De preek met hindernissen PAASGEBBRUIKEN Deze week o.m. GEEN mens zal het willen geloven, maar toch ia het een waar verhaal. Het begon allemaal in de week vóór Pasen. Anne, mijn zus, had het plan opgevat om voor het feest van Christus' Opstanding iets zeer speciaals te doen. Zij geeft namelijk muziek- en zanglessen en van tijd tot tijd roept zij haar leerlingen bijeen om gezamenlijk iets voor speciale gelegenheden in te studeren. Zo ook deze keer en het was in ons huis een drukte van belang. Met de dominé, die een groot gevoel voor humor heeft, was alles in kannen en kruiken. Tijdens de dienst zouden enkele liederen door een koortje worden gezongen en ook één door een soliste. Nu is de koorruimte in onze kerk nogal klein en het viel tijdens de repetities al niet mee voor ieder een plaatsje te vinden. Het bord en de standaard waarop de muziekstukken staan waren ook al niet te stevig, het viel tijdens de repetities enkele keren met een daverende slag naar beneden. De koster werd erbij gehaald en deze beloofde dat hij het ding vóór zondag zou repareren. EINDELIJK was de grote dag gekomen. De leer- lingen hadden allemaal hun best gedaan en er was niemand ziek geworden. Het scheen dus alle maal mee te zitten. Toch een beetje nerveus liep Anne rond en keek of alles aanwezig was. Alles controleerde zij, maar toch één ding vergat zij Juist, de muziekstandaard. De kerk liep stampvol en de dienst ging beginnen. Terwijl de dominé de kerk binnen kwam, bracht het koor een lied ten gehore. Het ging allemaal fantastisch, het was in één woord prachtig, je voelde hoe iedereen onder de indruk kwam van het plechtige moment en toen „bam"„kletter"„bong"; met een reeks klappen en bonken zakte de muziekstandaard in elkaar. Het was één moment doodstil en op het gezicht van mijn zus tekende zich hevige ontsteltenis af. zy wist echter haar kalmte te bewaren en gaf vlug het sein een volgend lied in te zetten. De dominé die bij de klap even met een bezorgde blik naar boven keek liep verder en het voorval was voorbij. He indrukwekkende Paasdienst nam een aanvang. HAD men het ding nou maar gelaten waar het was, dan was er waarschijnlijk verder niets gebeurd. Maar de koster die met een schuldig ge zicht was komen kijken, zette het geval weer in elkaar en zou het verder vast blijven houden. De preek had een aanvang genomen en de dominé had er duidelijk zijn best op gedaan. Vol vuur sprak hij: „Ja zeker, ook daaraan moeten wij denken., al is de last ons ook soms wat te zwaar.„boem". Een vreselijke klap doorbrak de stilte. Aller ogen waren schuin naar het koor gericht. De last van de koster was hem blijkbaar ook te zwaar geworden, want hij had het bord laten vallen. De stilte die de klap veroorzaakte drukte loodzwaar op de parochie. De dominé had dat door en nam de draad weer op: „mogen wij dan geweeklaag laten horen" Met een ratelend geluid zakte de standaard verder in elkaar en waarschijnlijk kreeg de koster een zwaar gedeelte op zijn tenen, want boven het ge ratel uit hoorde men een mannenstemauauaoeoef En de koster nam hiermee niet de woorden van de dominé ter harte. Het toeval, dat de woorden en de gebeurtenissen zo wonderwel op elkaar aansloten was de gemeente ook niet ontgaan en hier en daar hoorde men een onderdrukt gegrinnik. Mijn zus, die het angstige gezicht van de koster zag, stikte zowat van het lachen. De dominé voelde de situatie aan en zei, precies zoals in zijn preek voorkwam: „want achter elk ongeluk schuilt weer een geluk. Denk, als het u eens tegenloopt aan de zonzijde der gebeurtenissen. Het werd weer rustig en de preek was gered Alles verliep verder zonder incidenten, maar velen zullen later nog vaak aan deze spectaculaire preek hebben teruggedacht. J. Ph. E. VAN BENTHEM EIEREN IN DE AKKER t^ASEN is het feest van de bevrijding en als zodanig door de Christenen al in oude tijden gevierd. Evenals het Joodse Pascha duurde die viering oorspronkelijk acht dagen. De dag der opstanding verving als rustdag de Joodse sabbat en werd als zondag de eerste dag van de week. Sinds het begin van de derde eeuw gold Pasen als de doopdag. Het feest begon met het ontsteken van het licht, het symbool van de verrezen Christus. Volgens de Romeinse ritus wordt er een grote paaskaars aange stoken, die blijft branden tot Hemelvaartsdag. Ver schillende gebruiken, zoals het zoeken van eieren en eten van krentenbrood o.a., zijn herinneringen aan het oude Germaanse lentefeest. ZONNERAD EN VRUCHTBAARHEID DE PALMPAASVIERING is een heel oud ge bruik. Hier is veel over geschreven en het is niet te verwonderen, dat de onderzoekers over de oorsprong en betekenis van deze wel zeer oude folklore het niet in alle opzichten met elkaar eens zijn. Wij zullen daarom niet op de verschillen de theorieën ingaan. Het staat intussen wel vast, dat wij in de palmpaasviering een lente-gebruik moeten zien. De vorm van palmpaas en de attributen die bij de vervaardiging worden aangewend, ver schillen sterk. De meeste onderzoekers zien in de palmstokken een miniatuur meiboompje, symbool van een ont luikende lente. Het groen, dat ter versiering wordt gebruikt, is bij voorkeur van de buxusboompjes, of de taxusboom, welke laatste nog wel bij oudsak- sische boerenhuizen wordt aangetroffen. Doch ook dennegroen, hulsttakjes en ligustertwijgen worden gebruikt, wat er maar ter plaatse voorhanden is. De broodkransen of krakelingen zijn een naboot sing van het wentelende zonnerad. Dit rad werd in de lente rondgedragen om de zon bij haar herrijze nis op gang te helpen. In het haantje, dat er vaak bij wordt meegevoerd, moeten we het symbool van de vruchtbaarheid zien. Het is heel goed mogelijk, dat eertijds een haan aan de geesten van de vrucht baarheid werd geofferd. Tenslotte is het ook de haan, die de zon bij het krieken van de dageraad met gekraai begroet De palmpaasviering bestond in haar oervorm reeds vóór de kestening van onze lage landen. Later werd er de herinnering aan verbonden aan de in tocht van Christus in Jeruzalem en Zijn opstanding. Het Licht der wereld, dat de duisternis overwint. Voor de puzzelaars onder onze lezers de „Paaspuzzel" Een serlë artikelen over „wonen" woonruimte is leefruimte de hal het visitekaartje van ons hui» wie bet kleine niet eert pag. 4 pag. 5 pag. 6 pag. 7 .dan sluit ik de gordijnen pag. 8 De pagina „Voor de vrouw" o.m. met recepten voor de Paasdagen pag. 9 Een reportage over het grootste melkveebedrijf in Zeeland pag. 10/11 „John Deere in Europa", een bezoek aan de fabrieken te Mannheim en Zweibrückenpag. 12/13 Tuinbouw met een artikel over DE EIEREN HET EIEREN-ETEN met Pasen is ook een oer oud gebruik en gaat terug tot een 300 jaar vóór Christus, toen men het legprodukt der hoenders nog beschouwde als een teken van vrucht baarheid, dat potentiële wonderkrachten bevatte. Zo is het ook te begrijpen, dat men doden eieren meegaf in het graf. Uit de Phoenicische graven zijn heel wat eieren opgegraven. De wonderbaarlijke levenbrengende kracht van het ei zou op onbezielde dingen over te brengen zijn, vandaar dat de boer wel eieren in de akker begroef of onder het zaaikoren eierschalen mengde. Bovendien had het ei volgens het bijgeloof afwe rende eigenschappen tegen ramp, ongeval en ziekte. Onze kerkvaders kerstenden het heidens gebruik van eiereneten op Pasen. Voortaan zou het een sym bool zijn van een nieuw ontwakend leven, symbool van de opstanding van Christus. „Aflaat-eieren" waren eieren, welke op Witte Donderdag of Goede Vrijdag waren gelegd. De kleur der „heidens" gebruikte eieren was rood (tot eer van Donar) en geel (ter ere van de lentegodin). Na de kerstening gebruikte men alleen zwart, wit en paars, de kleur van het kazuifel van de priester op de feestdagen. „Komen er te veel appels?" en „Dingen van de week" pag. 15 Oude boerderijen in Zeeland, de XVIIe reportage over „Landlust" in de Nieuwe West Kraaijertpolder pag. 16/17 Uit de Praktijkpag. 18/19 Simazin-„problemen" en Mede delingen, Markt enz.pag. 21/25 [en 28

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 2