De Europese melkplas
Wist U dat
3
(Vervolg van pagina 1.)
KOSTENBESPAREND SYSTEEM
VAN FRUITVEILING
De telersvereniging ,,Panta Rhei" die sinds be
gin vorig jaar in het Gelders rivierengebied nauw
samenwerkt met de veiling ..Septer" te Tiel, hield
op maandag 29 januari voor het eerst een termijn
verkoop, waaraan enkele belangrijke voorde
len zijn verbonden. Dit nieuwe veilingsysteem,
werkt kostenbesparend en biedt de mogelijkheid
dat de consument het fruit snel en daardoor verser
verkrijgt. De leden van „Panta Rhei", meest grote
fruittelers, brengen voor de eerste termijnverkoop
circa 150 ton fruit in veiling.
Het verschil met de huidige systeem is dat het
fruit niet meer naar de veiling wordt getranspor
teerd om in de hal te worden geplaatst. De teler
geeft aan de veiling op hoeveel fruit hij wil ver
kopen met de juiste omschrijving van kwaliteit en
afmeting. Hij geeft tevens een minimumprijs op,
waaraan de veilingmeester, die het fruit via de vei-
lingklok verkoopt, zich dient te houden. Indien de
partij wordt verkooht zorgt de teler ervoor dat het
fruit wordt gesorteerd en op de gewenste wijze
wordt verpakt. Hij verplicht zich bovendien het fruit
binnen veertien dagen af te leveren. Voordelen zijn
dat het fruit minder vaak door de handen behoeft
te gaan en sneller bij de consument terecht komt.
Volgens de gemaakte berekeningen zou de kos
tenbesparing neerkomen op vijf cents per kilogram.
Voorlopig zullen deze speciale termijn-verkoopvei
lingen eens in de veertien dagen worden gehou
den. Het is niet uitgesloten dat deze verkoopme
thode in de toekomst ook zal worden toegepast
voor zacht fruit, waarvoor de snelle overdracht te-
Ier-consument nog zwaarder weegt.
TIJDELIJKE BIJSLAG OP MINIMUMLOON
De Stichting van de Arbeid is er over eens ge
worden dat een tijdelijke bijslag dient te worden
ingevoerd op het minimumloon. Dit om de laagst
betaalden compensatie te geven voor de sedert
1 januari j.l. ook voor hen opgetreden lastenver
zwaringen. De kostenstijgingen zijn het gevolg van
huur- en belastingsverhogingen, alsmede van ver
hoogde sociale verzekeringspremies.
Aanvankelijk bestond er in het bedrijfsleven over
eenstemming over dat een en ander niet direct zou
worden gecompenseerd. Men dacht aan een aan
passing van het mimimumloon per 1 juli a.s. Maar
in de Tweede Kamer bleek dat tegen deze gedach
ten bezwaren bestonden. De Minister van Sociale
Zaken vond hierin aanleiding de Stichting van de
Arbeid te verzoeken de zaak opnieuw te bezien.
Dit heeft er inmiddels toegeleid dat de regering
is geadviseerd een bijslag op het minimumloon in
te voeren en wel met terugwerkende kracht tot 1
januari j.l. De bijslag zal 3,per week c.q. f 13,—
per maand bedragen.
Aannemende dat de regering hiermee akkoord
zal gaan moet worden verwacht dat een en ander
zal worden vastgelegd in een beschikking van het
College van Rijksbemiddelaars. Op deze wijze zal
de bijslag een verplicht karakter krijgen.
Aan de door de Stichting voorgestelde bijslag
ligt geen exacte berekening ten grondslag. Dit bleek
niet mogelijk omdat zich ten aanzien van de kos
tenstijgingen teveel onzekerheden voordoen om de
juiste omvang precies te bepalen.
Waar het in totaal toch om een betrekkelijk klein
bedrag ging besloot de Stichting -door een afron
ding naar boven de bijslag vast te stellen op 3,
per week.
Zij zal moeten worden uitbetaald tot en met de
laatste loonweek in de maand juni. Het is n.l. de
bedoeling dat het minimumloon dat thans 128,
bedraagt en met de bijslag feitelijk 131,zal be
dragen, per 1 juli a.s. opnieuw vast te stellen. Het
vooruitzicht bestaat n.l. dat deze materie alsdan
wettelijk wordt geregeld. In de wet zal ondermeer
worden bepaald hoe het minimumloon in de toe
komst zal worden aangepast.
PRODUCENTENGROEPERINGEN
Het Europese parlement heeft zich verleden week
donderdag in Straatsburg geplaatst achter een
voorstel van de Europese Commissie om produ
centengroeperingen in de landbouw op te richten.
Zoals bekend moeten deze productengroeperingen
een vijfvoudig doel dienen, n.l. kwaliteitsverbete
ring en uniformiteit in het aanbod van landbouw-
produkten, vermindering van de produktiekosten,
vermindering van commercialisatiekosten, verste
viging van de positie van de landbouw als markt-
partners door rationalisatie van de afzet en aanpas
sing van het aanbod van landbouwprodukten aan
de afzetmogelijkheden.
In handelskringen zijn tegen de verordening die
de producentengroeperingen in het leven moeten
roepen bezwaren gerezen omdat men bevreesd is
voor oneerlijke concurrentie. In verband met de
mogelijkheid om subsidies te verlenen om deze
groeperingen te helpen starten en in stand te hou
den.
Het mag dan misschien juist in de rundveehou
derij nog niet zo spectaculair zijn maar dergelijke
zaken hebben de neiging zich te versnellen. Uit deze
cijfers blijkt n.l. ook dat die tendens onder de
jonge boeren al veel duidelijker optreedt dan onder
de oude. Dit feit bewijst dat de boeren hoe langer
hoe meer economisch denken en rekenen. Dat zou
er toe kunnen leiden dat ook de invloed van de
prijs op de produktie groter wordt. Toch blijven
ook de vergrote veestapels nog binnen het één-
mansbedrijf. Een overgang die om sociale redenen
gewenst en misschien om economische redenen ver
wacht kon worden, n.l. naar het twee-mansbedrijf,
is nog nauwelijks waar te nemen. Met andere woor
den, inkrimping van de hoeveelheid arbeid op dat
één-mansbedrijf levert geen economisch rendement
op en als het rendement te laag is zal de onder
nemer dus zijn arbeidsinspanning vergroten en dat
geeft een grotere produktie. Het hangt dan natuur
lijk van de prijsverhoudingen af in welke richting
hij zijn extra arbeid zal aanwenden maar in de
weidegebieden is de keus natuurlijk niet groot.
Geldt dit voor Nederland, voor de hele E. E. G.
geldt dit nog in versterkte mate want er zijn hele
landstreken waar de landbouw nog traditioneel is.
Dat betekent dat men dezelfde ontwikkeling kan
verwachten die wij in Nederland sinds 1933 hebben
ondergaan. Men mag zelfs zeggen dat andere fak-
toren waarschijnlijk meer invloed zullen hebben
omdat ook het kunstmestgebruik en de gemiddelde
melkgift per koe nog duidelijker voor verbetering
vatbaar zijn.
VRIJE MARKT
ZONDER CONTINGENTERING
Voor één ding zullen wij in Nederland ons tot
het uiterste moeten inspannen, n.l. dat de vrije
markt werkelijk een feit wordt.
Als wij in onszelf geloven en dat doen wij
dan betekent dit dat wij in een eerlijke concurren
tie met de collega's uit de andere E. E. G.-landen
niet zullen worden uitgeschakeld. Er zijn er blijk
baar in de andere lidstaten die daar net zo over
denken en daarom het voorbeeld van de suiker
willen volgen, n.l. contingentering per land. Voor
een land dat traditioneel (uit bittere noodzaak
overigens) voor export heeft geproduceerd is dit
een levensgevaarlijk principe. Bij de suiker zijn wij
daar tijdelijk mee akkoord moeten gaan doordat in
Frankrijk met de suiker zodanig was gemanipu
leerd dat een gemeenschappelijke markt op korte
termijn anders uitgesloten leek. Maar als dit voor
beeld door de melk zou dreigen te worden gevolgd
dan zou ik eeuwig spijt van dat akkoord hebben.
Er zijn in de wereld maar weinig gebieden waar
men zo op de rundveehouderij is aangewezen is als
de Nederlandse veenweidegebieden. Natuurlijk
K vorige week een gesprek had. met iemand
die de R.A.I. had bezocht? Geen wonder zul
len mijn lezers zeggen, hoevelen zijn niet naar de
R.A.I. geweest? Hadden we geen „Schipper-ex
pres?"
De bezoeker had veel gezien dat voor zijn be
drijf en de bedrijfsvoering van belang was. Hij had
na toelichtingen veel begrepen en veel geleerd. Er
was evenwel één punt waar hij geen weg mee wist
en zo in het gesprek vroeg hij mijn mening. Ik
dacht een vraag te krijgen, zo in de geest van, „ik
wil mijn tractor inruilen voor een nieuwe en bete
re"; is dit economisch voor mijn bedrijf?"
Het pakte echter heel anders uit.
Waarom moet ik als ik geld leen bij de Boe
renleenbank 6 7 betalen, terwijl verkopers
„op de R.A.I. spreken over 5 a 6
Ik vroeg nadere inlichtingen en kreeg het vol
gende te horen:
Verkopers van bepaalde artikelen bieden deze te
koop aan tegen contante betaling of op afbetaling
en beweren dan dat dit uitstel van betaling maar
5 a 6 zeg 5Hi kost.
Nu was mij wel duidelijk waar de schoen wrong
en op het misleidende van deze bewering wil ik
nog weer eens de aandacht van onze lezers vestigen.
K neem een willekeurig voorbeeld. Een be
paalde machine is te koop voor 12.000,
contant of op de volgende voorwaarden: contante
betaling 3.000 en in plaats van de overige 9.000
te betalen gedurende 36 maanden iedere maand
f 300,vermeerderd met f 6,per maand voor
administratie en verdere kosten.
De eerste termijnbetaling te voldoen één maand
na het afsluiten van de transactie.
Het uitstel van betaling betreft dus een bedrag
van 9.000,Dit is het bedrag van het verleen
de crediet en wat zijn daarvan de kosten?
wordt daar wel door recreatie en natuurbescher
ming hier en daar aan geknabbeld maar 't resteren»
de gedeelte blijft nog zo'n doorslaggevende hoe
veelheid weiland opleveren, dat de melkregeling
voor Nederland nog steeds de belangrijkste van alle
E. E. G.-regelingen zal zijn. Het grootste gevaar
voor deze gebieden trouwens voor de gehele
Nederlandse melkveehouderij is de contingen
tering. Ik hoop dat diegenen die onze belangen in
Brussel moeten verdedigen dit terdege zullen be
denken.
ANDERE PRIJSVERHOUDINGEN
Uit krantenverslagen zou men kunnen afleiden
dat Minister Lardinois het in de prijs wil zoeken.
Niet zozeer in de richtprijs als wel in de interven
tieprijs. Dit nu lijkt wel een beetje op boerenbedrog,
al moet worden toegegeven dat wij daar in Neder
land misschien wel niets van merken, daar onze
aanvoerkosten klein zijn en de uitbetalingsprijs van
de fabrieken het grootst. Het kan natuurlijk niet
ontkend worden dat verlaging van de boterinleve-
ringsprijs de verliezen, die op deze boter geleden
zullen worden, verkleinen. Dit lost het probleem
van de boteroverschotten natuurlijk niet op. Dit zal
m.i. ook niet gebeuren door een heffing op marga
rinegrondstoffen. Deze zouden dan zó hoog moeten
zijn dat ze in de E. E. G. in de huidige tijd onaan
vaardbaar zouden zijn. Toch zou een bescheiden
heffing een bijdrage leveren in de verlaging van de
kosten voor de Ministers van Financiën. Ofschoon
in alle landen de lonen tegenwoordig rekening hou
den met de kosten van levensonderhoud zouden
hier geen moeilijkheden dienen te komen.
Wat de consumptiemelk betreft nog het volgen
de. Er moet, dacht ik, een wijziging komen in een
vroegere afspraak in Brussel. De bedoeling is n.l.
dat de verrekening die wij in Nederland toepassen
zal worden verboden. Hiervoor in de plaats komt
een bepaling dat consumptiemelk slechts 1,8 cent
meer mag opbrengen dan de industriemelk. Dit
lijkt in de praktijk moeilijk uitvoerbaar omdat de
industriemelk sterk in prijs zal schommelen. Bo
vendien zal die prijs slechts achteraf kunnen wor
den vastgesteld. De consumentenprijs dient stabiel
te zijn en dit is dan ook alleen mogelijk als ze aan
een vaste prijs wordt gekoppeld. Om een goede
voorziening onder alle omstandigheden te waar
borgen kan dit niet aan de interventieprijs zijn. Hier
zou de richtprijs als uitgangspunt kunnen worden
genomen. Verwacht mag worden, dat 1,8 cent bo
ven de richtprijs ook in de winter wel een goede
voorziening zal waarborgen. Over de nu voorge
stelde nadere regeling voor de consumptiemelk
zullen wij het een andere keer nog wel eens heb
ben. Evenals over andere punten uit de jongste
Brusselse stukken, die in dit korte bestek nog niet
aan bod konden komen.
In termijnen te betalen 36 x f306,f 11.016,-
Contante betaling9.000,
Kosten wegens betalingsuitstel 2.016,
Eerst nu een volkomen foutieve redenering:
f2.016,-over 3 jaar is f612,per jaar is ruim
7 Waar zit de fout? Hierin dat het onjuist is
om te menen dat men drie jaar een crediet geniet
van f 9.000,Immers reeds één maand na de koop
moet een termijn van f 306,worden betaald en
daarin zit reeds de eerste aflossing na twee maan
den weer hetzelfde, tot na 36 maanden, alles is af
betaald.
Hoe lang heeft men nu in feite de beschikking
gehad over f 9.000,Dit komt neer op een gemid
delde van I8V2 maand, dus maar iets meer dan de
helft van drie jaar
In I8V2 maand zijn de kosten dus f2.016 wat
neerkomt op f 1.307,67 per jaar. Delen we nu dit
bedrag door 1 van f 9.000,dan blijkt het ren
tepercentage te zijn 1307,67 90 14.53 is ruim
14 Vt
Onze lezers zullen begrijpen, dat ik van het ge
noemde percentage van 5 a 6 niets begrijp, maar
van mening ben dat een waarschuwing hier wel
op haar plaats is!
MEIJERS.
Voor degenen onzer lezers die hiervoor
belangstelling hebben volgt hier de be
rekening van de gemiddelde looptijd der
36 termijnen.
a. 1 2 3. 34 35 36
18'fz
36
of veel korter
b. 1 36
18'/i
2