volop in ontwikkeling
13
afvoer en met afvoertransporteurs over de "machine.
Dit laatste systeem, zoals dat reeds toegepast werd
op de tweerijige Romas en nu ook op de B.A.V. en
Grimme, is ongetwijfeld gunstig uit een oogpunt
van stabiliteit. Daarnaast biedt het de mogelijkheid
tot uitrapen van kluiten, stenen enz. Interessant
lijkt ook de nieuwe tweerijige Weimar die o.m. uit
gerust was met twee gesloten rooischijven, twee
met lucht gevulde rollen als kluitenbrekers en hy
draulische besturing van de loopwielen. Ook de
tweerijige Wisent was uitgerust met roterende rooi-
elementen (zeefraderen).
MACHINES VOOR DE BIETENOOGST
Evenals bij de aardappelrooiers waren ook vrij
wel alle bekende oogstmachines voor suikerbieten
aanwezig. Na al hetgeen in 1967 reeds is getoond, is
het nieuws beperkt. We zagen o.m. bij de éénrijers
de nieuwe Kleine met elektro-magnetische bestu
ring en diepteregeling en met grote verzamelbak;
de Rustica met aangedreven rooischaar en (op film)
de nieuwe zelf rijdende Peter Standen Solobeet.
Deze drie nieuwe machines hebben we in het laatst
van 1967 ook nog in de praktijk gezien en daarvan
een gunstige indruk gekregen. Van de Solobeet (die
op en rond een trekker is gebouwd) wordt nu één
zijde van de roterende rooielementen mechanisch
aangedreven, terwijl ook de verzamelbak en het
lossen zijn verbeterd. Dit alles levert een bijdrage
tot kapaciteitsvergroting en schonere bieten. Het
aantal zesrijige Franse systemen dat in ons land
wordt geïmporteerd is met enkele uitgebreid en
omvat thans een vijftal merken. Naast een rooier
en een lader is bij sommige merken keuze mogelijk
tussen een ontblader- of een kopmachine. Zesrijige
kop- en bladafvoermachines zijn er o.a. van Mo-
reau en Barrault-Lepine.
De zelf rijdende Kuiken A 500 was in twee uit
voeringen aanwezig. Achter de vijzel waren resp.
een klepelas (bladpoetsen) en nakoppers aange
bracht. Voor een maximaal resultaat zou men deze
twee wellicht moeten kombineren in één machine;
nu lijkt de keuze moeilijk.
J. T. ANDRINGA
Bij grotere tonnages behoren de banden te wor
den aangepast. Grote, brede banden (b.v. 16 x 20)
en/of tandemassen worden in toenemende mate in
gebruik genomen. Wel dient erop te worden gelet
dat de spoorbreedte op de moderne normalisatie is
afgestemd. Dit betekent dus meestal 1.50 m. Van
zelfsprekend biedt een grotere spoorbreedte het
voordeel van een grotere stabiliteit; de voordelen
van normalisatie gaan daar ongetwijfeld boven uit.
Door Hercules werd een nieuwe grote stortbak
gekonstrueerd met een inhoud van circa 5 ton (Mas-
see). Deze is bestemd voor achterwaarts lossende
wagens. Op het gebied van transporteurs en boxen-
vullers werden op deze R.A.I. enkele nieuwe typen
getoond, speciaal bestemd voor het verwerken van
grote hoeveelheden.
Nieuwe transporteurs met bovenaandrijving en
60 cm bandbreedte waren te zien van Miedema en
Hercules. Het is bekend dat ook enkele andere fa
brikanten soortgelijke uitvoeringen kunnen leve
ren. Genoemde transporteurs waren tevens voor
zien van een nieuw (Vredestéin) profiel. De nieuwe
boxenvullers van Hercules en Hofstee trokken
eveneens de aandacht door grote bandbreedte, grote
oversteek en topbelasting. Tegenover deze tecnni-
leverd, zal ook aandacht besteed moeten worden
aan de veiligheid. De nieuwe Vicon-maaier lijkt
hierbij een gunstige uitzondering te vormen.
Voor enkele akkerbouwgewassen zoals peul
vruchten en graszaad, zal de maaibalk voorshands
nog niet gemist kunnen worden.
Opvallend is wel dat de maaikneuzers op hun
retour zijn. Nieuwe maaiwerktuigen en opraapwa-
gens komen hiervoor in de plaats terwijl voor
speciale doeleinden de veldhakselaar meer op de
voorgrond komt.
VELE EN VEELSOORTIGE WERKTUIGEN
Met het vorenstaande hebben we slechts enkele
grepen gedaan uit de veelheid van werktuigen en
machines die op deze tentoonstelling te zien waren.
Volledigheid is in deze praktisch onmogelijk.
Vele detailverbeteringen aan bestaande machines
zijn vaak belangrijker dan totaal nieuwe machines
die veelal ook de kenmerken van een prototype met
zich dragen. Interessant zijn b.v. de verbeteringen
aan de Rumptstad aanaarders en de HAK (systeem
De Wilde) aanaardschijven. Genoemd worden ook
TRANSPORTWERKTUIGEN
Deze waren in grote getale aanwezig. Bovendien
sterk gevarieerd van samenstelling en konstruktie.
We doen slechts enkele grepen uit het geheel. Naast
de talrijke loswagens neemt ook het aantal merken
en typen hydraulische kipwagens toe. Alle bekende
fabrikaten waren present. Verschillende fabrikan
ten breiden hun serie uit met één of meer grotere
wagens. Anderen trachten door middel van kon-
struktiewijziging de storthoogte te vergroten, het
geen in ons gebied vooral voor bieten van betekenis
is. Ook in de wagenbouw is een verdere specialisatie
waar te nemen. Grote kipwagens met geheel stalen
laadbakken, hoge, vaste zijwanden en automatisch
werkende achterkleppen zoals o.a. van B.A.V. en
verschillende Franse merken. Deze wagens zijn
vooral voor losgestorte produkten (graan, aard
appelen, bieten) uitstekend geschikt. De Franse
Brimont kipwagen (tot 10 ton draagvermogen)
wordt nu door Van Gemeren geïmporteerd. Ook de
bekende fabriek van Schuitemaker introduceerde
kipwagens met stalen bakken.
sche verbeteringen en verhoogde kapaciteit staan
uiteraard ook hogere prijzen (tot circa 5.000).
MAAIWERKTUIGEN
Nieuwe, roterende maaiwerktuigen rijzen als
paddestoelen uit de grond. Frappant is de enorme
en vooral snelle ontwikkeling op dit gebied. Maar
liefst ongeveer 20 verschillende merken waren op
de R.A.I. aanwezig. Dit is wel de grootste revolutie
op maaigebied van de laatste tijd. De cyclomaaier
heeft daarbij bepaald baanbrekend werk verricht.
Voor het maaien van gras zullen de roterende
maaimachines de maaibalk verdringen. De voor
delen zijn o.m. hogere kapaciteit, geen verstoppin
gen en geen messen slijpen. Veelal zal wel meer
vermogen voor de aandrijving nodig zijn. Verschil
lende nieuwe maaiers dienen n.l. met een hoog toe
rental (circa 3000 omw. per minuut) te draaien.
Naarmate het aantal mesjes toeneemt zullen toe
rental en vermogen iets lager kunnen zijn. Na deze
succesvolle ontwikkeling en het kwalitatief goede
maaiwerk dat met deze machines kan worden ge-
de elektrobietendunner van Rustica met o.a. elek
trisch bekrachtigde taster, de nieuwe snellopende
zuigerpompen van Lebo die zeer kompakt gebouwd
en aanzienlijk lichter zijn, de verbeterde tandvorm
van de Rumptstad-Baselier rijenfrees, de Ooster
huis klauwlader die kompleet 1650 kost, talrijke
nieuwe typen spuitmachines, de zelfrijdende La-
verda zwadmaaier voor speciale bedrijven, nieuwe
en verbeterde typen maaidorsmachines en opraap-
persen waarbij een komplete nieuwe serie Claas-
machines enz. enz.
Het is werkelijk teveel om het allemaal op te
noemen. Gezien de enorme belangstelling voor dit
evenement hebben de organisatoren en de stand
houders beslist veel eer van hun werk gehad. Ook
vanuit Zeeland hebben enkele duizenden belang
stellenden een bezoek aan deze R.A.I. gebracht. Een
deel hiervan maakte gebruik van de alom bekende
Schipper-express. Een kompliment voor de perfek-
te organisatie en de uitstekende verzorging is zeker
op zijn plaats.
(Zie verder pagina 15.J
Opraapwagens worden steeds meer in gebruik genomen. Zij dienen
voor het oprapen, laden, transport en het lossen van diverse losse
veldgewassen (Fahr). Op de R.A.I. was zelfs een zelfrijdend exemplaar
aanwezig.
Hoopman N.V. te Aalten levert o.m. de Holaras uienafstaartmachincs,
thans in drie uitvoeringen, met kapaciteiten van resp. 3 a 4 ton, 6 a 8
ton en 8 a 12 ton per uur. Aan deze machines kunnen voorsorteer-
inrichtingen worden gemonteerd alsmede een doseerbunker.