De Europese melkplas Wist U dat 3 (Vervolg van pagina 1.) KOSTENBESPAREND SYSTEEM VAN FRUITVEILING De telersvereniging ,,Panta Rhei" die sinds be gin vorig jaar in het Gelders rivierengebied nauw samenwerkt met de veiling ..Septer" te Tiel, hield op maandag 29 januari voor het eerst een termijn verkoop, waaraan enkele belangrijke voorde len zijn verbonden. Dit nieuwe veilingsysteem, werkt kostenbesparend en biedt de mogelijkheid dat de consument het fruit snel en daardoor verser verkrijgt. De leden van „Panta Rhei", meest grote fruittelers, brengen voor de eerste termijnverkoop circa 150 ton fruit in veiling. Het verschil met de huidige systeem is dat het fruit niet meer naar de veiling wordt getranspor teerd om in de hal te worden geplaatst. De teler geeft aan de veiling op hoeveel fruit hij wil ver kopen met de juiste omschrijving van kwaliteit en afmeting. Hij geeft tevens een minimumprijs op, waaraan de veilingmeester, die het fruit via de vei- lingklok verkoopt, zich dient te houden. Indien de partij wordt verkooht zorgt de teler ervoor dat het fruit wordt gesorteerd en op de gewenste wijze wordt verpakt. Hij verplicht zich bovendien het fruit binnen veertien dagen af te leveren. Voordelen zijn dat het fruit minder vaak door de handen behoeft te gaan en sneller bij de consument terecht komt. Volgens de gemaakte berekeningen zou de kos tenbesparing neerkomen op vijf cents per kilogram. Voorlopig zullen deze speciale termijn-verkoopvei lingen eens in de veertien dagen worden gehou den. Het is niet uitgesloten dat deze verkoopme thode in de toekomst ook zal worden toegepast voor zacht fruit, waarvoor de snelle overdracht te- Ier-consument nog zwaarder weegt. TIJDELIJKE BIJSLAG OP MINIMUMLOON De Stichting van de Arbeid is er over eens ge worden dat een tijdelijke bijslag dient te worden ingevoerd op het minimumloon. Dit om de laagst betaalden compensatie te geven voor de sedert 1 januari j.l. ook voor hen opgetreden lastenver zwaringen. De kostenstijgingen zijn het gevolg van huur- en belastingsverhogingen, alsmede van ver hoogde sociale verzekeringspremies. Aanvankelijk bestond er in het bedrijfsleven over eenstemming over dat een en ander niet direct zou worden gecompenseerd. Men dacht aan een aan passing van het mimimumloon per 1 juli a.s. Maar in de Tweede Kamer bleek dat tegen deze gedach ten bezwaren bestonden. De Minister van Sociale Zaken vond hierin aanleiding de Stichting van de Arbeid te verzoeken de zaak opnieuw te bezien. Dit heeft er inmiddels toegeleid dat de regering is geadviseerd een bijslag op het minimumloon in te voeren en wel met terugwerkende kracht tot 1 januari j.l. De bijslag zal 3,per week c.q. f 13,— per maand bedragen. Aannemende dat de regering hiermee akkoord zal gaan moet worden verwacht dat een en ander zal worden vastgelegd in een beschikking van het College van Rijksbemiddelaars. Op deze wijze zal de bijslag een verplicht karakter krijgen. Aan de door de Stichting voorgestelde bijslag ligt geen exacte berekening ten grondslag. Dit bleek niet mogelijk omdat zich ten aanzien van de kos tenstijgingen teveel onzekerheden voordoen om de juiste omvang precies te bepalen. Waar het in totaal toch om een betrekkelijk klein bedrag ging besloot de Stichting -door een afron ding naar boven de bijslag vast te stellen op 3, per week. Zij zal moeten worden uitbetaald tot en met de laatste loonweek in de maand juni. Het is n.l. de bedoeling dat het minimumloon dat thans 128, bedraagt en met de bijslag feitelijk 131,zal be dragen, per 1 juli a.s. opnieuw vast te stellen. Het vooruitzicht bestaat n.l. dat deze materie alsdan wettelijk wordt geregeld. In de wet zal ondermeer worden bepaald hoe het minimumloon in de toe komst zal worden aangepast. PRODUCENTENGROEPERINGEN Het Europese parlement heeft zich verleden week donderdag in Straatsburg geplaatst achter een voorstel van de Europese Commissie om produ centengroeperingen in de landbouw op te richten. Zoals bekend moeten deze productengroeperingen een vijfvoudig doel dienen, n.l. kwaliteitsverbete ring en uniformiteit in het aanbod van landbouw- produkten, vermindering van de produktiekosten, vermindering van commercialisatiekosten, verste viging van de positie van de landbouw als markt- partners door rationalisatie van de afzet en aanpas sing van het aanbod van landbouwprodukten aan de afzetmogelijkheden. In handelskringen zijn tegen de verordening die de producentengroeperingen in het leven moeten roepen bezwaren gerezen omdat men bevreesd is voor oneerlijke concurrentie. In verband met de mogelijkheid om subsidies te verlenen om deze groeperingen te helpen starten en in stand te hou den. Het mag dan misschien juist in de rundveehou derij nog niet zo spectaculair zijn maar dergelijke zaken hebben de neiging zich te versnellen. Uit deze cijfers blijkt n.l. ook dat die tendens onder de jonge boeren al veel duidelijker optreedt dan onder de oude. Dit feit bewijst dat de boeren hoe langer hoe meer economisch denken en rekenen. Dat zou er toe kunnen leiden dat ook de invloed van de prijs op de produktie groter wordt. Toch blijven ook de vergrote veestapels nog binnen het één- mansbedrijf. Een overgang die om sociale redenen gewenst en misschien om economische redenen ver wacht kon worden, n.l. naar het twee-mansbedrijf, is nog nauwelijks waar te nemen. Met andere woor den, inkrimping van de hoeveelheid arbeid op dat één-mansbedrijf levert geen economisch rendement op en als het rendement te laag is zal de onder nemer dus zijn arbeidsinspanning vergroten en dat geeft een grotere produktie. Het hangt dan natuur lijk van de prijsverhoudingen af in welke richting hij zijn extra arbeid zal aanwenden maar in de weidegebieden is de keus natuurlijk niet groot. Geldt dit voor Nederland, voor de hele E. E. G. geldt dit nog in versterkte mate want er zijn hele landstreken waar de landbouw nog traditioneel is. Dat betekent dat men dezelfde ontwikkeling kan verwachten die wij in Nederland sinds 1933 hebben ondergaan. Men mag zelfs zeggen dat andere fak- toren waarschijnlijk meer invloed zullen hebben omdat ook het kunstmestgebruik en de gemiddelde melkgift per koe nog duidelijker voor verbetering vatbaar zijn. VRIJE MARKT ZONDER CONTINGENTERING Voor één ding zullen wij in Nederland ons tot het uiterste moeten inspannen, n.l. dat de vrije markt werkelijk een feit wordt. Als wij in onszelf geloven en dat doen wij dan betekent dit dat wij in een eerlijke concurren tie met de collega's uit de andere E. E. G.-landen niet zullen worden uitgeschakeld. Er zijn er blijk baar in de andere lidstaten die daar net zo over denken en daarom het voorbeeld van de suiker willen volgen, n.l. contingentering per land. Voor een land dat traditioneel (uit bittere noodzaak overigens) voor export heeft geproduceerd is dit een levensgevaarlijk principe. Bij de suiker zijn wij daar tijdelijk mee akkoord moeten gaan doordat in Frankrijk met de suiker zodanig was gemanipu leerd dat een gemeenschappelijke markt op korte termijn anders uitgesloten leek. Maar als dit voor beeld door de melk zou dreigen te worden gevolgd dan zou ik eeuwig spijt van dat akkoord hebben. Er zijn in de wereld maar weinig gebieden waar men zo op de rundveehouderij is aangewezen is als de Nederlandse veenweidegebieden. Natuurlijk K vorige week een gesprek had. met iemand die de R.A.I. had bezocht? Geen wonder zul len mijn lezers zeggen, hoevelen zijn niet naar de R.A.I. geweest? Hadden we geen „Schipper-ex pres?" De bezoeker had veel gezien dat voor zijn be drijf en de bedrijfsvoering van belang was. Hij had na toelichtingen veel begrepen en veel geleerd. Er was evenwel één punt waar hij geen weg mee wist en zo in het gesprek vroeg hij mijn mening. Ik dacht een vraag te krijgen, zo in de geest van, „ik wil mijn tractor inruilen voor een nieuwe en bete re"; is dit economisch voor mijn bedrijf?" Het pakte echter heel anders uit. Waarom moet ik als ik geld leen bij de Boe renleenbank 6 7 betalen, terwijl verkopers „op de R.A.I. spreken over 5 a 6 Ik vroeg nadere inlichtingen en kreeg het vol gende te horen: Verkopers van bepaalde artikelen bieden deze te koop aan tegen contante betaling of op afbetaling en beweren dan dat dit uitstel van betaling maar 5 a 6 zeg 5Hi kost. Nu was mij wel duidelijk waar de schoen wrong en op het misleidende van deze bewering wil ik nog weer eens de aandacht van onze lezers vestigen. K neem een willekeurig voorbeeld. Een be paalde machine is te koop voor 12.000, contant of op de volgende voorwaarden: contante betaling 3.000 en in plaats van de overige 9.000 te betalen gedurende 36 maanden iedere maand f 300,vermeerderd met f 6,per maand voor administratie en verdere kosten. De eerste termijnbetaling te voldoen één maand na het afsluiten van de transactie. Het uitstel van betaling betreft dus een bedrag van 9.000,Dit is het bedrag van het verleen de crediet en wat zijn daarvan de kosten? wordt daar wel door recreatie en natuurbescher ming hier en daar aan geknabbeld maar 't resteren» de gedeelte blijft nog zo'n doorslaggevende hoe veelheid weiland opleveren, dat de melkregeling voor Nederland nog steeds de belangrijkste van alle E. E. G.-regelingen zal zijn. Het grootste gevaar voor deze gebieden trouwens voor de gehele Nederlandse melkveehouderij is de contingen tering. Ik hoop dat diegenen die onze belangen in Brussel moeten verdedigen dit terdege zullen be denken. ANDERE PRIJSVERHOUDINGEN Uit krantenverslagen zou men kunnen afleiden dat Minister Lardinois het in de prijs wil zoeken. Niet zozeer in de richtprijs als wel in de interven tieprijs. Dit nu lijkt wel een beetje op boerenbedrog, al moet worden toegegeven dat wij daar in Neder land misschien wel niets van merken, daar onze aanvoerkosten klein zijn en de uitbetalingsprijs van de fabrieken het grootst. Het kan natuurlijk niet ontkend worden dat verlaging van de boterinleve- ringsprijs de verliezen, die op deze boter geleden zullen worden, verkleinen. Dit lost het probleem van de boteroverschotten natuurlijk niet op. Dit zal m.i. ook niet gebeuren door een heffing op marga rinegrondstoffen. Deze zouden dan zó hoog moeten zijn dat ze in de E. E. G. in de huidige tijd onaan vaardbaar zouden zijn. Toch zou een bescheiden heffing een bijdrage leveren in de verlaging van de kosten voor de Ministers van Financiën. Ofschoon in alle landen de lonen tegenwoordig rekening hou den met de kosten van levensonderhoud zouden hier geen moeilijkheden dienen te komen. Wat de consumptiemelk betreft nog het volgen de. Er moet, dacht ik, een wijziging komen in een vroegere afspraak in Brussel. De bedoeling is n.l. dat de verrekening die wij in Nederland toepassen zal worden verboden. Hiervoor in de plaats komt een bepaling dat consumptiemelk slechts 1,8 cent meer mag opbrengen dan de industriemelk. Dit lijkt in de praktijk moeilijk uitvoerbaar omdat de industriemelk sterk in prijs zal schommelen. Bo vendien zal die prijs slechts achteraf kunnen wor den vastgesteld. De consumentenprijs dient stabiel te zijn en dit is dan ook alleen mogelijk als ze aan een vaste prijs wordt gekoppeld. Om een goede voorziening onder alle omstandigheden te waar borgen kan dit niet aan de interventieprijs zijn. Hier zou de richtprijs als uitgangspunt kunnen worden genomen. Verwacht mag worden, dat 1,8 cent bo ven de richtprijs ook in de winter wel een goede voorziening zal waarborgen. Over de nu voorge stelde nadere regeling voor de consumptiemelk zullen wij het een andere keer nog wel eens heb ben. Evenals over andere punten uit de jongste Brusselse stukken, die in dit korte bestek nog niet aan bod konden komen. In termijnen te betalen 36 x f306,f 11.016,- Contante betaling9.000, Kosten wegens betalingsuitstel 2.016, Eerst nu een volkomen foutieve redenering: f2.016,-over 3 jaar is f612,per jaar is ruim 7 Waar zit de fout? Hierin dat het onjuist is om te menen dat men drie jaar een crediet geniet van f 9.000,Immers reeds één maand na de koop moet een termijn van f 306,worden betaald en daarin zit reeds de eerste aflossing na twee maan den weer hetzelfde, tot na 36 maanden, alles is af betaald. Hoe lang heeft men nu in feite de beschikking gehad over f 9.000,Dit komt neer op een gemid delde van I8V2 maand, dus maar iets meer dan de helft van drie jaar In I8V2 maand zijn de kosten dus f2.016 wat neerkomt op f 1.307,67 per jaar. Delen we nu dit bedrag door 1 van f 9.000,dan blijkt het ren tepercentage te zijn 1307,67 90 14.53 is ruim 14 Vt Onze lezers zullen begrijpen, dat ik van het ge noemde percentage van 5 a 6 niets begrijp, maar van mening ben dat een waarschuwing hier wel op haar plaats is! MEIJERS. Voor degenen onzer lezers die hiervoor belangstelling hebben volgt hier de be rekening van de gemiddelde looptijd der 36 termijnen. a. 1 2 3. 34 35 36 18'fz 36 of veel korter b. 1 36 18'/i 2

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 3