MECHANISATIE
NIEUWS
Gemotoriseerd wagentje
„Merrild"
Nieuwe Eberhardt
wisselschaar
Nieuwe serie John Deere trekkers
10
ingesteld op het gebruik in de agrarische bedrijfstak. Dit door Poiesz N.V.
te Oosterwolde (Fr.) geïmporteerde wagentje is beproefd door het I. L. R. en
voldeed uitstekend.
Het wagentje bestaat uit een stalen onderstel, hoog ca. 19 cm vanaf de
grond, in de afmeting 175 x 70 cm, doch ook in andere afmetingen leverbaar.
Het wagentje heeft achter 2x2 massieve banden van 30 cm hoogte en voor
aan een aandrijfluchtband met speciaal profiel, in de maat 400 x 8. Het
wagentje is uitgerust met een 2 pk J.L.O.-verbrandingsmotor. Deze motor
heeft een centrifugaal koppeling, d.w.z. met stationnair draaiende motor
staat het wagentje stil, bij gasgeven heeft automatische aandrijving van het
wiel plaats. De motor heeft een zodanige kracht dat het wagentje met een
lading van 750 kg een helling met 30 stijging kan beklimmen. Het brand
stofverbruik (gemengde smering 1 25) is zeer gering. De rijsnelheid is tot
5 km/uur. De besturing is practisch en eenvoudig. De draaicirkel ïs zo klein,
dat het wagentje, zowel voor- als achteruit rijdend, om haar as kan draaien.
Het laadvermogen is 1200 kg. Het motorplatvorm is zodanig gemaakt dat
men zelf op het wagentje kan meerijden. Op het laadplatform kunnen ver
schillende soorten van transportmiddelen worden „gehaakt". Zo zijn er o.m.
achterkippers met een bak van ca. 550 liter inhoud; een kipper naar beide
zijden (voor b.v. mest); een bietendoseerbak en een mestschuif. Het wagen
tje is ook leverbaar met een laadplatform met een vast schot en zo ge
wenst met afneembare zij- en achterschotten. De hoogte van dit platform
is ca. 32 cm vanaf de grond. De hoogte tot de onderkant van de bak is ca.
45 cm vanaf de grond.
Het wagentje heeft niet beslist een glad wegdek nodig maar kan het ook
best stellen met een verhard pad of met rijplanken. Voor het transport over
zachte ondergrond kan het wagentje uitgevoerd worden met grotere banden.
De prijzen voor een dergelijk wagentje, onderstel met motor bedraagt ca.
2200. De prijs van een kipbak ligt, afhankelijk van de soort, tussen de
300 a 350.
Wegenbouw, fabrieken, de posterijen en de spoorwegen zijn ondermeer
al voorgegaan in het eenvoudige gemotoriseerde transport met transport
wagentjes van verschillende soorten materialen en ladingen. Voor transport-
werk op boerderij, het tuinbouwbedrijf enz., mét de eigen speciale eisen die
daaraan gesteld worden, was er nog geen zelfrijdend transportmiddel in
deze categorie.
Het hierbij afgebeelde „Merrild"-wagentje van Deense makelij is speciaal
CEBECO kan momenteel praktisch alle typen Eber
hardt ploegen met de zogenaamde „wisselschaar"
leveren. Deze wisselschaar is exclusief voor Eber
hardt ploegen en kan meestal ook aan bestaande ploe
gen worden gemonteerd.
De Eberhardt wisselschaar is een gladde schaar
met een verwisselbare snijkant van zorgvuldig gehard
staal met hoge slijtvastheid. Deze smalle snijkant be
houdt zijn goede eigenschappen tot het laatst en wordt
dan vervangen door een nieuwe.
Het wisselstuk past precies in de houder en samen
vormen ze een schaar van de door een bepaald rister
meest geschikte vorm.
Onderbreken van het ploegwerk omdat de scharen
nodig moeten worden uitgesmeed, komt niet meer
voor. De grondlegging van de ploeg is na het aan
brengen van nieuwe wisselstukken even goed als
wanneer u geheel nieuwe scharen had gemonteerd.
Hierbij kan men rekenen dat een normale schaar ten
hoogste 4 a 5 maal kan worden uitgesmeed voordat
vervanging van de gehele schaar nodig is, terwijl de
totale levensduur van zo'n schaar gelijk is aan die
van 2 y2 wisselstuk.
Onder grote belangstelling liet de N.V. Louis
Nagel Co. te Arnhem op dinsdag 3 oktober in de
feestelijk versierde Europahal te Eist een groot aan
tal genodigden kennismaken met de nieuwe serie
John Deere-trekkers van 32 tot 60 pk.
Begeleid door muziek werden de 8 nieuwe model
len één voor één voor het voetlicht gereden en met
een technische toelichting aan de b zoekers gepre
senteerd. De nieuwe zogenaamde „20"-serie sluit, iri
vele opzichten technisch volkomen aan op de zware
Amerikaanse John Deere-trekkers type 3020, 4020
en 5020.
De nieuwe serie wordt gevormd door de typen
820 (32 pk), 920 (37 pk), 1020 (44 pk), 1120 (49 pk)
en 2020 (60 pk). Bovendien worden de typen 1020
en 2020 geleverd in de zogenaamde boomgaarduit
voering en het type 1020 bovendien nog in een extra
smalle uitvoering. De John Deere trekkerserie van
32 tot 143 pk is thans de grootste ter wereld en wordt
door de importeur in haar geheel in Nederland ver
kocht.
IVE nieuwe serie vertoont tal van interessante
technische aspekten, waarvan wij er enkele
vermelden:
De reaktie van de 3-punts herinrichting met auto
matische diepteregeling vindt plaats door middel
van de onderste trekarmen. Het gewicht en de
lengte van het werktuig zijn thans niet meer be
palend voor de mate van reaktie; ook halfgedragen
werktuigen kunnen thans worden gebruikt, waarbij
de automatische diepteregeling van de herinrichting
normaal blijft funktioneren.
De typen 1020, 1120 en 2020 zijn uitgevoerd met
een gesloten hydraulisch systeem, waarin een kon
stante hydraulische druk wordt gehandhaafd van
155 atm.: hydraulische kracht op afroep! De pomp
werkt alleen wanneer er olie wordt gevraagd. Alle
typen zijn uitgevoerd met natte hydraulische schijf
remmen die niet behoeven te worden nagesteld:
exclusief bij John Deere trekkers.
De typen 1020, 1120 en 2020 zijn in standaard-
uitvoering uitgevoerd met 8 versnellingen vooruit
en 4 achteruit. Zij kunnen echter worden geleverd
met de zogenaamde Hilo hydraulische versnellings
bak, waardoor zonder te koppelen de snelheid van
de ingeschakelde versnelling onder volle belasting
met 26 kan worden verminderd waarbij de kracht
op de achterwielen met 33 stijgt. Het aantal ver
snellingen wordt door deze Hilo uitvoering als het
ware verdubbeld.
De krachtbron wordt gevormd door de respektie-
velijk 3- en 4-cylinder John Deere dieselmotoren,
die zich kenmerken door een groot toerenbereik en
een zeer vlak lopende koppelkromme. Deze speciaal
voor de landbouw gekonstrueerde motoren zijn dus
gebouwd om onder wisselende omstandigheden toch
vast te blijveri houden en niet in toeren af te zak
ken.
NA een aarzelend begin in 1956, na de overname
van Heinrich Lanz door het Amerikaanse John
Deere concern, is John Deere er thans in geslaagd
om in Europa een trekkerserie op de markt te bren
gen die zich in niets onderscheidt van de welhaast
spreekwoordelijk geworden Amerikaanse John
Deere kwaliteitsprodukten. In de afgelopen jaren
zijn grote bedragen in de fabrieken geïnvesteerd en
wel te Mannheim 100 miljoen DM in de trekker-
fabriek en 40 miljoen DM in de nieuwe gieterij. Met
de modernste fabrikage- en montagemethoden be
draagt de produktiekapaciteit 100 trekkers per dag.
Met een volledig nieuwgebouwde motorenfabriek te
Orléans Fr., een nieuwe maaidorserfabriek te Zwei-
brücken (D.), een persenfabriek te Arc-les-Gray
(Fr.) en een aantal kleinere fabrieken in Frankrijk,
is John Deere met de thans gereedgekomen trek-
kerfabriek in Mannheim in staat een volledig pro-
gramam landbouwwerktuigen te leveren waarin
trekkers, maaidorsers en opraappersen het zwaarte
punt vormen.