EMU trekker van jMMD? krijgt een vol jaar garantie/service mee en nng veel meer....! 9C zlm Het boek over H. D. Louwes m Wl iwlfj!. UOCUlHCilUilSC m'i °ar o^Q.aando foldermateriaal H. i. HOEGEN DIJKHOF HANDELHIJ N.V I Naam IT.a.v. Adres J. Plaats Telefoon:. fn gesloten envelop ronder postzegel verzenden 1 aan: H J. Hoegen Dijfchof Handetmij N.V„ 1 Antwoordnr. 95. Doetinchem. LEDEN BEGUN STIGERS ABONNé'S Geeft Uw adresverandering op aan het Secretariaat te Goes Daar is de administratie! Landbouwhuis Grote Markt 28 Tel 01100-5010 (Vervolg van pag. 17) De eoöperator. Voorzitter van het Centraal Bu reau (thans Cebeco) en het toplichaam der coöpe raties, de N.C.R. Als coöperatievoorzitter hield hij van zijn meest gebeeldhouwde redes. De politicus. Vóór de Tweede Wereldoorlog 4 Jaar lid van de Tweede Kamer voor de Liberale Staatspartij en na de oorlog van 19501960 lid van de Eerste Kamer voor de V.V.D. Zelfstandig denker, die enerzijds geen moeite had zich aan de partijdiscipline aan te passen, anderzijds als enkelganger niet onder dat juk onnodig doorging. De Christenmens, begaafd en theologisch ge schoold, kanselredenaar en hoofdbestuurslid van de Vereniging voor Vrijzinnig Hervormden, die na een week van reizen, trekken en vergaderen 's zondags tot tweemaal op uiteen gelegen plaat sen voorging en preekte. De man, die theologisch vrijwel „orthodox" geloofde, doch die in zijn ver draagzaamheid niet anders kon dan zich vrijzin nig opstellen. De internationalist. De boerenvoorman, die al vroeg wist en stelde dat onze menselijke en spe cifieke verantwoordelijkheden niet bij de lands grenzen ophouden en die bezield was door de ge dachten van Richard Coudenihove-Calergi, de ij veraar voor de Ver. Staten van Europa, waarin Louwes een Benelux en E.E.G. incorporeerde. De mysticus en profeet Van zijn persoonlijk heid, schrijft Wiersma, ging gezag uit. Dat was zo. Hij leerde met gezag en hoe scherp zakelijk Groninger hij wist te denken en te argumen teren (hij debatteerde in gezelschap vrijwel zon der ophouden, als daarvoor de gelegenheid was), hij ging uit van een aantal, noem het organische, of zo men wil noem het irrationele verbanden, die voor hem geloofswaarheden waren. Dat gaf zijn woorden soms profetische allure wat daarmee tevens de gegeven tegenstand opriep. Zo profe teerde hp op de C.B.-vergadering in 1956: „De kleine boer van China en India, van Afrika en Zuid-Amerika blijft niet altijd de lamme goedzak van voorheen; hjj gaat zijn armoede, zijn ellende beseffen en alleen de allergrootste staatsmans wijsheid en samenwerking in wereldwijd verband zal hier een verdere, niet alle bestaande orde ver storende ontwikkeling kunnen waarborgen." En liet hij er op volgen: „Als onze Westerse wereld het oude gebod uit het boek Leviticus: Hebt Uw naaste lief als Uzel- ve later opnieuw met nog grotere spanning in het Evangelie doorgegeven niet weet toe te passen op de wereld als geheel, dan ziet het er somber uit.* De reurïger. Niet alleen de eigen streek en het eigen land kende Louwes van haver tot gort, hij was een onvermoeid reiziger, die uit eigen aan schouwing wenste waar te nemen en te door gronden. Hij reisde uit hartstocht, zoals Wiersma constateert. Daar hij zelf geen auto reed was hij een ijverig treinreiziger. Naar Helsinki ging hij met de trein heel Zweden door en om de Botni- sche Golf heen terug door Finland. En ieder jaar tegen de oogsttijd spoorde hij heen en weer naar Nieuwe Schans om zich te verlustigen aan de schone blik over de onafzienbare rijpende graan velden van het Oldambt. Hij reisde naar Zuid- Italië en Sicilië, Eboli wel en niet voorbij, om zichzelf te overtuigen van de onhoudbaar ar moedige plattelandstoestanden aldaar. Van hem heb ik geleerd in zo'n vreemde streek een auto te nemen en met een deskundige erbij de boer op te gaan. Hij voer naar New York en reisde door de Ver. Staten en Canada en de neerslag vinden we bij de schrijver. Ontelbaar zijn de artikelen die H. D. Louwes op een breed vlak, op de meest uit eenlopende terreinen, in dag- en weekbladen en tijdschriften gepubliceerd heeft. In 1947, bij Lou wes aftreden als Voorzitter van de Groninger Mij van Landbouw overhandigde zijn schoonvader hem een gedenkboek, waarin opgenomen 57 rede voeringen, inleidingen en voordrachten tussen Jazakwwant ongeacht waar de Carraro-trekker wordt gekocht hij krijgt een héél jaar HOEGEN DIJKHOF- GARANTIE/SERVICE mee.f 1 jaar lang garantie op onderdelen «n arbeidsloon, 3 gratis service-beurten, 2 gratis inspectie-beurten. En dan de prijzen van de Carraro-trek kersheel erg goedkoop zijn ze, met bovendien een extra lage prijs bij con tante betaling, zonder inruil en zelf afhalen van de trekker Kent U de prijzen van de Carraro-trek- kers alnee? vraag dan de speciale Carraro catalogus aanwij sturen hem U graag toe b INFORMATIEBON Industrieterrein 's Heer Arendskerke Tel 01106 - 159? 1930 en 1941 gehouden. N. G. Addens had"'daartoe de keuze uit 113 stuks De mens en huisvader. De knaap die door een oogziekte vroeg zijn ene oog verloor en zijn leven lang beducht geweest moet zijn voor het verlies van het andere overgeblevene; die nooit alkohoï aanraakte of taalde naar rokerij. De man en va der, die iedere avond naar huis belde, onverschil lig waar, ook in 't buitenland, hij ach bevond. Wij jongeren meesmuilden daar wel eens om; nu denk ik er anders over. De man, die door de grie vende bejegening die hij uit bepaalde kringen der bedrijfsgenoten ondervond, aangeraakt was en die een aantal jaren een psychiater raad pleegde. x I OUWES was een man van groot niveau. Een k niveau waar zijn omgeving moeite mee had. Zijn karakteradel vergeef mij de uitdrukking, we leven in een tijd dat zelfs zo'n uitdrukking verdacht is had voor velen iets onaards. Wiers ma heeft dit goed beschreven. De auteur heeft het niet gemakkelijk gehad. Uit de inleiding blijkt dat hij H. D. Louwes enkele malen met grote tus senpozen ontmoet heeft en ook een interview af genomen, maar dus niet met hem heeft omge gaan. Hei. moet dan ook een prestatie geacht wor den uit die enkele indrukken en voorts uit vele gesprekken over hem ook met de naaste familie leden, uit zijn dagboek en voorts uit de overvloed van geschreven materiaal van Louwes afkomstig, dit portret van hem samen te stellen. Materiaal genoeg, zal men zeggen, dus - dan moet de taak toch niet zo moeilijk geweest zijn. Maar vergeet niet dat onze Louwes in wezen een gecompliceerd mens was. Hij was een diamant, waar telkens weer een ander slijpvlakje van flonkerde. Het flonkerde bijna altijd, maar juist daarom kon men als waarnemer niet altijd er goed wijs uit. Ik ben er nooit zeker \fan geweest in hoeverre een zeke re romantische onderstroom het doen en laten van Louwes toch niet beïnvloedde. Wiersma sig naleert hoe hij zichzelf in 1959 van bepaalde zienswijzen uit vroeger jaren distantiëerde, toen hij met eigen woorden vaststelde: „Bij dat den ken over het platteland hebben wij ons wel eens aan romantiek overgegeven. Ik heb dat zelf in de dertiger jaren ook vrij sterk gedaan en hét was misschien ook niet helemaal ongerechtvaardigd." Louwes was enerzijds zakelijk en nuchter, maai bij was tevens zozeer gevoelsmens dat 'hij bij be paalde zaken af en toe warm liep. Dan gebruikte hij het woord „heilig". Dan greep hij naar .cita ten, b.v. Goethe of de historie, niet als bewijs materiaal, maar naar mijn gevoel als bezwerings spreuken. Dat wil zeggen: voor hem was het on getwijfeld bewijsmateriaal hij sprak dan uit zijn „heilige" overtuiging voor ons onder zijn gehoor was het niet altijd bewijsmateriaal. Gf om zelf ook Goethe te citeren: Die Botschaft höi ich wohl, allein mir fehlt der Glaube. Als in- gelovig mens leefde hij uit het besef van een mystieke saamhorigheid van alle gelovigen in Christus. Ik had echter soms het gevoel dat hij het eerste deel van voorgaande opvatting beleef de als de mystieke saamhorigheid van alle agra riërs. In deze tijd zou hij hebben kunnen consta teren dat men om geheel andere redenen, voor namelijk op pragmatische gronden en minder dogmatisch gebonden, met dit denken in bredere kringen parallel is gaan schakelen. I OUWES had een zekere distantie over zich, die niet iedereen lag. Wiersma vraagt zich af of daarbij ook iets van ijdelheid in 't geding was. In zijn vroegere periode heb ik hem niet ge kend en acht ik het mogelijk; in de tweede helft van zijn leven acht ik het meer de distantie van de wijsheid, die in hem bezonken was. Op het laatst is hij daarmee weer in een gèestelijk moei lijker situatie in de knoop geraakt. De distantie tot zijn direkte medewerkers was er, dacht ik, niet in die mate. Hun Voorzitter stond namelijk voor zijn mensen. Zelfs wanneer iemand het wat verkorven had, dekte Louwes de betrokkene, zo lang het kon. Intern betekende dat een grote steun, maar extern en die externe wereld was soms heel groot leverde dat wel spanningen op. Ik heb bezwaren tegen een enkele opvatting die de auteur heeft ontwikkeld. Daar is zijn mening dat humor Louwes niet lag. Louwes was niet vat baar voor gekruide moppen en hij kon niet tegen grollen die ten koste van anderen gingen, zoals ook Wiersma weergeeft. Hij kooi dan met een wat samengeknepen mond recht voor zich uit staren. Maar hij hield er wel dégelijk een eigen zij het niet brede humor, op na en kon voorts bijzonder smakelijk lachen over anekdotische verhalen be treffende menselijke of maatschappelijke verhou dingen. In mijn bezit is een waterschaps-cathe- chismus die ik van hem gekregen heb, geschreven door een andere (vroegere) volksvertegenwoor diger uit de Westpolder, G. H. Zijlma. Laat ik volstaan met de 7e vraag: Waarvoor dient het (polder) bestuur? Antwoord: Het bestuur dient om den ingeland zorgvuldig voor den overlast van water ehde contanten te bewaren. Neen, Louwes had misschien een beperkt ge voel voor humor, maar hij was op dit punt niet onderontwikkeld (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1970 | | pagina 28