VEILIGHEID, U MOET HET 2IEN! VEILIGHEID: MAAK ER EEN GEWOONTE VAN! Veranderingen bij het winnen van wintervoer LIET verzamelen, bewaren en verstrekken van wintervoer aan het vee heeft vooral In de laatste jaren grote veranderingen te zien gegeven, zowel op de gemengde als op de zuivere weide- bedrijven. Op het gemengd bedrijf komt het ge- ensileerde mais steeds meer in trek in plaats van voederbieten. Dit is een gevolg van de mogelijk- heden'van mechanisatie van de maisverbouw waar door het aantal arbeidsuren van dit gewas zeer gun stig afsteekt bij dat van de voederbiet. De onkruid- bestrijding van de mais geeft met de spuitmachine afdoende resultaat. Het oogsten met het mais voor zetstuk aen de veldhakselaar gaat in snel tempo; en dan is het inkuilen geen probleem meer. Maar de meest opvallende veranderingen ziet men zich voltrekken in de oogst van gras en hooi op de wei- debedrijven. ALLEREERST de opmars van de cirkelmaaier en de opraapwagen. Er is in de ontwikkelings geschiedenis van de mechanisatie van de landbouw eigenlijk geen ander voorbeeld Ltekend waarbij een totaal ander principe in zo'n snel tempo is toegepast geworden als dat bij de cirkelmaaier het geval is geweest. Het is nog geen vijf jaar geleden dat de cirkel maaier zijn intrede deed, nu zijn er tientallen fabri katen. De opraapwagen weliswaar minder spectaculair is ongeveer in hetzelfde tijdsbestek onder de aan dacht gekomen. Snel oprapen en in de wagen bren gen was terecht het devies. Maar daarna was er een kink in de kabel. De lading, hetzij hooi, hetzy gras moest na het lossen weer worden verwerkt en hier is de techniek ten achter gebleven bij de snelle wijze van verzamelen. 70DRA het knelpunt zich duidelijk manifesteer- de hebben de constructeurs hun aandacht hieraan geschonken en er zijn acceptabele oplos singen in de vorm van doseerinrichtingen. De grote veranderingen in de voederwinning op weidebe- drijven hebben echter betrekking op de wijze van conserveren. Nog steeds heeft het hooien verreweg de overhand maar het inkuilen wint terrein en wel in het bijzonder de voordroogkuil met plastic als afdekmateriaal. Vooral door de ontwikkeling van de kwaliteit van het plastic is er een belangrijke verbetering gekomen, het is nu betrouwbaar en daar was vroeger nog wel iets op af te dingen. Van daar ook dat de voordroogkuil bij zorgvuldig wer ken voldoende bedrijfszeker is. Een andére metho de voor ensileren is het gebruik van torensilo's. In andere landen van West-Europa treft men deze hoge silo's reeds vrij veel aan, hier is er nog slechts een begin van te bespeuren. Wij hebben hier toren silo's van Amerikaans, van Frans en van Duits makelij maar er is ook eigen fabrikaat. constructie stelt hoge eisen, ze dient abso luut luchtdicht te zijn om bederf door rotting en schimmel tegen te gaan en het vereist een hoge investering, bijv. voor een inhoud van 300 m3 komt het zeker op circa 30.000 (silo benodigde appa ratuur voor het vullen en lossen). Een voordeel van de torensilo's is dat ze zijn voorzien van een automatisch losapparatuur die het voer in een goot brengt waar dan een vijzel zorgt voor verder trans port. Een volautomatisch systeem van de „druk op de knop"-methode. Dit maakt"het aantrekkelijk en zal zeker het systeem voor de naaste toekomst zijn voor de grotere weidebedrijven. N andere wijze van bewaring is de bewaring van voordroogkuil in torenhoezen die in de schuur zijn opgesteld. Hiervan zyn enige tientallen in gebruik en de gebruikers zijn tevreden over de kwaliteit van hun produkt en de voederresultaten. Het voordeel is vooral dat het voer onder dak is, wat vooral in de winter by sneeuw en vorst van byzondere betekenis is. Voor het vullen van de torenhoes moet er wel extra zorg worden besteed aan het optassen. N andere interessante ontwikkeling is de mechanisatie van de stalvoedering waarbij verschillende systemen mogelijk zijn, een voerket- ting in de voergoot, een voerband die zowel in een ligboxenstal als in een Friese stal te monteren is, een schokgoot, die in het midden door een loopstal gaat, een schuifstangsysteem die het voer vanaf een verhoging in de voerbakken brengt, een op rails rijdende voerkar: zoals blijkt, een ruime va riatie van mogelijkheden, maar vrijwel alle ont wikkeld in de laatste jaren. HET hooi blijft zoals bekend nog altijd het veel gebruikte en veel gewaardeerde wintervoer. Ook hierbij is de mechanisatie te hulp gekomen, dat is de hooiventilatie en het machinaal lossen vanuit de schuur. Nieuw is de hooiventilatie niet want het wordt reeds op meer dan 10.000 bedrijven toegepast, maar dan blijven er nog tienduizenden bedrijven waar het niet is en toch wel rendabel zou zijn. De kosten hierbij zijn ongeveer het dubbele maar de zeker heid dat er dan geen bederf optreedt is hierbij vrij wel 100 Er is bij de wintervoerwinning in de laatste tijd een opmerkelijke ontwikkeling te zien, waarbij het om de bedrijfsorganisatie gaat en vom de daarbij behorende-machines. Het komt er op aan om van de beschikbare technische middelen een juist ge bruik te maken, waarbij wel de overweging geldt dat nieuwe werkwijzen zowel bij het inkuilen als bij het hooien ervaring vereisen^en zolang deze er niet is er extra risico's worden genomen. Veiligheidswedstrijd georganiseerd door de Werkgroep Lond- bouwveiligbeid woorin samenwerken: f— Agrarische Sociale Fondsen Landbouwschap Directie Landbouwonderwijs van het Ministerie van Londbouw en Visserij Directie von de Arbeid van het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid Veiligheid is een dagelijks terugkerende eis, in het beroep, op de weg, of bij U thuis. U moet het zien; er een open oog voor hebben. Deelname aan deze wedstrijd geeft U de kans op één van de tien prijzen. Hoofdprijs 2.500,4e prijs Fotocamera 2e prijs Kleurentelevisie 5e prijs Vouwfiets 3e prijs Filmcamera 6e10e prijs electrische bureauklok. HOUDT AAN DEZE REGELS: 1. deelname is gratis, staat open voor allen die rechtstreeks bij de landbouw zijn betrokken of die een landbouw- opleiding volgen; 2. formulier uitknippen; 3. de onveilige situaties in de tekening duidelijk aangeven; 4 persoonlijke gegevens met blokletters invullen; 5. elk formulier moet apart in gesloten enveloppe gefrankeerd met 25 ct. postzegel vóór 19 februari 1970 in postbus 1970 Den Haag zijn ontvangen. Niets bijsluiten; 6. over de wedstrijd wordt geen correspondentie gevoerd. Prijsbepaling op 26 februeri 1970 Ie Den Weeg. doorhalen wat niet van toepatslng t*. Vergunning verleend door de Minister van Justitie dd. ewmmsr 10 660/103/199 Wsrkflros* Landbouwveihghsld, Poslbua 1970 Den Haag.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 4