12 BESTUURSZAKEN De samenstelling van het bestuur onderging dit boekjaar geen wij ziging. Het bestuur kwam viermaal in vergadering bijeen, terwijl het Dagelijks Bestuur maandelijks vergaderde. De algemene ledenvergadering werd gehouden op 18 mei 1967 te Haamstede. In deze vergadering werden de jaarstukken over 1966 goed gekeurd en vastgesteld, terwijl in de plaats van het aftredende lid van de financiële kommissie, de heer A. M. Geluk te Schuddebeurs werd benoemd de heer P. W. C. van Westen te Oud-Vossemeer. Na 'afloop van de bestuursvergadering op 7 december 1967 werd in tegenwoor digheid van enkele genodigden de 20.000e polis uitgereikt. De beroeps kommissie kreeg geen geschillen te behandelen. PERSONEELSZAKEN Ondanks de toenemende werkzaamheden kon de personeelsbezetting, mede als gevolg van de mechanisatie, op 9 personen gehanhaafd blij ven. Gaarne maken wij van deze gelegenheid gebruik het personeel dank te zeggen voor de voortvarende wijze, waarop in het verslagjaar is gewerkt. Eveneens een woord van dank aan die vertegenwoordigers, die een zo grote bijdrage leverden aan een vlotte afwikkeling en een goed kontakt wisten te handhaven met de leden-verzekerden. ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ In de snelle ontwikkeling van het voertuigenpark in Nederland leve ren ook de leden van onze organisaties in Zeeland en Brabant hun bij drage. Wat dat betreft heeft de maatschappij de wind in de zeilen. Onderstaand overzicht getuigt hiervan: ONTWIKKELING VANAF DE OPRICHTING IN 1951 Branche 1954 1957 1960 1963 1966 1967 Personenauto's 1.010 2.196 3.783 6.449 10.409 11.521 Traktoren 871 1.598 2.260 3.121 4.372 4.640 Bromfietsen 315 890 1.709 2.894 3.216 Combines 36 180 319 342 Landb. machines 117 239 260 Motoren/scooters 89 169 172 172 153 Totaal 1.881 4.198 7.138 11.748 18.405 20.132 Met name in de sector personenauto's is de ontwikkeling zeer snel gegaan, hoewel het aantal traktoren en bromfietsen eveneens sterk is toegenomen. Opvallend is bij onze maatschappij het hoge percentage all-risks verzekeringen, althans in vergelijking met andere verzeke raars. Het volgende staatje geeft hiervan een inzicht: AANTAL VERZEKERINGEN PER 31 DECEMBER 1967 Soort Totaal All-risks- W.A. voertuig verzekeringen verzekeringen Personenauto's 11.214 8.938 79,7 2.276 20,3 Vrachtauto's 307 188 61,1 119 38,9 Traktoren 4.640 3.624 78,1 1.016 21,9 Motorrijwielen 153 39 25.2 114 74.8 Bromfietsen 3.216 1.669 51,9 1.547 48,1 Combines 342 261 76,3 81 23,7 Kasko-verzekeringen 260 260 100.- Totaal 20.132 14.979 74,4 5.153 25,6 Tholen en St. Philipsland 1.543 1.404 139 Noord-Beveland 1.046 980 66 Kring Hulst 1.031 907 124 Totaal 20.132 18.405 1.727 9,90 6,73 13,67 9,33 De toename per district vertoont onderling wel enige verschillen. Zo bleef het percentage in West Zeeuws-Vlaanderen achter bij het ge middelde, evenals in Noord-Beveland. In 1966 bedroeg de gemiddelde toename 10 SCHADE-OVERZICHT De ontwikkeling in de schadesector blijft de grootste aandacht vragen. Het toenemende aantal verkeersongevallen in Nederland is in dat op zicht weinig hoopgevend. Bovendien blijven de kosten per schadegeval stijgen. In dat licht bezien mogen wij over de schadecijfers in 1967 niet ontevreden zijn. Het aantal steeg weliswaar met 143 maar het percen tage schade daalde van 19,2 in 1966 tot 18,3 in 1967. OVERZICHT SCHADEPERCENTAGES Percentage gem. 14—15 15.8 16,6 17.9 19,6 19,0 18.3 19.2 18.3 Hoewel wij zeer verheugd zijn over de daling van het schadepercen- tage moet daaraan meteen de opmerking worden toegevoegd, dat het percentage nog meer omlaag moet. Het percentage van 18,3 'mag dan ogenschijnlijk niet ongunstig lijken, wanneer we dit percentage echter uitsplitsen per branche komen er geheel andere cijfers te voorschijn, n.l.: Personenauto's 72,8 schade Vrachtauto's 30,6 Traktoren 6,4 Bromfietsen 4,4 Motoren 10,5 Combines 4,4 Uit bovenstaande cijfers blijkt, dat bij de personenauto's jaarlijks ruim 1 van de 4 op een of andere wijze wordt beschadigd; bij de vrachtauto'» is dat zelfs 1 op 3. Bij de andere sectoren zoals traktoren, bromfietsen, combines en mo toren liggen de percentages zeer gunstig. De meest voorkomende schade veroorzaakt door personenauto's is het onvoldoende afstand houden, mede als gevolg van te hard rijden. Het zeer intensieve verkeer legt nu eenmaal beperkingen op aan de weg gebruiker. Dat zal men zich steeds méér voor ogen moeten houden. Laat Verzekerde Boekjaar voertuigen Schadegevallen 1951 t/m 1959 1960 7.138 1.125 1961 8.319 1.382 1962 9.912 1.775 1963 11.748 2.298 1964 13.762 2.619 1965 16.631 3.051 1966 18.405 3.536 1967 20.132 3.679 DE ONTWIKKELING VAN H3 ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ VANAF DE OPRICHTING Premie 1,5 miljoen 1 miljoen 0,5 miljoen 11.000 10.000 9.000 8.000 7.000 6.000 5.000 4.000 3.000 2.000 1.000 0 1951 19-58 <M Bij een aantal maatschappijen komt men nog niet aan 50 'alï-risks- verzekeringen. Hoe de deelname per district is kan uit het volgende overzicht wor den afgeleid. TOENAME PER KRING IN 1967 Districten Stand per Stand per Toename Toename 11'68 11'67 in 1967 in Zuid-Beveland 4.863 4.435 428 9,65 Noord-Brabant 3.149 2.892 257 9,18 Walcheren 2.578 2.337 241 10,31 Schouwen en Duiveland 2.397 2.196 201 9.15 W.-Z.-Vlaanderen 1.797 1.689 108 6,39 Kring Axel 1.728 1.565 163 10,41 men toch eens minder gehaast doen. Pas dan zal het mogelijk zijn het percentage autoschade van 27,8 omlaag te krijgen. Boekjaren 1954 1956 1958 1960 1962 1964 1966 1967 Kasko-premie 105.000, 177.000, 286.000,— 412.000,— 605.000, 1.027.000,— 1.397.000,— 1.606.000,— Kasko-schade 65.000,— 119.000,— 184.000,— 246.000,— 387.000,— 854.000,— 1.180.000,— 1.172.000,— Percentage 62 67 64 60 64 83 74 73 Wederom is het schadenercentage gedaald, zij het met slechts 1 pro cent. Toch is ook 1 procent belangrijk voor de financiële uitkomsten van de maatschappij.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 12