12
BESTUURSZAKEN
De samenstelling van het bestuur onderging dit boekjaar geen wij
ziging. Het bestuur kwam viermaal in vergadering bijeen, terwijl het
Dagelijks Bestuur maandelijks vergaderde.
De algemene ledenvergadering werd gehouden op 18 mei 1967 te
Haamstede. In deze vergadering werden de jaarstukken over 1966 goed
gekeurd en vastgesteld, terwijl in de plaats van het aftredende lid van
de financiële kommissie, de heer A. M. Geluk te Schuddebeurs werd
benoemd de heer P. W. C. van Westen te Oud-Vossemeer. Na 'afloop
van de bestuursvergadering op 7 december 1967 werd in tegenwoor
digheid van enkele genodigden de 20.000e polis uitgereikt. De beroeps
kommissie kreeg geen geschillen te behandelen.
PERSONEELSZAKEN
Ondanks de toenemende werkzaamheden kon de personeelsbezetting,
mede als gevolg van de mechanisatie, op 9 personen gehanhaafd blij
ven.
Gaarne maken wij van deze gelegenheid gebruik het personeel dank
te zeggen voor de voortvarende wijze, waarop in het verslagjaar is
gewerkt. Eveneens een woord van dank aan die vertegenwoordigers,
die een zo grote bijdrage leverden aan een vlotte afwikkeling en een
goed kontakt wisten te handhaven met de leden-verzekerden.
ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ
In de snelle ontwikkeling van het voertuigenpark in Nederland leve
ren ook de leden van onze organisaties in Zeeland en Brabant hun bij
drage. Wat dat betreft heeft de maatschappij de wind in de zeilen.
Onderstaand overzicht getuigt hiervan:
ONTWIKKELING VANAF DE OPRICHTING IN 1951
Branche
1954
1957
1960
1963
1966
1967
Personenauto's
1.010
2.196
3.783
6.449
10.409
11.521
Traktoren
871
1.598
2.260
3.121
4.372
4.640
Bromfietsen
315
890
1.709
2.894
3.216
Combines
36
180
319
342
Landb. machines
117
239
260
Motoren/scooters
89
169
172
172
153
Totaal
1.881
4.198
7.138
11.748
18.405
20.132
Met name in de sector personenauto's is de ontwikkeling zeer snel
gegaan, hoewel het aantal traktoren en bromfietsen eveneens sterk is
toegenomen. Opvallend is bij onze maatschappij het hoge percentage
all-risks verzekeringen, althans in vergelijking met andere verzeke
raars.
Het volgende staatje geeft hiervan een inzicht:
AANTAL VERZEKERINGEN PER 31 DECEMBER 1967
Soort
Totaal
All-risks-
W.A.
voertuig
verzekeringen
verzekeringen
Personenauto's
11.214
8.938
79,7
2.276
20,3
Vrachtauto's
307
188
61,1
119
38,9
Traktoren
4.640
3.624
78,1
1.016
21,9
Motorrijwielen
153
39
25.2
114
74.8
Bromfietsen
3.216
1.669
51,9
1.547
48,1
Combines
342
261
76,3
81
23,7
Kasko-verzekeringen 260
260
100.-
Totaal
20.132
14.979
74,4
5.153
25,6
Tholen en St. Philipsland 1.543 1.404 139
Noord-Beveland 1.046 980 66
Kring Hulst 1.031 907 124
Totaal 20.132 18.405 1.727
9,90
6,73
13,67
9,33
De toename per district vertoont onderling wel enige verschillen.
Zo bleef het percentage in West Zeeuws-Vlaanderen achter bij het ge
middelde, evenals in Noord-Beveland. In 1966 bedroeg de gemiddelde
toename 10
SCHADE-OVERZICHT
De ontwikkeling in de schadesector blijft de grootste aandacht vragen.
Het toenemende aantal verkeersongevallen in Nederland is in dat op
zicht weinig hoopgevend. Bovendien blijven de kosten per schadegeval
stijgen. In dat licht bezien mogen wij over de schadecijfers in 1967 niet
ontevreden zijn. Het aantal steeg weliswaar met 143 maar het percen
tage schade daalde van 19,2 in 1966 tot 18,3 in 1967.
OVERZICHT SCHADEPERCENTAGES
Percentage
gem. 14—15
15.8
16,6
17.9
19,6
19,0
18.3
19.2
18.3
Hoewel wij zeer verheugd zijn over de daling van het schadepercen-
tage moet daaraan meteen de opmerking worden toegevoegd, dat het
percentage nog meer omlaag moet. Het percentage van 18,3 'mag dan
ogenschijnlijk niet ongunstig lijken, wanneer we dit percentage echter
uitsplitsen per branche komen er geheel andere cijfers te voorschijn, n.l.:
Personenauto's 72,8 schade
Vrachtauto's 30,6
Traktoren 6,4
Bromfietsen 4,4
Motoren 10,5
Combines 4,4
Uit bovenstaande cijfers blijkt, dat bij de personenauto's jaarlijks ruim
1 van de 4 op een of andere wijze wordt beschadigd; bij de vrachtauto'»
is dat zelfs 1 op 3.
Bij de andere sectoren zoals traktoren, bromfietsen, combines en mo
toren liggen de percentages zeer gunstig.
De meest voorkomende schade veroorzaakt door personenauto's is het
onvoldoende afstand houden, mede als gevolg van te hard rijden. Het
zeer intensieve verkeer legt nu eenmaal beperkingen op aan de weg
gebruiker. Dat zal men zich steeds méér voor ogen moeten houden. Laat
Verzekerde
Boekjaar
voertuigen
Schadegevallen
1951 t/m 1959
1960
7.138
1.125
1961
8.319
1.382
1962
9.912
1.775
1963
11.748
2.298
1964
13.762
2.619
1965
16.631
3.051
1966
18.405
3.536
1967
20.132
3.679
DE ONTWIKKELING VAN H3
ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ VANAF DE OPRICHTING
Premie
1,5 miljoen
1 miljoen
0,5 miljoen
11.000
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1951
19-58
<M
Bij een aantal maatschappijen komt men nog niet aan 50 'alï-risks-
verzekeringen.
Hoe de deelname per district is kan uit het volgende overzicht wor
den afgeleid.
TOENAME PER KRING IN 1967
Districten
Stand per
Stand per
Toename
Toename
11'68
11'67
in 1967
in
Zuid-Beveland
4.863
4.435
428
9,65
Noord-Brabant
3.149
2.892
257
9,18
Walcheren
2.578
2.337
241
10,31
Schouwen en Duiveland
2.397
2.196
201
9.15
W.-Z.-Vlaanderen
1.797
1.689
108
6,39
Kring Axel
1.728
1.565
163
10,41
men toch eens minder gehaast doen. Pas dan zal het mogelijk zijn het
percentage autoschade van 27,8 omlaag te krijgen.
Boekjaren
1954
1956
1958
1960
1962
1964
1966
1967
Kasko-premie
105.000,
177.000,
286.000,—
412.000,—
605.000,
1.027.000,—
1.397.000,—
1.606.000,—
Kasko-schade
65.000,—
119.000,—
184.000,—
246.000,—
387.000,—
854.000,—
1.180.000,—
1.172.000,—
Percentage
62
67
64
60
64
83
74
73
Wederom is het schadenercentage gedaald, zij het met slechts 1 pro
cent. Toch is ook 1 procent belangrijk voor de financiële uitkomsten van
de maatschappij.