11 ©Is over-de volle breedte wordt gelost. De middel- grote bakken bieden dan meer perspektief. Een wa- gen kan echter pas wegrijden wanneer hij leeg is. Omdat de inhoud van de middelgrote bakken beperkt ïs tot 1000 a 1500 kg, en de meeste thans in gebruik zijnde transporteurs een beperkte kapaciteit hebben, zal voor het lossen van een vijftons vracht spoedig 10 h 15 minuen nodig zijn. Als deze lostijd aanleiding geeft tot het inzetten van een extra wagen, kan een grotere stortbak uitkomst bieden. De nieuwe grote stortbakken van de Lignie en Hercules bleken op de demonstratie een grote hoeveelheid aardappelen te kunnen bevatten. In de Herculesbak werd een vracht van vijf ton zelfs in één minuut gelost. De lossnelheid van beide Hercules bakken wordt thans met een variator geregeld. Deze variator heeft een vrij groot bereik zodat de aardappelen desgewenst snel kunnen TRANSPORTEURS EN BOXENVULLERS Voor het vullen-van bewaarplaatsen en -cellen zijn transporteurs en boxenvullers veelal onmisbaar. Door verschillende gebruikers waren de volgende merken in Zierikzee bijeengebracht: Apollo, Frost, GéWé, Haring, Hercules, Mietra en Visser. Tussen de ver schillende typen transporteurs onderling kon soms een opvallend kapaciteitsverschil worden waargeno men. De GéWé transporteur was uitgerust met vier snelheden op de band en een automatische zwenkin- richting. Voor aardappelen mogen de banden echter niet te snel draaien. Uiteraard kunnen met hoge snel heden ook hoge kapaciteiten worden behaald. Veel aandacht trok de nieuwe Hercules transporteur met een lengte van 10 meter, 60 cm bandbreedte en boven- aandrijving. wagen kan worden opgevangen. De Haring transpor teur met zeefketting boven, was hiervan een mooi voorbeeld. Uiteraard kan de grond ook mechanisch worden afgevoerd. OPSCHEPAPPARATEN Op deze demonstratie werden de Breston en ao L. S. M. opschepmachines getoond. Het machinaal op scheppen van aardappelen heeft de laatste jaren nogal opgang gemaakt. Het is vooral interessant in grote ruimten met vlakke vloeren. De aangekoppelde trans porteurs zijn uitschuifbaar om enig manoeuvreren mogelijk te maken. Met deze opschepmachines kun nen de aardappelen via transporteurs en eventueel boxenvullers in kisten, wagens en vrachtauto's wor- ©e grote stortbak van Hercules met op de achtergrond de Mietra boxenvuller. Op de demonstratie bleek dat in deze grote bak snel kon worden gelost. GéWé transporteur en hydromatic boxenvuller, opgesteld in het gebouw van de C. T. V. te Zierikzee. Van beide werd een goede indruk verkregen. De transpor teur is o.m. uitgerust met een mechanische zwenkinrichting waarbij de wielen (in zwenkstand) worden aangedreven. Lusinstallatie voor achterwaarts lossende wagens bestaande uit Amac stortbak, Visser transporteur en Hercules boxenvuller. Stortbakken zullen ook voldoende ruimte moeten hebben voor kipwagens met automatisch werkende achterborden. Ook de nieuwe grote stortbak van de Lignie werd in Zierikzee gedemonstreerd. Deze bleek ook goed te werken. Het geheel is voorzien van een zeefketting en grondafvoer. Deze laatste zai wellicht een iets andere stand moeten hebben om de grond gemakkelijk op een wagen te kunnen brengen. worden verplaatst. Bekend is dat ook de Amac stort bak een hoge kapaciteit heeft.. De nadruk valt daar bij meer op een grote verwerkingskapaciteit dan op een grote bakinhoud. Als de transportman ook het lossen verzorgd is dit gunstig. Is er kontinu een man in de bewaarplaats aanwezig, dan kan buffervorming in een stortbak in kombinatie met snel lossen aantrekkelijk zijn. Een algemeen aspekt is nog dat kipwagens in toe nemende mate van zelfsluitende achterkleppen wor den voorzien. Vooral met het oog op het storten van bieten zullen deze bij voorkeur van het type zijn die naar boven wegdraaien, zodat een grote uitstroom opening ontstaat. Een stortbak voor aardappelen zal in verband hiermee ook ruim moeten zijn. De zich openende achterborden moeten tenminste vrij kun nen bewegen. Niet bij alle konstrukties blijkt dat mo gelijk. Bij de boxenvullers trokken vooral de bovenaan- drijving op de Mietra. en de tot 8 m verlengde Frost de aandacht. Bepaald indrukwekkend was de nieuwe GéWé boxenvuller. Deze wordt met behulp van hydromotoren aangedreven, terwijl ook het zwenken en de hoogteverstelling hydraulisch geschieden. Met een oversteek voor de wielen van 7 m, een topbelas- ting van ruim 100 kg en een bandbreedte van 60 cm kan een grote kapaciteit (tot 90 ton per uur) worden bereikt. Uiteraard zijn aan transporteurs en boxenvullers verschillende aspekten verbonden. Binnenkort hopen wij daarop in een afzonderlijk artikel nader terug te komen. Wel is duidelijk dat binnen een be paalde loskombinatie de samenstellende delen op elkaar afgestemd moeten zijn. Ook is belangrijk dat de grond kan worden uitgezeefd. Bij voorkeur ge beurd dat op een hoog punt zodat de grond in een den gebracht. Ook het opscheppen met een trekker- voorlader werd hier gedemonstreerd. Aan de voor lader was daartoe een gesloten grondbak met spocnle dunne voorrand bevestigd. De betreffende gebruiker brengt daarmee de aardappelen in een stortbak en vervolgens via een transporteur op de wagen. B;j een goede opstelling ten opzichte van elkaar kan met deze eenvoudige apparatuur een behoorlijke kapaciteit worden behaald. In plaats van een mechanisch kip pende bak aan de voorlader, zou het wellicht beter zijn om een hydraulisch kippend type te gebruiken. Het lossen kan dan geleidelijker en dus met minder kans op beschadiging worden uitgevoerd. Tenslotte kan de gehele demonstratie als een waardevol evenement worden gekwalificeerd. We zijn dan ook veel dank verschuldigd aan allen die door hun spontane medewerking deze demonstratie moge lijk hebben gemaakt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 11