OVER SCHAPEN SCOTLAND YARD BIJ DE KOEIEN MAAR zo'n herder, die dag-in, dag-uit wegtrok met zijn dieren, de wijde wereld in, met nie mand om mee te praten dan zijn hond en zijn scha pen, zo'n herder stond als het ware moederziel alleen in de Natuur. Hij stond zo voelde men het aan in direkt kontakt met de Schepper aller dingen. Deze opvatting werd nog versterkt doordat de herders wijze lieden werden, die de wereld en het leven filosofisch leerden bekijken en beoor delen. Laat je neus eens zien! 20 llardy Welsh Mountain sheep Misschien werd een herder ook, alweer net als zijn schapen, onbewust gebonden aan de Bijbelse voorstelling van de „Goede Herder"? Het schaap is al geruime tijd als huisdier in onze lage landen in gebruik. Het werd eerder huisdier dan het paard en het varken, zeggen de geleerden. De terpen hebben ons veel geleerd omtrent de veestapel van onze voorouders. Zo is bekend ge worden, dat de oudste bewoners van Friesland om streeks het begin van onze jaartelling er een schaap op na hielden, dat de regelrechte voorouder is van het nog steeds bestaande Drentse Heide-schaap. S3HAPEN hebben de eeuwen door op de fantasie van ons volk gewerkt. Er zijn spreekwoorden door ontstaan, ledereen weet wat het zeggen wil „zijn schaap jes op 't droge te hebben" of wat bedoeld wordt met „veel geschreeuw en weinig wel". Minder bekend is de uitdrukking „belhamel", waartegenover „het zwarte schaap" maar al te bekend is. Een schapen-jong het lam is door dichters, schrij vers en schilders graag als voorbeeld genomen voor alles wat lief en zachtaardig is. Vandaar dat men zegt dat iemand zich als een lammetje gedragen heeft, maar ook dat een ander zich voordeed als „de wolf in schaapsvacht". Veel uitdrukkingen of gelijkenissen, waarbij het lam een rol .speelt, zal men echter moeten terugvoeren op het Nieuwe Testament, waarin sprake is van „Het Lam Gods". En op de Joodse offeranden van lammeren. Een nog bestaande Ridderorde is die van het Gulden Vlies, gesticht in 1429 te Brugge. Aan een gouden keten om de hals draagt de Ridder in de Orde van het Gulden Vlies het orde-teken n.l. een gouden lamsvacht. Een lams- vacht. Een vacht wordt ook wel vlies genoemd. Dat het schaap meer dan een varken ons gedachten- en verbeeldingsleven is binnengedrongen zal wel v.n.l. terug te voeren zijn op religieuze gronden, waarvan we er enkele aangaven. Maar bovendien is het schaap voor de primitieve mens vooral van belang geweest omdat het hem wol leverde voor zijn kleding, behalve de melk en het vlees voor zijn voeding. Er zijn tijden geweest, dat de veestapels van de West- Europese boeren vooral uit schapen bestonden en minder uit rundvee. Schapen waren trouwens ook veel gemakkelijker te houden dan grootvee. Men denke slechts aan de schrale, hooggelegen gronden in het Midden, Zuiden en Oosten van ons land. Door die intensieve schapenhouderij werd de hoeder herder of scheper een man van gewicht. Hij toch droeg tijdens het weiden de volle verantwoordelijkheid voor het bezit van de boeren. Eén verloren schaap of zelfs maar één verloren lam betekende een grote schadepost. Van de kunde van een herder hing dan ook veel af. Zo'n man werd door de gehele agrarische gemeenschap in ere gehouden. Dartmoor (ooi) Dorset Down iheep (ram, lam) Devon Longwoolled (ram) Ook in N. W. Duitsland wordt dit schaapje nog gevonden op de Luneburger Heide. Het werd vnl. gehouden terwille van de wol. De beharing was aan de bonte kant en de staart was lang. Niet de rammen alleen droegen horens, want soms hadden de ooien ook horens. TOEN ons land nog in de vorige eeuw over enorme woeste gebieden beschikte, zoals de heidevelden in Drenthe en die in de Peel, werden er veel schapen van dit Heideras gehouden. In 1880 telde men in ons land niet minder dan 900.000 schapen en het merendeel ervan scharrelde zijn kostje op de heide op. Thans vindt men dus nog wel enig ehonderden Drentse Heide-schapen, maar het merendeel van onze schapenstapel bestaat uit Texelaars, al vindt men ook nog een klein aantal Friese melkschapen. Het rondzwerven met schapen komt in ons land J|ET identificeren van mensen is een koud kunstje, sinds men uitgevonden heeft, dat er geen twee vingerafdrukken ter wereld gelijk zijn. Daarbij komt dan nog de kleur van de ogen en het haar, littekens, grootte en andere uiterlijke kenmerken en men moet van goede huize komen om de recher cheurs om de tuin te kunnen leiden. Er zijn, behalve veel mensen, ook veel runderen op onze aardbol en dat grote aantal, maar méér nog hun onderlinge dikwijls grote uiterlijke over eenkomst, heeft menig veehouder of stamboekman grijze haren bezorgd. Dat zou men tenminste moe ten opmaken uit de pogingen, welke men in het werk stelt om een afdoende methode van identifi ceren van rundvee te vinden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 22