Inspraak. Ze benutten deze mogelijk heid dan ook. We zijn het weliswaar niet altijd eens, maar wat ik belang rijk vind is, dat de agrarische voor mannen ook een open oog hebben voor andere dan direkte agrarische belangen". Vraag: „Zoals?" Mr. v. A.: „De totale ontwikkeling van Zeeland". Vraag: „Hoe ziet u die?" Mr. v. A.: „Tot voor kort was Zee land overwegend van agrarische be tekenis. Er was weinig industrie. In feite alleen in Vlissingen en de ka- naalzóne van Zeeuws-Vlaanderen. De agrarische betekenis op zich zie ik niet verminderen: er zullen altijd grote delen van Zeeland zijn, waar het agra rische overheerst. Op Walcheren ten westen van de lijn Vlissingen-Middel- burg gaat industrieel niets gebeuren. Noord-Beveland blijft agrarisch, even als Schouwen-Duiveland, Tholen, St. Philipsland, West Zeeuws-Vlaande ren. Vergeet niet, dat de industriële ontwikkeling een zeer geconcentreer de is. Het wordt een ontwikkeling op bepaalde punten, rond de Wester- schelde, Terneuzen en omgeving, Os- senisse, het Sloegebied. Op enkele plaatsen (Sloe en Terneuzen met name) komen concentraties van wat grotere bedrijven, die behoefte heb ben aan groot-scheepser vaarwater (Folo P. Z. C.) voor schepen tot zo'n 80.000 ton. We moeten ons bovendien realiseren dat de industriële ontwikkeling voor de werkgelegenheid van groot belang is. Denk voorts eens aan de dienstensek- tor, de toelevering enzovoort. We zijn nu met 298.000 Zeeuwen. In de 2e Nota Ruimtelijke Ordening wordt aangenomen, dat het er in 2.000 zo'n 750.000 zullen zijn. Wij zijn in onze Ontwikkelingsschets uitgegaan van een „tussenstation" van een 390.000 in 1985. 600.000 Zeeuwen in 2000 lijkt ons een aannemelijker prog nose". Vraag: „En het toerisme?" Mr. v. A.: „De rekreatieve ontwik keling komt de gehele provincie ten goede. Er zit een enorme groei in. Tien jaar geleden was het aantal over nachtingen in Zeeland rond 1 miljoen. In 1967 waren het er 51/2 miljoen. West Zeeuws-Vlaanderen, de Braakman, het Veerse Meer, maar ook op andere plaatsen, het spoelt over de hele pro vincie heen. Goede toeristische voorzieningen zijn belangrijk, maar niet minder geldt dit voor goede verkeersverbindingen naar en van onze provincie". Vraag: „Acht u deze laatste nu voldoende?" Mr. v. A.: „De verbinding met de Randstad is aanzienlijk verbeterd. Grevelingendam en Zeelandbrug zijn welvaartspeilers geworden. Aan de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 32