Mechanisatie noc R.A.I. 1968 12 NA ons bezoek aan deze grote werktuigententoonstelling kwamen wij tot de konklusie dat de me chanisatie in de landbouw inderdaad nog volop in ontwikkeling is. Vele duizenden mensen heb ben vorige week dit evenement bezocht. Daarna is ieder met zijn (of haar) eigen gedachten hierover huiswaarts gekeerd. Niet iedereen heeft op de R. A. I. een afgerond recept gevonden dat pasklaar was voor de vraagstukken van het eigen bedrijf. Dat kan praktisch ook niet. Veel meer is het een unieke gelegenheid om zich van talrijke ontwikkelingen op de hoogte stellen. Alvorens een verantwoorde keu ze te kunnen maken dient men immers te weten welke mogelijkheden er zijn. Daarna kan de techniek op ekonomisch verantwoorde wijze in de bedrijfsorganisatie worden ingepast. Uiteraard hadden een (klein?) deel van de bezoekers hun problemen reeds tevoren bestudeerd. Deze konden meteen vast stellen of een werktuig wel of niet in het geheel zou passen. Anderen zullen echter de beslissing later nemen na alles nogmaals gewikt en gewogen te hebben. Van verschillende standhouders vernamen wij dat de bezoekers zeer geïnteresseerd waren, doch dat slechts op beperkte schaal zaken werden ge daan. De vrij lage- tot matige prijzen van akkerbouwprodukten is ongetwijfeld ook van invloed op aan schaf of vervanging van werktuigen. Niettemin willen we gaarne even aandacht vragen voor machines en werktuigen die vooral voor ons gebied van betekenis zijn. Het is daarbij bepaald onmogelijk om een volledig beeld van de gehele tentoonstelling te geven. TREKKERS ï\E trekker vormt dikwijls een centraal punt in de mechanisatie van het bedrijf. Terecht wordt dan ook steeds meer aandacht besteed aan de gebruiksmogelijkheden van trekkers. Naast mo torvermogen zijn versnellingen, hydraulischein stallatie en bandenmaten van veel betekenis. Vele merken bieden thans een grote serie met diverse mogelijkheden. De laatste tijd worden de series uitgebreid met trekkers die groter vermogen heb ben en met typen die een bepaalde leemte in de serie moeten aanvullen. Gepaard gaande met een groter vermogen neemt het gewicht en de belang stelling voor vierwielaandrijving toe. In de prak tijk blijkt dikwijls dat het beschikbare vermogen onvoldoende kan worden benut voor trekkracht. Veelal zijn twee wielen beschikbaar om de kracht op de grond over te brengen. Het lijkt voor de hand liggend om dan het aantal aandrijvende wielen te vergroten. De totale trekkracht wordt echter niet alleen bepaald door het aantal wielen maar vooral ook door de druk die hierop wordt of kan worden uitgeoefent, door de bandenmaat en het -profiel van de band. Het extra effekt van voorwielaandrij ving op traditioneel gebouwde trekkers valt in de praktijk nogal eens tegen doordat zowel de belas ting als de bandenmaat beperkt blijven. Extra druk op de achterwielen als gevolg van automatische GRONDBEWERKING breed waren, zodat de bodemdruk slechts 0.15 kg per cm2 bedraagt bij een totaal gewicht van 4500 kg. Verder toonde men o.a. de Ford 5000, 6-cylinder die een vermogen heeft van 80 pK en desgewenst met voorwielaandrijving kan worden geleverd. Van Fiat werd het nieuwe type 550 getoond (55 pK) met wisselstroomgenerator, roterende brandstofpomp en onafhankelijk inschakelbare aftakas. Inplaats van de 8/2 versnellingsbak kan een 12/3 bak worden geleverd waarmee snelheden vanaf 600 m per uur mogelijk worden. Ook alle andere be kende merken toonden hun deels nieuwe series. De ploegen zijn de laatste tijd veel veranderd en ook veel verbeterd. De veranderingen hebben hoofdzakelijk betrekking op ristervormen en rui mere bouw. Het is reeds veelvuldig gebleken dat het belang rijke ploegwerk hiermede inderdaad een flinke stap vooruit is gegaan. Voorts zijn hierdoor ook de mogelijkheden groter geworden: minder verstop ping, beter gras onderploegen, minder gevoelig voor rijsnelheid enz. Ook worden ploegen gebouwd met veel scharen hetgeen rechtstreeks verband houdt met de beschikbare trekkracht, de prestatie per man en de vergroting van de ploegkapaciteit. ZAAIEN EN POTEN De belangrijkste ontwikkelingen bij zaai- eti pootmachines hebben betrekking op vergroting van de werkbreedte en verdere technische perfektie. Bij verschillende aardappelpootmachines is een be langrijke verbetering tot stand gekomen doordat de voorraadbakken zijn vergroot tot ca. 100 kg. Tege lijkertijd is de vorm van de bakken enigszins ver anderd zodat het vullen gemakkelijker kan ver lopen. Van Cramer en Cruse zagen we pootmachi nes met zes elementen. Niet iedere trekker zal deze machines, met gevulde bakken, op de hefinrichting kunnen dragen. Zaaimachines met grote werkbreedte zagen we o.a. van Nordsten en Nodet. Ook enkele andere mer ken kunnen grotere werkbreedten dan 3.00 m leve ren. Wellicht is de behoefte hieraan niet zo erg groot temeer omdat met de diverse nieuwe typen zaaimachines ook sneller kan worden gereden. Een Stegsted-machine was uitgerust met een aanbouw- kunstmeststrooier. Bij deze laatste kan de hoeveel heid kunstmest worden geregeld door een schuif- radsysteem. De precisiezaaimachines voor bieten hebben geen wezenlijke verandering ondergaan. Het ziet er naar uit dat in de komende jaren op het gebied van bie tenzaad meer zal veranderen dan op dat van de zaaimachines. AARDAPPELROOIMACHINES In ons gebied zijn de oogstmachines voor aard appelen van veel betekenis. We hebben gezien dat vele bekende merken en typen rooimachines wederom zijn verbeterd. Amac gaat verder met de D-serie. De éénrijige D 1 is reeds enkele jaren bekend. De D 2 zal de plaats van de C 2 gaan innemen. Deze tweerijer is o.m. uitgerust met een traploos verstelbare kluitenbreker. De ééndeli ge afvóertransporteur zal de afvoer, en dus ook de kapaciteit, in gunstige zin beïnvloeden. Ook de B.A. V.-machine is op het punt van de afvoer gewijzigd. Voorts is onder de looftransporteur een afscherm- r^- -V .v.v.v .;.v -• De nieuwe MF 178 trekker; motorvermogen 72,5 pk bij 2000 toeren en 62 pk bij 540 toeren van de aftakas. Krone brengt een nieuwe frees (1.50 m) met grotere diameter van de freesas en vier versnellingen. gewichtsoverdracht en trekkrachtregeling b.v. bij ploegen, ontlast dikwijls tegelijkertijd de voorwie len. Trekkers met vierwielaandrijving zouden daar om veelal anders gebouwd moeten zijn. In verhouw- ding tot het motorvermogen worden de handen- maten eerder kleiner dan groter. Als trekkers van 60 a 75 p.k. dezelfde bandenmaat hebben als die van 50 p.k. dan zal de trekkrachtprestatie relatief niet zoveel toenemen. Daarom zouden de banden maten beter bij het vermogen moeten worden aan gepast. Uiteraard kan het beschikbare vermogen via de aftakas wel worden benut. Van diverse merken werden nieuwe trekkertypen getoond. De trekkers van Lely, en Eicher met hydrostatische aandrijving trokken veel belangstelling. Hiermee kunnen alle snelheden van nul tot maximum traploos worden geregeld. Verder zagen we de nieuwe MF 178 en MF 175 S, de opvolgers van het type 175; de Cormick 353 in de 35 pK klasse en de Cormick 624 met vierwiel aandrijving. Bepaald spektakulair was de Ford County met vier grote wielen die ieder 106 cm Enkele 4-scharige Rumptstad wentelploegen wer den in onze provincie reeds in gebruik genomen. Op de stand van Cappon zagen we de nieuwe hydrau lische wenteling toegepast, die tegen geringe meer prijs leverbaar is, alsmede een nieuwe ruimer ge bouwde stoppelploeg. Interessant blijft ook hun zware kultivator met vaste tanden die leverbaar is met werkbreedten van 2.20 m tot 5.00 m. Van de laatste zijn de buitendelen voor transport opklap baar, hetgeen met behulp van trekveren en een simpele handbeweging gemakkelijk kan worden uitgevoerd. Aangedreven eggen en kombinatiewerktuigen waren er te kust en te keur. Naast oude bekende typen zoals Structural, Stimegg en Vicon was het aantal tweebalks schudeggen wederom uitgebreid. Van deze laatste groep kwamen vorig jaar reeds verschillende merken op de markt. In vele gevallen waren deze machines nu aanmerkelijk zwaarder uitgevoerd. Hopelijk zullen ze straks ook voldoen de sterk blijken. Op enkele stands zagen we ver schillende kombinaties met een tweebalks aange dreven eg, b.v. met een zaaimachine, met aanaar- ders en met verkruimelrollen. plaat aangebracht waardoor de machine onder deze plaat beter schoon zal blijven. De Romas hydro II is op diverse onderdelen geperfektioneerd. Trans port- en afvoerbanden zijn verbeterd en groter ge maakt; desgewenst is de draaisnelheid, binnen be paalde grenzen, traploos regelbaar. De wagentrans porteur is bevestigd op een draaibaar platform waardoor deze band voor transport gemakkelijk in de lengterichting kan worden gedraaid. Mede in verband met de grotere kapaciteit is ook het vermogen van de aandrijvende hydromotoren vergoot. Krakei heeft de machine uitgerust met verstelbare kunststofstrippen die in de plaats treden van de z.g. vingermatten. Aan de tweerijige Krakei kan nu ook een aanbouwloofklapper worden ge leverd. De Grimme-machines zijn ook gedeeltelijk ver anderd. Op de éénrijige (type Super) kan nu een grote verzamelbak worden geleverd (inhoud 1800 a 2.000 kg) die zowel rijdens als stilstaand kan wor den gelost. De bak is uitgerust met een rolbodem. Het tweerijige type V2RE (zonder opvoertrom- mel) is nu in twee uitvoeringen leverbaar; met z-j-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 12