r
r
V
13
Een nieuw John Deere onderdelen en ser
vice punt in Illinois - U.S.A. van een
dealer.
werking, capaciteit en bedrijfszekerheid betreft.
Een aantal bij te leveren nuttige accessoires geven
de mogelijkheid om het werk van de maaidorsers
aan de omstandigheden aan te passen.
I\E Lantz-fabrieken te Mannheim werden tijdens
"de tweede wereldoorlog praktisch geheel ver
woest. Alhoewel in de naoorlogse jaren het nodige
heropgebouwd en hersteld werd, eerst na het sa
mengaan met John Deere is het gehele complex ge
moderniseerd en aan de eisen van de tijd aange
past. Onder meer verzorgt een nieuwe centrale gie
terij de levering van gietstukken voor zowel trek
kers- als maaidorsersonderdelen en voor de mo
toren hiervoor. Deze motoren worden echter op de
John Deere fabriek te Sarlan bij Orleans (Frank
rijk) gebouwd, eveneens een nieuwe fabriek. Tus
sen Mannheim en Sarlan rollen dagelijks een 40
ton onderdelen in de ene en motoren enz. in de
andere richting.
De nieuwe John Deere trekkerserie 820, 920, 1020,
1120, 2020 en ook de modellen speciaal geschikt voor
de fruitteelt, komen te Mannheim van de transport
band af. Momenteel circa 90 per dag. De maximum
te behalen capaciteit ligt echter hoger en wel circa
120 trekkers per dag. En dit gebaseerd op een acht
urige werkdag. Opvoeringsmogelijkheden van de
leveringscapaciteit zijn dus voldoende aanwezig.
De John Deere 920 47 pk 3 cilinder 4 takt
dieseltrekker één van de nieuwe serie die te Mann
heim van de band rolt. In deze serie heeft de 820
trekker een nuttig vermogen van 37 pk. De serie
1020 heeft 47 pk, de 1120 52 pk en de 2020
64 pk. Speciaal voor de fruitteelt worden trekkers
in de serie 1020 en 2020 gefabriceerd.
Vooral voor de trekker 2020 met zijn 64 pk motor
is de laatste tijd de belangstelling het grootsx.
Gezien de toenemende vraag naar meer pk's kan
verwacht worden dat te zijner tijd aan deze serie
een trekker zal worden toegevoegd van 70 pk.
John Deere heeft zich met zijn Europese vesti
gingen op de E.E.G.- en Vrijhandelszonemarkt be
geven. Verkoopkantoren zijn er in Duitsland, En
geland, Frankrijk, België, Zweden, Italië en Spanje.
Daarnaast verzorgt in andere landen de groothan
del de verkoop. Overigens, van de in Duitsland ver
vaardigde produktie wordt rond 75 in Europa,
Afrika, Azië, Australië en Canada afgezet.
MET het leveren van een trekker of maaidorser
is men echter niet klaar. Voor de gebruiker
is een goede onderdelenvoorziening en hulp en ser
vice bij noodzakelijke reparaties tegen een redelijk
tarief van minstens even groot belang. Een net van
dealers die regelmatig door voorlichting en cursus
sen op de hoogte blijven van de technische verande
ringen en verbeteringen draagt hiervoor zorg. Door
John Deere wordt aan vakbekwaamheid van de
dealer dan ook hoge eisen gesteld.
Wat ons bij het bezoek in het bijzonder opviel
was dat in beide fabrieken grote orde en netheid
heersten en er bijzonder hard gewerkt werd. Toe
gegeven, bij het werk aan een lopende band, die
met tijdstudies zodanig opgezet zijn dat op hoog
tempo geproduceerd wordt, moet doorgewerkt wor
den. Maar ook dat in aanmerking nemende was
onze indruk dat op bijzonder efficiënte wijze kwa
liteitswerktuigen worden vervaardigd.
Nadat de trekker zijn laatste behandeling
heeft ondergaan komt hij na 2600 controle
stations gepasseerd te zijn op de „roller-
testbank" voor de laatste inspectie en
beproeving. Eerst wanneer deze bevredi
gende resultaten opgelevert wordt de
machine vrijgegeven voor aflevering.
De modernste produktiemethoden worden bij John Deere
te Mannheim toegepast. Motoren, versnellingsbakken en
vele andere onderdelen worden op de montageband samen
gevoegd tot één geheel, de trekker. De laatste vijf etappes
zijn alleen slechts controlestations.