11
©Is over-de volle breedte wordt gelost. De middel-
grote bakken bieden dan meer perspektief. Een wa-
gen kan echter pas wegrijden wanneer hij leeg is.
Omdat de inhoud van de middelgrote bakken beperkt
ïs tot 1000 a 1500 kg, en de meeste thans in gebruik
zijnde transporteurs een beperkte kapaciteit hebben,
zal voor het lossen van een vijftons vracht spoedig
10 h 15 minuen nodig zijn. Als deze lostijd aanleiding
geeft tot het inzetten van een extra wagen, kan een
grotere stortbak uitkomst bieden. De nieuwe grote
stortbakken van de Lignie en Hercules bleken op de
demonstratie een grote hoeveelheid aardappelen te
kunnen bevatten. In de Herculesbak werd een vracht
van vijf ton zelfs in één minuut gelost. De lossnelheid
van beide Hercules bakken wordt thans met een
variator geregeld. Deze variator heeft een vrij groot
bereik zodat de aardappelen desgewenst snel kunnen
TRANSPORTEURS EN BOXENVULLERS
Voor het vullen-van bewaarplaatsen en -cellen zijn
transporteurs en boxenvullers veelal onmisbaar. Door
verschillende gebruikers waren de volgende merken
in Zierikzee bijeengebracht: Apollo, Frost, GéWé,
Haring, Hercules, Mietra en Visser. Tussen de ver
schillende typen transporteurs onderling kon soms
een opvallend kapaciteitsverschil worden waargeno
men. De GéWé transporteur was uitgerust met vier
snelheden op de band en een automatische zwenkin-
richting. Voor aardappelen mogen de banden echter
niet te snel draaien. Uiteraard kunnen met hoge snel
heden ook hoge kapaciteiten worden behaald. Veel
aandacht trok de nieuwe Hercules transporteur met
een lengte van 10 meter, 60 cm bandbreedte en boven-
aandrijving.
wagen kan worden opgevangen. De Haring transpor
teur met zeefketting boven, was hiervan een mooi
voorbeeld. Uiteraard kan de grond ook mechanisch
worden afgevoerd.
OPSCHEPAPPARATEN
Op deze demonstratie werden de Breston en ao
L. S. M. opschepmachines getoond. Het machinaal op
scheppen van aardappelen heeft de laatste jaren nogal
opgang gemaakt. Het is vooral interessant in grote
ruimten met vlakke vloeren. De aangekoppelde trans
porteurs zijn uitschuifbaar om enig manoeuvreren
mogelijk te maken. Met deze opschepmachines kun
nen de aardappelen via transporteurs en eventueel
boxenvullers in kisten, wagens en vrachtauto's wor-
©e grote stortbak van Hercules met op de achtergrond de Mietra boxenvuller.
Op de demonstratie bleek dat in deze grote bak snel kon worden gelost.
GéWé transporteur en hydromatic boxenvuller, opgesteld in het gebouw van de
C. T. V. te Zierikzee. Van beide werd een goede indruk verkregen. De transpor
teur is o.m. uitgerust met een mechanische zwenkinrichting waarbij de wielen
(in zwenkstand) worden aangedreven.
Lusinstallatie voor achterwaarts lossende wagens bestaande uit Amac stortbak,
Visser transporteur en Hercules boxenvuller. Stortbakken zullen ook voldoende
ruimte moeten hebben voor kipwagens met automatisch werkende achterborden.
Ook de nieuwe grote stortbak van de Lignie werd in Zierikzee gedemonstreerd.
Deze bleek ook goed te werken. Het geheel is voorzien van een zeefketting en
grondafvoer. Deze laatste zai wellicht een iets andere stand moeten hebben om
de grond gemakkelijk op een wagen te kunnen brengen.
worden verplaatst. Bekend is dat ook de Amac stort
bak een hoge kapaciteit heeft.. De nadruk valt daar
bij meer op een grote verwerkingskapaciteit dan op
een grote bakinhoud. Als de transportman ook het
lossen verzorgd is dit gunstig. Is er kontinu een man
in de bewaarplaats aanwezig, dan kan buffervorming
in een stortbak in kombinatie met snel lossen
aantrekkelijk zijn.
Een algemeen aspekt is nog dat kipwagens in toe
nemende mate van zelfsluitende achterkleppen wor
den voorzien. Vooral met het oog op het storten van
bieten zullen deze bij voorkeur van het type zijn die
naar boven wegdraaien, zodat een grote uitstroom
opening ontstaat. Een stortbak voor aardappelen zal
in verband hiermee ook ruim moeten zijn. De zich
openende achterborden moeten tenminste vrij kun
nen bewegen. Niet bij alle konstrukties blijkt dat mo
gelijk.
Bij de boxenvullers trokken vooral de bovenaan-
drijving op de Mietra. en de tot 8 m verlengde Frost
de aandacht. Bepaald indrukwekkend was de nieuwe
GéWé boxenvuller. Deze wordt met behulp van
hydromotoren aangedreven, terwijl ook het zwenken
en de hoogteverstelling hydraulisch geschieden. Met
een oversteek voor de wielen van 7 m, een topbelas-
ting van ruim 100 kg en een bandbreedte van 60 cm
kan een grote kapaciteit (tot 90 ton per uur) worden
bereikt.
Uiteraard zijn aan transporteurs en boxenvullers
verschillende aspekten verbonden. Binnenkort hopen
wij daarop in een afzonderlijk artikel nader
terug te komen. Wel is duidelijk dat binnen een be
paalde loskombinatie de samenstellende delen op
elkaar afgestemd moeten zijn. Ook is belangrijk dat
de grond kan worden uitgezeefd. Bij voorkeur ge
beurd dat op een hoog punt zodat de grond in een
den gebracht. Ook het opscheppen met een trekker-
voorlader werd hier gedemonstreerd. Aan de voor
lader was daartoe een gesloten grondbak met spocnle
dunne voorrand bevestigd. De betreffende gebruiker
brengt daarmee de aardappelen in een stortbak en
vervolgens via een transporteur op de wagen. B;j een
goede opstelling ten opzichte van elkaar kan met deze
eenvoudige apparatuur een behoorlijke kapaciteit
worden behaald. In plaats van een mechanisch kip
pende bak aan de voorlader, zou het wellicht beter
zijn om een hydraulisch kippend type te gebruiken.
Het lossen kan dan geleidelijker en dus met minder
kans op beschadiging worden uitgevoerd.
Tenslotte kan de gehele demonstratie als een
waardevol evenement worden gekwalificeerd. We zijn
dan ook veel dank verschuldigd aan allen die door
hun spontane medewerking deze demonstratie moge
lijk hebben gemaakt.