ploegen
4.
kampen in grote lijn met onge-
roblemen: gebrek aan expansie
els verder uit te kunnen slaan,
in de Nieuwstraat te Goes zit
n het oude stadsgedeelte. Geen
de noodzakelijke uitbreiding
reparatie-afdeling, het onderde-
lowroom, enz. En ook niet vol-
nte zowel voor het garagebe-
e klanten. Het parkeerprobleem,
t een steeds belangrijker facet
it zal blijken te zijn!
iwmechanisatiebedrijf Schipper
de Van Heemskerkstraat groeit
jasje waarvan destijds gedacht
51 royaal de maat voor genomen
ter snel met de ontwikkelingen
De direktie van Schipper heeft
ran een eenzijdig gericht land-
edrijf tijdig onderkend en is
t herstructuering begonnen. Een
„poten" steunt, zo zegt de neer
ïtsbaar en kan eventuele tegen
een. Naast een doorgevoerde de
igen vestigingen, verspreid over
trikzee, Tholen en Sluiskil wer-
deling constructie en een indus-
icht. De eerste afdeling houdt
)rzieningen voor de industriële
3P het gebied van intern, trans
en, geschikt voor aanbouw aan
men interesse van die bedrijven
haf van een veel en veel duur-
een te grote financiële last zou
't verzorgings- en onderhouds-
op de groenvoorziening bij ge
meente, industrie, sportvelden en de recreatiesec
tor. Deze afdelingen zijn nu nog in t hoofdgebouw
te Goes gevestigd en vandaar de te krappe ruimte,
waarmede men in toenemende mate te kampen
heeft.
ITITbreidingsmogelijkheden zijn echter onder-
M kend en gerealiseerd door de aankoop van een
1,5 ha groot terrein in Goes-Zuid over de spoorlijn.
En hierdoor komen de voordelen van de fusie met
garage „Noord" om de hoek kijken. Ieder voor zich
zou nieuwe bedrijfsgebouwen moeten neerzetten,
ieder voor zich een onderdelenmagazijn met vak
kundig personeel, ieder een eigen administratie en
boekhouding, beide grote en dure investeringen.
In goede verstandhouding zijn Schipper en Gara
ge „Noord" om de tafel gaan zitten om de proble
men gezamenlijk op te lossen. Vandaar de beslis
sing „alles onder één kap". Kostenbesparend voor
beide bedrijven en dus voor de klant.
De heer Van der Weele zal van „Schipper
Noord" als zelfstandig direkteur aan de gehele
automobielsektor leiding geven. De heren Post en
Gunst als overkoepelende direktie, zullen zich in
het bijzonder met de andere bedrijfsonderdelen be
zig houden. Administratief zullen op de kortst mo
gelijke termijn beide zaken één worden. De fuse
ring van beide bedrijven zal de nodige aanlooptijd
vergen. De bouwplannen in Goes-Zuid liggen ge
reed. Plannen voor bijv. een shopping-center op
het gebied van auto-accessoires zijn in de maak.
Verbreding van de basis is de achtergrond van deze
door beide betrokken firma's gezochte ontwikke
ling. Een ontwikkeling die nodig is om overeind te
blijven staan in de harde concurrentiestrijd in de
landbouwmechanisatie- en autosector.
BI.
de moeilijkst bereikbare plaatsen en een stevige,
geheel stalen bikhamer, voorzien van een opge
krompen rubberhandgreep.
De PZ2016/02 wordt in de standaarduitvoering
zonder toebehoren geleverd, maar deze kunnen bij
besteld worden.
De technische gegevens van de drie apparaten
zijn:
Type PZ2013/00: lasstroom 0-30-40-55-75-105 A;
inschakeldur ubij maximale lasstroom 20%; nul-
lastspanning 60 V.; netspanning. 220 V.; maximaal
verbruik 6 kVA.; arbeidsfactor 0,65; netaansluiting
2,5 m draad met doorsnede van 3 x 25 mm2; smelt -
veiligheden 16 A. (traag); afmetingen (breedte x
diepte x hoogte) 330 x 250 x 300 mm; gewicht 20 kg.
Type PZ2014/00: lasstroom 20-55/55-125 A.; in-
schakelduur bij maximale lasstroom 20%; nullast-
spanning 70/60 V.; netspanning 220 V.; maximaal
verbruik 6,5 kVA.; arbeidsfactor 0,65; netaanslui
ting 2,5 m draad met doorsnede van 3x4 mm2;
smeltveiligheden 16 A. (traag; afmetingen (breedte
x diepte x hoogte) 330 x 280 x 365 mm; gewicht 30
Type PZ2016/02: lasstroom 30-100/50-160 A.; in-
inschakelduur bij maximale lasstroom 20%; nul
spanning 74/58 V.; netspanning 220/380 V; maxi
maal verbruik 8 kVA.; arbeidsfactor 0,7; netaan
sluiting 2 contactstoppen; smeltveiligheden 20 A./
16 A. (traag); afmetingen (breedte x diepte x hoog
te) 405 x 305 x 415 mm; gewicht 50 kg.
DINGEN VAN DE WEEK
MITVOERIG hebben we vorige week in de dag-
bladen kunnen lezen over de openbare ver
gadering van het Landbouwschap op 8 oktober,
waarin met minister Lardinois is gesproken over
de moeilijke situatie in de fruitteelt (om geen zwaar
der woord te gebruiken!).
Het deed in elk geval goed om te lezen dat de
minister overtuigd is van de moeilijkheden en zon
der twijfel zal hij dat nog meer zijn geworden wan
neer hij begin deze week een werkbezoek heeft
gebracht aan enkele fruitgebieden in ons land en
daar met verschillende mensen heeft gesproken
over de huidige situatie.
Wij hopen en vertrouwen dat een en ander tot
gevolg zal hebben dat er op korte termijn maat
regelen genomen zullen worden om de fruittelers
met een goed en modern bedrijf, die de rugge-
graat moeten vormen van het fruitbedrijf van de
toekomst, weer uitzicht te bieden. En dat er voor
degenen die moeten verdwijnen in de fruitteelt,
maatregelen genomen zullen worden om dat sane
ren aanvaardbaar te maken.
Dat de tijd dringt, weet ieder die met de fruit
teelt heeft te maken. Ook in de afgelopen periode
waren de appelprijzen bedroevend laag. Het is
eigenlijk om er de moed onder te verliezen.
Er wordt enorm veel werk verzet tn deze we
ken op het fruitbedrijf. Gelukkig werkt het weer
bijzonder mee en worden er hoge arbeidspresta
ties geleverd. Velen gebruiken dan de morgen
uren en zeker ook de avonduren om hun fruit te
sorteren. We kennen vele fruittelers die arbeids
dagen maken van 16 tot 17 uur per dag en dat al
enkele maanden doen. Dikwijls hebben ze ook hun
vrouw ingeschakeld en soms hun kinderen. Wan
neer je dan hoort dat ondanks dat harde en lang
durige werken met heel het gezin men gezamen
lijk nog niet komt aan het bedrag dat nodig wordt
geacht als minimumloon voor een werknemer, dan
is dat wel erg schrijnend.
Het benauwendste van de hele situatie is boven
dien dat er mee ophouden ook niet gaat omdat men
alles wat men bezit heeft geïnvesteerd in de op
stand en inrichting van het fruitbedrijf.
En dat alles heeft onder deze omstandigheden
weinig of geen waarde. Velen zwoegen dus maar
door, steeds maar weer hopend op betere tijden
die maar niet willen komen. Deze mensen wordt
voorgehouden dat er een Bijstandswet is die ieder
techt geeft op steun als dat nodig is. Vooral wan
neer men leeft in een kleine samenleving zal dat
echter het laatste zijn wat men doet. leder pro
beert zijn moeilijkheden binnenshuis te houden.
Dat het een sombere zaak is, staat vastl
Maar genoeg hierover voor deze week. Er is
al zoveel over gezegd, geschreven en aan moeten
horen. We zullen maar hopen dat de minister een
bedrijfstak als de fruitteelt niet in de kou zal laten
staan.
CEN narigheid waar vele telers en vooral veel
L veilingen mee te maken hebben is het feit
dat er een groot gebrek aan kisten is. Ovëral in
het land speelt dit probleem en ook in Zeeland is
het plaatselijk niet best, al zijn er verschillen en
uitzonderingen.
Het werkt vertragend en kostenverhogend voor
alle partijen en het vervelende is dat er geen te
kort aan kisten in Zeeland zou moeten zijn wan
neer er geen sprake was van fustmisbruik. Dat is
er helaas wel. Er komen veel te weinig lege kis
ten terug op de veilingen. De indruk bestaat dat
ze elders in het land en ook wel in het buitenland
worden gebruikt. Ook zijn er veel opgeslagen in
de koelhuizen, vooral peren, dié hieruit in de ko
mende maanden geruimd zullen worden, maar daar
hebben we op het ogenblik niets aan. Het feit dat
er veel export van peren is en deze vooral naar
België overwegend heeft plaats gevonden in meer-
malig veilingfust, is ook niet vreemd aan het hui
dige fustgebrek.
Het is vooral voor de veilingen een moeilijke
zaak. Zij staan als het ware met hun rug tegen de
muur door omstandigheden die ze niet hebben kun
nen voorzien. Hopelijk zal wanneer dit blad ver
schijnt het ergste fustleed geleden zijn en zal er
geen al te grote belemmering bij de pluk en aan
voer door ontstaan zijn.
Veel moeilijkheden dus binnen de tuinbouw maar
gelukkig zijn er ook nog wel enkele lichtpuntjes
aan te wijzen voor wat Zeeland betreft. Eén daar
van is bijvoorbeeld de goede vraag naar tomaten
en de flink gestegen prijzen voor dit produkt waar
van de aanvoeren de laatste weken in Kapellen
Biezelinge zeer groot waren. Vorige week werden
er bij deze veiling 14.000 kratten tomaten aange
voerd. Hoofdzakelijk was dat exportkwaliteit en dn
prijs steeg tot tussen ƒ5,en ƒ6,per krat
van 6 kg. Geruime tijd zijn de late tomaten te
goedkoop geweest maar gelukkig heeft zich op
het eind van het seizoen nog een keer ten goeds
voor gedaan waarvan velen kunnen profiteren.