r\E oorlog 1940- 1945 sloeg diepe wonden. Geen provincie heeft een hogere prijs betaald voor zijn bevrijding: de inundaties in Noord-Zeeland, de I De stoomtram MiddelburgDomburg in vroeger tijden. (Ontleend aan archief Kr. Goudswaard - Goes.) kwamen na 1900 diverse tramlijnen tot stand. De zeilschepen waren reeds lang verdrongen door de stoomboten met schepraderen en later met schroef- aandrijving. Met de intrede van de automobiel onderging ook het wegenstelsel een geleidelijke ge daanteverwisseling. Er kwamen behoorlijke straat- Wegen, de grintwegen werden omgezet in steenslag wegen, tussen de oorlogen begint het asfalt zijn zegetocht. Het eilandelij k karakter van Zeeland nam verder af. Reeds in 1884 werd St. Philipsland definitief ver bonden met Brabant door de aanleg van de Slaak- dam. Na tientallen jaren praten en plannen maken komt in 1928 de brug over de Eendracht tot stand, waardoor ook Tholen zijn vaste oeververbinding krijgt. In vergelijking met de vorige eeuw is de land aanwinning van bescheiden omvang. TusSen 1900 en 1940 is dit 2000 ha, daarna wordt nog 2500 ha landbouwgrond ingedijkt. In en na de eerste wereldoorlog nam de betekenis van de pacht enigszins af, zodat het tussen de 45 en 50% schommelde. Wel had de landhonger en het erfrecht een toenemende splitsing van bedrijven tot gevolg, waardoor onder invloed van de economische omstandigheden het probleam van de versnippering en van de kleine bedrijven in toenemende mate een rol ging spelen. vernielingen in Zeeuwsch-Vlaanderen, de vernieti-' ging van Walcheren. Na de oorlog begint het herstel. Herstel van de dijken, van de dorpen, van de zoute grond. Het wordt niet altijd herstel in de oorspronkelijke toestand. De herverkavelingswet Walcheren, in 1947 afgekondigd, voorziet in een grondige ingreep van het agrarisch gebied, teneinde dit geschikt te maken voor de mo derne bedrijfsvoering. Als enkele jaren later, in 1953, de zee toeslaat, wordt Zeeland andermaal in rouw gedompeld. Na dichting van de dijken wordt de herverkavelingswet van toepassing verklaard op de rampgebieden. Een ingrijpende plattelandsvernieuwing is het gevolg. De deltawet is het antwoord op de overstromings ramp. De grote periode van de dijkverzwaringen en de afdammingen breek aan. In 1960 wordt Noord- Beveland door de Zandkreekdam met Zuid-Beveland verbonden, een jaar later volgt de spectaculaire af sluiting van het Veerse Gat. Met de opening van de Grevelingendam in 1965 (tussen Schouwen-Duive- land en Flakkee) krijgt het laatste eiland van Zee land zijn vaste oeververbinding. Een jaar later wordt het provinciale pronkstuk, de Zeelandbrug, geopend. Zeeland maakt een stormachtige gedaanteverwis seling mee: ontwikkeling van de industrie, van de recreatie, van de landbouw, ruilverkavelingen, wa terschapsconcentratie, gemeentelijke herindeling, de verbreding van het Kanaal Gent - Terneuzen, aan leg Schelde - Rijnverbinding, om een aantal facetten te noemen. Het zijn evenzovele ingrepen, die de economie, de geografie, maar ook het karakter van mens en samenleving grondig veranderen. 20

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 46