Kort verslag vergadering Dagelijks Bestuur der Z.L.M. Raad van Landbouw E.E.G.-ministers bereikte akkoord over prijzen 3 DE E. E. G. SUIKERBIETENREGELING In een op j.l. maandagmiddag door de Minister van Landbouw te Den Haag gehouden persconfe rentie waarbij de Minister de betekenis van de nieuwe agrarische produktenprijzen in de E. E. G. voor de Nederlandse boer nader toelichtte ging minister Lardinois mede uitvoerig in pp de nieuwe suikerregeling. Minister Lardinois bekende dat hij als een berg heeft opgezien tegen het systeem van „historische rechten" voor iedere teler. Het zou in ons land een bron van narigheid zijn, want ieder jaar komt er hier nieuwe poldergrond bij, terwijl twintig pro cent van onze cultuurgrond in ruilverkaveling ligt. De keuze tussen beide systemen is nu vrij, de suikerindustrie zal haar moeten doen. De minister verwachtte dat de Nederlandse suikerindustrie het „•mengprijssysteem" zal kiezen, al wist hij het niet zeker. De andere landen hebben meer belang voor het contractensysteem. Voor hef behoud van het „mengprijsstelsél" heeft Nederland wel een concessie moeten doen wat be treft, de „halfvette" suiker, dat is de boven het nationale quotum uitgaande hoeveelheid suiker die zij tegen verminderde prijs, toch nog op de gemeen schappelijke markt mag worden afgezet. Mogen de aanhangers van het contractensysteem per jaar 35 procent van het volledig gegarandeerde natio nale. quotum aan „halfvette" suiker produceren wie het mengprijssysteem kiest mag daar in een periode van drie jaar (oogstjaren 1968 t/m 1970) in totaal maar de helft van een jaarquotum van maken. Maar die hoeveelheid mag men dan wel naar eigen be- Heven over die drie jaar verdelen. Minister Lardi nois vond daarom dat Nederland deze regeling nog net kon accepteren. Voor de campagnes 1971 t/m 1973 zal er weer een nieuwe regeling moeten worden vastgesteld en om die voor Nederland gunstig te doen zijn leek de minister goed, de suikerprpduktie de eerstko mende jaren niet te verhogen. De minister wilde de telers dan ook aanraden het totale areaal te houden op ongeveer honderdduizend hectare, of zo mogelijk iets minder. Bij een normale oogst krijge» we dan het ons door „Brussel" toegedachte volle dig gegarandeerde kwantum. DIENSTBETHCKKING NORM VOOR VERZEKERINGSPLICHT Sedert 1 juli geldt als norm voor de verzekerings plicht ingevolge de sociale verzekeringswetgeving het al dan niet aanwezig zijn van een dienstbetrek king. Deze nieuwe regeling is van belang bij de be oordeling van het al dan niet aanwezig zijn van ver zekeringsplicht voor kinderen die op het ouderlijk bedrijf werkzaam zijn. Indien kinderen, ongeacht of zij meerderjarig zijn of niet, op het ouderlijk bedrijf eenzelfde positie in nemen als bij vreemde arbeidskrachten van dezelf de leeftijd het geval zou zijn, moet ingevolge de nieuwe wettelijke bepalingen van een dienstbetrek king worden gesproken. Wordt aan deze voorwaar de voldaan, dan bestaat'verzekeringsplicht voor de Ziektewet, de Arbeidsongeschiktheidswet, de Werk loosheidswet en de Ziekenfondswet. De verzekeringsplicht moet worden vastgesteld door het A.S.F. Desgewenst zijn bij het regionale kantpor van de A.S.F. te Goes nadere inlichtingen verkrijgbaar. Voor meerderjarige kinderen gold vorenom- schreven regeling reeds vóór 1 juli. Voor deze cate gorie is de situatie dus niet gewijzigd. N. A. V. TERUGBETALING WAARDE OVERTOLLIGE PENSIOENPREMIEZEGELS Er zijn werkgevers, die nog premiezegels van het Bedrijfspensioenfonds voor de Landbouw in hun bezit hebben. Hiermede kunnen zij niets meer doen, omdat met ingang van 1 januari 1967 een ander sys teem van premie-inning is doorgevoerd. Hun wordt dringend geadviseerd de premiezegels waarover zij nog beschikken, zo spoedig mogelijk in te zenden (per aangetekende brief) aan de Agra rische Sociale Fondsen, Buitenrustweg 3, 's-Gra- venhage. In het begeleidende schrijven dient de totaalwaarde van de opgezonden zegels te worden opgegeven, alsmede de wijze waarop men de terug betaling wenst te doen plaatshebben. (Vervolg van pagina 1) gaven een zeer grote oogst. De prijs is zwak. Van dit produkt is zeer veel export, méér dan ooit te voren. De kwaliteit van sla, andijvie, bloemkool, e.d. in de volle grond heeft erg geleden van de wind, waardoor de oogst vaak vroeg afgelopen was. Wat het fruit betreft blijft het aanbod van appe len groot. Er is wat export van Cox's Orange, doch overigens is er weinig buitenlandse vraag. Het prijspeil ligt in W.-Duitsland en België lager dan in ons land. Het binnenland neemt opmerkelijk veel fruit af op het vrij lage prijspeil. Hierbij hebben ook de filiaalbedrijven een vrij groot aandeel in de afzet. De vraag naar peren is gunstig. Met in gang van 10 november kan naar Finland worden uitgevoerd, terwijl dit land per 1 december ook voor appels open gaat. Mogelijk komen er straks ook kansen voor export naar Zweden. Een punt dat sterk in de belangstelling staat, in het fust dat gebruikt moet worden bij uitvoer van fruit! Thans is bij verordening eenmalig fust voor geschreven. Een Zeeuws voorstel, ondersteund door het Centraal Bureau voor de Tuinbouwveilingen, om schoon, eenmalig fust meermalen te mogen ge bruiken, is door het Produktschap voor Groenten en Fruit afgewezen. Thans is door het Produkt schap de vraag aan de orde gesteld of de fust-ver ordening ingetrokken moet worden. Dit zou inhouden dat ook de gewone meermalige veilingkisten bij uitvoer mogen worden gebruikt. De ervaring heeft geleerd dat deze kisten zó lang zaam terugkomen, dat dit tot fustschaarste bij de veilingen kan leiden. Daarom heeft dit voorstel wel bepaalde bezwaren en het is nu afwegen wat het zwaarste weegt. VEEHOUDERIJ De heer De Buck deelt mede, dat het aanbod van varkens aanzienlijk groter is dan men aanvankelijk voor de huidige periode had geraamd; het aanbod per maand overtreft de raming met 100.000 stuks. In de E. E. G.-partnerlanden is de varkensproduc tie eveneens zeer hoog, al is het een gelukkig ver schijnsel, dat ook de consumptie in de gehele E. E. G. stijgt. De markt wordt ongunstig beïnvloed door invoer uit derde landen én dan met name de landen van het Oostblok. Vooral Frankrijk heeft hiervan veel nadelen ondervonden. In de rundveesector is sprake van toename van drachtig vee. Volgens peilingen van het Ministerie van Economische Zaken zijn er 1.688.000 melk koeien, 86.000 drachtige koeien en 510.000 gedekte vaarzen. Het totaal nadert de 3 miljoen, hetgeen aanzien lijk hoger is dan het vorige jaar. Het aantal stuks jongvee, bestemd voor fokke rij en mester ij, is 42.000 minder als gevolg van de minder goede uitkomsten van de mester ij. Het aantal stuks mestvee is met circa 12% gedaald. De prijzen voor het vetvee belopen ongeveer 95 a 96% van de oriëntatieprijs. De heffing bij import uit derde landen is nu 77,21 per 100 kg. In Frankrijk is men begonnen 12.000 ton rundvlees in de koel cellen op te slaan. Het Bedrijfsschap voor vee en vlees in Nederland heeft dienaangaande een ver zoek bij de regering gedaan. De Engelsen- importe ren veel bevroren vlees en exporteren hun runde ren op de wereldmarkt met een fikse subsidie voor de veehouders. De prijs van schapenvlees is flau wer, die van lamsvlees is nog hoog. Ook de prijs van slachtpaarden is wat flauwer, hoewel dit een normaal verschijnsel is voor de tijd van hét jaar. Volgens het Bedrijfsschap voor zuivel gebruiken de huisvrouwen in ons land van flessenmelk 20 minder dan toen zij over het algemeen losse melk kochten. De verkoop van vla is in 4 jaar tijds m,et 18 gestegen; van yoghurt is dit percentage in dezelfde periode 16 Op 1 april 1968 zal de regeling voor de verkoop van boter en kaas in de E.E.G. ingaan. Het moet van groot belang worden geacht, dat een erkend merk voor Nederlandse kaas wordt geschapen. De afnemers moeten niet behoeven te twijfelen of kaas van Nederlandse producenten afkomstig is. BENOEMINGEN Het bestuur gaat akkoord met de herbenoeming van de heer J. B. Becu—Risseeuw tot lid van het bestuur van het N.I.B.E.M. een doorwerking in de consumentenprijzen met enkele procenten wordt verwacht. SUIKER EN SUIKERBIETEN 1YE ministers hebben hun monstervergadering om half twaalf vrijdagochtend kunnen afsluiten met een akkoord over de definitieve basisverordening voor de suikersectór. Nederland heeft na zware strijd ge daan gekregen dat het Nederlandse stelsel van „ge mengde prijzen" (waarbij te grote produktie van sui kerbieten een lagere prijs voor alle telers tot gevolg heeft) niet vervangen behoeft te warden door een nieuw EEG-stelsel van contracten tussen fabriek en teler, waarbij individueel produktiequota zouden moe ten worden vastgesteld. In het nationale suikerbeleid heeft Nederland altijd het z.g. mengprijssysteem ge hanteerd, dat de individuele suikerbietenteler volledig vrij liet bij de bepaling van de omvang van zijn suiker- bietenproduktie. Op grond van de bereikte overeen stemming kan ons land zijn eigen methode ook in de toekomst hadhaven. Het Nederlandse garantiekwan tum van 550.000 ton suiker kan dus verdeeld worden over de twee ondernemingen de Suiker-Unie en de Centrale Suiker-Maatschappij in ons land, die des gewenst voor wat hun uitbetalingsbeleid het meng prijssysteem kunnen toepassen. Verder is overeengekomen dat indien een land het contractenstelsel als algemeen stelsel kiest, het mach tiging kan vragen onder bepaalde nóg nader vast te stellen voorwaarden voor bepaalde gebieden toch het mengprijssysteem te mogen toepassen. Deze zaak zal op een later tijdstip worden geregeld. (Vervolg van pagina 1) WAT WORDT NU DE GARANTIE? In het contractenstelsel geldt voor het nationale basisquotum een suikergarantieprijs van 17 rekeneen- hedeira 3,62 per 1000 kg met een aanvullende garan tie voor 35 procent van het basisquotum tegen 10 rekeneenheden. In het mengprijssysteem kan het na tionale quotum voor Nederland 550.000 ton suiker geproduceerd worden tegen de garantieprijs van 17 rekeneenheden mét een aanvullende garantie van 10 rekeneenheden voor 50 procent van het basisquo tum voor Nederland derhalve 275.000 ton voor een periode van drie jaar. Na drie jaar zal de Raad van Ministers een nieuw percentage voor de aanvul lende garantie bij het mengmestprijssysteem vaststel len. De gemeenschappelijke garantieprijs voor de suiker en voor de suikerbieten (exclusief pulp) was al vast gesteld en is ongewijzigd gebleven. Deze garantieprijs ligt op een peil, dat nagenoeg overeenkomt met de tegenwoordige Nederlandse garantieprijs van 65,— per 1000 kilogram bieten. Bij de nieuwe vaststelling van het percentage voor de aanvullende garantie zal zeker rekening worden gehouden met de ontwikkeling van de produktie in de komende drie jaar, zodat het voor de telers van suikerbieten van belang moet wor den geacht dat het huidige areaal van circa 100.000 ha niet wordt uitgebreid. Met voldoening zullen de suikerbietentelers en de fabrieken van de uitslag van deze suikerbesprekingen kennis nemen. Inplaats van een dreigende verstarring in de teelt en de verwerking van suikerbieten, is er een gematigde vrijheid van beweging verkregen, die de gewassenkeuze van de boer in het bouwplan onver let laat en die bovendien een ingewikkelde administra tie heeft voorkomen. Produkt PRIJSOVERZICHT Aard van de prijzen Vorige gemeen- Nieuwe gemeen- Stijging schappelijke prijs schappelijke prijs in gld/ton in gld/100 kg Zachte tarwe Basisrichtprijs 384,62' 38,46 nihil Durum tarwe ft N 452,50 45,25 Gerst I» 330,32r' 34,19 3,5 Mais 328,08 34,37 4,75 Rogge 99 339,37r' 35,30 4,0 Rundvlees oriëntatieprijs 2398,25 246,16 2,66 Kalfsvlees f» 99 2339,90 331,23 2,33 Varkensvlees basisprijs 2660,70 266.07 nihil Koolzaad richtprijs 733.05 73,31 P» Suikerbieten excl. pulp minimumprijs 61,54 61,54 M per ton Toepassings periode l-8-'6831-7-'69 id. id. id. id. l-4-'6831-3-'69 id. 1-11-'671-7-'68 1 -7-'6830-6-'69 id.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 3