J VRIJDAG 17 OKTOBER 1969 57e Jaargang No. 3002 Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van Land- en Tuinbouw en Veeteelt in Zeeland NA OPBOUW WEER AFBRAAK! Regering moet duidelijk rekening houden met belangen boeren en tuinders In dit nummer o.m.: Fruitteelt steunmaatre gelen door overheid toege zegd pagina 3 Uit de praktijk pagina 5 Het O. en S.-Fonds en de bijdrageregelingen sa menwerkingsvormen en ligboxenstallen pagina 6 Het Landbouwschap over het initiatiefvoorstel wijziging onteigeningswet pagina 7 De E.E.G.-regeling slachtpremie melkkoeien pagina 8 Erfrecht: de 4e afleve ring pagina 9 Mechanisatienieuws pagina 11-12 Verzekeringszaken de W-A.-verzekering pagina 13 In februari van dit jaar is door een viertal leden van de Tweede Kamer een initiatief voorstel tot wij ziging van de onteigeningswet ingediend. De indieners willen slechts de gebruikswaarde en niet de ver- wachtingswaarde van de grond als basis van de onteigeningsvergoeding toepassen. Het Landbouwschap heeft in een brief aan de commissie van voorbereiding uit de Tweede Kamer een groot aantal bezwaren tegen dit (politieke) voorstel naar voren gebracht. Meer hierover op pagina 7. Ir. C. S. KNOTTNERUS Het lijkt er wel eens op of in de wereldgeschie denis perioden van opbouw en afbraak elkaar afwis selen. Na de Tweede Wereldoorlog hebben wij dan wel een periode van opbouw beleefd, terwijl er nu vele tekenen zijn die er op wijzen dat de mensen moe worden en liever afbreken desintegreren zoals men ook wel eens zegt dan opbouwen. Na zo'n grote katastrofe als die Tweede Wereld oorlog was, is het helemaal niet onlogisch dat iedereen daaruit de les heeft geleerd dat een der gelijke periode van afbraak op grote schaal tot niets leidt. En dat een oorlog eigenlijk een overblijfsel is uit een tijd dat alleen het bezit van land rijkdom ga randeerde. Het ligt eigenlijk voor de hand dat men, als men deze les weer eens bewezen heeft gezien, geneigd is met volle kracht aan de opbouw van de (nieuwe) maatschappij mee te werken. Hoewel de mensen die dit alles hebben meegemaakt het mis schien niet zo duidelijk zien, ligt het evenzeer voor de hand dat lessen, in het verleden geleerd, door de mensheid weer worden vergeten. In de eerste plaats komen er nieuwe indrukken en die van het verleden vervagen, maar in de twee de plaats komen er ook steeds meer mensen, ook in leidende funkties, die do ellende van die tijd niet meer bewust hebben meegemaakt. Wij zien deze afbrokkelingsverschijnselen eigenlijk overal. In plaats van de bereidheid voor gemeenschappelijke belangen eens van een specifiek eigen voordeel af te zien wordt dit eigen voordeel weer steeds cen traler gesteld en worden de gevolgen voor de ge meenschap steeds minder geteld. NATIONALE ZELFSTANDIGHEID Het voorbeeld dat ons natuurlijk op dit moment als landbouw direkt voor de geest komt is het echec van de gemeenschappelijke landbouwpoli tiek. Het probleem is natuurlijk niet zo eenvoudig als men op het eerste oog wel eens geneigd is te denken. Onevenwichtigheid in de moi.etaire ver houdingen moeten nu eenmaal tot wijziging van deze verhoudingen leiden of wij het aangenaam vin den of niet. Dat daardoor brokken worden gemaakt is geen reden om het niet te doen, want ook het niet wijzigen van de verhoudingen maakt brokken maar dan op een ander terrein. Het is dacht ik met de jongste ontwikkelingen duidelijk gebleken, dat de gemeenschappelijke landbouwpolitiek met één ge meenschappelijke markt alleen mogelijk is met een gemeenschappelijk ondersteunde munteenheid. Wil men dit laatste niet of kan men het niet, dan is ook die gemeenschappelijke markt onmogelijk. Het blijkt echter voor financiële autoriteiten en regerin gen bijzonder moeilijk om de konsekwentie van dit feit te erkennen. Zij raken dan een gedeelte van hun zelfstandigheid kwijt en het egoïsme is blijkbaar sterker dan het dienen van de gemeenschap. BINNENLANDSE MACHTSSTRIJD Ook in het binnenland hebben wij een duidelijk voorbeeld van deze desintegratie. Het N.V.V., ge volgd door het N.K.V., wil niet meer meedoen aan het loonpolitieke overleg. De vakcentrales worden door de loonwet onder kuratele gesteld en dat nemen zij niet. Afgezien van de vraag waarom vak bonden niet onder kuratele zouden mogen worden gesteld (en de hele rest van de economie, gezien de prijzenwet en b.v. alle verordeningen van pro- duktschappen op het terrein van de landbouw, de ondernemers wel) is de gedachtengang ook niet logisch. Het is een zuiver politieke beslissing ge richt op machtsverhoudingen. Het is een algemeen aanvaard feit dat de Neder landse overheid leiding geeft aan de economische ontwikkelingen in Nederland. Eén van de meest doelmatige middelen is daarbij naast de monetaire politiek de konjunktuurpolitiek. Deze laatste wordt door twee machtige faktoren beïnvloed, n.l. de lo nen en de prijzen. Wanneer men van de regering verwacht dat deze werkelijk aktieve konjunktuur politiek voert dan dient zij invloed te kunnen uit oefenen op beide, zowel de lonen als de prijzen. (Zie verder pagina 3)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 1