VEILIGHEID, U MOET HET 2IEN!
VEILIGHEID:
MAAK ER EEN GEWOONTE VAN!
Veranderingen
bij het winnen van
wintervoer
LIET verzamelen, bewaren en verstrekken van
wintervoer aan het vee heeft vooral In de
laatste jaren grote veranderingen te zien gegeven,
zowel op de gemengde als op de zuivere weide-
bedrijven. Op het gemengd bedrijf komt het ge-
ensileerde mais steeds meer in trek in plaats van
voederbieten. Dit is een gevolg van de mogelijk-
heden'van mechanisatie van de maisverbouw waar
door het aantal arbeidsuren van dit gewas zeer gun
stig afsteekt bij dat van de voederbiet. De onkruid-
bestrijding van de mais geeft met de spuitmachine
afdoende resultaat. Het oogsten met het mais voor
zetstuk aen de veldhakselaar gaat in snel tempo;
en dan is het inkuilen geen probleem meer. Maar
de meest opvallende veranderingen ziet men zich
voltrekken in de oogst van gras en hooi op de wei-
debedrijven.
ALLEREERST de opmars van de cirkelmaaier
en de opraapwagen. Er is in de ontwikkelings
geschiedenis van de mechanisatie van de landbouw
eigenlijk geen ander voorbeeld Ltekend waarbij een
totaal ander principe in zo'n snel tempo is toegepast
geworden als dat bij de cirkelmaaier het geval is
geweest.
Het is nog geen vijf jaar geleden dat de cirkel
maaier zijn intrede deed, nu zijn er tientallen fabri
katen.
De opraapwagen weliswaar minder spectaculair
is ongeveer in hetzelfde tijdsbestek onder de aan
dacht gekomen. Snel oprapen en in de wagen bren
gen was terecht het devies. Maar daarna was er
een kink in de kabel. De lading, hetzij hooi, hetzy
gras moest na het lossen weer worden verwerkt
en hier is de techniek ten achter gebleven bij de
snelle wijze van verzamelen.
70DRA het knelpunt zich duidelijk manifesteer-
de hebben de constructeurs hun aandacht
hieraan geschonken en er zijn acceptabele oplos
singen in de vorm van doseerinrichtingen. De grote
veranderingen in de voederwinning op weidebe-
drijven hebben echter betrekking op de wijze van
conserveren. Nog steeds heeft het hooien verreweg
de overhand maar het inkuilen wint terrein en wel
in het bijzonder de voordroogkuil met plastic als
afdekmateriaal. Vooral door de ontwikkeling van
de kwaliteit van het plastic is er een belangrijke
verbetering gekomen, het is nu betrouwbaar en
daar was vroeger nog wel iets op af te dingen. Van
daar ook dat de voordroogkuil bij zorgvuldig wer
ken voldoende bedrijfszeker is. Een andére metho
de voor ensileren is het gebruik van torensilo's. In
andere landen van West-Europa treft men deze
hoge silo's reeds vrij veel aan, hier is er nog slechts
een begin van te bespeuren. Wij hebben hier toren
silo's van Amerikaans, van Frans en van Duits
makelij maar er is ook eigen fabrikaat.
constructie stelt hoge eisen, ze dient abso
luut luchtdicht te zijn om bederf door rotting
en schimmel tegen te gaan en het vereist een hoge
investering, bijv. voor een inhoud van 300 m3 komt
het zeker op circa 30.000 (silo benodigde appa
ratuur voor het vullen en lossen). Een voordeel
van de torensilo's is dat ze zijn voorzien van een
automatisch losapparatuur die het voer in een goot
brengt waar dan een vijzel zorgt voor verder trans
port. Een volautomatisch systeem van de „druk op
de knop"-methode. Dit maakt"het aantrekkelijk en
zal zeker het systeem voor de naaste toekomst zijn
voor de grotere weidebedrijven.
N andere wijze van bewaring is de bewaring
van voordroogkuil in torenhoezen die in de
schuur zijn opgesteld. Hiervan zyn enige tientallen
in gebruik en de gebruikers zijn tevreden over de
kwaliteit van hun produkt en de voederresultaten.
Het voordeel is vooral dat het voer onder dak is,
wat vooral in de winter by sneeuw en vorst van
byzondere betekenis is. Voor het vullen van de
torenhoes moet er wel extra zorg worden besteed
aan het optassen.
N andere interessante ontwikkeling is de
mechanisatie van de stalvoedering waarbij
verschillende systemen mogelijk zijn, een voerket-
ting in de voergoot, een voerband die zowel in een
ligboxenstal als in een Friese stal te monteren is,
een schokgoot, die in het midden door een loopstal
gaat, een schuifstangsysteem die het voer vanaf
een verhoging in de voerbakken brengt, een op
rails rijdende voerkar: zoals blijkt, een ruime va
riatie van mogelijkheden, maar vrijwel alle ont
wikkeld in de laatste jaren.
HET hooi blijft zoals bekend nog altijd het veel
gebruikte en veel gewaardeerde wintervoer.
Ook hierbij is de mechanisatie te hulp gekomen,
dat is de hooiventilatie en het machinaal lossen
vanuit de schuur.
Nieuw is de hooiventilatie niet want het wordt
reeds op meer dan 10.000 bedrijven toegepast, maar
dan blijven er nog tienduizenden bedrijven waar
het niet is en toch wel rendabel zou zijn. De kosten
hierbij zijn ongeveer het dubbele maar de zeker
heid dat er dan geen bederf optreedt is hierbij vrij
wel 100
Er is bij de wintervoerwinning in de laatste tijd
een opmerkelijke ontwikkeling te zien, waarbij het
om de bedrijfsorganisatie gaat en vom de daarbij
behorende-machines. Het komt er op aan om van
de beschikbare technische middelen een juist ge
bruik te maken, waarbij wel de overweging geldt
dat nieuwe werkwijzen zowel bij het inkuilen als
bij het hooien ervaring vereisen^en zolang deze er
niet is er extra risico's worden genomen.
Veiligheidswedstrijd georganiseerd door de Werkgroep Lond-
bouwveiligbeid woorin samenwerken:
f— Agrarische Sociale Fondsen
Landbouwschap
Directie Landbouwonderwijs van
het Ministerie van Londbouw en
Visserij
Directie von de Arbeid van het
Ministerie van Sociale Zaken en
Volksgezondheid
Veiligheid is een dagelijks terugkerende eis, in het beroep, op
de weg, of bij U thuis. U moet het zien; er een open oog voor
hebben.
Deelname aan deze wedstrijd geeft U de kans op één van de
tien prijzen.
Hoofdprijs 2.500,4e prijs Fotocamera
2e prijs Kleurentelevisie 5e prijs Vouwfiets
3e prijs Filmcamera 6e10e prijs
electrische bureauklok.
HOUDT AAN DEZE REGELS:
1. deelname is gratis, staat open voor allen die rechtstreeks
bij de landbouw zijn betrokken of die een landbouw-
opleiding volgen;
2. formulier uitknippen;
3. de onveilige situaties in de tekening duidelijk aangeven;
4 persoonlijke gegevens met blokletters invullen;
5. elk formulier moet apart in gesloten enveloppe gefrankeerd
met 25 ct. postzegel vóór 19 februari 1970 in postbus 1970
Den Haag zijn ontvangen. Niets bijsluiten;
6. over de wedstrijd wordt geen correspondentie gevoerd.
Prijsbepaling op 26 februeri 1970 Ie Den Weeg.
doorhalen wat niet van toepatslng t*.
Vergunning verleend door de Minister van Justitie dd. ewmmsr 10 660/103/199 Wsrkflros*
Landbouwveihghsld, Poslbua 1970 Den Haag.