Het C.O.W.E.R.-rapport Wat kunnen de afdelingen aan het rapport hebben? T. J. O. JONGERENAKTJVITEITEN Enige tijd geleden is een door het Ministerie van C.R.M. ingestelde commissie gereedgekomen met een onderzoek naar de mogelijkheden van een wettelijke regeling van de subsidiëring van de jeugd- jporming. ook en vooral op plaatselijk niveau. In de kring van de plattelandsjongerenorganisaties heeft leeds veel overleg plaats gevonden over de consequ enties van het rapport. Ook in de P.J.G.Z. is de naam C.O.W.E.R.-rapport al meerdere malen gevallen. Wij achten het daarom nuttig dat ieder belangstellend lid door middel van onderstaand overzicht kan kennisnemen van de belangrijkste punten uit het rapport. Daarnaast is een overzicht opgenomen van de belangrijkste punten uit het rapport. Daarnaast is een overzicht opgenomen van mogelijkheden voor de afdelingen om zoveel mogelijk profijt van een eventuele nieuwe regeling te kunnen trekken. DE inhoud van het rapport Na een historisch overzicht en een inventarisatie komt het rapport tot de opzet van een jeugdbeleid en wordt een Nationaal Plan voor de jeugdservice geïntroduceerd. Aparte aandacht wordt gegeven aan accomodaties, kader en financiering. Het rap port geeft de argumenten, beginselen en richtlijnen voor een wettelijke regeling aan. de ontwikkeling en consequenties daarvan a. Naast bewuste vorming komt er meer aandacht voor ontspanning. b. Naast organisaties met programma's komt er meer aandacht voor indirecte voorziening en dienstverlening. e. Er is behoefte aan een ruim en gevarieerd aan bod van vrijetijdsvoorzieningen voor alle jonge ren, georganiseerd en ongeorganiseerd. d. Met betrekking tot de uitvoering van de acti viteiten dient het accent op de plaatselijke situa tie te liggen. e. Met name plaatselijk zal de directe inspraak in beleid en uitvoering van de jongeren kunnen worden gerealiseerd. f. Bij de opzet van een jeugdbeleid zal een goed samenspel tussen de overheid en de particuliere sector gewaarborgd moeten zijn. de elementen van een Jeugdbeleid a. Organisaties: gespecialiseerde diensten met een omschreven aanpak en voor min of meer aan wijsbare groepen. b. Indirecte voorzieningen: accomodaties, man. kracht. c. Beleidsorganen: door een brede samenstelling dient een relatie met de gehele gemeenschap te worden gelegd. d. Overheidszorg: deze moet initiatieven bevorde ren, de continuïteit mogelijk maken en de zeker heid en voorzieningen garanderen. e. Commerciële aspecten" commercie en goede jeugdvoorzieningen kunnen in eikaars ver lengde liggen. een nationaal plan voor de jeugdservice Onder jeugdservice wordt verstaan het bieden en realiseren van mogelijkheden voor ontplooiing en ontspanning van jeugdigen in onderling samen zijn in hun vrije tijd. Het begrip bedoelt oude en nieuwe vormen van activiteiten te omvatten en voor de gehele Nederlandse jeugd bestemd te zijn. Om tot een goede opzet van jeugdservice op alle niveaus te kunnen komen wordt een Nationaal Plan voor de Jeugdservice geïntroduceerd: een bun deling van a le krachten voor het algemeen belang van ons volk. De inhoud van het Plan omvat: be leid. raden, aanbod van activiteiten, accomodaties, deskundig kader, gezonde financiering, weten schappelijk onderzoek, internationale contacten, herziening subsidiestelsel, wettelijke regeling. ACCOMODATIES Voor hun bestemming geschikte en in de stede- pouw geïntegreerde voorzieningen zijn nodig. Daar in dient ruimte te zijn voor vormende en ontspan nende aktiviteiten, alsmede voor ontmoeting van leeftijdsg' on. Voor zover mogelijk dient gecom bineerd en meervoudig gebruik te worden bevor derd. FINANCIERING Deze geschiedt uit particuliere bijdragen en over heidssubsidies. De huidige subsidieregelingen zijn niet voldoende op elkaar afgestemd en werken dis criminerend, terwijl er voor nieuwe ontwikkelin gen te weinig kansen zijn. ARGUMENTEN VOOR EEN WETTELIJKE REGELING Gezien de taken van een overheid met betrekking tot het welzijn van de jeugd in haar vrije tijd is een wettelijke regeling noodzakelijk. Ook in andere lan den zijn wettelijke regelingen getroffen of worden deze voorbereid. AARD VAN DE WETTELIJKE REGELING Een nationale wetgeving zal aan de jeugdservice een duidelijke eigen status en maatschappelijke erkenning geven temidden van andere wettelijk geregelde voorzieningen. Het meest aangewezen lijkt een raamwet, die ruime delegatie en sub-dele gatie toelaat voor nadere regeling en uitwerking bij algemene maatregel van bestuur en ministeriële beschikking. Zo kunnen de ontwikkelingen op het terrein van de jeugdservice worden gevolgd en kan verstarring worden voorkomen. Enerzijds kan door minimale normen het beginsel van rechtsgelijkheid worden beschermd, anderzijds kan het nodige zelf bestuur worden gegeven. In plaats van organisatiestructuren zouden be paalde elementen moeten worden gesubsidieerd. Daarbij behoeven met name de personeelskosten (binnen nadere normen 100 en de accomodaties (investeringshulp!) verbetering. POLITIEKE FORUMAVOND KOUDEKERKE Politiek bedrijven is vooruitzien. Daarom dient ook u op bovenstaande avond aanwezig te zijn. Het is toch uw en onze toekomst die door de politiek wordt bepaald. Op vrijdag 26 januari om 19.30 uur kunt n met uw vragen terecht in hotel „Rijckborst", Dorps plein te Koudekerke. De volgende partij vertegen woordigers zijn daar aanwezig om met u en met elkaar over de toekomst te praten: P. H. M. Adriaan- sens (KVP), J. A. van Bennekom (ARP), A. J. Kaland (CHU), A. Maljaars (SGP), G. J. J. de Waal (BP), Drs. Th. J. Westerhout (PvdA), H. J. v. d. Zande (VVD). Het geheel staat onder voorzitter schap van de heer R. J. Wasterval, direkteur van het Vormingscentrum „Hedenesse" te Cadzand. DROPPING AXEL—ZAAMSLAG Vanavond, 19 januari, begint de droppingsavond van de afd. AxelZaamslag om 19.30 uur in „Land huis Kijkuit" te Axel. Stevige kleding, goed schoeisel en een zaklantaren aanbevolen! KOUDEKERKE NAAR SNIP EN SNAP Tot 24 januari kan men zich nog opgeven voor de busreis, die de afdeling Koudekerke organiseert naar de Snip en Snap-revue te Rotterdam op zaterdag 3 februari. Opgave en inlichtingen bij J. Brasser, Groeneweg 5, Koudekerke, tel. 01185440. TONEELUITVOERINGEN IN WEST ZEEUWS-VLAANDEREN In de komende weken organiseert de afdeling West Zeeuws-Vlaanderen vier toneelvoorstellingen. Om dat na de eerste vaststelling van de datums een aan tal wijzigingen moesten worden aangebracht ver melden wij hieronder de volledige serie voorstellin gen. Zaterdag 20 januari te Oostburg in hotel „Du Com merce". Opvoering van het toneelstuk „Moderne Jeugd". Vrijdag 2 februari te Biervliet in het „Oude Raedt- huis". Toneelstuk „Gebroeders Kalkoen". Zaterdag 3 februari te Zuidzande in hotel „De Zwaan". Toneel stuk „Gebroeders Kalkoen". Vrijdag 9 februari te Groede in hotel „De Drie Koningen". Toneelstuk „Moderne Jeugd". Aanvang van alle voorstellingen 20 uur. Op alle avonden bal na. Entree voor leden 1,p.p., voor niet-leden 2,p.p. CONTACTDAG STREEK WALCHEREN Op vrijdag 16 februari houdt de Streek Walcheren haar jaarlijkse contactdag, met medewerking van enige scholen. Aanvang van het middagprogramma 13 uur, van het avondprogramma 19.30 uur. Wat het programma betreft kunnen wij opmerken dat het zeer gevariëerd zal zijn, dus „voor elck wat wils". Er zullen veel wedstrijden zijn, maar men hoeft zich nergens van te voren voor óp te geven. Alles is spontaan. De dag zal gehouden worden in de loods van de heer S. Brouwer, Brouwerijweg 7, Oostkapelle, die zijn loods geheel gratis beschikbaar stelde voor de P.J.G. Komt allen, iedereen is welkom. Breng vrienden en vriendinnen mee. Door de oprichting van plaatselijke jeugd-service organen kunnen de mogelijkheden voor de leden op het gebied van de vrijetijdsbesteding aanzien lijk worden uitgebreid. Mede omdat deze organen deskundige krachten hiervoor in dienst hebben. Deze organen kunnen een groot aantal van de activiteiten welke de afdelingen thans verrichten, overnemen. De service aan de leden kan er aanzien lijk door worden uitgebreid. Echter specifieke taken van onze plattelands jongerenorganisatie kunnen door dit orgaan niet worden gedaan omdat men op plaatselijk niveau de deskundigen daarvoor mist. De afdelingen zul len hiervoor hun provinciale en landelijke organi satie blijvend nodig hebben. Deze taken betreffen met name bijvoorbeeld: a. de sociaal-economische cursussen. b. het bespreken van de plattelands-problematiek: ruimtelijke ordening, recreatie en industrie. c. hoe te leven als modern plattelander. Voor deze onderdelen kunnen de leden op zeer ruime schaal aan hun trekken komen binnen de organisatie. WAT MOETEN DE AFDELINGEN DOEN? a. Een gesprek met de plaatselijke overheid heb ben over het Cower-rapport en als gevolg daar van de instelling van een plaatselijk instituut voor de jeugdservice bepleiten. b. Bij de samenstelling van een plaatselijke jeugd raad aandacht besteden aan de samenstelling ervan, opdat er geen te grote invloed bij de over heid komt. De beste situatie is die waar de raad slechts uit vertegenwoordigers van jeugd en jongeren bestaat welke zelfstandig haar positie bepaalt en dan daarover met de overheid een gesprek aangaat. c. De afdelingen zullen bij het bepalen van hun activiteiten rekening moeten houden met de specifieke taak, welke de plattelandsjongeren organisatie vervult. Bespreking daarom van de plattelandsproblematiek en dergelijke. Voor deze activiteiten is men aangewezen op steun van de provinciale en landelijke organisatie, welke hiermee eveneens rekening zullen hou den. De meer ontspannende activiteiten kunnen worden opgezet met het orgaan voor de jeugd service, waarbij men tevens de beschikking heeft over op dit gebied deskundige leiding. Het rapport stelt voor plaatselijk in ruime mate middelen ter beschikking te stellen. Het is aan onze afdelingen om te zorgen dat ze daarmee hun voor deel doen en er uitgebreid gebruik van maken. In een volgend nummer zullen wij wat dieper in gaan op de manier waarop de P.J.G.-afdelingen hét eerste voordeel kunnen putten uit het feit, dat een nieuwe wettelijke regeling zich vooral op het plaat selijke werk zal richten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1968 | | pagina 18