Schoolmelk beïnvloedt intellectuele prestaties in gunstige zin Bezit U een speculaasplank? Jcor de ^l^rouu? van Uet <^iatteland Revolutie in de slaapkamer Speelgoed 13 Onder redactie van Mevrouw L. N. Huijsman-Griep Door medici en leerkrachten in binnen- en bui tenland wordt reeds jaren het vermoeden geuit, dat het gebruik van schoolmelk een positieve in vloed uitoefent op de intellectuële prestaties van de leerlingen. Het vermoeden werd echter tot nu toe nimmer wetenschappelijk bevestigd. Eén en ander vormde voor het Centraal School- melkcomité aanleiding het Kinderpsychologisch In stituut der Rijksuniversiteit te Groningen te ver zoeken op dit terrein een onderzoek in te stellen. De bevindingen van dit onderzoek, dat werd verricht door de psychologen dr. P. B. Defares, drs. G. N. Kema en dr. J. J. v. d. Wërff, werden neergelegd in het pas verschenen rapport „School melk en intellectuele prestaties." OPZET ONDERZOEK Het onderzoek bestond uit twee gedeelten, waar bij in totaal 1200 leerlingen van derde en zesde klassen van lagere scholen in Apeldoorn, Emmen en in Drentse en Groningse plattelandsgebieden waren betrokken. Het eerste deel, dat zich uitstrekte over 800 kin deren, had ten doel een oriëntatie te bieden. Het tweede diende ter controle van de inmiddels ge vonden resultaten, waarbij werd nagegaan of deze resultaten via een andere methode konden worden bevestigd. Omtrent het effect van schoolmelk op de intel lectuele prestaties zijn nooit eerder op deze wijze wetenschappelijke oilderzoekingen ingesteld. Er was vooraf niet bekend op welke „prestatiegebie- den" positieve effecten zouden kunnen worden gemeten. Daarom werd besloten bij het eerste deel van het onderzoek zoveel mogelijk aspecten van de intelligentie aan bod te laten komen. Het tweede deel was daarentegen gericht op de prestatiegebie- den die in het eerste gedeelte een positief resultaat te zien hadden gegeven. Bij beide proefnemingen werden onderzocht: de rekenvaardigheid, de ver bale en ruimtelijke intelligentie, de geestelijke flexibiliteit, het tempo, de accuratesse en het on middellijk geheugen. Voor het meten van het effect van schoolmelk op dezeprestatiegebieden werd gebruik gemaakt van diverse psychologische tests zoals: getalreeksen, essentiële kenmerken, verbale en figuren analo gieën, fluencytest, tempo cijfers, codeer- en inpren tingstest. Voor de eerste proefneming stonden alleen scho len ter beschikking, waarvan de leerlingen gewend waren alle dagen schoolmelk te drinken. Voor dit oriënterend onderzoek was het echter noodzakelijk dat de prestaties werden gemeten van kinderen, die wèl en kinderen, die niet schoolmelk hadden gedronken. Door het plotseling achterwege laten van melk kon frustatie optreden, die oncontroleer baar zou zijn. Ter vermijding hiervan werd daarom aan de „schaduwgroep" een suikerarme limonade verstrekt. 4 UITKOMSTEN Zowel in het eerste als in het tweede deel van het onderzoek werden de vermoedens bevestigd dat het gebruik van schoolmelk in de ochtendpauze een positieve invloed uitoefent op de prestaties van de leerlingen in de tweede helft van de ochtend. In de derde klassen bleken vooral de rekenvaar digheid, de verbale intelligentie, de geestelijke flexibiliteit en het tempo door het gebruik van schoolmelk te zijn toegenomen. Voor de zesde klas sen gold dit eveneens voor de rekenvaardigheid en de verbale intelligentie en daarnaast voor de ruimtelijke intelligentie en de accuratesse. De onderzoekeiy achten het opvallend, dat in beide onderzoekingen een gunstig effect werd aan getoond bij tests, die op het logisch-abstraherend denken zijn gericht (de specifieke intelligentie factoren; rekenvaardigheid, verbale en ruimtelijke intelligentie), een vorm van intelligentie die men als de meest representatieve voor dé algemene be gaafdheid kan beschouwen. Met name kon dit worden aangetoond voor de leerlingen van de zesde klassen, zodat de stellers van het rapport zich afvragen of bij nog oudere kinderen bijvoorbeeld leerlingen van scholen voor voortgezet onderwijs op het terrein van het logisch-abstraherend denken niet nog grotere effec ten door het gebruik van schoolmelk zouden wor den gemeten. Tot zover een zeer kort uittreksel uit het rapport, dat een boekdeeltje van 96 bladzijden beslaat. Voor hen, die dit toch wel belangrijke rapport in zijn geheel zouden willen bestuderen is het waar schijnlijk prettig te weten, dat dit rapport „School melk en intellectuele prestaties, onderzoek naar het effect van schoolmelkgebruik op intellectuele pres taties", is samengesteld door de in het begin van dit artikel genoemde psychologen en wordt uitge geven door „Koninklijke Van Gorcum Comp." te Assen. Onze gewoonten veranderen. Waar vinden we in onze tijd nog mensen, die een half uur lang met de hand deeg staan te roeren, of die hun twaalf-uurtje zorgvuldig in een bo terhampapiertje pakken? Nee, onze tijd is vol met slagroomkloppers en plastic zakjes, vervuld -van comfort en zindelijkheid. Met onze slaapgewoonten is het al niet anders gesteld. Voor de donkere bedstee is al vele jaren geleden de frisse, luchtige slaapkamer in de plaats gekomen. Maar wie had ooit kunnen denken, dat de aloude „deken-laken- sloop"-combinatie ooit eens verdrongen zou worden? Werkelijk, er is op het ogenblik een revolutie gaande die ons gehele slaapproto- co\ omver werpt. Steeds meer mensen zeg gen hun dekentjes en lakentjes vaarwel en kruipen onder de lichte, gezond en warme donzen dekbedden, die 's ochtends alleen maar rechtgetrokken behoeven te worden. Een belangrijk aspekt van deze dekbedden is bovendien de hygiëne. Immers bij het tra ditionele bed worden de lakens verschoond, maar de dekens blijven maandenlang liggen. Donzen dekbedden worden daarentegen van een schone overtrek voorzien, waardoor werkelijk het gehele bed fris-gewassenis. Vooral in de hotellerie is dit hygiënisch voor deel van belang. Bovendien is het gebruik van spreien op deze „nieuwe" bedden over bodig, want de overtrekken en kussenslopen, zoals de bijzonder sfeervolle van Irisette, zijn zeer dekoratief, terwijl door de grote variatie in de dessinering voor iedere slaapkamer een passende „set" gevonden kan worden. Het is frappant, hoe gretig reeds vele mo derne mensen deze revolutionaire slaapge woonten prefereren boven het gebruik van de wollen dekens. voor een kindje van 12 tot 18 maanden zijn bijvoorbeeld de in elkaar passende kubussen. Het beste zijn open kubussen van stevig hout en in verschillende kleuren. Niet met plaat jes beplakken. Op deze leeftijd wil het kind voorwerpen in elkaar stoppen en krijgt het begrip van afmetingen. Onverscheurbaar prentenboek met één fi guur op elk blad. (Leert het voorgestelde her kennen en benoemen.) Gelakte gummibal. Het kind leert hierdoor iets van gemeenschappelijk spel en oefent zich in grijpen en vangen. Geef een kind van die leeftijd nooit enig speelgoed dat schrik of angst kan aanjagen. Geen speelgoed met scherpe kanten; geen blikken mechaniekjes of ander blikken speel goed. Let op, dat de verf niet afgeeft, omdat kinderen op deze leeftijd nog vaak het speel goed met de mond aanraken. Geef weinig, maar doelmatig speelgoed. NOGMAALS OVER BROMELIA'S EN DE BLOEI De heer J. Hetgers te Kloetinge schrijft ons naar aanleiding van het artikeltje over „Hoe krijg ik mijn bromelia in bloei?" het volgende: Het is mogelijk de bloei bij bromeliaceae te ver vroegen met behulp van ethyleengas indien de planten 2 jaar of ouder zijn. Naast de door u genoemde mogelijkheid, bestaat er nóg een eenvoudige methode, n.l. gebruik maken van een stukje carbid. Het recept hiervoor is: 1 gr. carbid oplossen in 1 liter water en hiermee de kelk holte van de planten vullen. Deze oplossing laat u 14 dagen in de kelkholte om daarna weer met normaal water te verversen. Onze dank voor deze „tip". Misschien bezit u een speculaasplank, die u al leen maar als wandversiering gebruikt. Nu het feest van de goedheiligman nadert, probeert u deze plank ook eens om zelf speculaas mee te maken. Het is ook voor de kinderen zo gezellig te zien hoe die figuurtjes ontstaan. De bereiding van het deeg levert geen moeilijkheden op. De werkelijke moeilijkheid zit hem in het losslaan van de figuur tjes uit de houten vorm. Plank omdraaien, 'n forse tik ermee geven op de tafelrand, zodat het deeg er inééns uitvalt. Recept Speculaas: 200 gram zelfrijzend bakmeel; 75 gram boter; 100 gram witte basterdsuiker; 1 eetlepel speculaas kruiden (bij de drogist te verkrijgen); 100 gram amandelen. Het zelfrijzend bakmeel, de basterdsuiker, iets zout en de kruiden door een zeef in een kom schud den en door elkaar roeren. De vooraf wat zachtge- maakte boter er met twee messen doorheen snij den. Iets melk toevoegen en de bestanddelen met de hand dooreenkneden tot een gelijkmatig deeg is ontstaan. Het deeg even laten rusten en daarna uit rollen op een met bloem bestoven aanrecht of tafeL De amandelen wassen; opzetten met warm water; even aan de kook laten komen; afgieten en over gieten met koud water. Vervolgens van de velletjes ontdoen en snipperen. Deze snippers over het deeg strooien en ze met de deegrol luchtig indrukken. De deeglap in elkaar vouwen ter lengte en breedte van de speculaasplank. Deze plank dun met aard appelmeel of maizena bestrooien en het deeg in de vorm drukken. Wat uitsteekt met een scherp mes afsnijden. Zo doorgaan tot alle deeg op is. Zoals hierboven reeds gezegd, de koekjes uit de plank kloppen en deze telkens weer met wat aard appelmeel of maizena bestrooien. De koekjes op een vetgemaakt bakblik leggen en de speculaasjes bakken in een matig warme oven. Baktijd circa 20 tot 25 minuten. Bezit u een plank met slechts één of twee figu ren erop, dan vallen deze veel dikker uit dan de speculaasjes uit de smalle plank met meerdere figuurtjes. De baktijd van deze dikke speculaas is wat langer. Controleer van tijd tot tijd of het gebak niet te bruin wordt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 13