Ir. P. W. Bakker Arkema met pensioen Proefbaan voor testen wegconstructies Extra versnellingen bij Same Dieseltrekkers Nieuw Huard Rister 11 jr. Bakker Arkema verliest de rijkslandbouwvoorlichting behalve een deskundige ook een markante persoonlijkheid. Zijn gevoel voor humor kwam bij zijn vele lezingen en besprekingen van landbouwwerktuigendemonstraties tot uitdrukking. Een be- bekende uitspraak uit zijn beginjaren als consulent is bijv. geweest: „Men doet iets twintig jaar verkeerd en noemt dat dan ervaring"! Pieter Wi»te Bakker Arkema, te Westeremden 19 oktober 1902 geboren, behaalde in 1929 het ingenieursdiploma aan de Landbouwhogeschool te Wageningen. Na aanvankelijk zelfstandig als landbouwer in Westernieland (Gr.) te zijn gevestigd geweest, werd hij in 1938 tot leraar aan de Middelbare Landbouwschool te Gronin gen benoemd. Tijdens de eerste na-oorlogse jaren heeft hij op uitnodiging van het Europese Herstel Programma (het Marshall Plan) aan Duitse Landbouwhogescholen landbouwwerktuigkunde gedoceerd. In 1946 werd hij benoemd tot rijkslandbouw- consulent in algemene dienst voor de landbouwwerktuigen (en arbeidsmethoden), een functie die met ir. A. B. van den Ban tot diens hoogleraarsbenoeming in 1964 werd gedeeld. In 1956 werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. IR. P. W. BAKKER ARKEMA is een alom bekend deskundige op het gebied van 1 de mechanisatie in de Nederlandse landbouw. Eerder dan de meesten heeft hij ingezien en uitgedragen, dat een landbouwmachine niet op zich zelf staat, maar in het gehele landbouwbedrijf moet passen. Zijn technisch-zakelijke instelling gaf hem daarbij inzicht in de te verwachten ontwikkelingen. Deze inzichten hebben de Nederlandse landbouw voor een aantal verkeerde investeringen behoed. Bij alle gelegenheden heeft ir. Bakker Arkema er steeds met nadruk op gewezen, dat een machine niet beter is, dan de service, die er achter staat; met andere woor den, dat het voor een boer vaak voordeliger is, een iets mindere machine met goede service te kopen, dan een goede zonder service aan te schaffen. Een ander punt waarop hij steeds hamerde is, dat goed onderhoud van het werktuigenpark op de boerderij duur lijkt, maar in feite geldbesparend werkt. Land bouwvoorlichting en landbouwonderwijs genoten de bijzondere interesse van de heer Bakker Arkema. Hij heeft er dan ook krachtig aan mede gewerkt, dat thans op vele plaatsen aanvullende cursussen in de landbouwmechanisatie worden ge geven en dat de landbouwpraktijkscholen voor de mechanisatie zijn opgericht. In zijn werkzaamheden stond bij ir. Bakker Arkema de mens steeds op de eerste plaats. Mede hierdoor geniet het rijkslandbouwconsulentschap voor de landbouw werktuigen een groot vertrouwen van zowel de landbouw, als de landbouwwerk- tuigenhandel en -industrie. Deze vertrouwenspositie is voor alle partijen van be lang gebleken, zodat o.m. geschilpunten tussen landbouw en handel vrijwel altijd tot elks tevredenheid konden worden geregeld. Ir. Bakker Arkema heeft ook steeds veel contact met collega's en landbouw werktuigenfabrikanten in het buitenland onderhouden. Deze sterke behoefte aan internationaal contact heeft het hem gemakkelijker gemaakt, over uiteenlopende landbouwtechnische problemen een onpartijdig oordeel te vernemen. AP zijn verzoek zal op 1 nov. a.s. ir. P. W. Bakker Arkema, rljkslandbouwcon- v sulent voor landbouwwerktuigen te Wageningen, eervol ontslag worden ver leend, met dankbetuiging voor de door hem bewezen diensten. Met het vertrek van Sinds het begin van dit jaar beschikt de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij over een proefbaan voor wegonderzoekingen in Arnhem. De proefinstallatie is uniek in Nederland. Men kan er ver schillende wegconstructies aan allerlei belastingsproeven onderwer pen. Het belasten geschiedt met diverse bandentypen, die door middel van een speciale ballastbak zware druk op het wegdek uitoefenen. De proefbaan bestaat uit een 2 meter brede, cirkelvormige weg met een middellijn van 20 m. Over die weg bewegen 2 vijfwielige voertui gen, die wielen met bijbehorende ballast torsen. De Heidemij besloot eind 1966 deze baan te bouwen om haar bestratingsadvies voor de in aanbouw zijnde container terminal aan de Prinses Margriethaven te Rotterdam aan praktische bruikbaarheid te toetsen. Aan de bestrating van de terminal worden n.l. zware eisen gesteld. De resultaten van een reeks gehouden proeven bevestigden het advies, dat de Heidemij gaf voor de wegconstructie van de terminal. De proefbaan zal ook worden ingeschakeld voor verdere proeven. Door een nauwe samenwerking tussen de Huard-fabrieken en de firma Franken Van Weel N.V. te Roermond is Huard in staat geweest uitgebreide proeven in Nederland te doen met diverse proto-typen van nieuwe risters. Huard is de grootste ploegenfabrikant van Frankrijk met een produktie van meer dan 30.000 stuks per jaar. Uit deze proeven is een type naar voren gekomen dat zeer geschikt bleek voor de Nederlandse omstandigheden. Momen teel produceert Huard dit rister voor Nederland in serie. Vooral op de zeer zware grond zijn de eerste ervaringen met dit nieuwe LX-rister veelbelovend. Het is daarom bijzonder ver heugend dat een dergelijke grote fabriek ook aan een klein land als Nederland speciale aandacht schenkt. CEBECO deelt ons mede dat de SAME-fabrieken in staat zijn de modellen Centauro en Leone te leveren met 9 extra lage versnellingen (6 voor.iit en 3 achteruit) naast de in standaarduitvoering aanwezige 12 versnellingen. Deze lage versnel ingen, die door middel van inbouw van extra tand wielen in de bestaande versnellingsbak worden verkregen, maken deze beide trekkers bijzonder ge schikt voor de zware grondbewerkingswerktui ;en zoals de grondfrees en de spitmachine. De prijs verhoging voor deze extra versnellingen bedraagt voor 't type Centauro: 1.240,-; Leone: 1.530,-*

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 11