volop in ontwikkeling 13 afvoer en met afvoertransporteurs over de "machine. Dit laatste systeem, zoals dat reeds toegepast werd op de tweerijige Romas en nu ook op de B.A.V. en Grimme, is ongetwijfeld gunstig uit een oogpunt van stabiliteit. Daarnaast biedt het de mogelijkheid tot uitrapen van kluiten, stenen enz. Interessant lijkt ook de nieuwe tweerijige Weimar die o.m. uit gerust was met twee gesloten rooischijven, twee met lucht gevulde rollen als kluitenbrekers en hy draulische besturing van de loopwielen. Ook de tweerijige Wisent was uitgerust met roterende rooi- elementen (zeefraderen). MACHINES VOOR DE BIETENOOGST Evenals bij de aardappelrooiers waren ook vrij wel alle bekende oogstmachines voor suikerbieten aanwezig. Na al hetgeen in 1967 reeds is getoond, is het nieuws beperkt. We zagen o.m. bij de éénrijers de nieuwe Kleine met elektro-magnetische bestu ring en diepteregeling en met grote verzamelbak; de Rustica met aangedreven rooischaar en (op film) de nieuwe zelf rijdende Peter Standen Solobeet. Deze drie nieuwe machines hebben we in het laatst van 1967 ook nog in de praktijk gezien en daarvan een gunstige indruk gekregen. Van de Solobeet (die op en rond een trekker is gebouwd) wordt nu één zijde van de roterende rooielementen mechanisch aangedreven, terwijl ook de verzamelbak en het lossen zijn verbeterd. Dit alles levert een bijdrage tot kapaciteitsvergroting en schonere bieten. Het aantal zesrijige Franse systemen dat in ons land wordt geïmporteerd is met enkele uitgebreid en omvat thans een vijftal merken. Naast een rooier en een lader is bij sommige merken keuze mogelijk tussen een ontblader- of een kopmachine. Zesrijige kop- en bladafvoermachines zijn er o.a. van Mo- reau en Barrault-Lepine. De zelf rijdende Kuiken A 500 was in twee uit voeringen aanwezig. Achter de vijzel waren resp. een klepelas (bladpoetsen) en nakoppers aange bracht. Voor een maximaal resultaat zou men deze twee wellicht moeten kombineren in één machine; nu lijkt de keuze moeilijk. J. T. ANDRINGA Bij grotere tonnages behoren de banden te wor den aangepast. Grote, brede banden (b.v. 16 x 20) en/of tandemassen worden in toenemende mate in gebruik genomen. Wel dient erop te worden gelet dat de spoorbreedte op de moderne normalisatie is afgestemd. Dit betekent dus meestal 1.50 m. Van zelfsprekend biedt een grotere spoorbreedte het voordeel van een grotere stabiliteit; de voordelen van normalisatie gaan daar ongetwijfeld boven uit. Door Hercules werd een nieuwe grote stortbak gekonstrueerd met een inhoud van circa 5 ton (Mas- see). Deze is bestemd voor achterwaarts lossende wagens. Op het gebied van transporteurs en boxen- vullers werden op deze R.A.I. enkele nieuwe typen getoond, speciaal bestemd voor het verwerken van grote hoeveelheden. Nieuwe transporteurs met bovenaandrijving en 60 cm bandbreedte waren te zien van Miedema en Hercules. Het is bekend dat ook enkele andere fa brikanten soortgelijke uitvoeringen kunnen leve ren. Genoemde transporteurs waren tevens voor zien van een nieuw (Vredestéin) profiel. De nieuwe boxenvullers van Hercules en Hofstee trokken eveneens de aandacht door grote bandbreedte, grote oversteek en topbelasting. Tegenover deze tecnni- leverd, zal ook aandacht besteed moeten worden aan de veiligheid. De nieuwe Vicon-maaier lijkt hierbij een gunstige uitzondering te vormen. Voor enkele akkerbouwgewassen zoals peul vruchten en graszaad, zal de maaibalk voorshands nog niet gemist kunnen worden. Opvallend is wel dat de maaikneuzers op hun retour zijn. Nieuwe maaiwerktuigen en opraapwa- gens komen hiervoor in de plaats terwijl voor speciale doeleinden de veldhakselaar meer op de voorgrond komt. VELE EN VEELSOORTIGE WERKTUIGEN Met het vorenstaande hebben we slechts enkele grepen gedaan uit de veelheid van werktuigen en machines die op deze tentoonstelling te zien waren. Volledigheid is in deze praktisch onmogelijk. Vele detailverbeteringen aan bestaande machines zijn vaak belangrijker dan totaal nieuwe machines die veelal ook de kenmerken van een prototype met zich dragen. Interessant zijn b.v. de verbeteringen aan de Rumptstad aanaarders en de HAK (systeem De Wilde) aanaardschijven. Genoemd worden ook TRANSPORTWERKTUIGEN Deze waren in grote getale aanwezig. Bovendien sterk gevarieerd van samenstelling en konstruktie. We doen slechts enkele grepen uit het geheel. Naast de talrijke loswagens neemt ook het aantal merken en typen hydraulische kipwagens toe. Alle bekende fabrikaten waren present. Verschillende fabrikan ten breiden hun serie uit met één of meer grotere wagens. Anderen trachten door middel van kon- struktiewijziging de storthoogte te vergroten, het geen in ons gebied vooral voor bieten van betekenis is. Ook in de wagenbouw is een verdere specialisatie waar te nemen. Grote kipwagens met geheel stalen laadbakken, hoge, vaste zijwanden en automatisch werkende achterkleppen zoals o.a. van B.A.V. en verschillende Franse merken. Deze wagens zijn vooral voor losgestorte produkten (graan, aard appelen, bieten) uitstekend geschikt. De Franse Brimont kipwagen (tot 10 ton draagvermogen) wordt nu door Van Gemeren geïmporteerd. Ook de bekende fabriek van Schuitemaker introduceerde kipwagens met stalen bakken. sche verbeteringen en verhoogde kapaciteit staan uiteraard ook hogere prijzen (tot circa 5.000). MAAIWERKTUIGEN Nieuwe, roterende maaiwerktuigen rijzen als paddestoelen uit de grond. Frappant is de enorme en vooral snelle ontwikkeling op dit gebied. Maar liefst ongeveer 20 verschillende merken waren op de R.A.I. aanwezig. Dit is wel de grootste revolutie op maaigebied van de laatste tijd. De cyclomaaier heeft daarbij bepaald baanbrekend werk verricht. Voor het maaien van gras zullen de roterende maaimachines de maaibalk verdringen. De voor delen zijn o.m. hogere kapaciteit, geen verstoppin gen en geen messen slijpen. Veelal zal wel meer vermogen voor de aandrijving nodig zijn. Verschil lende nieuwe maaiers dienen n.l. met een hoog toe rental (circa 3000 omw. per minuut) te draaien. Naarmate het aantal mesjes toeneemt zullen toe rental en vermogen iets lager kunnen zijn. Na deze succesvolle ontwikkeling en het kwalitatief goede maaiwerk dat met deze machines kan worden ge- de elektrobietendunner van Rustica met o.a. elek trisch bekrachtigde taster, de nieuwe snellopende zuigerpompen van Lebo die zeer kompakt gebouwd en aanzienlijk lichter zijn, de verbeterde tandvorm van de Rumptstad-Baselier rijenfrees, de Ooster huis klauwlader die kompleet 1650 kost, talrijke nieuwe typen spuitmachines, de zelfrijdende La- verda zwadmaaier voor speciale bedrijven, nieuwe en verbeterde typen maaidorsmachines en opraap- persen waarbij een komplete nieuwe serie Claas- machines enz. enz. Het is werkelijk teveel om het allemaal op te noemen. Gezien de enorme belangstelling voor dit evenement hebben de organisatoren en de stand houders beslist veel eer van hun werk gehad. Ook vanuit Zeeland hebben enkele duizenden belang stellenden een bezoek aan deze R.A.I. gebracht. Een deel hiervan maakte gebruik van de alom bekende Schipper-express. Een kompliment voor de perfek- te organisatie en de uitstekende verzorging is zeker op zijn plaats. (Zie verder pagina 15.J Opraapwagens worden steeds meer in gebruik genomen. Zij dienen voor het oprapen, laden, transport en het lossen van diverse losse veldgewassen (Fahr). Op de R.A.I. was zelfs een zelfrijdend exemplaar aanwezig. Hoopman N.V. te Aalten levert o.m. de Holaras uienafstaartmachincs, thans in drie uitvoeringen, met kapaciteiten van resp. 3 a 4 ton, 6 a 8 ton en 8 a 12 ton per uur. Aan deze machines kunnen voorsorteer- inrichtingen worden gemonteerd alsmede een doseerbunker.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 13