280 ha zeer goede grond in de direkte omgeving
van het Sloe. In overweging is verder om op korte
termijn nog een 100 ha voor industrievestiging te
reserveren. Het tempo van industrievestiging langs
de Wester Schelde wordt mede bepaald door de
houding van Den Haag en Rotterdam.
Het Wester Schelde bekken kan bij verder gaande
industrialisering van grote economische betekenis
worden. In dit licht bezien, zullen we helaas grond-
verlies en luchtverontreiniging moeten accepteren.
De suggestie van het Landbouwschap om de Wes-
terschelde af te dammen en een grote prioritèit te
geven aan het land van Saeftinge zou kunnen resul
teren in een grotere beveiliging tegen het water en
een veel groter spreidingsgebied scheppen voor in
dustrievestiging.
Als landbouworganisatie zullen we deze ontwik
keling nauwlettend moeten volgen.
F)E problemen rond de Ooster Schelde liggen op
U een totaal ander vlak. De afsluiting van de
Oosterschelde wordt omstreeks 1978 verwacht. Pas
daarna zal men kunnen spreken van een solide be
veiliging tegen het water. De verzoeting van de
Oosterschelde betekent een nadeel voor de visserij,
maar lijkt een pluspunt te worden voor de land
bouw.
Door de afdamming van het Veerse meer heeft
een groot gedeelte van Zuid-Beveland nu reeds een
goede beveiliging gekregen.
Daarnaast zijn 850 ha schorren bouwrijp gemaakt.
Drie kapitale boerderijen zijn gebouwd, gedeeltelijk
reeds vóór de afdamming een feit was.
Met de aanleg van een vliegveld wordt dit jaar
begonnen.
De rekreatie in en om het Veerse meer is enorm
toegenomen. De V.V.V.'s doen hun best om dit nog
te stimuleren. Vooral de zeilsport wordt steeds druk
ker beoefend, ook door agrariërs. Door het groeien
de toerisme neemt de drukte op de wegen toe,
vooral in de weekends.
De traditionele rijtoer tijdens de Z.L.M. tentoon
stelling kan dan ook om verkeertechnische redenen
niet meer doorgaan. Het meermalen oversteken, van
de drukke Rijksweg, door een grote colonne auto's
zou zo storend werken op 't verkeer dat Uw bestuur
heeft moeten afzien van een georganiseerde rijtoer.
LJET kringbestuur gaat echter van de veronder
stelling uit dat vele tentoonstellingsbezoe
kers hun reis zo indelen dat ze toch nog wel een
tripje maken door „de zak", al was het alleen maar
om de drukke Rijksweg tijdelijk te mijden.
Ook door het toerisme is West Zuid-Beveland
al ontdekt. Door z'n grote verscheidenheid van ge
wassen en bedrijfstypen is het gebied ook buiten
de bloeitijd van de fruitbomen altijd interessant en
doordat vele wegen boven op de binnendijken zijn
aangelegd is het voor de boeren altijd een pracht
gelegenheid om fijn te kunnen „boeren".
West Zuid-Beveland verwacht dan ook extra veel
bezoek tijdens de Z. L. M.-feestdagen. Van harte
welkoml
F. DE GROENE,