Het C.O.W.E.R.-rapport
Wat kunnen de afdelingen
aan het rapport hebben?
T. J. O.
JONGERENAKTJVITEITEN
Enige tijd geleden is een door het Ministerie van C.R.M. ingestelde commissie gereedgekomen met
een onderzoek naar de mogelijkheden van een wettelijke regeling van de subsidiëring van de jeugd-
jporming. ook en vooral op plaatselijk niveau. In de kring van de plattelandsjongerenorganisaties heeft
leeds veel overleg plaats gevonden over de consequ enties van het rapport. Ook in de P.J.G.Z. is de naam
C.O.W.E.R.-rapport al meerdere malen gevallen.
Wij achten het daarom nuttig dat ieder belangstellend lid door middel van onderstaand overzicht kan
kennisnemen van de belangrijkste punten uit het rapport. Daarnaast is een overzicht opgenomen van
de belangrijkste punten uit het rapport. Daarnaast is een overzicht opgenomen van mogelijkheden voor
de afdelingen om zoveel mogelijk profijt van een eventuele nieuwe regeling te kunnen trekken.
DE inhoud van het rapport
Na een historisch overzicht en een inventarisatie
komt het rapport tot de opzet van een jeugdbeleid
en wordt een Nationaal Plan voor de jeugdservice
geïntroduceerd. Aparte aandacht wordt gegeven
aan accomodaties, kader en financiering. Het rap
port geeft de argumenten, beginselen en richtlijnen
voor een wettelijke regeling aan.
de ontwikkeling en
consequenties daarvan
a. Naast bewuste vorming komt er meer aandacht
voor ontspanning.
b. Naast organisaties met programma's komt er
meer aandacht voor indirecte voorziening en
dienstverlening.
e. Er is behoefte aan een ruim en gevarieerd aan
bod van vrijetijdsvoorzieningen voor alle jonge
ren, georganiseerd en ongeorganiseerd.
d. Met betrekking tot de uitvoering van de acti
viteiten dient het accent op de plaatselijke situa
tie te liggen.
e. Met name plaatselijk zal de directe inspraak in
beleid en uitvoering van de jongeren kunnen
worden gerealiseerd.
f. Bij de opzet van een jeugdbeleid zal een goed
samenspel tussen de overheid en de particuliere
sector gewaarborgd moeten zijn.
de elementen van
een Jeugdbeleid
a. Organisaties: gespecialiseerde diensten met een
omschreven aanpak en voor min of meer aan
wijsbare groepen.
b. Indirecte voorzieningen: accomodaties, man.
kracht.
c. Beleidsorganen: door een brede samenstelling
dient een relatie met de gehele gemeenschap te
worden gelegd.
d. Overheidszorg: deze moet initiatieven bevorde
ren, de continuïteit mogelijk maken en de zeker
heid en voorzieningen garanderen.
e. Commerciële aspecten" commercie en goede
jeugdvoorzieningen kunnen in eikaars ver
lengde liggen.
een nationaal plan
voor de jeugdservice
Onder jeugdservice wordt verstaan het bieden
en realiseren van mogelijkheden voor ontplooiing
en ontspanning van jeugdigen in onderling samen
zijn in hun vrije tijd. Het begrip bedoelt oude en
nieuwe vormen van activiteiten te omvatten en
voor de gehele Nederlandse jeugd bestemd te zijn.
Om tot een goede opzet van jeugdservice op alle
niveaus te kunnen komen wordt een Nationaal
Plan voor de Jeugdservice geïntroduceerd: een bun
deling van a le krachten voor het algemeen belang
van ons volk. De inhoud van het Plan omvat: be
leid. raden, aanbod van activiteiten, accomodaties,
deskundig kader, gezonde financiering, weten
schappelijk onderzoek, internationale contacten,
herziening subsidiestelsel, wettelijke regeling.
ACCOMODATIES
Voor hun bestemming geschikte en in de stede-
pouw geïntegreerde voorzieningen zijn nodig. Daar
in dient ruimte te zijn voor vormende en ontspan
nende aktiviteiten, alsmede voor ontmoeting van
leeftijdsg' on. Voor zover mogelijk dient gecom
bineerd en meervoudig gebruik te worden bevor
derd.
FINANCIERING
Deze geschiedt uit particuliere bijdragen en over
heidssubsidies. De huidige subsidieregelingen zijn
niet voldoende op elkaar afgestemd en werken dis
criminerend, terwijl er voor nieuwe ontwikkelin
gen te weinig kansen zijn.
ARGUMENTEN VOOR EEN
WETTELIJKE REGELING
Gezien de taken van een overheid met betrekking
tot het welzijn van de jeugd in haar vrije tijd is een
wettelijke regeling noodzakelijk. Ook in andere lan
den zijn wettelijke regelingen getroffen of worden
deze voorbereid.
AARD VAN DE
WETTELIJKE REGELING
Een nationale wetgeving zal aan de jeugdservice
een duidelijke eigen status en maatschappelijke
erkenning geven temidden van andere wettelijk
geregelde voorzieningen. Het meest aangewezen
lijkt een raamwet, die ruime delegatie en sub-dele
gatie toelaat voor nadere regeling en uitwerking
bij algemene maatregel van bestuur en ministeriële
beschikking. Zo kunnen de ontwikkelingen op het
terrein van de jeugdservice worden gevolgd en kan
verstarring worden voorkomen. Enerzijds kan door
minimale normen het beginsel van rechtsgelijkheid
worden beschermd, anderzijds kan het nodige zelf
bestuur worden gegeven.
In plaats van organisatiestructuren zouden be
paalde elementen moeten worden gesubsidieerd.
Daarbij behoeven met name de personeelskosten
(binnen nadere normen 100 en de accomodaties
(investeringshulp!) verbetering.
POLITIEKE FORUMAVOND KOUDEKERKE
Politiek bedrijven is vooruitzien. Daarom dient ook
u op bovenstaande avond aanwezig te zijn. Het is
toch uw en onze toekomst die door de politiek wordt
bepaald. Op vrijdag 26 januari om 19.30 uur kunt n
met uw vragen terecht in hotel „Rijckborst", Dorps
plein te Koudekerke. De volgende partij vertegen
woordigers zijn daar aanwezig om met u en met
elkaar over de toekomst te praten: P. H. M. Adriaan-
sens (KVP), J. A. van Bennekom (ARP), A. J.
Kaland (CHU), A. Maljaars (SGP), G. J. J. de Waal
(BP), Drs. Th. J. Westerhout (PvdA), H. J. v. d.
Zande (VVD). Het geheel staat onder voorzitter
schap van de heer R. J. Wasterval, direkteur van het
Vormingscentrum „Hedenesse" te Cadzand.
DROPPING AXEL—ZAAMSLAG
Vanavond, 19 januari, begint de droppingsavond
van de afd. AxelZaamslag om 19.30 uur in „Land
huis Kijkuit" te Axel. Stevige kleding, goed schoeisel
en een zaklantaren aanbevolen!
KOUDEKERKE NAAR SNIP EN SNAP
Tot 24 januari kan men zich nog opgeven voor de
busreis, die de afdeling Koudekerke organiseert naar
de Snip en Snap-revue te Rotterdam op zaterdag 3
februari. Opgave en inlichtingen bij J. Brasser,
Groeneweg 5, Koudekerke, tel. 01185440.
TONEELUITVOERINGEN
IN WEST ZEEUWS-VLAANDEREN
In de komende weken organiseert de afdeling West
Zeeuws-Vlaanderen vier toneelvoorstellingen. Om
dat na de eerste vaststelling van de datums een aan
tal wijzigingen moesten worden aangebracht ver
melden wij hieronder de volledige serie voorstellin
gen.
Zaterdag 20 januari te Oostburg in hotel „Du Com
merce". Opvoering van het toneelstuk „Moderne
Jeugd".
Vrijdag 2 februari te Biervliet in het „Oude Raedt-
huis". Toneelstuk „Gebroeders Kalkoen". Zaterdag
3 februari te Zuidzande in hotel „De Zwaan". Toneel
stuk „Gebroeders Kalkoen". Vrijdag 9 februari te
Groede in hotel „De Drie Koningen". Toneelstuk
„Moderne Jeugd".
Aanvang van alle voorstellingen 20 uur. Op alle
avonden bal na. Entree voor leden 1,p.p., voor
niet-leden 2,p.p.
CONTACTDAG STREEK WALCHEREN
Op vrijdag 16 februari houdt de Streek Walcheren
haar jaarlijkse contactdag, met medewerking van
enige scholen.
Aanvang van het middagprogramma 13 uur, van
het avondprogramma 19.30 uur.
Wat het programma betreft kunnen wij opmerken
dat het zeer gevariëerd zal zijn, dus „voor elck wat
wils". Er zullen veel wedstrijden zijn, maar men
hoeft zich nergens van te voren voor óp te geven.
Alles is spontaan.
De dag zal gehouden worden in de loods van de
heer S. Brouwer, Brouwerijweg 7, Oostkapelle, die
zijn loods geheel gratis beschikbaar stelde voor de
P.J.G.
Komt allen, iedereen is welkom. Breng vrienden
en vriendinnen mee.
Door de oprichting van plaatselijke jeugd-service
organen kunnen de mogelijkheden voor de leden
op het gebied van de vrijetijdsbesteding aanzien
lijk worden uitgebreid. Mede omdat deze organen
deskundige krachten hiervoor in dienst hebben.
Deze organen kunnen een groot aantal van de
activiteiten welke de afdelingen thans verrichten,
overnemen. De service aan de leden kan er aanzien
lijk door worden uitgebreid.
Echter specifieke taken van onze plattelands
jongerenorganisatie kunnen door dit orgaan niet
worden gedaan omdat men op plaatselijk niveau
de deskundigen daarvoor mist. De afdelingen zul
len hiervoor hun provinciale en landelijke organi
satie blijvend nodig hebben.
Deze taken betreffen met name bijvoorbeeld:
a. de sociaal-economische cursussen.
b. het bespreken van de plattelands-problematiek:
ruimtelijke ordening, recreatie en industrie.
c. hoe te leven als modern plattelander.
Voor deze onderdelen kunnen de leden op zeer
ruime schaal aan hun trekken komen binnen de
organisatie.
WAT MOETEN DE AFDELINGEN DOEN?
a. Een gesprek met de plaatselijke overheid heb
ben over het Cower-rapport en als gevolg daar
van de instelling van een plaatselijk instituut
voor de jeugdservice bepleiten.
b. Bij de samenstelling van een plaatselijke jeugd
raad aandacht besteden aan de samenstelling
ervan, opdat er geen te grote invloed bij de over
heid komt. De beste situatie is die waar de raad
slechts uit vertegenwoordigers van jeugd en
jongeren bestaat welke zelfstandig haar positie
bepaalt en dan daarover met de overheid een
gesprek aangaat.
c. De afdelingen zullen bij het bepalen van hun
activiteiten rekening moeten houden met de
specifieke taak, welke de plattelandsjongeren
organisatie vervult. Bespreking daarom van de
plattelandsproblematiek en dergelijke. Voor
deze activiteiten is men aangewezen op steun
van de provinciale en landelijke organisatie,
welke hiermee eveneens rekening zullen hou
den. De meer ontspannende activiteiten kunnen
worden opgezet met het orgaan voor de jeugd
service, waarbij men tevens de beschikking
heeft over op dit gebied deskundige leiding.
Het rapport stelt voor plaatselijk in ruime mate
middelen ter beschikking te stellen. Het is aan onze
afdelingen om te zorgen dat ze daarmee hun voor
deel doen en er uitgebreid gebruik van maken.
In een volgend nummer zullen wij wat dieper in
gaan op de manier waarop de P.J.G.-afdelingen hét
eerste voordeel kunnen putten uit het feit, dat een
nieuwe wettelijke regeling zich vooral op het plaat
selijke werk zal richten.