Goudland cirkel-snelmaaier
één en twee-cilinder
Verbeterde patroon voor schaarvetspuit
11
Goudland Ploegen- en Maaimachinefabriek brengt
behalve de reeds jaren bekende 3 punts maaibalken
nu ook een nieuwe 1 cilinder cirkelmaaier voor het
eigen bedrijf (maaibreedte 1.20 m). Deze machine is
zeer licht, echter ook zeer sterk en eenvoudig ge
bouwd.
Een 2 cilinder (werkbreedte 1.60 m) voor de loon-
maaier. Grootste bijzonderheid is dat de machines
geen tandwielen en geen kettingen hebben, maar aan
gedreven worden door de nieuwste V.-snaren met
polyester koordinlagen.
In kringen van vakmensen heeft men grote waar
dering voor deze constructie.
De. fabrikant garandeert leverancier en gebruiker
feilloos maaiwerk en een robuuste, toch lichte, een
voudige, gemakkelijk te onderhouden en storingsvrije
machine met zeer lange levensduur.
Een goede verpakking, het best denkbare omhul
sel voor een produkt, kan meer doen dan alleen maar
de inhoud beschermen. De inhoud kan door middel
van de verpakking beter hanteerbaar zijn bi} het da
gelijks gebruik. De vetpatroon voor de schaarvet
spuit is een voorbeeld van een dergelijke verpakking.
Een stevige uit speciale papiersoorten samengestelde
koker is de meest economische en efficiënte klein-
verpakking voor smeervet.
Tot nu toe werd deze vetpatroon voor gebruik
gereed gemaakt door een plastic plug uit de blikken
bodem te verwijderen. Deze blikken bodem met plas
tic plug heeft echter één nadeel, n.l. vooral bij opslag
gedurende lange tijd, kon lekkage optreden. De rond-
kartonnage-afdeling van Thomassen Drijver - Ver-
blifa N.V. heeft dit probleem opgelost door de blik
ken bodem met plastic plug te vervangen door een
aluminium sluiting, die vóór gebruik gemakkelijk uit
gescheurd kan worden. Lekkage is nu uitgesloten en
de vetpatroon is eenvoudig gebruiksklaar te maken.
Deze verpakking maakt een moeilijk produkt als
smeervet gemakkelijk hanteerbaar. Het is dan ook
begrijpelijk, dat vele bedrijven van allerlei aard en
soort van de schaarvetspuit met vetpatroon gebruik
maken. Voor land- en tuinbouwbedrijven, slagerijen,
aannemersbedrijven, scheepvaart, drukkerijen enz. is
het onderhoud met behulp van een schaarvetspuit
het minst tijdrovend en het zuinigst. De gebruiker is
er zeker van dat hij schoon vet zonder luchtbellen
gebruikt en dat hij geen vuile handen krijgt.
Duidelijk is, dat het smeren op deze manier bij
draagt tot een meer efficiënte en „schonere" bedrijfs-
voèring.
soort klok welke ten doel heeft het blijven liggen
van het hooi op de afsluitton te voorkomen. Boven
in deze klok zijn aan het genoemde draagframe 4
armen bevestigd waaraan verdeelborden zijn gemon
teerd. Deze borden geven de eerste verdeling aan
het ingeblazen hooi.
Onder het maaiveld wordt een soort tunnel ge
bouwd, waarin het aandrijfmechanisme wordt opge
steld en waarin tevens het ventilatie- en loskanaal
wordt ingebouwd. In dit kanaal is aan de ene zijde
de ventilator geplaatst, terwijl aan de andere zijde
een transporteur staat opgesteld. Tegelijk met het in
werking brengen van het mechanisme gaat ook een
windas draaien, waaromheen zich dan de staaldraden
winden, welke het dak geleidelijk omhoog trekken.
Nadat hooi bij de berg is gebracht, geschiedt de
inbreng er van of met een hooikanon óf door middel
van een hooiblazer. Deze blaast het hooi door een
pijpleiding met telescoopsysteem. Dit telescoop
systeem dient er voor om een stijging van circa 1.20
meter te overbruggen zonder dat men de pijpleiding
behoeft te verlengen met een tussenstuk. Tegelijk
met het inbrengen wordt het aandrijfmechanisme van
de hooiberg in werking gesteld. De 4 pk elektro
motor laat de centrale mast draaien, waardoor dus
ook de verdeelklappen in de nok van het dak mede
rondgaan. Tegen deze verdeelklappen wordt het hooi
geblazen, dat daardoor in het vlak van de hooiberg
verspreid wordt. Bovendien draaien met de mast mede
de 3 verdeelarmen, waaraan een harksysteem is ver
bonden om het ingeblazen hooi verder op de tas te
egaliseren. Met het draaien van de centrale mast gaat
ook de afsluitton draaien en automatisch geleidelijk
stijgen, waardoor een vertikale ventilatieschacht ont
staat, welke later dienst doet als losschacht. In het
zelfde tempo als de afsluitton wordt het dak auto
matisch opgetrokken en met deze ook de aan het
dak bevestigde geleidingsplaten, welke zorg dragen
voor de vormgeving aan de tas. Bij het vullen van
de hooiberg zijn deze rondom aangebrachte platen
door een staaldraadsysteem loodrecht opgespannen.
Tijdens het vullen en na het gevuld zijn van de hooi
berg vindt het ventilatieproces plaats door het ven
tilatiekanaal en vertikale schacht. Een roostersysteem
is verder niet nodig. De ronde vorm van deze hooi
berg bevordert in sterke mate het bereiken van al
het hooi door de ventilatielucht, waardoor „hoek-
verliezen", zoals bij de vierkante bergvorm veel voor
komt, uitgesloten zijn. Uiteraard wordt er voldoende
geventileerd om het hooi zijn goede droge-stof-gehalte
te doen verkrijgen.
T.z.t. volgt dan hel losproces. Om te kunnen lossen
worden de afsluittonplaten verwijderd. Men laat de
centrale mast nu andersom draaien dan bij het vullen
van de berg, waardoor dak en harkarmen automatisch
en geleidelijk gaan zakken. De vrij draaiende aan de
armen bevestigde harkborden harken het hooi naar
de vertikale schacht, waarna dit naar beneden valt
en onderaan op een transportmiddel wordt opgevan
gen, welke het hooi buiten de berg voert. De gelei
dingsplaten zijn bij het losproces ontspannen, waar
door zij iets naar buiten uitwijken en dus vrij van
de hooitas naar beneden zakken.
Mocht het nodig zijn het hooi te betreden dan kan
dit op elke hoogte via een aan één der roeden be
vestigde beveiligde opgang en via een luik in de
beplating plaats vinden. De snelheid van stijging en
daling is met het aandrijfmechanisme regelbaar.
In Millingen heeft men inmiddels de automatische
hooiberg beproefd. Het inbrengen, verdelen, egali
seren en ventileren verliep bijzonder goed. Een be
proeving met het lossen heeft aangetoond dat ook
dit goed zal gaan. Deze automatische hooibergen
zijn leverbaar in 6 typen, t.w. 8, 10 en 12 m nuttige
hoogte, elk met een doorsnede van 7 of 10 meter.
Inhoud van 305875 m3 of 42122 ton hom.