Ruimtelijke ordening en streekplannen X/ROEGER hadden de provincies de bevoegd heid wettelijk bindende plannen op te stellen voor een gehele streek. Op deze provinciale streek plannen moest dan een gemeentebestuur in die streek zijn eigen uitbreidingsplannen baseren. Dit principe is in de nieuwe wetgeving verlaten. De procedure die voorafging aan de totstandkoming van een bindend streekplan was te omslachtig. Bo vendien was het hele systeem te star voor de dyna miek van deze tijd. Het ordenen van de ruimte is een nooit eindigend proces. Telkens doen zich verrassende ontwikke lingen voor, waarmee in eenmaal vastgestelde en goedgekeurde streekplannen tevoren geen rekening kon worden gehouden. Daarom zijn in de nieuwe opzet de provinciale streekplannen nu richting gevende ontwikkelingsprogramma's, waarin bepaal de inzichten van dat ogenblik hun weerslag hebben gevonden. Die inzichten kunnen zich wijzigen, hetzij door gebleken behoeften van onderop van de gemeente of waterschappen hetzij door verlan gens die zich in provinciaal of,nationaal verband hebben geopenbaard. De betekenis van het provin ciale streekplan-nieuwe-stijl, alhoewel niet bindend, moet dan ook als richtsnoer voor een zo hoog mo gelijk ruimterendement niet worden onderschat. Het is een elastische visie tussen lokale ideeën en na tionale wenselijkheden en mogelijkheden. \/AN zo-'n provinciaal streekplan kunnen de ge meentebesturen aflezen in welke richting „hogerhand" ruimtelijk denkt. Bij de opstelling van eigen gemeentelijke be stemmingsplannen mag men daarvan best afwijken. Maar wie dat doet, loopt de kans niet de wettelijk t4 vereiste goedkeuring van de provincie op zo'n be stemmingsplan te krijgen. Het omgekeerde is ook mogelijk: de motieven van een gemeentebestuur om in het bestemmingsplan af te wijken van het streekplan kunnen zo overtui gend zijn dat het provinciaal bestuur het streekplan daarbij aanpast. Deze bestuurlijke speelruimte is een van de grote winstpunten in de nieuwe wet op de ruimtelijke ordening. Bovendien kunnen de ge meenten, mede op basis van het provinciale streek plan, voor zichzelf een zogenaamd structuurplan opstellen. Dit gemeentelijke struktuurplan heeft min of meer dezelfde funktie als een streekplan, namelijk richtinggevend. Het heeft geen bindende kracht, maar moet worden gezien ais een uitgangspunt voor de uiteindelijk op te stellen bestemmingsplannen- nieuwe-stijl. En daarnaast kunnen een aantal ge meenten tezamen struktuurplannen opstellen, waar bij zo nodig het streekplan als basis kan dienen. f)E wet gebiedt het provinciaal bestuur eens in de tien jaar een eenmaal vastgesteld streek plan te herzien dezelfde procedure dus als voor een gemeentelijk bestemmingsplan. Maar de wet gebiedt meer, waardoor de funktie van het provinciale streekplan een nog groter ge wicht krijgt. De minister kan namelijk aan de pro vincies aanwijzingen geven om streekplannen op bepaalde onderdelen eerder te herzien. Met zo'n veranderd streekplan kan dan het provinciaal be stuur op zijn beurt weer aanwijzingen aan de ge meenten geven ter verwerking in het bestemmings plan. Hier komt de direkte invloed van de nationale overheid bij het vaststellen van gemeentelijke be stemmingsplannen om de hoek kijken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 80