Ir. P. W. Bakker Arkema met pensioen
Proefbaan voor
testen wegconstructies
Extra versnellingen bij Same Dieseltrekkers
Nieuw Huard Rister
11
jr. Bakker Arkema verliest de rijkslandbouwvoorlichting behalve een deskundige ook
een markante persoonlijkheid. Zijn gevoel voor humor kwam bij zijn vele lezingen
en besprekingen van landbouwwerktuigendemonstraties tot uitdrukking. Een be-
bekende uitspraak uit zijn beginjaren als consulent is bijv. geweest: „Men doet iets
twintig jaar verkeerd en noemt dat dan ervaring"!
Pieter Wi»te Bakker Arkema, te Westeremden 19 oktober 1902 geboren, behaalde
in 1929 het ingenieursdiploma aan de Landbouwhogeschool te Wageningen. Na
aanvankelijk zelfstandig als landbouwer in Westernieland (Gr.) te zijn gevestigd
geweest, werd hij in 1938 tot leraar aan de Middelbare Landbouwschool te Gronin
gen benoemd. Tijdens de eerste na-oorlogse jaren heeft hij op uitnodiging van het
Europese Herstel Programma (het Marshall Plan) aan Duitse Landbouwhogescholen
landbouwwerktuigkunde gedoceerd. In 1946 werd hij benoemd tot rijkslandbouw-
consulent in algemene dienst voor de landbouwwerktuigen (en arbeidsmethoden),
een functie die met ir. A. B. van den Ban tot diens hoogleraarsbenoeming in 1964
werd gedeeld. In 1956 werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
IR. P. W. BAKKER ARKEMA is een alom bekend deskundige op het gebied van
1 de mechanisatie in de Nederlandse landbouw. Eerder dan de meesten heeft hij
ingezien en uitgedragen, dat een landbouwmachine niet op zich zelf staat, maar
in het gehele landbouwbedrijf moet passen. Zijn technisch-zakelijke instelling gaf
hem daarbij inzicht in de te verwachten ontwikkelingen. Deze inzichten hebben
de Nederlandse landbouw voor een aantal verkeerde investeringen behoed.
Bij alle gelegenheden heeft ir. Bakker Arkema er steeds met nadruk op gewezen,
dat een machine niet beter is, dan de service, die er achter staat; met andere woor
den, dat het voor een boer vaak voordeliger is, een iets mindere machine met goede
service te kopen, dan een goede zonder service aan te schaffen.
Een ander punt waarop hij steeds hamerde is, dat goed onderhoud van het
werktuigenpark op de boerderij duur lijkt, maar in feite geldbesparend werkt. Land
bouwvoorlichting en landbouwonderwijs genoten de bijzondere interesse van de
heer Bakker Arkema. Hij heeft er dan ook krachtig aan mede gewerkt, dat thans
op vele plaatsen aanvullende cursussen in de landbouwmechanisatie worden ge
geven en dat de landbouwpraktijkscholen voor de mechanisatie zijn opgericht.
In zijn werkzaamheden stond bij ir. Bakker Arkema de mens steeds op de eerste
plaats. Mede hierdoor geniet het rijkslandbouwconsulentschap voor de landbouw
werktuigen een groot vertrouwen van zowel de landbouw, als de landbouwwerk-
tuigenhandel en -industrie. Deze vertrouwenspositie is voor alle partijen van be
lang gebleken, zodat o.m. geschilpunten tussen landbouw en handel vrijwel altijd
tot elks tevredenheid konden worden geregeld.
Ir. Bakker Arkema heeft ook steeds veel contact met collega's en landbouw
werktuigenfabrikanten in het buitenland onderhouden. Deze sterke behoefte aan
internationaal contact heeft het hem gemakkelijker gemaakt, over uiteenlopende
landbouwtechnische problemen een onpartijdig oordeel te vernemen.
AP zijn verzoek zal op 1 nov. a.s. ir. P. W. Bakker Arkema, rljkslandbouwcon-
v sulent voor landbouwwerktuigen te Wageningen, eervol ontslag worden ver
leend, met dankbetuiging voor de door hem bewezen diensten. Met het vertrek van
Sinds het begin van dit jaar beschikt de Koninklijke Nederlandsche
Heidemaatschappij over een proefbaan voor wegonderzoekingen in
Arnhem. De proefinstallatie is uniek in Nederland. Men kan er ver
schillende wegconstructies aan allerlei belastingsproeven onderwer
pen. Het belasten geschiedt met diverse bandentypen, die door middel
van een speciale ballastbak zware druk op het wegdek uitoefenen.
De proefbaan bestaat uit een 2 meter brede, cirkelvormige weg met
een middellijn van 20 m. Over die weg bewegen 2 vijfwielige voertui
gen, die wielen met bijbehorende ballast torsen. De Heidemij besloot
eind 1966 deze baan te bouwen om haar bestratingsadvies voor de in
aanbouw zijnde container terminal aan de Prinses Margriethaven te
Rotterdam aan praktische bruikbaarheid te toetsen. Aan de bestrating
van de terminal worden n.l. zware eisen gesteld. De resultaten van
een reeks gehouden proeven bevestigden het advies, dat de Heidemij
gaf voor de wegconstructie van de terminal. De proefbaan zal ook
worden ingeschakeld voor verdere proeven.
Door een nauwe samenwerking tussen de Huard-fabrieken
en de firma Franken Van Weel N.V. te Roermond is Huard
in staat geweest uitgebreide proeven in Nederland te doen met
diverse proto-typen van nieuwe risters. Huard is de grootste
ploegenfabrikant van Frankrijk met een produktie van meer
dan 30.000 stuks per jaar.
Uit deze proeven is een type naar voren gekomen dat zeer
geschikt bleek voor de Nederlandse omstandigheden. Momen
teel produceert Huard dit rister voor Nederland in serie. Vooral
op de zeer zware grond zijn de eerste ervaringen met dit
nieuwe LX-rister veelbelovend. Het is daarom bijzonder ver
heugend dat een dergelijke grote fabriek ook aan een klein
land als Nederland speciale aandacht schenkt.
CEBECO deelt ons mede dat de SAME-fabrieken in staat zijn de modellen Centauro en Leone te
leveren met 9 extra lage versnellingen (6 voor.iit en 3 achteruit) naast de in standaarduitvoering
aanwezige 12 versnellingen. Deze lage versnel ingen, die door middel van inbouw van extra tand
wielen in de bestaande versnellingsbak worden verkregen, maken deze beide trekkers bijzonder ge
schikt voor de zware grondbewerkingswerktui ;en zoals de grondfrees en de spitmachine. De prijs
verhoging voor deze extra versnellingen bedraagt voor 't type Centauro: 1.240,-; Leone: 1.530,-*