MECHANISATIE NIEUWS Gemotoriseerd wagentje „Merrild" Nieuwe Eberhardt wisselschaar Nieuwe serie John Deere trekkers 10 ingesteld op het gebruik in de agrarische bedrijfstak. Dit door Poiesz N.V. te Oosterwolde (Fr.) geïmporteerde wagentje is beproefd door het I. L. R. en voldeed uitstekend. Het wagentje bestaat uit een stalen onderstel, hoog ca. 19 cm vanaf de grond, in de afmeting 175 x 70 cm, doch ook in andere afmetingen leverbaar. Het wagentje heeft achter 2x2 massieve banden van 30 cm hoogte en voor aan een aandrijfluchtband met speciaal profiel, in de maat 400 x 8. Het wagentje is uitgerust met een 2 pk J.L.O.-verbrandingsmotor. Deze motor heeft een centrifugaal koppeling, d.w.z. met stationnair draaiende motor staat het wagentje stil, bij gasgeven heeft automatische aandrijving van het wiel plaats. De motor heeft een zodanige kracht dat het wagentje met een lading van 750 kg een helling met 30 stijging kan beklimmen. Het brand stofverbruik (gemengde smering 1 25) is zeer gering. De rijsnelheid is tot 5 km/uur. De besturing is practisch en eenvoudig. De draaicirkel ïs zo klein, dat het wagentje, zowel voor- als achteruit rijdend, om haar as kan draaien. Het laadvermogen is 1200 kg. Het motorplatvorm is zodanig gemaakt dat men zelf op het wagentje kan meerijden. Op het laadplatform kunnen ver schillende soorten van transportmiddelen worden „gehaakt". Zo zijn er o.m. achterkippers met een bak van ca. 550 liter inhoud; een kipper naar beide zijden (voor b.v. mest); een bietendoseerbak en een mestschuif. Het wagen tje is ook leverbaar met een laadplatform met een vast schot en zo ge wenst met afneembare zij- en achterschotten. De hoogte van dit platform is ca. 32 cm vanaf de grond. De hoogte tot de onderkant van de bak is ca. 45 cm vanaf de grond. Het wagentje heeft niet beslist een glad wegdek nodig maar kan het ook best stellen met een verhard pad of met rijplanken. Voor het transport over zachte ondergrond kan het wagentje uitgevoerd worden met grotere banden. De prijzen voor een dergelijk wagentje, onderstel met motor bedraagt ca. 2200. De prijs van een kipbak ligt, afhankelijk van de soort, tussen de 300 a 350. Wegenbouw, fabrieken, de posterijen en de spoorwegen zijn ondermeer al voorgegaan in het eenvoudige gemotoriseerde transport met transport wagentjes van verschillende soorten materialen en ladingen. Voor transport- werk op boerderij, het tuinbouwbedrijf enz., mét de eigen speciale eisen die daaraan gesteld worden, was er nog geen zelfrijdend transportmiddel in deze categorie. Het hierbij afgebeelde „Merrild"-wagentje van Deense makelij is speciaal CEBECO kan momenteel praktisch alle typen Eber hardt ploegen met de zogenaamde „wisselschaar" leveren. Deze wisselschaar is exclusief voor Eber hardt ploegen en kan meestal ook aan bestaande ploe gen worden gemonteerd. De Eberhardt wisselschaar is een gladde schaar met een verwisselbare snijkant van zorgvuldig gehard staal met hoge slijtvastheid. Deze smalle snijkant be houdt zijn goede eigenschappen tot het laatst en wordt dan vervangen door een nieuwe. Het wisselstuk past precies in de houder en samen vormen ze een schaar van de door een bepaald rister meest geschikte vorm. Onderbreken van het ploegwerk omdat de scharen nodig moeten worden uitgesmeed, komt niet meer voor. De grondlegging van de ploeg is na het aan brengen van nieuwe wisselstukken even goed als wanneer u geheel nieuwe scharen had gemonteerd. Hierbij kan men rekenen dat een normale schaar ten hoogste 4 a 5 maal kan worden uitgesmeed voordat vervanging van de gehele schaar nodig is, terwijl de totale levensduur van zo'n schaar gelijk is aan die van 2 y2 wisselstuk. Onder grote belangstelling liet de N.V. Louis Nagel Co. te Arnhem op dinsdag 3 oktober in de feestelijk versierde Europahal te Eist een groot aan tal genodigden kennismaken met de nieuwe serie John Deere-trekkers van 32 tot 60 pk. Begeleid door muziek werden de 8 nieuwe model len één voor één voor het voetlicht gereden en met een technische toelichting aan de b zoekers gepre senteerd. De nieuwe zogenaamde „20"-serie sluit, iri vele opzichten technisch volkomen aan op de zware Amerikaanse John Deere-trekkers type 3020, 4020 en 5020. De nieuwe serie wordt gevormd door de typen 820 (32 pk), 920 (37 pk), 1020 (44 pk), 1120 (49 pk) en 2020 (60 pk). Bovendien worden de typen 1020 en 2020 geleverd in de zogenaamde boomgaarduit voering en het type 1020 bovendien nog in een extra smalle uitvoering. De John Deere trekkerserie van 32 tot 143 pk is thans de grootste ter wereld en wordt door de importeur in haar geheel in Nederland ver kocht. IVE nieuwe serie vertoont tal van interessante technische aspekten, waarvan wij er enkele vermelden: De reaktie van de 3-punts herinrichting met auto matische diepteregeling vindt plaats door middel van de onderste trekarmen. Het gewicht en de lengte van het werktuig zijn thans niet meer be palend voor de mate van reaktie; ook halfgedragen werktuigen kunnen thans worden gebruikt, waarbij de automatische diepteregeling van de herinrichting normaal blijft funktioneren. De typen 1020, 1120 en 2020 zijn uitgevoerd met een gesloten hydraulisch systeem, waarin een kon stante hydraulische druk wordt gehandhaafd van 155 atm.: hydraulische kracht op afroep! De pomp werkt alleen wanneer er olie wordt gevraagd. Alle typen zijn uitgevoerd met natte hydraulische schijf remmen die niet behoeven te worden nagesteld: exclusief bij John Deere trekkers. De typen 1020, 1120 en 2020 zijn in standaard- uitvoering uitgevoerd met 8 versnellingen vooruit en 4 achteruit. Zij kunnen echter worden geleverd met de zogenaamde Hilo hydraulische versnellings bak, waardoor zonder te koppelen de snelheid van de ingeschakelde versnelling onder volle belasting met 26 kan worden verminderd waarbij de kracht op de achterwielen met 33 stijgt. Het aantal ver snellingen wordt door deze Hilo uitvoering als het ware verdubbeld. De krachtbron wordt gevormd door de respektie- velijk 3- en 4-cylinder John Deere dieselmotoren, die zich kenmerken door een groot toerenbereik en een zeer vlak lopende koppelkromme. Deze speciaal voor de landbouw gekonstrueerde motoren zijn dus gebouwd om onder wisselende omstandigheden toch vast te blijveri houden en niet in toeren af te zak ken. NA een aarzelend begin in 1956, na de overname van Heinrich Lanz door het Amerikaanse John Deere concern, is John Deere er thans in geslaagd om in Europa een trekkerserie op de markt te bren gen die zich in niets onderscheidt van de welhaast spreekwoordelijk geworden Amerikaanse John Deere kwaliteitsprodukten. In de afgelopen jaren zijn grote bedragen in de fabrieken geïnvesteerd en wel te Mannheim 100 miljoen DM in de trekker- fabriek en 40 miljoen DM in de nieuwe gieterij. Met de modernste fabrikage- en montagemethoden be draagt de produktiekapaciteit 100 trekkers per dag. Met een volledig nieuwgebouwde motorenfabriek te Orléans Fr., een nieuwe maaidorserfabriek te Zwei- brücken (D.), een persenfabriek te Arc-les-Gray (Fr.) en een aantal kleinere fabrieken in Frankrijk, is John Deere met de thans gereedgekomen trek- kerfabriek in Mannheim in staat een volledig pro- gramam landbouwwerktuigen te leveren waarin trekkers, maaidorsers en opraappersen het zwaarte punt vormen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 10