TRIMASTAN ZlM ^Door cle ^UVouu? van het ^Platteland WEEDAZQL-TL®® LUXAN DALAPON LUXAN NATRIUM- TRICHLOORACETAAT ONKRUIDBESTRIJDING IN DE STOPPEL Mode is niet meer het voorrecht van de stedelingen Prijsoverzicht frisdranken frcA) PHYTOPHTHORA bestrijding in aardappelen? (gestabiliseerde maneb/tin combinatie) voor alle teelten gedurende het gehèle seizoen. Vraag folder! ER f JE'S 11 Onder redactie van Mevrouw L. N. Huijsman-Griep JJE ouderen onder ons kunnen zich nog wel her inneren hoe wij vrouwen en meisjes van het platteland wat de mode betreft geweldig achterliepen. Eersten kwamen talrijke mensen bijna nooit van hun eiland af en wist men dus niet wat er in de grote steden te koop was en op straat gedragen werd. Kwam je per ongeluk toch eens in een stad terecht, dan viel je als provinciaaltje op, wat je zekerheid nu niet bepaald ten goede kwam. Stapte je een winkel binnen met het doel een kledingstuk of hoedje te kopen, dan werd je tien tegen één opgescheept met iets wat ze aan stadsmensen niet meer kwijt konden. Het is echt niet uit een duim gezogen, maar ik weet heel zeker, dat een meisje van het land in één onzer steden een winkel binnenstapte om een paar schoe nen te kopen en een winkelmeisje tegen een collega hoorde zeggen: „de dozen met de twee nullen". Ge lukkig was haar maat daar niet bij, anders was ze met een paar stappers van het jaar nul huiswaarts getogen. In onze tijd is mode geen voorrecht meer van stedelingen of van hen, die goed in de slappe was zitten. Zeker de modellen die modekunstenaars uit denken zijn alleen voorbestemd voor vorstinnen, prinsessen, miljonairsvrouwen enheldinnen van het witte doek of zangeresjes, die „in" zijn. Wij be hoeven als gewone vrouwen daarom niet te treuren, want de confectie-industrie, die het van de grote massa moet hebben, spaart moeite, noch kosten om kleren aan de markt te brengen, die niet alleen modieus, maar tevens betaalbaar zijn. Daarbij zijn tot in de provinciesteden zaken verschenen, die een behoor lijke sortering voorhanden hebben, zodat het niet be slist noodzakelijk is naar een grote stad te gaan om er inkopen te doen. Er wordt zorg aan de etalages besteed en de mode shows zijn in de provincie reeds zo talrijk, dat wij het op geen stukken na kunnen bijbenen. Naast de vele voorrechten, die wij als plattelands bevolking in de laatste tientallen jaren verworven hebben, behoort toch ook het genoegen, dat wij wat onze kleding betreft niet meer achterlopen. U weet uit eigen ervaring wel, dat een vrouw, die goed ge- kleedt een stadswinkel binnenstapt met meer zeker heid optreedt, zodat men haar geen knollen voor ci troenen tracht te verkopen, wat in het verleden maar al te vaak gebeurde. VOOR DE VROUW VAN HET PLATTELAND jwe verder pag. 14. Evenals vorige jaren heeft het Consumenten Contact Orgaan in overleg met het ministerie van Economische Zaken en in samenwerking met de Nederlandse Huishoudraad, een overzicht samengesteld van de prijzen van een groot aantal merken vruchtenlimonades, gazeuses, tonic's, cola's en up-dranken. Ingevolge bepalingen van de Warenwet moeten vruchtenlimonades tenminste 10*/» vruchtensap bevatten. Door aanwezigheid van vruchtenvezeltjes zijn die dranken dan ook vrijwel altijd enigszins troebel. Dit in tegenstelling tot de limonade-gazeuses, die helder moeten zijn. Nog altijd blijkt de inhoud van ver schillende verpakkingen zeer groot, zodat het voor de consument onmogelijk is de prijzen van standaardmaten te vergelijken. Het is niet doenlijk vanwege de plaatsruimte om alles wat hieromtrent wordt medegedeeld over te nemen, maar wij willen er wel even op wijzen, dat er dikwijls een aanmerkelijk verschil in prijs is voor een flink glas (200 cc) frisdrank en het verdient aanbeveling eens te onderzoeken of de veel duurdere merken ook zoveel beter bevallen en boven dien geven wij een beknopt overzicht van wat een glas frisdrank, geschonken uit een gezinsfles kost in vergelijking met een kleinere verpakking. Voor vruchtenlimonades loopt de prijs per glas bij grote verpakking uiteen van 14 tot 22 cent, terwijl bij een kleine verpakking de prijs 6 tot 13 cent hoger ligt. Bij cola's ligt de prijs per glas tussen 12 en 20 cent, bij kleine verpakking soms een dubbeltje per glas duurder. Bij de up's per glas van 12 tot 20 cent, kleine verpakking vaak een dubbeltje per glas duurder. Bij één bepaald merk scheelde het zelfs 13 cent. Bij gazeuses en tonic's vond ik ongeveer hetzelfde prijsverschil. Daar er in het warme jaargetijde een onvoorstelbaar grote hoe veelheid frisdranken wordt gebruikt, verdient het aanbeveling en loont het zeker de moeite eens na te gaan wat men op deze artikelen kan besparen. tUXAM 2.4-D AMtNSXOUT tegm hceftbfod Het merk van Uw eigen industrie verdient Uw voorkeur met tegen kweek en andere diepwortelende onkruiden. „BASFAPON®" tegen kweek en andere diepwortelende grassen. tegen kweek en andere overbli|vende grassen. H- Gedep. mark AMCHEM 16028 Gadep. mark BASF _i*T Fabriek van chemische producten Vondelingenplaat N.V. Postbus 7120 Rotterdam. Verkrijgbaar bij Verdugt's agenten en Jebo-depots. vóór maandag's m t« zenden aan redactie te Goes voor leden 1 x per jaar gratis plaatsing maximaal 6 regels en niet onder nummer. Gevraagd: 3 a 4 tons vierwielige wagen voor fruitvervoer. W. J. DE VRIEZE, Haaimeet 6, Schore, tel. 01102—1739. Te koop z.g.a.n. Miedema transporteur, lengte 9 m; z. g. a. n. dekzeil voor graanwagen; een electro motor voor bietenmolen enz. J. NIEUWENHUIJSE, Molenweg 9, Nisse. teL 011943 Of?

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 11