Kort verslag vergadering Dagelijks Bestuur der Z.L.M.
Raad van Landbouw E.E.G.-ministers
bereikte akkoord over prijzen
3
DE E. E. G. SUIKERBIETENREGELING
In een op j.l. maandagmiddag door de Minister
van Landbouw te Den Haag gehouden persconfe
rentie waarbij de Minister de betekenis van de
nieuwe agrarische produktenprijzen in de E. E. G.
voor de Nederlandse boer nader toelichtte ging
minister Lardinois mede uitvoerig in pp de nieuwe
suikerregeling.
Minister Lardinois bekende dat hij als een berg
heeft opgezien tegen het systeem van „historische
rechten" voor iedere teler. Het zou in ons land
een bron van narigheid zijn, want ieder jaar komt
er hier nieuwe poldergrond bij, terwijl twintig pro
cent van onze cultuurgrond in ruilverkaveling ligt.
De keuze tussen beide systemen is nu vrij, de
suikerindustrie zal haar moeten doen. De minister
verwachtte dat de Nederlandse suikerindustrie het
„•mengprijssysteem" zal kiezen, al wist hij het niet
zeker. De andere landen hebben meer belang voor
het contractensysteem.
Voor hef behoud van het „mengprijsstelsél" heeft
Nederland wel een concessie moeten doen wat be
treft, de „halfvette" suiker, dat is de boven het
nationale quotum uitgaande hoeveelheid suiker die
zij tegen verminderde prijs, toch nog op de gemeen
schappelijke markt mag worden afgezet. Mogen
de aanhangers van het contractensysteem per jaar
35 procent van het volledig gegarandeerde natio
nale. quotum aan „halfvette" suiker produceren wie
het mengprijssysteem kiest mag daar in een periode
van drie jaar (oogstjaren 1968 t/m 1970) in totaal
maar de helft van een jaarquotum van maken. Maar
die hoeveelheid mag men dan wel naar eigen be-
Heven over die drie jaar verdelen. Minister Lardi
nois vond daarom dat Nederland deze regeling nog
net kon accepteren.
Voor de campagnes 1971 t/m 1973 zal er weer
een nieuwe regeling moeten worden vastgesteld en
om die voor Nederland gunstig te doen zijn leek
de minister goed, de suikerprpduktie de eerstko
mende jaren niet te verhogen. De minister wilde
de telers dan ook aanraden het totale areaal te
houden op ongeveer honderdduizend hectare, of zo
mogelijk iets minder. Bij een normale oogst krijge»
we dan het ons door „Brussel" toegedachte volle
dig gegarandeerde kwantum.
DIENSTBETHCKKING
NORM VOOR VERZEKERINGSPLICHT
Sedert 1 juli geldt als norm voor de verzekerings
plicht ingevolge de sociale verzekeringswetgeving
het al dan niet aanwezig zijn van een dienstbetrek
king.
Deze nieuwe regeling is van belang bij de be
oordeling van het al dan niet aanwezig zijn van ver
zekeringsplicht voor kinderen die op het ouderlijk
bedrijf werkzaam zijn.
Indien kinderen, ongeacht of zij meerderjarig zijn
of niet, op het ouderlijk bedrijf eenzelfde positie in
nemen als bij vreemde arbeidskrachten van dezelf
de leeftijd het geval zou zijn, moet ingevolge de
nieuwe wettelijke bepalingen van een dienstbetrek
king worden gesproken. Wordt aan deze voorwaar
de voldaan, dan bestaat'verzekeringsplicht voor de
Ziektewet, de Arbeidsongeschiktheidswet, de Werk
loosheidswet en de Ziekenfondswet.
De verzekeringsplicht moet worden vastgesteld
door het A.S.F. Desgewenst zijn bij het regionale
kantpor van de A.S.F. te Goes nadere inlichtingen
verkrijgbaar.
Voor meerderjarige kinderen gold vorenom-
schreven regeling reeds vóór 1 juli. Voor deze cate
gorie is de situatie dus niet gewijzigd.
N. A. V.
TERUGBETALING WAARDE OVERTOLLIGE
PENSIOENPREMIEZEGELS
Er zijn werkgevers, die nog premiezegels van het
Bedrijfspensioenfonds voor de Landbouw in hun
bezit hebben. Hiermede kunnen zij niets meer doen,
omdat met ingang van 1 januari 1967 een ander sys
teem van premie-inning is doorgevoerd.
Hun wordt dringend geadviseerd de premiezegels
waarover zij nog beschikken, zo spoedig mogelijk
in te zenden (per aangetekende brief) aan de Agra
rische Sociale Fondsen, Buitenrustweg 3, 's-Gra-
venhage. In het begeleidende schrijven dient de
totaalwaarde van de opgezonden zegels te worden
opgegeven, alsmede de wijze waarop men de terug
betaling wenst te doen plaatshebben.
(Vervolg van pagina 1)
gaven een zeer grote oogst. De prijs is zwak. Van
dit produkt is zeer veel export, méér dan ooit te
voren. De kwaliteit van sla, andijvie, bloemkool,
e.d. in de volle grond heeft erg geleden van de
wind, waardoor de oogst vaak vroeg afgelopen
was.
Wat het fruit betreft blijft het aanbod van appe
len groot. Er is wat export van Cox's Orange, doch
overigens is er weinig buitenlandse vraag. Het
prijspeil ligt in W.-Duitsland en België lager dan
in ons land. Het binnenland neemt opmerkelijk veel
fruit af op het vrij lage prijspeil. Hierbij hebben
ook de filiaalbedrijven een vrij groot aandeel in
de afzet. De vraag naar peren is gunstig. Met in
gang van 10 november kan naar Finland worden
uitgevoerd, terwijl dit land per 1 december ook
voor appels open gaat. Mogelijk komen er straks
ook kansen voor export naar Zweden.
Een punt dat sterk in de belangstelling staat,
in het fust dat gebruikt moet worden bij uitvoer van
fruit! Thans is bij verordening eenmalig fust voor
geschreven. Een Zeeuws voorstel, ondersteund door
het Centraal Bureau voor de Tuinbouwveilingen,
om schoon, eenmalig fust meermalen te mogen ge
bruiken, is door het Produktschap voor Groenten
en Fruit afgewezen. Thans is door het Produkt
schap de vraag aan de orde gesteld of de fust-ver
ordening ingetrokken moet worden.
Dit zou inhouden dat ook de gewone meermalige
veilingkisten bij uitvoer mogen worden gebruikt.
De ervaring heeft geleerd dat deze kisten zó lang
zaam terugkomen, dat dit tot fustschaarste bij de
veilingen kan leiden. Daarom heeft dit voorstel wel
bepaalde bezwaren en het is nu afwegen wat het
zwaarste weegt.
VEEHOUDERIJ
De heer De Buck deelt mede, dat het aanbod van
varkens aanzienlijk groter is dan men aanvankelijk
voor de huidige periode had geraamd; het aanbod
per maand overtreft de raming met 100.000 stuks.
In de E. E. G.-partnerlanden is de varkensproduc
tie eveneens zeer hoog, al is het een gelukkig ver
schijnsel, dat ook de consumptie in de gehele
E. E. G. stijgt. De markt wordt ongunstig beïnvloed
door invoer uit derde landen én dan met name de
landen van het Oostblok. Vooral Frankrijk heeft
hiervan veel nadelen ondervonden.
In de rundveesector is sprake van toename van
drachtig vee. Volgens peilingen van het Ministerie
van Economische Zaken zijn er 1.688.000 melk
koeien, 86.000 drachtige koeien en 510.000 gedekte
vaarzen.
Het totaal nadert de 3 miljoen, hetgeen aanzien
lijk hoger is dan het vorige jaar.
Het aantal stuks jongvee, bestemd voor fokke
rij en mester ij, is 42.000 minder als gevolg van de
minder goede uitkomsten van de mester ij. Het
aantal stuks mestvee is met circa 12% gedaald. De
prijzen voor het vetvee belopen ongeveer 95 a 96%
van de oriëntatieprijs. De heffing bij import uit
derde landen is nu 77,21 per 100 kg. In Frankrijk
is men begonnen 12.000 ton rundvlees in de koel
cellen op te slaan. Het Bedrijfsschap voor vee en
vlees in Nederland heeft dienaangaande een ver
zoek bij de regering gedaan. De Engelsen- importe
ren veel bevroren vlees en exporteren hun runde
ren op de wereldmarkt met een fikse subsidie voor
de veehouders. De prijs van schapenvlees is flau
wer, die van lamsvlees is nog hoog. Ook de prijs
van slachtpaarden is wat flauwer, hoewel dit een
normaal verschijnsel is voor de tijd van hét jaar.
Volgens het Bedrijfsschap voor zuivel gebruiken
de huisvrouwen in ons land van flessenmelk 20
minder dan toen zij over het algemeen losse melk
kochten. De verkoop van vla is in 4 jaar tijds m,et
18 gestegen; van yoghurt is dit percentage in
dezelfde periode 16
Op 1 april 1968 zal de regeling voor de verkoop
van boter en kaas in de E.E.G. ingaan. Het moet
van groot belang worden geacht, dat een erkend
merk voor Nederlandse kaas wordt geschapen. De
afnemers moeten niet behoeven te twijfelen of kaas
van Nederlandse producenten afkomstig is.
BENOEMINGEN
Het bestuur gaat akkoord met de herbenoeming
van de heer J. B. Becu—Risseeuw tot lid van het
bestuur van het N.I.B.E.M.
een doorwerking in de consumentenprijzen met enkele
procenten wordt verwacht.
SUIKER EN SUIKERBIETEN
1YE ministers hebben hun monstervergadering om
half twaalf vrijdagochtend kunnen afsluiten met
een akkoord over de definitieve basisverordening voor
de suikersectór. Nederland heeft na zware strijd ge
daan gekregen dat het Nederlandse stelsel van „ge
mengde prijzen" (waarbij te grote produktie van sui
kerbieten een lagere prijs voor alle telers tot gevolg
heeft) niet vervangen behoeft te warden door een
nieuw EEG-stelsel van contracten tussen fabriek en
teler, waarbij individueel produktiequota zouden moe
ten worden vastgesteld. In het nationale suikerbeleid
heeft Nederland altijd het z.g. mengprijssysteem ge
hanteerd, dat de individuele suikerbietenteler volledig
vrij liet bij de bepaling van de omvang van zijn suiker-
bietenproduktie. Op grond van de bereikte overeen
stemming kan ons land zijn eigen methode ook in de
toekomst hadhaven. Het Nederlandse garantiekwan
tum van 550.000 ton suiker kan dus verdeeld worden
over de twee ondernemingen de Suiker-Unie en de
Centrale Suiker-Maatschappij in ons land, die des
gewenst voor wat hun uitbetalingsbeleid het meng
prijssysteem kunnen toepassen.
Verder is overeengekomen dat indien een land het
contractenstelsel als algemeen stelsel kiest, het mach
tiging kan vragen onder bepaalde nóg nader vast
te stellen voorwaarden voor bepaalde gebieden toch
het mengprijssysteem te mogen toepassen. Deze zaak
zal op een later tijdstip worden geregeld.
(Vervolg van pagina 1)
WAT WORDT NU DE GARANTIE?
In het contractenstelsel geldt voor het nationale
basisquotum een suikergarantieprijs van 17 rekeneen-
hedeira 3,62 per 1000 kg met een aanvullende garan
tie voor 35 procent van het basisquotum tegen 10
rekeneenheden. In het mengprijssysteem kan het na
tionale quotum voor Nederland 550.000 ton suiker
geproduceerd worden tegen de garantieprijs van
17 rekeneenheden mét een aanvullende garantie van
10 rekeneenheden voor 50 procent van het basisquo
tum voor Nederland derhalve 275.000 ton voor
een periode van drie jaar. Na drie jaar zal de Raad
van Ministers een nieuw percentage voor de aanvul
lende garantie bij het mengmestprijssysteem vaststel
len.
De gemeenschappelijke garantieprijs voor de suiker
en voor de suikerbieten (exclusief pulp) was al vast
gesteld en is ongewijzigd gebleven. Deze garantieprijs
ligt op een peil, dat nagenoeg overeenkomt met de
tegenwoordige Nederlandse garantieprijs van 65,—
per 1000 kilogram bieten. Bij de nieuwe vaststelling
van het percentage voor de aanvullende garantie zal
zeker rekening worden gehouden met de ontwikkeling
van de produktie in de komende drie jaar, zodat het
voor de telers van suikerbieten van belang moet wor
den geacht dat het huidige areaal van circa 100.000
ha niet wordt uitgebreid.
Met voldoening zullen de suikerbietentelers en de
fabrieken van de uitslag van deze suikerbesprekingen
kennis nemen. Inplaats van een dreigende verstarring
in de teelt en de verwerking van suikerbieten, is er
een gematigde vrijheid van beweging verkregen, die
de gewassenkeuze van de boer in het bouwplan onver
let laat en die bovendien een ingewikkelde administra
tie heeft voorkomen.
Produkt
PRIJSOVERZICHT
Aard van de
prijzen
Vorige gemeen- Nieuwe gemeen- Stijging
schappelijke prijs schappelijke prijs
in gld/ton
in gld/100 kg
Zachte tarwe
Basisrichtprijs
384,62'
38,46
nihil
Durum tarwe
ft N
452,50
45,25
Gerst
I»
330,32r'
34,19
3,5
Mais
328,08
34,37
4,75
Rogge
99
339,37r'
35,30
4,0
Rundvlees
oriëntatieprijs
2398,25
246,16
2,66
Kalfsvlees
f» 99
2339,90
331,23
2,33
Varkensvlees
basisprijs
2660,70
266.07
nihil
Koolzaad
richtprijs
733.05
73,31
P»
Suikerbieten
excl. pulp
minimumprijs
61,54
61,54
M
per ton
Toepassings
periode
l-8-'6831-7-'69
id.
id.
id.
id.
l-4-'6831-3-'69
id.
1-11-'671-7-'68
1 -7-'6830-6-'69
id.