te weinig stikstof is toegediend,
dan kan bij het begin van het schieten nog een
aanvullende bemesting van 40 kg stikstof per hec
tare (11/22 baal) worden verstrekt.
Op percelen die met DD zijn ontsmet is de stik
stof niet uitgespoeld. Hier moet men gemiddeld 30
kg per hectare minder geven. Mocht blijken dat de
stikstofbemesting te zwaar is geweest, dan kan
om legering te voorkomen bij tarwe met chloor-
mequat (vroeger CCC) worden bespoten, mits het
aewas niet hoger is dan 35 centimeter.