MECHANISATIENIEUWS
De automatische hooiberg
Schwarting
Nieuwe Deutz trekkers
Nieuwe
Hagedorn opraapwagen
Type LKK
10
H. C. L. Sieberg N.V. te Amsterdam, importewr
van trekkers, machines en werktuigen, brengt als
primeur voor Nederland op de Werktuigendagen te
Liempde 8 en 9 mei a.s., de nieuwe modellen Deutz
trekkers. Het zijn trekkers van de zgn. 06 serie, mef
een nieuw en modern uiterlijk met ingebouwde kop*
lampen. ooDr toepassing van lichtgrijs als tweede
het vertrouwde Deutz groen voor de carrosseriedelen,
hoofdkleur voor motor, wisselbak en achterbrug naast
maken de 06 trekkers een bijzonder frisse indruk.
De motoren van de neuwe trekkerserie hebben di
recte brandstofinspuiting en een grotere boring en
dus een grotere cilinderinhoud dan het vorige motor
type. Daardoor hebben de toch al om hun kracht
bekend staande Deutz motoren nóg meer pit gekre
gen. Deze motoren worden reeds geruime tijd ge
bruikt met een max. toerental yan 2800 omw. in de
Deutz vrachtwagens en als stationaire krachtbron. In
de trekkers zijn de max. toerentallen gereguleerd op
2100 en 2300 omwentelingen.
De trekker-typen D 2506 en D 3006 zijn voorzien
van 2 cilinder motoren, de D 4006 en D 5006 van 3
cilinder motoren, de D 6006 en de D 9006 resp. van
een 4 en 6 cilinder motor.
Allemaal van hetzelfde type FL 912 en allemaal
vanzelfsprekend direct door lucht gekoeld. Naast de
conventionele transmissie met bijzonder gunstig lig
gende versnellingen, zijn de zwaardere modellen le*
verbaar met een synchromesh versnellingsbak.
Bovendien is een zgn. onafhankelijke aftakas, d.w.z.
onder belasting schakelbare aftakas op de zwaardere
machines, vanaf de D 4006, te leveren.
De hefinrichtingen op alle 06 typen zijn van het
fabrikaat Deutz. Zij leveren een bijzonder grote hef-
kracht en hebben automatische diepteregeling.
Als gevolg van een recent marktonderzoek in
Nederland, georganiseerd door Veldkoning N.V.,
wordt thans een nieuw type Hagedorn opraapwagen
in Nederland geïmporteerd.
Dit type LKK beantwoordt aan de vraag van een
grote groep bedrijven, die de tot nu toe aan markt
zijnde typen te groot en te duur achtten.
Dit nieuwe type LKK is evenals de andere Hage
dorn opraapwagens uitgerust met een slepende op-
raper en gestuurde verende tanden, met een werk-
breedte van 1.60 meter. Het snijmechanisme zonder
messen is in de standaard-uitvoering ingebouwd. Wil
men later overgaan tot het snijden van het materiaal,
dan behoeven de messen slechts bijgesteld te worden.
De messen kunnen elk afzonderlijk met een snel-
bevestiging ingezet worden. Deze opraapwagen is
voorzien van een bovenbouw voor groenvoer en is
ook in standaard-uitvoering uitgerust met hoog op
staande beugels en koorden voor het laden van droog
materiaal.
QP het proefbedrijf „De Waiboer-Hoeve" te Mil-
lingen a/d Rijn (Gld.) is men in de tweede helft
van maart 1968 gereed gekomen met de bouw van
de eerste automatische hooiberg. Direkt daarop zijn
de beproevingen begonnen met het inbrengen van
hooi vanuit een nabij gelegen hooiberg, het automa
tisch egaliseren van dat hooi en het ventileren er
van. Ook is het ingebrachte hooi daarna weer gelost
met de automatische losapparatuur. Aldus meldt ons
Poiesz Agrarische Mechanisatie te Oosterwolde (Fr.).
De hooiberg bestaat uit 4 roeden en een door een
4 pk elektro-motor aangedreven centrale mast. Eén
van de 4 roeden is voorzien van een beveiligde op
gang. Verder een dak, waaraan geleidingsplaten
scharnierend zijn opgehangen, en tenslotte een aan
drijfmechanisme. Roeden en mast geleiden de op en
neer beweegbare kap met geleidingsplaten. Om een
draagframe, dat om de centrale mast zit, is bevestigd
een ventilatie-afsluitton, welke behalve als afsluit-
ton tevens zorgt voor de vorming van de vertikale
schacht, waar doorheen in een verder stadium de
hooilossing gaat plaats vinden. Tegen het plafond
van de ton zijn aan het draagframe dat om de cen
trale mast zit en met deze draait. 3 verdeel-/losarmen
bevestigd. Aan deze armen zijn bij het verdelen van
het hooi over het oppervlak van de hooiberg een
harksysteem en bij het lossen van het hooi een hark-
bordensysteem gemonteerd. Bovenop de ton zit een